Voordat u begint, een paar vragen ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par Ahmed » 19/07/17, 19:52

Akkoord! We zullen met z'n tweeën op de brandstapel staan!

Ja! Zo blijven we lekker warm! : Lol:
Het is waar dat de zaak die door onze vriend aan het licht is gekomen erg delicaat is...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par sicetaitsimple » 19/07/17, 20:15

Ahmed schreef:Het is waar dat de zaak die door onze vriend aan het licht is gekomen erg delicaat is...


Dat is zeker!

Welnu, aangezien mijn geval hopeloos is en u mij gezamenlijk naar de brandstapel zult vergezellen, is dit wat ik zou doen als ik in hetzelfde geval zou zitten:

- zoveel mogelijk lauweren verwijderen (afhankelijk van het verkavelingsreglement, de wens om uit het zicht van buren of voorbijgangers te worden geïsoleerd,....)
- elke beker door zoveel mogelijk wortels te verwijderen
- een aanzienlijke bijdrage leveren aan compost (misschien niet gemakkelijk om wat in de 93 te krijgen?) om het volgende jaar met de beste kansen op succes te kunnen beginnen, en dan om te zien welke dekking je moet brengen volgens de seizoenen en lokale beschikbaarheid (bladeren, maaien,..) zonder je zorgen te maken over het standaardtype "20cm". een probleem is een plezier!
- En vergeet niet elk jaar de wortels van de lauweren terug te vouwen die zouden zijn gebleven, die maar één idee zullen hebben, eten en drinken gaan halen in de prachtige herberg die voor hen wordt gebouwd op enkele tientallen centimeters afstand.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par olivier75 » 19/07/17, 20:16

Ik heb lucifers.
Grondbewerking verandert niets, de wortels gaan met of zonder omhoog, één of meerdere snijlijnen met een zo laag mogelijk neergelaten spade is voldoende. Zelfs als je redenen hebt om op zijn minst elementen te delen, is scheuren niet verplicht. Lauweren kunnen in 2 of XNUMX jaar in bijna elke vorm worden gesneden.
Olivier.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par phil53 » 19/07/17, 22:41

Het cultiveren van de grond zal niets doen. Je moet maaien (als je wilt) en dan alles malen op het gras en de restanten van de stam.
Beetje bij beetje zal de grond zichzelf bewerken.
Voeg zoveel mogelijk droog gras toe, hooi zelfs je groenteresten.
Thuis vond ik dat wel lekker op een harde ondergrond als steen onder mijn struiken. Ik deed er hooi in, vermalen hout, een beetje van alles. 2 jaar later kan ik praktisch met de hand graven.
In een andere hoek had ik een perzikboom, ik sneed hem en voegde er BRF aan toe en plantte vervolgens aardbeien. Het groeit, de stam van de perzikboom hindert de aardbeien helemaal niet
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par sicetaitsimple » 19/07/17, 22:52

phil53 schreef:Het cultiveren van de grond zal niets doen.


Ik heb me misschien verkeerd uitgesproken, maar het is niet "de grond bewerken" dat ik aanbeveel. Het is "de wortels in het gecultiveerde gebied trekken", wat een beetje gedoe is om te doen zonder de grond echt uitgebreid te verstoren.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par phil53 » 19/07/17, 23:54

Voordat ik de redenering van Didier kende, zou ik net als jij hebben gedacht, nu ben ik ervan overtuigd dat de wezens van de grond het werk zullen doen.
Je kapt de kleine bomen, je bedekt alles en je plant er doorheen, waarbij je de stammen ontwijkt en het werkt.
De stam van de perzikboom bestaat, maar het verhindert niet dat de aardbeien erg goed groeien en over 3 of 4 jaar zal hij zonder iets te doen weer op de grond worden gezet.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par sicetaitsimple » 20/07/17, 00:19

phil53 schreef:Voordat ik de redenering van Didier kende, zou ik net als jij hebben gedacht, nu ben ik ervan overtuigd dat de wezens van de grond het werk zullen doen.
Je kapt de kleine bomen, je bedekt alles en je plant er doorheen, waarbij je de stammen ontwijkt en het werkt.
De stam van de perzikboom bestaat, maar het verhindert niet dat de aardbeien erg goed groeien en over 3 of 4 jaar zal hij zonder iets te doen weer op de grond worden gezet.


Weer misverstand, maar we komen er wel! Ik plaatste mezelf in een hypothese (herlees mijn post) waar de lauweren niet allemaal werden gesneden. Het zal daarom nodig zijn om de groei van de wortels van degenen die overblijven te stoppen.

Bovendien, maar hier weet ik niet echt wat laurierblaadjes zijn, sterft een afgesneden laurierblad waarvan de stronk en wortels op hun plaats blijven zitten ter plekke en keurt het niet af, ik weet het niet.

Laatste punt: het zou me zeer verbazen als deze tuin een hoge natuurlijke vruchtbaarheid zou hebben en als het het paradijs van de regenwormen zou zijn. Het is geen weiland.... Een reset met flink wat compost (gevolg op 10m2, het is geen oplegger!), vind ik een goed begin.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par Ahmed » 20/07/17, 11:08

Lauweren hebben een uitstekend kiemvermogen, dus bij het snijden voor verwijdering is het zinvol om de stammen onder de kraag door te snijden. Deze procedure voorkomt geen hergroei, maar verzwakt de struik; verwijder dan gewoon de uitlopers terwijl je doorgaat (als ik het me goed herinner, zuigt de laurier niet).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par Did67 » 20/07/17, 11:45

Ah! Je hebt jezelf nog steeds in het water gegooid!!! Het was dat of de inzet, dus je hebt de juiste keuze gemaakt...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: voordat je begint, enkele vragen ...




par sicetaitsimple » 20/07/17, 20:05

Did67 schreef:Ah! Je hebt jezelf nog steeds in het water gegooid!!! Het was dat of de inzet, dus je hebt de juiste keuze gemaakt...


Ja, maar de geschriften blijven! Niets zegt dat over een paar jaar, als je dictator bent geworden, niemand meer terugkomt om ons te zoeken met Ahmed!

Nou, serieuzer, het is een beetje mijn credo, 10m2, 50m2, 200m2, 500m2 of meer, afhankelijk van waar je bent en je mogelijkheden om organische materialen te leveren, moet het natuurlijk leiden tot verschillende technische oplossingen, ook al zijn ze allemaal geïnspireerd door de belangrijkste principes waarover we het ongetwijfeld eens zijn!
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 297-gasten