Enten, ontluiken, gelaagdheid en stekken ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Did67 » 29/05/18, 09:53

izentrop schreef:
Ahmed, gelaagdheid zorgt ervoor dat de variatie behouden blijft, nietwaar?


Ja, ja... Het is hetzelfde "stukje boom" dat zijn leven elders voortzet...

Het ontneemt alleen maar "technische verbeteringen" die de keuze van "onderstammen" mogelijk maken... Er is een reeks onderstammen die het mogelijk maken zich aan te passen aan beperkingen: bodems die te kalkhoudend zijn, dwergstammen... enz.

Door te enten verkrijgen we een ‘hybride’ plant [gemengd zou misschien geschikter zijn om verwarring met genetische hybridisatie te voorkomen], met een lager deel dat zich kan aanpassen aan de grond en een hoger deel dat de variëteit getrouw reproduceert.
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 29/05/18, 10:54

Gelaagdheid, stekken en uitzaaien* zijn vegetatieve vermeerderingen die daarom perfecte "kopieën" van de gekloonde variëteit opleveren. Enten zorgt hier ook voor, maar met de door genoemde verschillen Deed.

* Zuigen is de productie van luchtstengels op wortels; het is een voortplantingswijze die door bepaalde planten wordt gebruikt en het is de gebruikelijke reactie van een sprinkhaan na het afsnijden van zijn stam (naast de scheuten van de stronk).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Did67 » 29/05/18, 12:15

Ahmed schreef:
* Zuigen is de productie van luchtstengels op wortels; het is een voortplantingswijze die door bepaalde planten wordt gebruikt en het is de gebruikelijke reactie van een sprinkhaan na het afsnijden van zijn stam (naast de scheuten van de stronk).


Bijzonder spectaculair en een echte manie bij de frambozenplant, die vooral denkt aan zuigen met de wortels horizontaal - tot het punt dat hij kan worden ontworteld door slechts een beetje te trekken! - in plaats van water uit de diepte te halen [ter verdediging: hij was gewend aan natte bosranden of natte open plekken - het is algemeen bekend dat het bos niet echt uitdroogt! Welnu, als de man hem dwingt ergens anders te gaan wonen, wordt het aanpassingsmechanisme dat een voordeel was - het maakt het mogelijk om snel de gunstige zone binnen te dringen, als het goed is gedaan - een nadeel: gebrek aan water!]

[Als een frambozenavocado - een van de weinige soorten fruit of groenten die ik zes maanden lang non-stop kan eten zonder me ziek te voelen! - Ik wilde duidelijk maken dat het de schuld van de mannen is!!!]
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 29/05/18, 12:31

Een soortgelijk mechanisme wordt waargenomen bij de aardbeiplant, met zijn talrijke uitlopers (dit is niet zuigen in de strikte zin van het woord) en om dezelfde redenen als de frambozenplant.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Did67 » 29/05/18, 19:20

Dit is wat ik de samenhang van het leven noem: waarom zou je naar water zoeken als het niet de beperkende factor is; aan de andere kant is het van cruciaal belang om je heel snel te verspreiden en de hele ruimte in beslag te nemen als de ruimte (in het licht) beperkt is... Je moet je heel snel verspreiden, sneller dan de anderen...

Dit is wat frambozen, bramen (die van nature een laag vormen; elke tak die op de grond ligt wortel schiet), aardbeien...

Was de man maar zo consequent!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par chafoin zijn » 30/05/18, 18:49

Did67 schreef:Dit is wat ik de samenhang van het leven noem: waarom zou je naar water zoeken als het niet de beperkende factor is; aan de andere kant is het van cruciaal belang om je heel snel te verspreiden en de hele ruimte in beslag te nemen als de ruimte (in het licht) beperkt is... Je moet je heel snel verspreiden, sneller dan de anderen...
Dit is wat frambozen, bramen (die van nature een laag vormen; elke tak die op de grond ligt wortel schiet), aardbeien...

Dus moeten we kruipende/klimmende pompoenachtige pompoenen in deze familie van randplanten plaatsen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Did67 » 30/05/18, 18:57

grappenmaker. Over de herkomst van de kalebassen heb ik geen informatie. Maar ik denk het niet. Het zijn meer klimplanten dan klimmers (ook al kun je ze laten klimmen), die een voorliefde hebben voor stapels afval, mest, compost, etc... Kortom, voor plaatsen waar vers organisch materiaal vergaat.

Naar mijn mening zijn dit meer planten in open ruimtes, die hekken koloniseren...

Het is maar een mening.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 01/06/18, 09:05

Ahmed schreef:@ Guibnd: wat de afmetingen betreft zijn mijn herinneringen vrij vaag, maar niet al te kritisch: 1,5 tot 3 cm in diameter...
Om de techniek volledig te begrijpen, is hier een foto van het gereedschap dat ik heb gemaakt.

Nou, het is stom, maar het gras is het helderst! : Oops: Niettemin is het voldoende om de details te zien: een stuk hout met parallelle randen, twee stukken pakband, twee spijkers die als bijlen dienen, twee paknietjes om het andere uiteinde van de band vast te klemmen, twee oude "pop" klinknagelpunten die zijn doorgesneden op lengte en elk in de groef gestoken en gelijmd met araldiet en twee snijbladen (het enige nieuwe element!). Het stuk hout is aan de achterkant afgerond zodat het in de hand past. Met dit instrument is het gemakkelijk om twee stukken te nemen die exact identiek zijn in hoogte; de tweede op de onderstam dient alleen om de plaats van de telg te sparen; dus vallen de sapkanalen perfect samen. Het transplantaat wordt in de breedte zo afgesteld dat er aan één kant een speling van ongeveer 2 mm overblijft (de andere kant moet goed aansluiten): hierdoor kunnen littekenkussentjes ontstaan ​​zonder het risico dat dit leidt tot loslaten van de kamer.
De truc bij het verwijderen van het transplantaat bestaat uit het volgende: na incisie aan de boven-/onderzijde met de dubbele grafter en incisie van twee verticale lijnen met een gewone grafter (goed geslepen en schoon) wordt de schors rondom het oog voorzichtig afgepeld; Zodra deze handeling voltooid is, plaatst u uw gebogen wijsvinger achter de stang om steun te krijgen en komt u met uw duim voor de knop (aan de zijkant) te staan, waarna u druk uitoefent naar de andere kant: dit veroorzaakt het glijden van de knop het geheel van het transplantaat door het afschuiven van het kleine punt dat zich op het cambium heeft gevormd (onder de schors en ermee in contact) en dat de knop voedt. Zonder deze laatste voorzorgsmaatregel komt het oog niet meer in contact met het cambium en droogt het onverbiddelijk uit. Dompel de geoogste transplantaten onmiddellijk in een emmer gevuld met water.
Vragen?

heel slim jouw hulpmiddel voor een perfecte match tussen transplantaat en PG!
Ik merk de kleine speling van 2 mm aan één kant op om toekomstige onthechting van het transplantaat te voorkomen... Ik zou geprobeerd hebben om de twee kanten samen te laten vallen.
Ik begrijp je trucje niet dat ik in het blauw heb gemarkeerd. Kun je een kleine foto voor me maken om het gebaar te illustreren? Dankjewel.

Ook zag ik dat je een fluit- of (fluit)transplantaat kunt maken, gewoon of met bandjes, wat als voordeel heeft dat het compenseert als het transplantaat te kort in de hoogte wordt afgesneden.

Ik ga deze slapende oogtransplantaties proberen en aangezien ik verschillende afvaarten heb (3 of 4), ga ik in de loop van de tijd spreiden (van juni tot september).

Ik zag op buitenlandse video's (kalkoen, armenië of georgië... de bakermat van de walnotenboom) dat ze de grafts omringen met aarde (met plastic buisjes gevuld met aarde om uitdroging te voorkomen). misschien handig in mijn geval als het erg warm is op het moment van mijn transplantaties, maar aangezien ik niet begrijp wat ze zeggen, weet ik niet of ik het vóór de winter of in het voorjaar moet verwijderen?
ken jij deze manier?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par Ahmed » 01/06/18, 14:18

Nou, ik zal proberen een foto voor je te maken. Het idee om te onthouden is dat je niet moet proberen de knop op te tillen door eraan te trekken, maar door evenwijdig aan de tak te schuiven om het deel van het cambium (het witte deel) af te snijden. bevindt zich direct onder de schors) die in de knop grijpt.
Wat betreft uw tweede vraag: er zijn verschillende technieken om het transplantaat op zijn plaats te houden en de bescherming ervan tegen uitdroging te garanderen; van mijn kant gebruikte ik "cellofrais" (rekbaar plastic vel dat wordt gebruikt om voedsel te bedekken) in kleine rolletjes gesneden ("scotch" -stijl). Ik heb het in een strook aangebracht om het te fixeren en af ​​te dichten en door het te plooien als ik druk wilde uitoefenen (ligatuur). Het voordeel van dit proces in vergelijking met andere verbandmiddelen is deze flexibiliteit en ook de transparantie ervan, waardoor het mogelijk is om de evolutie van de genezing te volgen: zodra de kraal is aangebracht en de oksel van het laken is losgemaakt, wordt de bescherming nutteloos (hoe dan ook (plastic heeft de neiging vrij snel af te breken onder UV).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 01/06/18, 14:42

Ahmed schreef:Welnu, ik zal proberen een foto voor je te maken. Het idee om te onthouden is dat je niet moet proberen de knop op te tillen door eraan te trekken, maar door een evenwijdig aan de tak glijdend om het deel van het cambium (wit deel dat zich direct onder de schors bevindt) af te snijden dat in de knop grijpt.
Wat betreft uw tweede vraag: er zijn verschillende technieken om het transplantaat op zijn plaats te houden en de bescherming ervan tegen uitdroging te garanderen; van mijn kant gebruikte ik "cellofrais" (rekbaar plastic vel dat wordt gebruikt om voedsel te bedekken) in kleine rolletjes gesneden ("scotch" -stijl). Ik heb het in een strook aangebracht om het te fixeren en af ​​te dichten en door het te plooien als ik druk wilde uitoefenen (ligatuur). Het voordeel van dit proces in vergelijking met andere verbandmiddelen is deze flexibiliteit en ook de transparantie ervan, waardoor het mogelijk is om de evolutie van de genezing te volgen: zodra de kraal is aangebracht en de oksel van het laken is losgemaakt, wordt de bescherming nutteloos (hoe dan ook (plastic heeft de neiging vrij snel af te breken onder UV).

: Idee: Ik begreep het gewoon met de uitdrukking "parallelle slip" om het oog niet uit te hollen
perfecte rekfolie!
nog een detail: mijn PG's zijn in hun 2e jaar met een diameter van 15-20 mm, niet meer? Denk je dat het verstandiger is om nog een jaar te wachten?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 304-gasten