Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 07/04/21, 00:32

Did67 schreef:
Julienmos schreef:
Did67 schreef:Ja, gisteren zag ik boeren deze "brulots" (emmers petroleum) in boomgaarden plaatsen 15 km hiervandaan ...


maar wat voor nut aangezien er veel wind is?


Als je emmertrailers moet plaatsen (200-300 per ha en een professional heeft vaak meer dan een ha!), Wacht je niet tot de laatste minuut. Jij plaatst. Het is nergens bang voor (behalve diefstal!).

Daarna schakelt u in of u schakelt niet in, afhankelijk van de weerparameters - inclusief weerstations met alarmen (het klinkt als de temperatuur bij de externe sonde onder de ingestelde drempel zakt) ...



Ja en het is nacht en degenen die komen kunnen pijn doen....
Al -7.8 om 0u45
En er beginnen behoorlijk wat tomaten in alle bioklimaatkisten te komen
Het wordt de week van alle gevaren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 07/04/21, 09:56

Biobombe schrijft:... Ik heb net gezien dat ze bij La Marmotte ook met abrikoos werken.


Het is een van hun "specialiteiten"... Met een grote productie (behalve jarenlange vorst). Ik denk dat hij in de Bas-Rhin in ieder geval een pionier is...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 07/04/21, 10:05

Boris70 schrijft:
Josine Cardon van de Jardin des Fraternités Ouvrière legt in een video uit dat ze hun probleem met de fruitmot hebben opgelost door oorwormschuilplaatsen in de bomen te plaatsen. Het komt neer op een pot gevuld met stro die aan een tak hangt. Ik zou het wel willen proberen want ik heb ook veel verlies.

Ik heb echter waargenomen dat de horzels ook het schoonmaken doen, aangezien ik er een uit een appel heb zien komen met een worm tussen zijn poten. Vorig jaar brachten ze de nacht door in mijn appelbomen (de enige fruitboom die ondanks de hittegolf baarde), maar er waren niet veel aangetaste vruchten, dus ik denk dat ze andere dingen onder de onderkaak hadden!


De oorwurm is een "generalist" - hij "helpt reguleren" wat hij het gemakkelijkst vindt, dus met de minste inspanning. Ik heb er nogal wat op verschillende plaatsen, verschillende natuurlijke schuilplaatsen zonder noodzakelijkerwijs "kleine nesten" te bouwen.

Voor de horzel had ik deze opmerking niet gemaakt, maar een andere, concordant: we hadden "gemulleerd" met het afval van wormachtig fruit dat we in compote transformeren. We snijden de goede stukken - zonder te schillen sinds meer dan biologisch - en hop, koken zonder toegevoegde suiker en het maakt een geweldige compote. En de verse stukjes gaan naar de moestuin - iets te zoet naar mijn smaak als biomassa, dus fermentatie dus alcohol dus zuren... Maar ik recycle toch. En daar "woonde ik samen" met Europese horzels...

Het feit blijft dat ik veel fruitmot heb... Te veel naar mijn smaak...

Voor de kers is het een heel andere zaak, aangezien het een vlieg is die eieren legt op de kers wanneer deze van groen naar geel verandert... De "lokmiddelen", plakkerige stroken met de exacte kleur van de vrucht tot dat moment dienen om de druk. Waar vallen met feromonen en kleverig papier (van het type voedselmottenval). De seksuele verwarring van mannen met feromonen, een ander gebruik van deze moleculen, is op individuele schaal van weinig belang. Het is een collectieve strijd, die massaal moet worden beoefend op de schaal van een regio... Ik heb besloten dat te proberen - maar vorig jaar bleven de vallen... in hun dozen. Er is een bepaalde tijd om ze aan te trekken. Te lang daarvoor, en ze "zetten uit" (het feromoon gaat weg). En te laat is traditioneel - de vliegen hebben eieren gelegd en ze vangen heeft geen zin.
1 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Oom Buzz » 07/04/21, 13:37

Did67 schreef:Pas op voor verkeerde interpretatie!

IJs is ijs. En het is de temperatuur van de lucht eromheen. Met, zoals elke vaste stof, een "thermisch buffer"-effect: de temperatuur beweegt minder snel (in de ene of de andere richting) dan die van de omringende lucht. Het voordeel van de ijslaag is dat deze compact is (in vergelijking met droge grond, die veel lucht bevat en daardoor gedeeltelijk "isolerend" is). Het verhoogt dus de bufferwerking van de bodem. Meer massa, meer compacte massa. Het is dus beter bestand tegen variaties - 's nachts naar beneden.

En pas op: de "soortelijke warmte" (de hoeveelheid warmte die wordt opgenomen door één kg materie zodat de temperatuur ervan met 1° C stijgt) is voor ijs half zo groot als voor water. Het is nogal verbazingwekkend. Het is met zo'n onsamenhangende vloeistof dat het leven is gebouwd! Het is ook een van de zeldzame vloeistoffen die in volume toeneemt wanneer het stolt:

Wikipedia: "zijn specifieke warmtecapaciteit is 2,06 kJ kg−1 K−1; dit is slechts de helft van de soortelijke warmtecapaciteit van water bij 0 °C (4,217 kJ kg−1 K− 1), ..."

Dat beantwoordt je vraag: voor dabben kun je beter water hebben! 2 keer minder water "buffert" zoveel...


De interesse zit niet in de specifieke warmte van water/ijs, ijs voordat het ijs is, is vloeibaar water, en de transformatie van water in ijs "verbruikt" veel kou, de echte buffer is de hoeveelheid calorieën die het water zal opgeven voordat het ijs wordt, waarbij de temperatuur rond de 0°C wordt vergrendeld. De hoeveelheid energie die wordt uitgewisseld tijdens de faseovergang is vele malen groter dan de warmtecapaciteit van het water zelf, denk hierbij aan koelkasten, airconditioning, faseovergang computerradiatoren...etc.

Om het te laten werken, is het daarom noodzakelijk om de toppen of andere constant water te geven, zodat er water is om te stollen, als het eenmaal volledig bevroren is, kan de temperatuurdaling doorgaan, afhankelijk van de warmtecapaciteit van het ijs.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 07/04/21, 14:17

Oom Buzz schreef:
De interesse zit niet in de specifieke warmte van water/ijs, ijs voordat het ijs is, is vloeibaar water, en de transformatie van water in ijs "verbruikt" veel kou, de echte buffer is de hoeveelheid calorieën die het water zal opgeven voordat het ijs wordt, waarbij de temperatuur rond de 0°C wordt vergrendeld. De hoeveelheid energie die wordt uitgewisseld tijdens de faseovergang is vele malen groter dan de warmtecapaciteit van het water zelf, denk hierbij aan koelkasten, airconditioning, faseovergang computerradiatoren...etc.

Om het te laten werken, is het daarom noodzakelijk om de toppen of andere constant water te geven, zodat er water is om te stollen, als het eenmaal volledig bevroren is, kan de temperatuurdaling doorgaan, afhankelijk van de warmtecapaciteit van het ijs.


We zijn het helemaal eens. Ik heb de latente warmte van toestandsverandering (of faseverandering) al meerdere keren genoemd. En zelfs daar, iets hoger, daar in kwestie.

Het was direct na het geciteerde fragment:

"Een heel ander ding is het feit dat "bevriezend water" - wanneer het verandert van vloeibaar naar vast - calorieën vrijgeeft. Elke vloeistof, om in een vaste stof te veranderen, moet calorieën verliezen (niets mysterieus: het is gewoon een kwestie van de moleculen die minder in beweging komen). , zodat ze dichterbij kunnen komen en zich erin kunnen nestelen. Net als een vloeistof die een gas wordt, heeft het calorieën nodig om zijn moleculen in beroering te brengen, zodat ze wegvliegen. Dus je komt uit nat water, er is een beetje wind; water "neemt" calorieën verdampen: je bibbert! Natuurlijk."

Het fragment is een reactie op Adrien, die zich afvraagt ​​of het ijs in zijn borst zou zitten, of in het rapport noemt hij boeren die de grond (en niet de bomen) water geven om de effecten van gel, een betere buffer dan water, te verminderen. .. En daar, het is een kwestie van soortelijke warmte. En merkwaardig genoeg is ijs maar half zo effectief als buffer als water! Geweldig maar waar.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 07/04/21, 14:30

Biobombe schrijft:
Moindreffor schreef:
Biobombe schrijft:
.

ja, vermoed ik, maar je beantwoordt mijn vraag niet, bedek je ze met aarde, of iets anders?


Bij de Zoom-variëteit prik ik de wortels, die eerder van hun secundaire wortels zijn ontdaan, in zeer vochtige grond die helemaal niet rijk is, waarbij de toppen 1 tot 2 cm uitsteken. Dan verdrink ik alles totdat de container verzadigd is. Zo mag witlof niet ontbreken in mijn kelder.

ok, dat beantwoordt mijn vraag, bedankt : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Oom Buzz » 07/04/21, 19:32

Did67 schreef:We zijn het helemaal eens. Ik heb de latente warmte van toestandsverandering (of faseverandering) al meerdere keren genoemd. En zelfs daar, iets hoger, daar in kwestie.

Het was net na het geciteerde fragment


Sorry, ik had niet gezien dat het antwoord in 2 stappen was, ik antwoordde nadat ik de rest had gelezen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 07/04/21, 19:50

Heb geen spijt. Je hebt niemand pijn gedaan!

Als we met z'n tweeën zijn - en we zijn met meer - is dat omdat het 'veiliger' is! (voor andere lezers die niet noodzakelijkerwijs fysieke verschijnselen beheersen)

[als het me pijn had gedaan, is dat omdat ik wat ik mezelf noem een ​​idioot zou zijn geweest! En het zou heel goed gedaan zijn!!!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 07/04/21, 20:07

In de video die ik plaatste (boomteelt) sprak hij ook over de warmte die wordt afgegeven door de grond (onder de bomen) en zei dat natte grond meer warmte uitstraalt dan droge grond...
en dat het de voorkeur heeft om een ​​"gemaaide" vlakke grond te hebben in plaats van hoog gras of een mulch op het oppervlak, die dit effect verminderen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Boris70
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 13/12/20, 19:03
Plaats: Vogezen saônoises - 380m
x 22

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Boris70 » 07/04/21, 21:03

Julienmos schreef:In de video die ik plaatste (boomteelt) sprak hij ook over de warmte die wordt afgegeven door de grond (onder de bomen) en zei dat natte grond meer warmte uitstraalt dan droge grond...
en dat het de voorkeur heeft om een ​​"gemaaide" vlakke grond te hebben in plaats van hoog gras of een mulch op het oppervlak, die dit effect verminderen.


Luiheid verbiedt me dichtbij te maaien, het is mijn slakkenval!! Ik zie in ieder geval grote verschillen in winterhardheid afhankelijk van de soort, de pruimenbloesems zijn ondanks de -7,5°C niet verschoven :schok: terwijl die van de kersenboom allemaal bruin zijn... De perzikboom die in een kas staat schijnt ook goed stand te hebben gehouden (de temperatuur was daar gelijk!), maar sommige bloemen waren al in het vruchtzettingsstadium, dus Ik zal de schade later niet zien.

Mijn Cressonnette-sla uit Marokko verzette zich nog steeds dapper zonder bescherming en zonder schade! Het is de krulandijvie uit Ruffec die wat heeft gebakken omdat hij meer ontwikkeld is dan in de winter.
0 x
Herladen op heilige plaatsen http://www.lokahita.fr

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 318-gasten