Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/10/18, 12:57

Zou het niet een gewone spin zijn of rupsen in bombyx-stijl?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/10/18, 14:37

Ja, misschien heb je gelijk...we zijn in paniek om niets!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/10/18, 14:53

Terwijl ik in de buurt van tomaten krabde om te zaaien, ontdekte ik het fenomeen dat ik al had aangegeven:
2018-10-09 18.53.09.jpg
Een prachtige wortel afkomstig van de tomatenplant, waarvan je de stok rechtsboven ziet
Wortels lopen op het grensvlak tussen de aarde en het hooi, soms zoals hier tot 1 meter van de basis. Ik heb dus vrijwel overal het hooi verwijderd en dit gebeurt meerdere keren, ik heb zelfs de indruk dat soms de wortel uit de grond komt om zich onder het hooi te voeden. Heeft u hetzelfde waargenomen of is dit een specifiek geval voor mijn regio? De aarde zou zo compact zijn dat de wortel het pad van de minste inspanning zou volgen. Volgend jaar denk ik dat ik de planten beter ga begraven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 11/10/18, 14:55

Om te voorkomen dat je voor niets in paniek raakt, moet je beginnen met het in kaart brengen van de schade! Als ze minder dan 15/20% bedragen, beschouwen we dit als het engelenaandeel!

Een van de slechte reflexen van slechte tuiniers is naar het “ongedierte” te kijken. In plaats van de schade te beoordelen. Het is dus eerder een kwestie van ‘ergernis’, mogelijk van angst, dan van ‘schade’. "Wat heeft deze nodig?", "Hier ben ik het die bestelt en beslist wat er wel of niet mag zijn!", "Ik weet het niet, maar je weet maar nooit, laten we beginnen met uitroeien, dan bespreken we het wel! "...

Dit is natuurlijk een veel voorkomende houding die ik beschrijf... Ik maak niet in het bijzonder grapjes over jou!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/10/18, 15:08

Nog steeds op woelmuizen: dit is zeker een van hun galerijen.
2018-10-11 09.59.33.jpg
In feite zijn er overal in de omliggende weide tal van galerijen van deze stijl. Aan de andere kant zie ik alleen onder het hooi in mijn moestuin deze molshopen die niet zo groot zijn als die ik elders zie, bijvoorbeeld op deze foto van internet:
taupieres.jpg
taupinieres.jpg (24.21 KB) 1621 keer geraadpleegd
Bij mij thuis liggen hier en daar kleine hoopjes goed geblazen en vochtige aarde die contrasteren met de droge en harde grond ernaast. Ter hoogte van de oude erwten volgen de palen de gewaslijn vrijwel naast elkaar.
2018-10-11 09.58.39.jpg
Ik zou niet zeggen: lang leve woelmuizen (of mollen?) omdat ik de schade van deze beestjes nog steeds niet echt kan onderscheiden, maar op deze plaatsen kun je over de aarde schrapen terwijl ik ernaast nauwelijks een klauwaanval kan geven! Buiten deze gebieden blijft zaaien dus lastig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 11/10/18, 19:53

“Niets is ooit helemaal perfect – dus niets is ooit helemaal slecht!” En zo heeft de molrat, hoe vervelend hij ook kan zijn als hij 24 van de 24 wortels van de selderie vernielt (het is een echte ervaring!), toch de verdienste dat hij in grote hoeveelheden losse grond produceert. En om galerijen te graven die bijdragen aan de beluchting van de bodem. In tegenstelling tot de helmstok handhaaft hij wat hij gemaakt heeft. QED!

Voor mij is het een van de belangrijkste spelers in “bodemwerk”! Een weinig bekende “couscous” producent...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 11/10/18, 19:55

chafoin zijn schreef:Terwijl ik aan het scharrelen was in de buurt van tomaten om te zaaien, ontdekte ik het fenomeen dat ik al had aangegeven: 2018-10-09 18.53.09.jpg Wortels zullen op het grensvlak tussen de aarde en het hooi lopen, soms zoals hier tot 1 meter van de voet. Ik heb dus vrijwel overal het hooi verwijderd en dit gebeurt meerdere keren, ik heb zelfs de indruk dat soms de wortel uit de grond komt om zich onder het hooi te voeden. Heeft u hetzelfde waargenomen of is dit een specifiek geval voor mijn regio? De aarde zou zo compact zijn dat de wortel het pad van de minste inspanning zou volgen. Volgend jaar denk ik dat ik de planten beter ga begraven.


Ja ja, ik heb dit de hele tijd. Doe geen moeite om nog meer te begraven, ze komen er nog steeds uit, het is gewoon daar dat er voedsel is dat voortkomt uit de mineralisatie van het hooi (de minerale, voedingselementen, die het gevolg zijn van de afbraak van het hooi door micro-organismen).

En we kunnen (zonder bewijs) aannemen dat dit ook de plek is waar de wortels de mycorrhiza-schimmels en bacteriën waarmee ze samenwerken het gemakkelijkst ‘vinden’!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 12/10/18, 07:18

Did67 schreef:Om te voorkomen dat je voor niets in paniek raakt, moet je beginnen met het in kaart brengen van de schade! Als ze minder dan 15/20% bedragen, beschouwen we dit als het engelenaandeel!
Ja, maar we moeten nog steeds deze beoordeling kunnen maken: wat is de normale productie van een tomatenplant in mijn grond, met de klimatologische omstandigheden van dit jaar?... Wanneer we oordelen dat er " "aanzienlijke schade is Zoals hier het geval is, is het niet eenvoudig om de oorzaak te begrijpen, vooral omdat deze in feite zelden uniek is: een verstoring leidt tot kwetsbaarheid, wat weer leidt tot de komst van andere disruptors...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 12/10/18, 07:22

Did67 schreef:Ja ja, ik heb dit de hele tijd. Doe geen moeite om nog meer te begraven, ze komen er nog steeds uit, het is gewoon daar dat er voedsel is dat voortkomt uit de mineralisatie van het hooi (de minerale, voedingselementen, die het gevolg zijn van de afbraak van het hooi door micro-organismen).
En we kunnen (zonder bewijs) aannemen dat dit ook de plek is waar de wortels de mycorrhiza-schimmels en bacteriën waarmee ze samenwerken het gemakkelijkst ‘vinden’!
Mh mh, maar leidt dit niet tot een vroegere en grotere kwetsbaarheid in het licht van de droogte, wanneer het (ongetwijfeld onvermijdelijke) gebrek aan water zich aandient?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 12/10/18, 10:00

chafoin zijn schreef:Ja, maar we moeten nog steeds deze beoordeling kunnen maken: wat is de normale productie van een tomatenplant in mijn grond, met de klimatologische omstandigheden van dit jaar?... Wanneer we oordelen dat er " "aanzienlijke schade is Zoals hier het geval is, is het niet eenvoudig om de oorzaak te begrijpen, vooral omdat deze in feite zelden uniek is: een verstoring leidt tot kwetsbaarheid, wat weer leidt tot de komst van andere disruptors...


Bij een tomatenplant zou de "schade", in het geval van rode spinnen, zijn dat een "groot aantal" bladeren "iriserende" vlekken beginnen te vertonen. Daar concludeer je dat de fotosynthese aangetast begint te worden en dat er schade zal ontstaan.

Op uw foto zijn geen bladeren aangetast. We kunnen hieruit afleiden dat de schade onbeduidend is... Als die bestaat!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 377-gasten