Eet insecten! Laten we insecteneters zijn

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Eet insecten! Laten we insecteneters zijn




par Christophe » 01/09/13, 14:32

5 ecologische, economische en voedzame redenen om insectenetend te zijn
Insecten op ons bord? Het idee kan sommige mensen afschrikken. Maar sprinkhanen en andere sprinkhanen zullen de komende jaren ongetwijfeld deel uitmaken van onze maaltijden. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, ontbreken deze mooie kleine beestjes niet alleen lekker, maar ook op het gebied van de menselijke gezondheid. Expert bij de FAO Paul Vantomme ontcijfert voor Courant Positif 5 goede redenen om insecten te eten.

Insecten vormen een aanvulling op de voeding van ongeveer 2 miljard mensen wereldwijd, voornamelijk in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Sinds Homo Sapiens maken ze deel uit van het menselijke dieet. Tegen 2030 zullen meer dan 9 miljard etende insectenmensen moeten worden gevoed, net als de miljarden dieren die door mensen zijn grootgebracht voor voedsel. Een van de vele manieren om de uitdaging van voedselzekerheid voor mens en dier aan te gaan, is door insecten te kweken. Het gebruik van insecten in voedsel voor mens en dier heeft veel voordelen.

1) Insecten eten is goed voor je gezondheid

Hoewel de voedingswaarde van insecten afhangt van hun levensfase, leefomgeving en dieet, wordt algemeen aangenomen dat insecten hoogwaardige eiwitten en voedingsstoffen leveren. Ze zijn rijk aan vezels en sporenelementen zoals koper, ijzer, magnesium, mangaan, fosfor of zelfs selenium en zink. Dat is een understatement! Ook rijk aan vetzuren, zijn de meeste insectensoorten waardevolle voedingssupplementen, vooral voor ondervoede kinderen. Insecten vertonen ook een laag risico op overdracht van zoönotische ziekten (ziekten die van dier op mens worden overgedragen), zoals vogelgriep of gekkekoeienziekte.

2) Insecten kweken is ook goed voor de planeet

De voerconversie vertegenwoordigt de hoeveelheid voer die nodig is om 1 kg gewichtstoename te produceren. Bij insecten is deze snelheid buitengewoon effectief. Gemiddeld is er 2 kg voer nodig om 1 kg insecten te produceren, terwijl runderen 8 kg voer nodig hebben om 1 kg vlees te produceren. Bovendien varieert dit beroemde tarief afhankelijk van de soort en de gebruikte productietechnieken. De productie van broeikasgassen door de meeste insecten zal echter waarschijnlijk lager zijn dan die van de conventionele veehouderij (behalve termieten). Varkens produceren bijvoorbeeld tussen de 10 en 100 keer meer broeikasgassen per kilogram in vergelijking met sprinkhanen. Tot slot hebben insecten veel minder water nodig dan de conventionele veehouderij (varkens, runderen etc.).

3) Insecten bevorderen de economische ontwikkeling

Goedkoop en gemakkelijk te implementeren, zowel het verzamelen van wilde insecten als het kweken van insecten kunnen belangrijke diversificatiestrategieën voor het levensonderhoud van arme mensen in ontwikkelingslanden bieden. Ze bieden ook extra inkomensmogelijkheden voor boeren van elke omvang uit opkomende en ontwikkelde landen. Bovendien kunnen insecten relatief eenvoudig worden verwerkt tot voedsel en voer. Sommige soorten kunnen zelfs in hun geheel worden gegeten. En aangezien de mogelijkheden talrijk zijn, kunnen insecten nog steeds tot pasta worden gemaakt of tot meel worden vermalen, en hun eiwitten kunnen worden geëxtraheerd.

4) Hun productie is sociaal rechtvaardiger

In tegenstelling tot vee vereist het kweken van insecten geen gebruik of eigendom van land of grote startinvesteringen. En aangezien deze kweek ook in stedelijke gebieden en tegen zeer lage productiekosten kan worden gedaan, kan een groot aantal bescheiden mensen leren en deelnemen aan de productie van insecten. Dit zowel voor hun eigen levensonderhoud, maar ook om de agro-voedingssectoren te bevoorraden, onder meer om een ​​voedselbasis te bieden voor vis- en kippenkwekerijen.

5) Het kweken van insecten fagocyteert de zaden die nuttig zijn voor menselijke voeding niet

Last but not least, een van de grote voordelen van het houden van insecten is dat ze zich kunnen voeden met gft, compost en gier. Met andere woorden, voor hun fokkerij is het gebruik van zaden zoals sojabonen, maïs of tarwe niet vereist, die zeer veel worden gebruikt bij het fokken van kippen, varkens of runderen. Door te kiezen voor het kweken en consumeren van insecten is het dus ook mogelijk om deze zaden op menselijke voeding te richten in plaats van ze gebruikt te zien worden voor het kweken van dieren.

Paul Vantomme – Expert bij FAO Forestry Department
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 01/09/13, 20:35

Insecten vullen de voeding van ongeveer 2 miljard mensen wereldwijd aan,
het is volkomen absurd om er een vervanging van het huidige dierlijk voedsel van te willen maken (probeer je maar eens de noodzakelijke structuren voor te stellen die dit zou vertegenwoordigen) bovendien hebben veel insecten een specifiek voedsel, inclusief boom, en bedenk wat een kweek van parasitaire insecten zou geven die zou vrijgelaten worden in het wild!.
Wederom gaat het alleen maar terug om beter te springen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7

Re: Eet insecten! Laten we insecteneter zijn




par highfly-addict » 01/09/13, 22:29

Christophe schreef:5 ecologische, economische en voedzame redenen om insectenetend te zijn http://www.courantpositif.fr/5-bonnes-r ... -insectes/


Eén ontbreekt en niet de minste, de smaak!
Een beetje snel bakken (2 min in zeer hete olie) van ephippigères met een beetje fijngehakte knoflook: gewoon een genot voor een aperitief!
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 02/09/13, 15:47

Er is natuurlijk de "culturele rem"...,

maar heb je gedacht dat garnalen, langoustines, kreeften, kreeften, enz... niets anders zijn dan geleedpotigen, zoals insecten.

Je stelt je een schorpioen voor ter grootte van een kreeft...
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 02/09/13, 17:26

elephant schreef:...

Je stelt je een schorpioen voor ter grootte van een kreeft...


Brommen !!!!! Ik ben aan het kwijlen als ik er alleen maar aan denk! : Lol:
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET

"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5

Re: Eet insecten! Laten we insecteneter zijn




par Hic » 02/09/13, 18:01

highfly-verslaafde schreef:
Christophe schreef:5 ecologische, economische en voedzame redenen om insectenetend te zijn http://www.courantpositif.fr/5-bonnes-r ... -insectes/


Eén ontbreekt en niet de minste, de smaak!
Een beetje snel bakken (2 min in zeer hete olie) van ephippigères met een beetje fijngehakte knoflook: gewoon een genot voor een aperitief!

aperitief?

100g insecten komt overeen met een derde van je dagelijkse eiwitinname volgens de WHO

als het alleen voor B12 is
je vervangt je maandelijkse zoogdierbiefstuk
door een biefstuk van insecten
en dat is het!
geeft het je het gevoel een leegte te zijn? eh!

ik toen ik mijn 350 kcal bonen op had,
Ik zit op 50% van mijn dagelijkse eiwitinname.

Vegetariërs en prescariërs maken me aan het lachen : Mrgreen:
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 02/12/13, 13:08

Nog een artikel over de consumptie van insecten voor menselijke voeding: http://www.huffingtonpost.fr/2013/05/13 ... 65208.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grandaddy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 21/11/13, 14:19




par Grandaddy » 02/12/13, 14:29

Op cultureel vlak zal het zeker nog een paar jaar moeten wachten voordat het zich echt ontwikkelt. Dat gezegd hebbende, ik heb veel positieve feedback gehoord over insectenmaaltijden! We zullen zien hoe het zich ontwikkelt, maar het kan een goed alternatief zijn als het goed ingekaderd is.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 02/12/13, 15:55

Het staat helemaal aan de zijlijn! Het is alsof je de pinda's van het voorgerecht vergelijkt met de maaltijd zelf.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grandaddy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 21/11/13, 14:19




par Grandaddy » 02/12/13, 16:11

Janic schreef:Het staat helemaal aan de zijlijn! Het is alsof je de pinda's van het voorgerecht vergelijkt met de maaltijd zelf.


Als ik me niet vergis, heeft ook niemand het over het eten van ALLEEN insecten bij elke maaltijd... anders zou het op de lange termijn zeker onvoldoende zijn qua voedsel. Het is misschien gewoon een nieuwe voedselbron, een soort supplement, wat zeker een aantal voordelen moet hebben ;)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 279-gasten