Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 20/10/18, 15:51

Stef72 schreef:....Fortier is allesbehalve non-grondbewerking. Zijn werk gaat vooral over hoe je tuinder kunt zijn op een klein perceel, met vaste bedden met korte opeenvolgingen van gewassen, maar ze zijn allemaal aangepast en bewerkt. Bovenal geeft hij goede tips voor het standaardiseren van zijn bedden, irrigatie en het vermijden van tijdverspilling in zijn moestuin.


Wat ik samenvatte door te zeggen dat het een "ander systeem" is.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 23/10/18, 00:23

Stef72 schreef:sorry maar voor mij is Fortier alles behalve niet-grondbewerking. Zijn werk gaat vooral over de manier om op een klein oppervlak te worden verhandeld, met permanente planken met een opeenvolging van culturen, maar ze zijn allemaal aangepast en bewerkt. Hij geeft vooral goede tips om zijn planken, irrigaties te standaardiseren en te voorkomen dat hij tijd verspilt aan zijn moestuin.

mijn coververhaal komt meer overeen met de MSV-technieken die worden gebruikt door François Mulet ...


Ik heb zijn boek niet gelezen, maar heb een conferentie gezien en hij zegt duidelijk dat het doel is om niet langer de grond te bewerken...

Nu ben ik er niet om het te controleren. Beeld

Voor het bestek doet iedereen daarna wat hij wil
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 30/11/18, 16:02

Hallo allemaal!

vanochtend een klein knoflookbedje (ongeveer 70 kiezels geplant) geplaatst op een plek waar nog een dun laagje hooi lag. Ik heb toen bedekt met 5 tot 10 cm hooi.

Ik koos uit de grootste oogst van vorig jaar, het gaf me een goed resultaat... wordt vervolgd!

goedendag ! ;)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 30/11/18, 16:20

Stef72 schreef:Hallo allemaal!

vanochtend een klein knoflookbedje (ongeveer 70 kiezels geplant) geplaatst op een plek waar nog een dun laagje hooi lag. Ik heb toen bedekt met 5 tot 10 cm hooi.

Ik koos uit de grootste oogst van vorig jaar, het gaf me een goed resultaat... wordt vervolgd!

goedendag ! ;)


Dit is ongeveer de datum die ik vorig jaar heb geplant...

Wat mij betreft heb ik een beetje twijfels over de hoeveelheid: ik vraag me af of de kilo van vorig jaar uiteindelijk niet te veel zal zijn.

Want in de winter kunnen we niet zeggen dat het verbruik hoog is.

En gegeven wat we nog hebben, denk ik dat dit veel verder zal gaan dan de oogst van volgend jaar...

Als ik bedenk dat ik dit jaar... 2 kg heb geplant Beeld

Het is de taak die binnenkomt ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 18/02/19, 21:03

Hallo fenoculturisten!

Allereerst ben ik, zoals Didier zegt, een van de laatkomers wat betreft de wensen, dus ik wens jullie allemaal een uitstekend fenocultuurjaar 2019.
Vorig jaar heb ik niet zoveel gedaan omdat ik het druk had met andere projecten, maar dit jaar is het serieus, dat beloof ik. Ik ben zojuist bevrijd door mijn herfst-winterprojecten, die bestonden uit het maken van appelsap en vervolgens cider, en tegelijkertijd bier brouwen. Ik heb zojuist een zwerm bijen besteld voor mei-juni. Een geweldige kans om ook met de bijenteelt aan de slag te gaan.

Aan de beplantingskant werd een walnotenboom aan de tuin toegevoegd, evenals kassiestekken.

Ik heb wat oud hooi voor een kleine prijs opgehaald bij een buurman in het dorp. Na 3 retourvluchten in een kleine aanhangwagen bracht ik het equivalent van 20 kleine balen hooi terug.

aankomstfoin2019_1.jpg


Voor de hoezen wissel ik dit jaar af tussen hooi, geweven zeildoek en op sommige plaatsen plaatstaal dat ik op zijn plaats leg als ik niets anders heb en een bed wil wieden... Ik heb ook een bed van gerst, een paar anderen in groenbemesters... kortom veel mogelijke opties om later aan te passen aan wat je wilt.
aankomstfoin2019_0.jpg


Aan de projectkant heb ik wat sturon, stuttgard riesen bulbils gekocht... wanneer ga je dit in jouw regio planten? liever in maart of zelfs eerder?

a+

stef
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 19/02/19, 10:33

Liever gisteren!!!!!!!!!

Kortom, zo snel mogelijk. Uitleg in “binnenkort” video’s! (deze zit in de doos, maar is niet gemonteerd)...

Alliaceae zijn niet bang voor vorst, hebben geen nitrificatie nodig en gaan in de "ik verdwijn"-modus als de dagen niet langer langer worden (de groeiperiode is dus langer naarmate je ze eerder inbrengt - ze "verlengen" niet!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 19/02/19, 12:37

bedankt voor je antwoord Didier, ik zal proberen er zo snel mogelijk op te reageren...

goedendag !
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par phil53 » 19/02/19, 17:03

Omdat ik uit dezelfde regio kom, zal ik mijn observaties met u delen. Mijn land raakt gemakkelijk doordrenkt, knoflook houdt er niet van. Dit jaar heb ik de kruidnagels dus in een gat in het hooi geplaatst, tussen de 5 mm en 1 cm van de grond. Ze hebben wortels in de aarde ontwikkeld, maar het gevoelige deel blijft relatief droog. Aan de andere kant weet ik niet wat dit gaat doen en het hooi zal afnemen.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 19/02/19, 17:39

bedankt Phil53 voor dit advies. Het is vochtig maar behoorlijk doorlatend in mijn huis. Vorig jaar had ik goede resultaten met knoflook, geen rotte stenen. Maar eigenlijk moet je erin slagen de juiste diepte te vinden, zodat het niet te veel en niet te weinig is... en net als jij kom ik op deze diepte van max. 1 cm. Ik kijk uit naar de volgende video van Didier over dit punt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 19/02/19, 17:51

Ja, knoflook houdt er niet van om in te natte grond te zijn - dat is een van de uitzonderingen, waar boter positief kan zijn.

Dit is vooral belangrijk voor de winterknoflook, die in de herfst wordt gezet.

Ik transplanteer door het hooi en ik plaats het normaal op het grensvlak tussen hooi en bodem. Maar daar, gisteren, was het hooi nog wat er over is van vorig jaar, een klein dun laagje, en aangezien ik nog steeds wed op strenge vorst bij ons (mogelijk! Niet zeker !!!), duwde ik een beetje in de grond, zodat ze "bedekt" zijn.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 290-gasten