Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 15/01/19, 01:44

Ik heb de indruk dat de sluier een bijzondere rol speelt tegen extreme kou.

De temperatuur daalt maar de planten “bevriezen niet”.

We hebben de afgelopen dagen tweemaal -2 meegemaakt, daarna +15 gisteravond en vervolgens -6 nu...

De echte achtbaan... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 15/01/19, 13:28

nico239 schreef:Ik heb de indruk dat de sluier een bijzondere rol speelt tegen extreme kou.
De temperatuur daalt maar de planten “bevriezen niet”.
Ja, maar de vraag die ik mezelf stel is: is het plastic zeil nuttig in de winter? Omdat ik de indruk heb dat een laagje sluier beter is dan een laagje plastic, temperatuurprobleem. Plastic laat helemaal geen water door, dus het kan de temperatuur van de grond beïnvloeden (kouder misschien?)... Maar misschien heeft plastic 's nachts, met echt heel lage temperaturen, de voorkeur? Daarnaast moet ook de dikte van het zeildoek meetellen.
nico239 schreef:We hebben de afgelopen dagen tweemaal -2 meegemaakt, daarna +15 gisteravond en vervolgens -6 nu...
Oula ja hier zijn we ver verwijderd van deze Siberische verkoudheid. En je bonen trekken de mond niet onder het chassis?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 15/01/19, 23:27

chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:Ik heb de indruk dat de sluier een bijzondere rol speelt tegen extreme kou.
De temperatuur daalt maar de planten “bevriezen niet”.
Ja, maar de vraag die ik mezelf stel is: is het plastic zeil nuttig in de winter? Omdat ik de indruk heb dat een laagje sluier beter is dan een laagje plastic, temperatuurprobleem. Plastic laat helemaal geen water door, dus het kan de temperatuur van de grond beïnvloeden (kouder misschien?)... Maar misschien heeft plastic 's nachts, met echt heel lage temperaturen, de voorkeur? Daarnaast moet ook de dikte van het zeildoek meetellen.
nico239 schreef:We hebben de afgelopen dagen tweemaal -2 meegemaakt, daarna +15 gisteravond en vervolgens -6 nu...
Oula ja hier zijn we ver verwijderd van deze Siberische verkoudheid. En je bonen trekken de mond niet onder het chassis?


Ja, de laag kaszeil is niet geweldig tegen de regen, maar het helpt wel beschermen: eigenlijk moet je kiezen.

Het zou nodig zijn geweest om meerdere frames te maken om een ​​boven- en een onderkant met P30 als hoes te vergelijken en het verschil te zien.
En hetzelfde met zeildoek.

Omdat ik denk dat de hoogte ook een rol speelt bij de bescherming tegen de kou.

Bij de bonen had ik de fout gemaakt het frame niet te blokkeren.
15 dagen geleden liet de wind het omvallen en ik had het niet door: een balletje.
En de bonen brachten ongeveer 3 nachten door in onkoele temperaturen vóór de extreme kou.
Ik heb het teruggezet en geblokkeerd.

Gisteren heb ik een kijkje binnen genomen en het zag er prima uit, hoewel een beetje doorgezakt, maar ik heb er verder geen onderzoek naar gedaan.
Ik zal morgen eens beter kijken en een foto maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 16/01/19, 03:51

nico239 schreef:Gisteren heb ik een kijkje binnen genomen en het zag er prima uit, hoewel een beetje doorgezakt, maar ik heb er verder geen onderzoek naar gedaan.
Ja want -15 (onder het chassis gaat het iets omhoog) lijkt het wat extreem voor de bonen. Als het alleen maar verzakt, is het prima, het zal weer kracht krijgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 16/01/19, 03:54

nico239 schreef:Omdat ik denk dat de hoogte ook een rol speelt bij de bescherming tegen de kou.
Ja, de vraag is om te weten in welke richting...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 16/01/19, 07:47

chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:Omdat ik denk dat de hoogte ook een rol speelt bij de bescherming tegen de kou.
Ja, de vraag is om te weten in welke richting...


Niet te hoog en niet te laag: niet te veel luchtvolume, maar toch een bepaald volume: nee, ik ben geen Norman : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 17/01/19, 00:25

Het detail om te vergelijken met degenen die zonder bescherming achterbleven.... :schok:

http://potagers.forumactif.com/t86-feve ... -par-15#89

Avant

Beeld


Daarna (de windvlaag en het kantelen van het chassis hebben ongetwijfeld meerdere levens gekost)


Temperatuurpieken -15° en gemiddeld -5° / -10°
Beeld

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 17/01/19, 01:01

Ja inderdaad, ze hebben niet (te) gegrild, ook al hebben ze geleden. Wat mij verbaast is het kleine aantal, zijn het de eerste die je hebt gezaaid en die we in het najaar al op foto's hadden gezien of heb je er nog meer gezaaid? Het leek mij dat er meer waren en dat je er een paar opnieuw wilde zaaien... Ik zaai in rijen om de 5 cm als ik het me goed herinner, of in zakken van 4-5, en ze redden het zelfs als ze dicht opeengepakt zitten. Misschien was er een pb van zaaigoed of zaden?

Nog een verrassing: weinig sporen van slakken terwijl de mijne overvloedig werd afgesneden! Ik had de mijne graag willen laten zien, maar mijn laptop werd overreden! Ik zal af en toe proberen die van mijn vriendin te lenen...

Het lijkt erop dat het gras het heeft overgenomen. Is het wilde groei van deze herfst of is het gras dat door het hooi is teruggegroeid?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 17/01/19, 01:08

chafoin zijn schreef:Ja inderdaad, ze hebben niet (te) gegrild, ook al hebben ze geleden. Wat mij verbaast is het kleine aantal, zijn het de eerste die je hebt gezaaid en die we in het najaar al op foto's hadden gezien of heb je er nog meer gezaaid? Het leek mij dat er meer waren en dat je er een paar opnieuw wilde zaaien... Ik zaai in rijen om de 5 cm als ik het me goed herinner of in zakken van 4-5, en ze redden het zelfs als ze dicht opeengepakt zitten.

Nog een verrassing: weinig sporen van slakken terwijl de mijne overvloedig werd afgesneden! Ik had de mijne graag willen laten zien, maar mijn laptop werd overreden! Ik zal af en toe proberen die van mijn vriendin te lenen...

Het lijkt erop dat het gras het heeft overgenomen. Is het wilde groei van deze herfst of is het gras dat door het hooi is teruggegroeid?



Hé, ja, ik was een beetje nalatig met betrekking tot de storm.

Je hebt de foto van de val en die van de dag waarop je de verliezen kunt vergelijken.

Ik heb er geen opnieuw ingezaaid.

Ah, het gras, aan de andere kant, ze profiteerde van de cocon : Mrgreen: Ik had de juiste hooilaag aangebracht
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 17/01/19, 01:54

nico239 schreef:Ik heb er geen opnieuw ingezaaid.
Oké, maar je zaailing had een probleem? Ik zeg dat omdat ik nog nooit een pb van opkomst heb gehad met deze grote zaden en daar leek het me schaars.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 267-gasten