Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 05/02/19, 21:00

Ja, met doperwten is het mij al gelukt, maar nu wilde ik dwergjes proberen omdat ik het uitzetten van de erwten een beetje vervelend vind (hier moesten we tot 2m50!). Bovendien geloofde ik dat het eigenlijk niet nodig was om de dwergen bijles te geven. Ik heb dus veel geprobeerd met zaaien, in rijen en vooral in emmers, zonder grondbewerking en op verschillende plekken (waar hooimulch over was deed ik dat met een knabbelmachine). Ik had veel lege percelen of zelfs kale grond, en ik dacht ook dat ik verliezen door uitspoeling kon voorkomen door een groente te telen die ik lekker vind, tegen lagere kosten. Toen sommige eindelijk uit de grond kwamen en door slakken werden geknabbeld (of misschien aangevallen door vogels?), realiseerde ik me dat het raadzaam was om deze erwten toch uit te zetten (tot een hoogte van 80 cm - 1 m). Ik herinnerde me ook hoe moeilijk het voor erwten was om uit de natte, drassige wintergrond te komen. En dan hebben ze toch nog ranken! Dus: actie. Dit blijft eenvoudiger dan bij erwten. Ik vond deze netten niet te duur. De andere taktechniek is gratis en ik had een stapel takken in de buurt. We zullen zien of de scheuten bestand zijn tegen het ongedierte en of het effectief is.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Een plantaardige weide?




par Ahmed » 05/02/19, 22:49

Ik zag de kleine stippen waar ik het hierboven in het voorjaar van 2018 over had, en de twee aangrenzende rijen ondersteunen elkaar heel goed omdat ze samen een driedimensionale structuur vormen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 05/02/19, 23:42

Did67 schreef:Voor het vroege zaaien gebruik ik stamvariëteiten, die tegelijkertijd kunnen produceren en bloeien op de laatste scheuten.
Geldt dat niet voor dwergen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 06/02/19, 10:19

Omdat het dwergen zijn, is het korter... Minder stengels, minder takken, minder "bloeigolven"...

Ik ben geneigd te denken dat als de levensverwachting lang is, de "opgekweekte" exemplaren dus bij vroeg zaaien meer zullen produceren. Bij een korte levensverwachting (later zaaien) wordt het verschil kleiner, want door de hitte wordt de cyclus sowieso korter...

Het wordt niet methodisch geverifieerd. Neem het voor een “indruk”.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 26/02/19, 18:55

De foto's van mijn apparaten zijn nu nutteloos in iech, maar om je de bloeiende bonen te laten zien die van de zon genieten:
DSC_0000011.jpg
DSC_0000011.jpg (70.56 KiB) 1371 keer bekeken

Om ze een beetje te "bijscholen", zoals je kunt zien, heb ik gewoon de bogen van de overwinteringstunnel behouden en wat touwtjes aan de zijkanten gehangen, we zullen zien of dat genoeg is...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 26/02/19, 18:58

Heeft u een “paparazzi”-modus op uw apparaat??? Om mensen te laten geloven dat dit gestolen foto's zijn!

Nou, geweldige bonen!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/02/19, 19:46

chafoin zijn schreef:De foto's van mijn apparaten zijn nu nutteloos in Iech, maar om je de bloeiende bonen te laten zien die van de zon genieten: DSC_0000011.jpg
Om ze een beetje te "bijscholen", zoals je kunt zien, heb ik gewoon de bogen van de overwinteringstunnel behouden en wat touwtjes aan de zijkanten gehangen, we zullen zien of dat genoeg is...


Gezegende Girondist : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 28/02/19, 02:57

Laat de vlakte bergmensen soms dromen?

Ik maak een grapje, maar het probleem is dat met dit weer, hoe hard ik ook probeer te vechten tegen deze diffuse sfeer van luiheid, het sterker is dan ik: ik doe niets. Het is waar dat de bonen het redelijk goed doen (de foto's zijn authentiek, het is mijn voorouderlijke telefoon die deze "paparazzi" -look geeft), maar wat kunnen we over de rest zeggen? Ik strooide traag witte mosterd en rapen, 5 zakken oud erwtenzaad, maar verder geen uienbollen, geen tomaten, enz. niets. En ik heb nog steeds geen hooi verzameld (ik was van plan wat in de buurt van mijn huis te kopen, maar ik ben te lui!), Ik heb amper 2 bakken met dode bladeren verzameld! Het moet gezegd worden dat jij ook niet veel aanmoedigt!

PS: hoeveel kost een ronde bal hooi ongeveer?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 28/02/19, 07:47

En geen pak, als het om erwten gaat is het niet niks!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 28/02/19, 07:48

chafoin zijn schreef:
PS: hoeveel kost een ronde bal hooi ongeveer?


Bij mij thuis is het 30 tot 35 euro...

In Gironde: https://www.leboncoin.fr/animaux/1562152874.htm/

https://www.leboncoin.fr/autres/1575448433.htm/
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 470-gasten