Enten, ontluiken, gelaagdheid en stekken ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Did67 » 06/06/18, 22:21

Ik "legde de uit een plant verwijderde lekkernijen neer, "heet": 100% herstel (eindelijk 3 of 4!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 08/06/18, 16:48

nieuws over mijn kroontransplantatie - wolfspootappelboom op frank, het herstel is bevestigd! de 3 plug-ins starten goed :P
op de lange termijn zal ik er maar één houden (dat is een ander verhaal over de keuze maken om er maar één te houden, dat is het onderwerp van veel aarzelingen : Roll: :? ). in de tussentijd zullen deze 3 grafts groeien en een mooie littekenuitstulping vormen (een keer is een uitstulping mooi!)
de grote donkergroene bladeren aan de rechterkant zijn de sapscheut die ik heb achtergelaten en in een boog boven de enten heb gevouwen om als zitstok voor de vogels te dienen (huchepie genoemd) en om de enten te beschermen.
links nog een kleine saptrekker (lichtgroen); de saptrekkers worden over een tijdje verwijderd als het herstel zekerder is...
toebehoren
20180607_151811.jpg
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 08/06/18, 17:06

hier nog een appelboomtransplantatie: korthangend rood op frank.
in feite 2 korthangende transplantaten (de 2 aan de rechterkant) en een wolfspoottransplantaat (meer aan de linkerkant).
de kwaliteit van de korthangende grafts was niet geweldig, ik kon er maar 2 doen. een van de 2 begint... de andere bla bla.
Wolfpoot begint hem.
geen sappomp hier :? onnadenkendheid van mijn kant : Roll: wat een klootzak!
Ik dacht tenminste aan de huchepies!
toebehoren
20180607_151649.jpg
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Did67 » 09/06/18, 11:53

Dus daar kun je het mij leren! Ik heb al 2 jaar een entmes, maar ik heb het nog steeds niet geprobeerd!!! Wat jammer...

[Dit maakt deel uit van mijn “Eén idee per dag, de wil om het één keer per week uit te voeren, en uiteindelijk één idee per jaar”. Het is mijn bioritme!!!]
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 09/06/18, 12:15

Ja dat zie ik Guibnd beheerst de techniek goed!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 09/06/18, 17:59

Did67 schreef:Dus daar kun je het mij leren! Ik heb al 2 jaar een entmes, maar ik heb het nog steeds niet geprobeerd!!! Wat jammer..

Nou, laten we Didier eens zien, ik ben het! het is niet omdat ik transplantaties doe (en soms slaag dat ook) dat je mij moet bedanken :D
Weten hoe je moet enten wordt vaak gezien als een uitzonderlijke, bijna magische kwaliteit, ik zie het als een aaneenschakeling van kleine details die allemaal belangrijk zijn en die je gewoon moet weten.
daar zie je, op de 2e foto, heb ik alle takken van de onderstam afgesneden en geen saptrekker achtergelaten (een ongelukkige onnadenkendheid van mijn kant). Dit kan een klein effect hebben op de zwakte van de toppen van de enten, omdat het sap niet voldoende naar boven wordt getrokken.
Ik kijk er naar uit om je meer tips te vertellen, je brengt me veel vergeleken met hooi...

Did67 schreef:[Dit maakt deel uit van mijn “Eén idee per dag, de wil om het één keer per week uit te voeren, en uiteindelijk één idee per jaar”. Het is mijn bioritme!!!]

Ik hou van je bioritme : Mrgreen: dankzij jou verzorg ik het en mijn rug zegt dankjewel
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 09/06/18, 18:41

Ahmed schreef:Ja dat zie ik Guibnd beheerst de techniek goed!

Bedankt Ahmed 8) maar je weet net als ik dat ik niet de moeilijkste heb gekozen : Wink: ; de kroon op een appelboom is relatief eenvoudig. bovendien zijn zaadtransplantaties naar mijn mening gemakkelijker dan kerntransplantaties. een ingewikkelde ent of inleg in Engelse stijl op kers (berk), laten we er niet over praten.
Ik was niet zo slecht in het enten van een dubbelsplit op een kersenboom.Mijn vader en ik hadden een hoogstamkersenboom geënt met een dubbelsplit; aan de ene kant rode kersen en aan de andere kant witte. Het was grappig. maar het is ter hoogte van de kraal slecht verouderd (ongeveer 20 jaar), omdat idealiter één kant had moeten worden opgeofferd en er maar één transplantaat moest worden bewaard.
hoe dan ook, bij de kersenboom is het probleem op de lange termijn vaak de nok vanwege het verschil in kracht tussen de onderstam en de telg...
Ik ga deze zomer een kersenboom laten ontkiemen en mijn walnotenbomen...
Denkt u dat een wapenschild dit fenomeen van wurging op graft-niveau zou beperken? (een burlat op kersenhout)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Did67 » 09/06/18, 18:54

guibnd schreef:
Did67 schreef:Dus daar kun je het mij leren! Ik heb al 2 jaar een entmes, maar ik heb het nog steeds niet geprobeerd!!! Wat jammer..

Nou, laten we Didier eens zien, ik ben het!


Het was een collectieve jij - alle nerds die bijdragen aan deze draad! Zie je ?
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 09/06/18, 19:00

Did67 schreef:
guibnd schreef:
Did67 schreef:Dus daar kun je het mij leren! Ik heb al 2 jaar een entmes, maar ik heb het nog steeds niet geprobeerd!!! Wat jammer..

Nou, laten we Didier eens zien, ik ben het!


Het was een collectieve jij - alle nerds die bijdragen aan deze draad! Zie je ?

Ik wilde je plagen :D
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 09/06/18, 22:46

guibnd schreef: op de tweede foto heb ik alle takken van de onderstam afgesneden en geen saptrekker achtergelaten (een ongelukkige onnadenkendheid van mijn kant). Dit kan een klein effect hebben op de zwakte van de toppen van de enten, omdat het sap niet voldoende naar boven wordt getrokken.

zelfcorrectie: meer precies, het is eerder een kwestie van het verdelen en richten van het overtollige sap naar de sapscheut, om de enten die nog niet voldoende zijn versmolten met de onderstam niet te "verdrinken" (de enting is uitgevoerd op 13 mei en het is 9 juni, amper een maand)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 388-gasten