Raspberry plantage

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Frambozen planten




par Did67 » 27/11/17, 11:02

paysan.bio schreef:
, Ik had het over de horizontale hoogte



Ik kende de "haast je langzaam", maar niet de "horizontale hoogten"!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Frambozen planten




par Did67 » 27/11/17, 11:06

paysan.bio schreef:voor de opgaande soorten snij ik de stengels, in november na de eerste zware vorst, 2 knoppen onder de onderste knop die in een fruitboeket is veranderd.
over het algemeen hebben deze twee toppen al een dosis hormonen gekregen die hen het volgende jaar verstoort en als gevolg daarvan is hun productie minimaal.


Serieuzer: ik ga er dit jaar wat beter uitzien.

Mijn maaihoogte is relatief ten opzichte van mijn latwerkdraad; Ik kruis rond de onderste draad om te voorkomen dat de stangen te ver lateraal gaan...

Zoals reeds gezegd, frambozen per emmer oprapen, maak ik me niet al te veel zorgen over het verbeteren van de productiviteit... Ik heb genoeg spullen om mezelf mee te vullen, aan te bieden, om coulis en jam te maken, om in te vriezen voor een paar sorbets met Kerstmis, etc... Maar ik leef er niet van, daar zijn we het allemaal over eens.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Frambozen planten




par Ahmed » 27/11/17, 13:02

Heeft, het valt je op:
Ik kende de "haast je langzaam", maar niet de "horizontale hoogten"!

Toch is het duister duidelijk! : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: Frambozen planten




par paysan.bio » 27/11/17, 13:35

Did67 schreef:Mijn rijen staan ​​1,50 meter uit elkaar, waardoor ik aan het begin van het seizoen met mijn zitmaaier kan passeren. Maar dan "sluit het", en ik ga alleen te voet voor de oogst.

Alles wat buiten de lijn valt, wordt meedogenloos uitgerukt. De framboos, als je het toelaat, is het de jungle over twee of drie jaar. Het enige waar hij aan denkt is zuigen, in plaats van wortel schieten!

Op de tussenrij had ik witte klaver doorgezaaid (degene die goed kruipt en loopt), maar door gebrek aan licht ging het achteruit en verdween bijna... Mijn idee was dat de tussenrij een stikstofsensor zou moeten zijn (symbiotische fixatie), terwijl ik "circulatie" deed, en dat door te maaien, ik dit naar de banden zou overbrengen... Het is een beetje een mislukking. Het is een plant die licht nodig heeft...


met het systeem van arqures heb je veel bredere tussenrijen nodig. 2,5 meter is minimaal.
voor moestuinen raad ik aan om slechts één rij aan de rand van de kant van de heersende winden te plaatsen.
de frambozenhaag zorgt voor een interessant microklimaat voor groenten door de wind te filteren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bobbysolo67
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 23/07/16, 15:29
Plaats: Elzas
x 28

Re: Frambozen planten




par bobbysolo67 » 27/11/17, 14:55

paysan.bio schreef:Ik denk dat ik de hoogtevraag verkeerd begrepen heb.
voor 50 tot 70 cm had ik het over de horizontale hoogte die we proberen te bereiken met de boog.
Bij de niet-remontante soorten snij ik de stelen niet in de lengte door.
voor de opgaande soorten snij ik de stengels, in november na de eerste zware vorst, 2 knoppen onder de onderste knop die in een fruitboeket is veranderd.
over het algemeen hebben deze twee toppen al een dosis hormonen gekregen die hen het volgende jaar verstoort en als gevolg daarvan is hun productie minimaal.


Ik denk dat paysan.bio het heeft over "Nederlandse" trainingen. Te zien op: http://www.gerbeaud.com/jardin/fiches/f ... lisser.php
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Frambozen planten




par Did67 » 27/11/17, 15:24

Ik wist niet dat het "Nederlandse stijl" heette, maar ik kende een variant: op de verticale palen die op de rij zijn geplant, zet je "dwarsbalken" op 90°; aan elk uiteinde van de dwarsbalk span je een draad... Ik had dat gezien met ijzeren palen en de gelaste dwarsbalken... In dit geval waren er twee rijen van twee draden op twee verschillende hoogtes, de tweede waardoor de staven van het jaar om ondersteund te worden en te voorkomen dat ze te stijf worden en de doorgang belemmeren... Maar met hout en spijker kan je wel...

Thuis zelfs, met zo'n 1,50 m tussen de rijen, wordt het een beetje krap als ik de maaier nog rustig wil passeren! Of ik verlaat een doorgang van de mens en passeer de rotofil... Het is een mogelijke optie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Frambozen planten




par Did67 » 27/11/17, 15:27

Ahmed schreef:Toch is het duister duidelijk! : Lol:


Je bedoelt: je kon het zien met je ogen dicht?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Frambozen planten




par sicetaitsimple » 27/11/17, 19:44

Vraag, het interesseert Steph72 die het stelde op de thread gewijd aan zijn moestuin (moestuin in Sarthe) en die mij ook interesseert omdat ik deze winter een flink aantal afwijzingen moet verplaatsen:

hoeveel snoei je bij het verplanten van frambozen van scheuten? Ik zou ongeveer dertig cm hebben gezegd?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Frambozen planten




par Did67 » 27/11/17, 21:24

sicetaitsimple schreef:
hoeveel snoei je bij het verplanten van frambozen van scheuten? Ik zou ongeveer dertig cm hebben gezegd?


Als ik niet meer weet: ik zou vertrekken.

De reserves die er zijn zullen uiteindelijk bruikbaar zijn voor het herstel.

En na de opwekking, hoe belangrijker het live-gedeelte zal zijn, hoe meer bloemenboeketten je vanaf de eerste zult hebben. Dit is zoveel "biomassa" dat de plant niet zou moeten produceren.

Net als bij Phanaelopsis (de meest voorkomende orchideeën), snij ik alleen wat duidelijk dood en droog is.
1 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: Frambozen planten




par paysan.bio » 28/11/17, 08:59

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:
hoeveel snoei je bij het verplanten van frambozen van scheuten? Ik zou ongeveer dertig cm hebben gezegd?


Als ik niet meer weet: ik zou vertrekken.

De reserves die er zijn zullen uiteindelijk bruikbaar zijn voor het herstel.

En na de opwekking, hoe belangrijker het live-gedeelte zal zijn, hoe meer bloemenboeketten je vanaf de eerste zult hebben. Dit is zoveel "biomassa" dat de plant niet zou moeten produceren.

Net als bij Phanaelopsis (de meest voorkomende orchideeën), snij ik alleen wat duidelijk dood en droog is.


hetzelfde antwoord, het is niet nodig om in de lengte te knippen.
vooral omdat je, als je goed kijkt, ziet dat de toppen van de eerste 15 cm kleiner zijn dan die hierboven.
ze hebben dus minder productiepotentieel.
op de limiet, als je in het voorjaar ziet dat het herstel zwak is, kun je een paar toppen van de onderkant van de stengel afblazen.
het bevordert een betere beworteling.
Ik erken nogmaals dat dit geen lui iets is.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : mooijojo en 281 gasten