Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 29/08/18, 11:38

hallo de fenocultors,

kleine update, in de tuin van de luie Sarthois is deze zomer niet veel gebeurd, alleen een paar pompoenen, een watermeloen (variëteit "sugar baby"). In beslag genomen door andere projecten, ben ik aan niets anders begonnen, en mijn onvoldoende hooidekken worden binnengevallen...

het weerhoudt me er niet van om fruit te oogsten, perziken in blik en pruimen klaar te maken voor de vriezer:
perzik_prunes.jpg


Mijn volgende project is een ronde zelfgemaakte appelsap, dus we hebben geoogst met vrienden, ik heb deze zomer een pers van 69 liter besteld, ik zal proberen het proces hier te bekijken. In de tussentijd wat foto's van de uitrusting:
voorraad_appels.jpg


pers.jpg


Het idee is om:
- was de appels en snijd ze in 4
- maal met een handmatige appelmolen
- in aardappelzakken doen om in de pers te doen
- filter / doe het sap in een elektrische sterilisator om te pasteuriseren (ingesteld op ongeveer 80 C°)
- fles direct met de kleine kraan van de sterilisator in 1 liter capsuleflessen (net ervoor gereinigd/gesteriliseerd)

Ik heb het de afgelopen twee jaar met succes gedaan, dus dit jaar verhogen we de hoeveelheden (we gaan dit samen doen) als er veel sap is, zal ik ook cider proberen...

Fijne dag in je tuin!

stef
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 29/08/18, 22:30

Gelukkige man met fruitbomen... : Wink: :!:
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Moindreffor » 30/08/18, 09:12

nico239 schreef:Gelukkige man met fruitbomen... : Wink: :!:

Ik dacht gisteren precies hetzelfde toen ik terugkwam met een zak perziken en mirabelpruimen van mijn schoonvader
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 27/09/18, 09:34

hoi luiaards!

Squashsessie op geweven zeildoek 2018


Ik heb net mijn pompoen gekregen, het was geen fenocultuur, maar ik laat je dit toch zien:
pompoen1.jpg

Ik heb ze geïnstalleerd in een perceel van mijn tuin waar ik nooit heb gecultiveerd. Ik heb de kippen van mijn buurman de hele tijd laten scharrelen, het was riskant maar de schade bleef uiteindelijk vrij beperkt...

Voor de methode heb ik rond april gewoon een geweven zeildoek op de grond gelegd. In juni heb ik gaten geboord, mijn plannen van pottimarrons, butternut en "sugar baby" watermeloenen geïnstalleerd. Ik heb in die tijd maar één keer water gegeven, daarna deed de pompoen het vanzelf ;) Ik zou erop willen wijzen dat de grond erg nat is, deze methode zou niet noodzakelijkerwijs ergens anders werken zoals het is...
Toen ik gisteren plukte zag het er zo uit:
pompoen2.jpg


De kippen hebben nog steeds twee pompoenen geproefd, maar gezien het weinige werk dat ze leveren, vat ik het niet verkeerd op! :
pompoen3.jpg


Volgende stap: verwijder het zeildoek en de nietjes om ze ergens anders te installeren...
Opmerkingen: er is duidelijk wat gekruist (bijen?), ik hoop dat de groen/gele pompoen toch goed zal zijn, maar ik zal op mijn hoede zijn voor de zaden...

Appelsap 2018
74 flessen sap verkregen afgelopen zondag (gepasteuriseerd met een elektrische sterilisator) in 5 persen... ook al heeft het weinig met fenocultuur te maken...

Goede dag voor jullie allemaal!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 27/09/18, 11:05

Stef72 schreef:
Opmerkingen: er is duidelijk gekruist (bijen?), ik hoop dat de groen/gele pompoen toch goed zal zijn, maar ik zal op mijn hoede zijn voor de zaden.



Het is bijna onvermijdelijk bij komkommerachtigen die in een kleine ruimte en in een klein aantal planten worden gekweekt. Bestuivers gaan van de ene soort naar de andere, van de ene variëteit naar de andere...

Er is maar één manier om "betrouwbare" komkommerzaden in zo'n "bazaar" te vinden: voordat je de vrouwelijke bloemen opent, doe je ze in een zak van het type "gaasdressing"; als de bloem eenmaal open is, haal je het zakje er stiekem uit en bemest je met de hand van het stuifmeel van dezelfde plant (met een borsteltje) en sluit je het weer totdat de vrucht zich begint te ontwikkelen. Daar behoud je soorten en variëteiten...

[NB: zaden kunnen worden genomen van "conventionele" commerciële komkommerachtigen: geproduceerd op grote oppervlakken - meloenvelden bijvoorbeeld - het stuifmeel komt vrijwel zeker van een bloem van dezelfde soort / variëteit]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 27/09/18, 11:13

Stef72 schreef:hoi luiaards!

Squashsessie op geweven zeildoek 2018


Ik heb net mijn pompoen gekregen, het was geen fenocultuur, maar ik laat je dit toch zien:
pompoen1.jpg
Ik heb ze geïnstalleerd in een perceel van mijn tuin waar ik nooit heb gecultiveerd. Ik heb de kippen van mijn buurman de hele tijd laten scharrelen, het was riskant maar de schade bleef uiteindelijk vrij beperkt...

Voor de methode heb ik rond april gewoon een geweven zeildoek op de grond gelegd. In juni heb ik gaten geboord, mijn plannen van pottimarrons, butternut en "sugar baby" watermeloenen geïnstalleerd. Ik heb in die tijd maar één keer water gegeven, daarna deed de pompoen het vanzelf ;) Ik zou erop willen wijzen dat de grond erg nat is, deze methode zou niet noodzakelijkerwijs ergens anders werken zoals het is...
Toen ik gisteren plukte zag het er zo uit:
squash2.j

De kippen hebben nog steeds twee pompoenen geproefd, maar gezien het weinige werk dat ze leveren, vat ik het niet verkeerd op! :
pompoen3.jpg

Volgende stap: verwijder het zeildoek en de nietjes om ze ergens anders te installeren...
Opmerkingen: er is duidelijk wat gekruist (bijen?), ik hoop dat de groen/gele pompoen toch goed zal zijn, maar ik zal op mijn hoede zijn voor de zaden...

Appelsap 2018
74 flessen sap verkregen afgelopen zondag (gepasteuriseerd met een elektrische sterilisator) in 5 persen... ook al heeft het weinig met fenocultuur te maken...

Goede dag voor jullie allemaal!



Dag....

Ben geweven zeildoek ben je nog luier : Mrgreen: dat ik

Bewezen professionele techniek...

Het is voor de insecten eronder dat het geweven zeildoek me verdriet doet.

Als we dit "insecticide" negeren, is het erg praktisch

Hier is een vraag: hebben regenwormen last van de installatie van een geweven zeildoek?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 27/09/18, 11:40

nico239 schreef:Dag....

Ben geweven zeildoek ben je nog luier : Mrgreen: dat ik

Bewezen professionele techniek...

Het is voor de insecten eronder dat het geweven zeildoek me verdriet doet.

Als we dit "insecticide" negeren, is het erg praktisch

Hier is een vraag: hebben regenwormen last van de installatie van een geweven zeildoek?


ja mijn doel was om te planten zonder extra hooi te gebruiken, en aangezien ik geweven dekzeil beschikbaar had... wat betreft het insecticide of negatieve effect op regenwormen, ik heb geen idee... ik ga gewoon proberen om het zeildoek niet te verlaten daar te lang, en verplaats het...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 27/09/18, 12:15

nico239 schreef:Het is voor de insecten eronder dat het geweven zeildoek me verdriet doet.

Als we dit "insecticide" negeren, is het erg praktisch

Hier is een vraag: hebben regenwormen last van de installatie van een geweven zeildoek?


Het is een "minder kwaad", in de zin dat het water en lucht doorlaat...

Het is veel minder erg dan de helmstok...

Maar als dat de wormen, die water en lucht vinden, niet doodt, voedt het ze niet... Het is daarom veel erger, vanuit het oogpunt van "iedereen voeden", dan hooi. Of zelfs stro!

Maar het is een uitstekende dekking, ongevoelig voor onkruid... Zodat ze zeer snel kunnen worden onderdrukt.

Voor mij gaat dit niet verder dan het "mindere kwaad". Met name om moeiteloos een nieuw groenteareaal "aan te vallen". Het "gras", inclusief het "onkruid", dat wordt vernietigd, zal dan als voedsel dienen en vergaan. Maar duw niet op de kurk!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Moindreffor » 27/09/18, 15:38

Did67 schreef:
nico239 schreef:Het is voor de insecten eronder dat het geweven zeildoek me verdriet doet.

Als we dit "insecticide" negeren, is het erg praktisch

Hier is een vraag: hebben regenwormen last van de installatie van een geweven zeildoek?


Het is een "minder kwaad", in de zin dat het water en lucht doorlaat...

Het is veel minder erg dan de helmstok...

Maar als dat de wormen, die water en lucht vinden, niet doodt, voedt het ze niet... Het is daarom veel erger, vanuit het oogpunt van "iedereen voeden", dan hooi. Of zelfs stro!

Maar het is een uitstekende dekking, ongevoelig voor onkruid... Zodat ze zeer snel kunnen worden onderdrukt.

Voor mij gaat dit niet verder dan het "mindere kwaad". Met name om moeiteloos een nieuw groenteareaal "aan te vallen". Het "gras", inclusief het "onkruid", dat wordt vernietigd, zal dan als voedsel dienen en vergaan. Maar duw niet op de kurk!

een beetje hooi of stro onder het zeil voordat je het legt?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 27/09/18, 15:50

Ja, we kunnen inderdaad zo combineren. Wormen zullen beter af zijn. En dit zal enkele bijdragen leveren door mineralisatie...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 362 gasten