Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Ahmed » 21/05/20, 17:22

Zelfvoorziening van stad en voedsel is per definitie een onoplosbare vergelijking.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Moindreffor » 21/05/20, 17:25

Ik heb net het begin doorgenomen
deze bostuin heeft alleen fruitbomen, dus over bos gesproken!!!
en 1800 m2 van moestuin voor 2 personen, je verbaast me dat ze niet alles opeten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par VetusLignum » 21/05/20, 17:37

Moindreffor schreef:
VetusLignum schreef:Het is relatief groot (1800 m2) en produceert meer dan ze nodig hebben (ik weet niet hoeveel mensen ze kunnen voeden).

hoe kunnen we meer zeggen dan wat ze nodig hebben zonder te weten hoeveel mensen het vertegenwoordigt, we kennen 1 ha voor zelfvoorziening voor een gezin van 4 personen, en daar 1 m2 dus we hebben natuurlijk te maken met een gedeeltelijke bijdrage, en die kan daarom absoluut niet worden gegeneraliseerd

Ik heb geen berekeningen gedaan. Ik weet gewoon dat ze te veel hebben voor allebei (omdat ze dat zeggen), maar ik weet niet of ze een beetje te veel of veel te veel hebben.
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par VetusLignum » 21/05/20, 17:45

sicetaitsimple schreef:
VetusLignum schreef:Ja, dit is in mijn ogen het belangrijkste obstakel. Maar gewone groenten zoals tomaten of aardappelen werden niet meteen in onze culturen overgenomen. En dan is er ongetwijfeld de mogelijkheid om bepaalde soorten beter te domesticeren (om er betere variëteiten voor te creëren).[


Ja, maar de aardappel is voedzaam. En de tomaat is vaak uitstekend op zichzelf, althans in het seizoen, en het kan op alle manieren (gekookt, rauw, in saus, als bijgerecht,...).
De jonge scheuten, jonge bladeren of wilde bessen van verschillende planten leveren over het algemeen weinig voeding en zijn zelden uitstekend als u ze tot uw hoofdgerecht maakt. Het is anders in een mix waar het eigenlijk een beetje originaliteit en "pep" kan brengen.

Merk op dat de aardappel, voordat hij populair werd, werd gezien als "flauw, winderig, onverteerbaar, invaliderend en ongezond, en alleen goed voor mestvarkens."
Om echter niet te veel in een vacuüm te praten, moeten we de groenten opsommen die niet in halfschaduw kunnen groeien.
Bovendien zitten er in de nieuwe groenten die in de eerste video worden genoemd ook knollen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Moindreffor » 22/05/20, 11:01

VetusLignum schreef:Om echter niet te veel in een vacuüm te praten, moeten we de groenten opsommen die niet in halfschaduw kunnen groeien.
Bovendien zitten er in de nieuwe groenten die in de eerste video worden genoemd ook knollen.

Je wilt het geloven, het is jouw keuze, iedereen is vrij om te geloven, maar je moet niet beledigd zijn dat mensen je niet volgen
zoals elke gelovige ga je ons pagina's met argumenten geven, en de onze één voor één weerleggen, dus...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par VetusLignum » 08/07/20, 10:55

Een leuk filmpje:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Moindreffor » 08/07/20, 11:09

VetusLignum schreef:Een leuk filmpje:

uit de eerste afbeeldingen zien we dat de term ‘bos’ een beetje beledigend is
dus passief thermisch hooien, een pakkende naam, het helpt, het ding ziet er mooi uit, ik heb geen kritiek, ik zou zo'n video graag over 5, 10 of 15 jaar opnieuw willen zien als de bomen weer gegroeid zijn en 'we zullen een echt bos naderen
na 4000m2 niet binnen ieders bereik, maar velen zouden het wel leuk vinden, ik eerst, vooral in deze configuratie
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par VetusLignum » 08/07/20, 12:18

Moindreffor schreef:uit de eerste afbeeldingen zien we dat de term ‘bos’ een beetje beledigend is
dus passief thermisch hooien, een pakkende naam, het helpt, het ding ziet er mooi uit, ik heb geen kritiek, ik zou zo'n video graag over 5, 10 of 15 jaar opnieuw willen zien als de bomen weer gegroeid zijn en 'we zullen een echt bos naderen
na 4000m2 niet binnen ieders bereik, maar velen zouden het wel leuk vinden, ik eerst, vooral in deze configuratie


Ja, de term ‘bos’ is beledigend, we zouden liever ‘boomgaard’ zeggen; Het is niet de bedoeling dat bomen oneindig blijven groeien en het bladerdak sluiten.
Het belangrijkste belang van dit soort video's is naar mijn mening om te zien welke nieuwe planten we kunnen kweken en aan ons dieet kunnen toevoegen.
Daarna komt de vraag hoe we ze moeten cultiveren, hoe we ze moeten arrangeren, hoe we de samenwerking met onze andere producties kunnen beheren.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Moindreffor » 08/07/20, 12:49

VetusLignum schreef:
Moindreffor schreef:uit de eerste afbeeldingen zien we dat de term ‘bos’ een beetje beledigend is
dus passief thermisch hooien, een pakkende naam, het helpt, het ding ziet er mooi uit, ik heb geen kritiek, ik zou zo'n video graag over 5, 10 of 15 jaar opnieuw willen zien als de bomen weer gegroeid zijn en 'we zullen een echt bos naderen
na 4000m2 niet binnen ieders bereik, maar velen zouden het wel leuk vinden, ik eerst, vooral in deze configuratie


Ja, de term ‘bos’ is beledigend, we zouden liever ‘boomgaard’ zeggen; Het is niet de bedoeling dat bomen oneindig blijven groeien en het bladerdak sluiten.
Het belangrijkste belang van dit soort video's is naar mijn mening om te zien welke nieuwe planten we kunnen kweken en aan ons dieet kunnen toevoegen.
Daarna komt de vraag hoe we ze moeten cultiveren, hoe we ze moeten arrangeren, hoe we de samenwerking met onze andere producties kunnen beheren.

dit zijn prachtige experimenten en geweldige inspiratiebronnen, het probleem is: moeten we dit als een geheel zien of kunnen we het zien als een verzameling blokken, in het tweede geval kunnen we eventueel een van deze blokken thuis nabootsen, anders kunnen we wij kunnen alleen maar dromen...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par VetusLignum » 08/07/20, 13:19

Moindreffor schreef:
VetusLignum schreef:
Moindreffor schreef:uit de eerste afbeeldingen zien we dat de term ‘bos’ een beetje beledigend is
dus passief thermisch hooien, een pakkende naam, het helpt, het ding ziet er mooi uit, ik heb geen kritiek, ik zou zo'n video graag over 5, 10 of 15 jaar opnieuw willen zien als de bomen weer gegroeid zijn en 'we zullen een echt bos naderen
na 4000m2 niet binnen ieders bereik, maar velen zouden het wel leuk vinden, ik eerst, vooral in deze configuratie


Ja, de term ‘bos’ is beledigend, we zouden liever ‘boomgaard’ zeggen; Het is niet de bedoeling dat bomen oneindig blijven groeien en het bladerdak sluiten.
Het belangrijkste belang van dit soort video's is naar mijn mening om te zien welke nieuwe planten we kunnen kweken en aan ons dieet kunnen toevoegen.
Daarna komt de vraag hoe we ze moeten cultiveren, hoe we ze moeten arrangeren, hoe we de samenwerking met onze andere producties kunnen beheren.

dit zijn prachtige experimenten en geweldige inspiratiebronnen, het probleem is: moeten we dit als een geheel zien of kunnen we het zien als een verzameling blokken, in het tweede geval kunnen we eventueel een van deze blokken thuis nabootsen, anders kunnen we wij kunnen alleen maar dromen...

Hoe dan ook, het is aan iedereen om ideeën te verzamelen om zijn eigen universum te creëren, aangepast aan hun context (klimaat, bodem, oppervlakte, enz.) en hun wensen.
En je hebt gelijk als je het woord ‘droom’ gebruikt; want naast de praktische aspecten is het belang van dromen, van een soort openhartige verwondering over de tuin, een van de boodschappen die deze video overbrengt.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 454-gasten