Eet meer om minder te eten: voedingswaarde VS-productiviteit in de landbouw!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Meer eten om minder te voeren: voedingswaarde versus landbouwproductiviteit!




par Obamot » 13/04/16, 10:46

Om te verhelpen, enkele Did-tracks:

— Demeter-specificaties:
http://www.demeter.ch/fr/producteur/richtlinien.php

— anders is er voor de bevoorradingspuzzel een vrij eenvoudige regel: varieer de "BIO" bevoorradingsbronnen, omdat we hierdoor profiteren van de voedingsstoffen in de ondergrond die de planten hebben laten groeien (daar waar ze groeiden), en door door te variëren variëren we ook met de voedingsstoffen waar we baat bij hebben (de ene keer is het rijk aan zwavel, de andere keer aan magnesium, calcium enz.. als we ons voeden door ons altijd op dezelfde plaats te voorzien, zullen we altijd dezelfde soort inname hebben! ) dus door te variëren hebben we een goede kans op voldoende inname en van betere kwaliteit (ons lichaam sorteert, bewaart of verwerpt automatisch volgens zijn behoeften zolang we het verstrekken.. ..geen reden om verder te graven, onze stofwisseling heeft dit sinds het begin der tijden kunnen doen).

Het is dus niet zeker dat te voeden exclusivement producten van zijn biologische boerderij (zijn tuin), voldoet helemaal!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Meer eten om minder te voeren: voedingswaarde versus landbouwproductiviteit!




par Did67 » 13/04/16, 22:21

Ik had de specificaties van Demeter niet. Maar je vermoedt goed dat ik dat niet ben... Altijd goed om het in zijn voorraad documentatie te hebben!

Het is mijn ambitie om een ​​veel vrolijker, veel 'verhelderender' boek te schrijven, gebaseerd op alledaagse observaties die iedereen kan maken (of heeft gemaakt). En wat ik fotografeer in mijn tuin (waarvan een deel over econologie gaat!).

Ja, een groente (of een plant) weerspiegelt noodzakelijkerwijs zijn terroir. Dit effect wordt benadrukt in de wijnbouw, maar is vrij algemeen.

Ik denk niettemin (en hier zonder enig bewijs) dat in een zeer biologisch actieve bodem de verschillen precies worden gecompenseerd door de levende wezens van de bodem en hun aactiviteit, door hun extractiecapaciteit die veel hoger is dan die van planten (bijvoorbeeld dankzij mycorrhizae) , enz... Paddestoelen, als ze niet worden gedood door fungiciden of koper, zijn geweldige extractors, die bovendien weten hoe ze de geëxtraheerde elementen in hun filamenten (mycelium) moeten "circuleren". Brandnetel is ook een extractor. Sommige bacteriën weten andere officieel "onoplosbare" elementen te mobiliseren...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 325-gasten