Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 26/10/18, 19:10

nico239 schreef:

Kunnen we nog steeds zeggen dat hooi snellere resultaten zal opleveren voor gewone tuiniers.

Terwijl de meest in het oog springende de een en de ander zullen testen: hooi / straw-clover?


Hooi is gemakkelijk en "werkt zonder verrassingen" (nou ja met goede verrassingen normaal gesproken vanaf het eerste jaar).

Dan kunnen we "verbeteren", proberen, kibbelen, plezier hebben ... (zoals al gezegd, als we ruimte hebben; of vrienden een beetje Groene Khmer aan de randen)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/10/18, 19:11

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Ooh het is een primeur .... Beeld
Goed, ik neem notitie



Verificatie uitgevoerd in een uitstekend boek waarvan de titel mij ontgaat, maar het zal bij me terugkomen, dat is kif kif [maar voor hooi gezien het gebrek aan gegevens - de vernedering van hooi is nog nooit ervaren. is daarom een ​​gegeven "ik sta mezelf toe te genezen"], maar aangezien klaver krachtige wortels maakt, moet deze biomassa worden toegevoegd, waarvan een deel zal worden omgezet in humusstoffen.

Ik had moeten schrijven: "waarschijnlijk iets beter".


Ok ...

Als u de referentie van het boek vindt, is het graag :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 26/10/18, 19:14

Ik denk dat dat spreekt van loungen in de moestuin!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/10/18, 19:25

Beeld Ik moet zelf rusten Beeld
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 26/10/18, 20:49

je hebt het over hooi en stro, die in balen of rollen kunnen worden gekocht, wat middelen zijn voor boeren
je vergeet een bron voor ons, maar een verspilling voor de boer, strooisel of mest, zoals strooisel voor paarden

boeren verspreiden hun mest vaak op hun akkers, maar het kopen van een aantal moet mogelijk zijn

aan de andere kant zijn de eigenaren van paarden vaak erg blij om van deze mest af te komen die ze het vaakst verstopt, zoals bijvoorbeeld ook paardenclubs

Dus we hebben een rietje met de uitwerpselen van koeien of paarden, waar zijn we dichter bij stro of hooi? : Mrgreen: de honderd baal vraag (hooi) : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/10/18, 22:16

Moindreffor schreef:je hebt het over hooi en stro, die in balen of rollen kunnen worden gekocht, wat middelen zijn voor boeren
je vergeet een bron voor ons, maar een verspilling voor de boer, strooisel of mest, zoals strooisel voor paarden

boeren verspreiden hun mest vaak op hun akkers, maar het kopen van een aantal moet mogelijk zijn

aan de andere kant zijn de eigenaren van paarden vaak erg blij om van deze mest af te komen die ze het vaakst verstopt, zoals bijvoorbeeld ook paardenclubs

Dus we hebben een rietje met de uitwerpselen van koeien of paarden, waar zijn we dichter bij stro of hooi? : Mrgreen: de honderd baal vraag (hooi) : Mrgreen:


Eh het strooisel verkopen ze ook : Mrgreen: er is geen kleine winst, het wordt inderdaad niet erg duur verkocht, maar het wordt verkocht

Zoals elders al gezegd, hadden we ook de goede verrassing dat we sterk werden uitgenodigd door een nabijgelegen manege om het te ontdoen van een deel van de paardenmest.

Onnodig te zeggen dat er nog steeds een enorme stapel over is.

Aan de andere kant, pas op zonder uitrusting, het is een groot gedoe

Het met de hand doen met een schop is een dingo-klus.

Dit impliceert daarom schop (mechanisch) of stier (idealiter natuurlijk in handen van het manege) en een trailer of, nog beter, vrachtwagen om dit alles te vervoeren.

Omdat we eenmaal geladen de herberg niet hebben verlaten.

Het voordeel van de truck is dat de kipper met een zeer steile hoek kantelt.

Ik maakte twee ritten met de 1m hoge drop-side trailer volledig geladen.

En één is ERG zwaar, dus let op de gewichtslimieten van de trailer.

Trouwens, zelfs bij het kantelen van de trailer over een natuurlijke stap op de grond, bleef de mest erin steken ...

Het is echte plasticine.

En plasticine lossen met een schep is geen luie klus : Mrgreen:

Daarom zijn we er niet naar op zoek gegaan en wachten we op de juiste gelegenheid om een ​​(kleine) dumper voor een uur te bergen.

Afgezien daarvan is het gratis, wat al niet slecht is.

Om te illustreren dat alles dat gekocht kan worden, wordt verkocht en gerecycled
http://www.terrestraditions.com/m-15-la-societe.html

Ze touren over ... racebanen, kopen het nest van de koeien ... doen het composteerwerk en verkopen het allemaal tegen ... een bepaalde prijs.

Ik ging ze bezoeken voor een levering, maar uit mijn geheugen was dit niet binnen onze mogelijkheden en alleen door de ton geleverd.

Als je sommige MSV-video's bekijkt, is de hoeveelheid compost niet duur, maar vaak is het de bron om het te gaan halen.

Dit gezegd hebbende, als we de beschikbaarheid hebben om meerdere ritten in de tijd te maken en elke keer kleine hoeveelheden te vervoeren (lage trailer-stijl), geloof ik waarom dit niet doen aan de mimine.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 26/10/18, 23:19

Moindreffor schreef:... waar zijn we dichter bij stro of hooi? : Mrgreen: de honderd baal vraag (hooi) : Mrgreen:


Ik vraag me af of er in hetzelfde stomme boek geen twijfel bestaat!

Antwoord morgen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 27/10/18, 10:44

nico239 schreef:Ik ging ze bezoeken voor een levering, maar uit mijn geheugen was dit niet binnen onze mogelijkheden en alleen door de ton geleverd.
Als je sommige MSV-video's bekijkt, is de hoeveelheid compost niet duur, maar vaak is het de bron om het te gaan halen.

Door rond te snuffelen op deze site met een professionele composter, is de ton van de beste compost 60eur en de grovere is iets minder dan 20eur.
http://www.sivom-sag.fr/fr/compost-1/venir-acheter-du-compost.html
U kunt de samenstelling-analyse van de compost lezen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 27/10/18, 10:47

Did67 schreef:Ja, hooi dat tijdens het hooien water heeft ingenomen, of daarna in de vorm van buiten gelaten ballen, verliest veel waarde aan de voederproblematiek: sommige oplosbare voedingsstoffen worden uitgeloogd; schimmel kan bezinken en dieren consumeren het niet meer ...

Dus iedere keer als het een uitkomst is, moet je natuurlijk pakken.

[Ik wacht nog steeds op de regen, maar daar vallen de temperaturen; dit zou moeten komen - na bijna 1,5 maanden zonder iets nieuws!]

Als voedingsstoffen worden uitgeloogd, is het dan echt een uitkomst? Natuurlijk praten we niet over dezelfde dieren, maar het is goed om micro-organismen en dieren (bodem) allemaal te voeden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 27/10/18, 10:57

Did67 schreef:Het negatieve effect van de heg en een boom is op twee of drie meter, maar ik denk dat het iets anders is: een competitie van elkaars mycorrhiza-schimmels voor water en mineralen. Vooral water dit jaar, waar het verschil naar me toe sprong!
Ja, ik heb ook een smal bord uitgelijnd met de wijnstok, dat zelf is uitgelijnd met een paar bomen, waaronder een pijnboom. En het is inderdaad niet briljant: alle tomaten zijn nogal gegroeid ... hetzelfde voor een courgetteplant en knolselder, zelfs als de woelmuizen daar ook worden geserveerd.

Over het probleem van mycorrhizas op dit grenspunt: Laurent Welsh zegt ook in zijn conf. dat die van het bos concurreren met die van de weide en adviseert om rosacea (bramen, klein fruit, aardbei, framboos ...) te installeren of te behouden, wat een goed scharnier zou zijn van deze ruimtes omdat ze de capaciteit zouden hebben om in symbiose te komen met beide soorten mycorrhizae.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 265-gasten