debutante

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Marie152
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/01/17, 07:41

debutante




par Marie152 » 07/01/17, 07:48

Hallo,
Ik ga rond mei-juni naar de Haute Marne verhuizen met land dat al ongeveer 3 jaar braak ligt. Waarmee te beginnen?
Bij voorbaat dank voor uw advies.
0 x
yves35
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 221
Inschrijving: 27/09/15, 23:22
Plaats: rendier
x 60

Re: Beginner




par yves35 » 07/01/17, 08:30

hello,

Waarmee te beginnen? vanaf het begin:
Landbouw / how-start-a-tuin-of-the-lazy-stappen-en-tips-t14895.html

uit het hoofd kennen (er zullen controles zijn) : Cheesy:

yves
1 x
genegeerd: obamot, janic, guygadebois... lucht, lucht. We zijn (nog) niet op Qanon Ben, als in feite
Marie152
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/01/17, 07:41

Re: Beginner




par Marie152 » 07/01/17, 08:39

Bedankt voor je antwoord. Ik had dit bericht al gelezen, maar de vraag die ik mezelf stelde ging meer over de mei-juni-periode, dus in afwachting van de herfst doe ik niets? Luiheid?
0 x
Marie152
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/01/17, 07:41

Re: Beginner




par Marie152 » 07/01/17, 09:18

Bedankt voor je antwoord, maar de vraag die ik mezelf stelde ging meer over de periode. En ik ben ook een beginner. forums : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Beginner




par Did67 » 07/01/17, 09:44

Welkom onder de "fenoculturisten". We zijn allemaal "beginners"!

Als je wat tijd hebt, kun je een video op YouTube bekijken waar je een perceel tomaten zult zien dat in april direct in mijn gemaaide weide is geplant en vervolgens is "gemulcht" met hooi... (ik denk in de video "Le Potager du Sloth : bezoek in juli")

Dus als er één optimale manier is om het te doen, dan is het wel flexibel!

Alleen voor zaailingen is het iets kwetsbaarder als het "gras" niet is afgebroken...

Wat bied ik jou:

a) geef dit jaar de voorkeur aan zaailingen (in kleine potten; die je zelf kunt klaarmaken) of zaailingen in "dozen" om te worden herplant met "blote wortels" wanneer de tijd daar is

b) maai je weide, uiteindelijk het deel dat je wilt transformeren, zo snel mogelijk (als dat niet lukt, maaien)

c) verspreid het hooi zo snel mogelijk in een dikke laag

d) in het voorjaar direct erin planten... door het hooi heen, ook als de grond nog "hard" is - en laat u verrassen!

e) volgend jaar wordt dit uw zaaigebied; en je kunt elders uitbreiden om te planten / verplanten
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Beginner




par Did67 » 07/01/17, 10:25

Did67 schreef:Welkom onder de "fenoculturisten". We zijn allemaal "beginners"!


Ik vergat te zeggen dat het geen "methode" is in de zin van "naar de letter te volgen recept".

Dit zijn principes, gebaseerd op de mechanismen van levende bodem. Het kost wat tijd om ze allemaal onder de knie te krijgen... Maar over een of twee jaar "past" het er vrij snel in! Iedereen past zich aan aan zijn beperkingen, zijn bodem, zijn klimaat, zijn ligging, de beschikbare organische stof...

Daar moet je je dus aanpassen aan het feit dat je nu aankomt.

Net als vorig jaar, toen ik zag dat ik nog veel planten over had, besloot ik begin april mijn tuin uit te breiden. Dus ik plantte direct in de wei en bedekte daarna met hooi... Dus deed ik het tegenovergestelde van wat ik zei te doen. Ik had uitstekende tomaten! Zonder bewerking. In een bijzonder moeilijk jaar...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Beginner




par Did67 » 07/01/17, 10:50

Mary152 schreef:Hallo,
Ik ga rond mei-juni naar de Haute Marne verhuizen met land dat al ongeveer 3 jaar braak ligt. Waarmee te beginnen?
Bij voorbaat dank voor uw advies.


Terug naar het begin:

1) Is het nog "gras" of al "borstel"???

Als het kreupelhout is, moet je de bosmaaier passeren (zoals "rotofil" maar met een metalen schijf, voor braamstruiken of zelfs jonge pionierbomen - vaak wilgen, berken, acacia's...). Vaak vestigen de "houtachtige" (braamstruiken, struiken, jonge bomen) zich vanaf het tweede jaar in een verlaten weiland - het is de race om licht, en de "houtachtige" hebben een voordeel dat ze benutten: ze kunnen dit vergroten en behouden investering van het ene jaar op het andere; ze veranderen alleen de sensoren, de bladeren...

Dus afhankelijk van het "materiaal" vlak snijden en slijpen en ter plekke laten ontbinden. Het is meer houtachtig, dus het bevordert schimmels, wat uitstekend is.

2) Weet dat dit de beste voorwaarden zijn om te starten! Het is een natuur die niet "beschadigd" is. Normaal heb je wormen. De opbouw onder de kap zal "van nature" goed zijn... Kortom, de beste! Eenmaal ontdaan van de hoes, maar aan de oppervlakte ontleden.
0 x
Marie152
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/01/17, 07:41

Re: Beginner




par Marie152 » 07/01/17, 11:32

Did67 schreef:
Mary152 schreef:Hallo,
Ik ga rond mei-juni naar de Haute Marne verhuizen met land dat al ongeveer 3 jaar braak ligt. Waarmee te beginnen?
Bij voorbaat dank voor uw advies.


Terug naar het begin:

1) Is het nog "gras" of al "borstel"???

Als het kreupelhout is, moet je de bosmaaier passeren (zoals "rotofil" maar met een metalen schijf, voor braamstruiken of zelfs jonge pionierbomen - vaak wilgen, berken, acacia's...). Vaak vestigen de "houtachtige" (braamstruiken, struiken, jonge bomen) zich vanaf het tweede jaar in een verlaten weiland - het is de race om licht, en de "houtachtige" hebben een voordeel dat ze benutten: ze kunnen dit vergroten en behouden investering van het ene jaar op het andere; ze veranderen alleen de sensoren, de bladeren...

Dus afhankelijk van het "materiaal" vlak snijden en slijpen en ter plekke laten ontbinden. Het is meer houtachtig, dus het bevordert schimmels, wat uitstekend is.

2) Weet dat dit de beste voorwaarden zijn om te starten! Het is een natuur die niet "beschadigd" is. Normaal heb je wormen. De opbouw onder de kap zal "van nature" goed zijn... Kortom, de beste! Eenmaal ontdaan van de hoes, maar aan de oppervlakte ontleden.




Er is een beetje van alles, van grassen tot kreupelhout, hier en daar veel klimop, sparren, maar ik ben van plan een deel te behouden voor bloemen en "gras" om de helling op te gaan. Ook in de zomer kan ik met hooi bedekken of moet ik wachten tot de herfst. Ik ga om gezondheidsredenen groen en ik weet er niets van, maar ik wil niets doen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Beginner




par Did67 » 07/01/17, 12:12

1) U moet dus beginnen met het afbakenen van gebieden, met name het identificeren van de zonneschijn. De meeste van onze groenten zijn "open omgeving" planten, lichte planten.

Maar dit moet worden aangepast aan elk lokaal klimaat. De Azoren zijn niet de Ardennen.

In onze klimaten (ik heb het over Oost-, Midden-, West-Frankrijk), is ochtendzon een factor die de bladeren "droogt" en schimmelziekten beperkt (meeldauw, echte meeldauw)... Dat is waar het nodig is om de essentie van de moestuin te installeren.

2) Ja, je kunt het hooi in de zomer zetten, met het risico dat de "grassen" (gewoonlijk de "kruiden" genoemd), in goede staat dan, er doorheen breken! Dus in het najaar moet er meer worden toegevoegd.

3) In de tussentijd (en in afwachting van de release van het boek dat ik aan het schrijven ben door orde te scheppen in alles wat ik al heb geschreven - als ik een redacteur vind die het publiceert), lees de draad op de Potager du Paresseux:

landbouw / tuinieren-meer-dan-bio-by-planten-leven-zonder-vermoeidheid-t13846.html

Het belangrijkste is daar. In een gelukkige puinhoop. Maar daar is het!
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 552-gasten