Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 30/11/20, 09:06

sicetaitsimple schreef:
VetusLignum schreef:Dat gezegd hebbende, lijkt het duidelijk dat, in vergelijking met de vaste planten van een haag, de eenjarige plant door de mens is geselecteerd, niet vanwege zijn concurrentievermogen, maar vanwege zijn smaakkwaliteiten (zoals de meeste planten die we kweken dan groenten) is niet het gewicht bij gebrek aan water, zeker niet als deze groente een Brassicaceae is, die daardoor mycorrhizae misschien minder makkelijk maakt.


Ik ben misschien een beetje basaal, maar het lijkt me dat als we een groentetuin bij een haag willen laten groeien, je elk jaar een goede schop aan de rand van de moestuin moet zetten om de wortels die zich hebben ontwikkeld af te snijden. op het oppervlak (zeg ongeveer dertig cm).
Ik heb nooit gemerkt dat vooral de struiken er last van hadden.


Ja, en ik zou eraan willen toevoegen dat als we dit niet elk jaar doen, het risico bestaat dat grote wortels zich onder onze teeltgebieden nestelen en dat het moeilijk wordt om ze los te maken.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 30/11/20, 09:54

VetusLignum schreef:Ja, en ik zou eraan willen toevoegen dat als we dit niet elk jaar doen, het risico bestaat dat grote wortels zich onder onze teeltgebieden nestelen en dat het moeilijk wordt om ze los te maken.
Dat weerhoudt hen er niet van om ten onder te gaan Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 30/11/20, 11:44

VetusLignum schreef:Het lijkt mij dat, met uitzondering van hazelnoten en haagbeuken, de meeste haagstruiken endo-mycorrhiza zijn.

Dan zijn er verschillende soorten endomycorrhiza-schimmels, die uiteindelijk met elkaar kunnen concurreren.

Dat gezegd hebbende, lijkt het duidelijk dat, in vergelijking met de vaste planten van een haag, de eenjarige plant door de mens is geselecteerd, niet vanwege zijn concurrentievermogen, maar vanwege zijn smaakkwaliteiten (zoals de meeste planten die we kweken dan groenten) is niet het gewicht bij gebrek aan water, zeker niet als deze groente een Brassicaceae is, die daardoor mycorrhizae misschien minder makkelijk maakt.


Ja.

Ik controleer dat nooit. Mijn denkproces is te simplistisch: bomen = ecto-mycorrhizae / groenten = endomycorrhizae. En tijdens het improviseren tijdens een video crash ik vaak...

Ik heb essen en kardinaalsmutsen in de heg waarvoor ik mezelf heb gefilmd. Ik denk dat as meer ecto is, houtskool meer endo...

Maar zoals u zegt, afgezien van de feitelijke fout die dit zou vertegenwoordigen, verandert dit niets aan de redenering dat vaste planten hun mycorrhiza-systeem (of het nu is, geheel einde, endo of ecto - dit betreft alleen het verbindingssysteem!) hebben geïnstalleerd, terwijl de groenten arriveren... Als de groenten "verbinden", zullen ze zelfs worden overgeheveld (MA Sélosse legt duidelijk uit dat de voordelen niet altijd duidelijk zijn en dat de stromen in verschillende richtingen kunnen gaan, wanneer twee planten op dezelfde mycorrhizasysteem).

De foto hierboven is veelzeggend. Ik zie ook elk jaar zeer depressieve maïs rond fruitbomen langs een nabijgelegen weiland. Er is een kroon waar de maïs veel kleiner is, en de productiviteit ook... Al twee jaar zeg ik tegen mezelf dat ik dit moet filmen (maar ik heb nooit al mijn spullen als ik ga winkelen). Wat relativeert de rage voor agro-bosbouw of tuinbossen (die duidelijke ecologische belangen hebben, een ongeëvenaarde biodiversiteit, enz... om van daaruit mechanisch meer te produceren, bla bla...). Maar wat is het nut van vechtmode!!! Verspilde moeite. Het is een "behoefte" voor sommigen.
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 30/11/20, 12:34

Did67 schreef:
VetusLignum schreef:Het lijkt mij dat, met uitzondering van hazelnoten en haagbeuken, de meeste haagstruiken endo-mycorrhiza zijn.

Dan zijn er verschillende soorten endomycorrhiza-schimmels, die uiteindelijk met elkaar kunnen concurreren.

Dat gezegd hebbende, lijkt het duidelijk dat, in vergelijking met de vaste planten van een haag, de eenjarige plant door de mens is geselecteerd, niet vanwege zijn concurrentievermogen, maar vanwege zijn smaakkwaliteiten (zoals de meeste planten die we kweken dan groenten) is niet het gewicht bij gebrek aan water, zeker niet als deze groente een Brassicaceae is, die daardoor mycorrhizae misschien minder makkelijk maakt.


Ja.

Ik controleer dat nooit. Mijn denkproces is te simplistisch: bomen = ecto-mycorrhizae / groenten = endomycorrhizae. En tijdens het improviseren tijdens een video crash ik vaak...

Ik heb essen en kardinaalsmutsen in de heg waarvoor ik mezelf heb gefilmd. Ik denk dat as meer ecto is, houtskool meer endo...

Maar zoals u zegt, afgezien van de feitelijke fout die dit zou vertegenwoordigen, verandert dit niets aan de redenering dat vaste planten hun mycorrhiza-systeem (of het nu is, geheel einde, endo of ecto - dit betreft alleen het verbindingssysteem!) hebben geïnstalleerd, terwijl de groenten arriveren... Als de groenten "verbinden", zullen ze zelfs worden overgeheveld (MA Sélosse legt duidelijk uit dat de voordelen niet altijd duidelijk zijn en dat de stromen in verschillende richtingen kunnen gaan, wanneer twee planten op dezelfde mycorrhizasysteem).

De foto hierboven is veelzeggend. Ik zie ook elk jaar zeer depressieve maïs rond fruitbomen langs een nabijgelegen weiland. Er is een kroon waar de maïs veel kleiner is, en de productiviteit ook... Al twee jaar zeg ik tegen mezelf dat ik dit moet filmen (maar ik heb nooit al mijn spullen als ik ga winkelen). Wat relativeert de rage voor agro-bosbouw of tuinbossen (die duidelijke ecologische belangen hebben, een ongeëvenaarde biodiversiteit, enz... om van daaruit mechanisch meer te produceren, bla bla...). Maar wat is het nut van vechtmode!!! Verspilde moeite. Het is een "behoefte" voor sommigen.


Onder "bladige" bomen en struiken, per familie
- Malvaceae: lindebomen zijn ecto
- Fagaceae: kastanjes, eiken en beuken zijn allemaal ecto
- Betulaceae: berken, haagbeuken en hazelaars zijn ecto; elzen zijn ecto en endo
- Salicaceae: wilgen en populieren zijn ecto en endo
- Rosaceae: lijsterbes/lijsterbes zijn ecto en endo; de anderen zijn allemaal endo
Alle anderen (die je thuis kunt vinden) zijn endo.

Voor het overige is de problematiek van agroforestry complex en multifactorieel.
Ik herinner me dat ik heel kleine mais langs het pad zag, vanwege blootstelling aan de wind, en hoog langs de heggen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 30/11/20, 14:14

Ja, het is natuurlijk erg "multifactorieel" - en daarom is het des te gekker om te denken dat het eenvoudig is, dus "magie" en dat het een vondst is ...

Daar, in het voorbeeld dat ik in dit geval noem, gaat het om een ​​korenveld dat wordt begrensd door een smalle "voorboomgaard". Systematisch, op het niveau van een boom, is er een nietige halo ... Vergeleken met dezelfde eerste rij elders, waar geen bomen zijn.

Deze eerste rij is zelf over het algemeen een kleinere chouilla.

Ik zeg alleen maar: het effect is lang niet altijd positief ...

Een van de vele "factoren" die een rol spelen, is de mogelijkheid van een "windscherm" -haag, die op enkele meters afstand een positief effect heeft. Maar die ook aan enkele criteria moeten voldoen (met name de wind vertragen zonder turbulentie te creëren, dus een "zekere doorlaatbaarheid" hebben; scheef staan ​​tov de heersende winden, ...).

Dus ik zeg niet dat het helemaal nooit werkt. Ik leg uit dat het lang niet altijd werkt! Omdat ze dat willen dat we geloven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 30/11/20, 14:21

VetusLignum schreef:
Onder "bladige" bomen en struiken, per familie
- Malvaceae: lindebomen zijn ecto
- Fagaceae: kastanjes, eiken en beuken zijn allemaal ecto
- Betulaceae: berken, haagbeuken en hazelaars zijn ecto; elzen zijn ecto en endo
- Salicaceae: wilgen en populieren zijn ecto en endo
- Rosaceae: lijsterbes/lijsterbes zijn ecto en endo; de anderen zijn allemaal endo
Alle anderen (die je thuis kunt vinden) zijn endo.



Ik moet een memokaart voor mezelf maken! Over 4 weken zal ik het me niet meer herinneren (ik denk dat je het al hebt gespecificeerd!) En zal ik weer onzin praten.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 30/11/20, 14:54

Hier zeggen ze dat de oude eiken het ergste zouden zijn (hij en in de commentaren)
Omdat ik in een coulissegebied zit, zijn al mijn percelen omzoomd met hagen (meer dan 20 km hagen aan de rand van de percelen die in cultuur worden gebracht). De aanwezige bomen zijn voornamelijk eiken.
Ik zie geen voordelen van bomen.
Ik ben het ermee eens dat de heggen toevluchtsoorden zijn voor assistenten, maar ook voor ongedierte.
Bijgevoegd is een opbrengstkaart. Kortom, 2 zeer slechte veldronden, maar de 3e is niet beter dan de rest van het veld.

0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 30/11/20, 15:15

Ook thuis, in het deel van de boomgaard, onder en bij een eikenboom, is het een deurmat. Tien dagen geleden was het nog niet hersteld.

Ik heb het document niet bekeken, maar waar er een mogelijke fout is, is dat niets zegt dat het zonder een heg, in het hart van het perceel, zo groen zou zijn! Dit wordt als vanzelfsprekend beschouwd, terwijl een "windscherm"-effect heel goed mogelijk is - en zelfs waarschijnlijk. Hoe veel ? is een andere vraag!

Het is typisch een "bias" van mogelijke redeneringen. En dat geeft aan hoe moeilijk agronomie is. Omdat ernaast een ander perceel, zonder heg, niet met zekerheid dezelfde grond, hetzelfde culturele verleden zou hebben, zelfs als we al het andere daar zouden doen "alle andere dingen zijn gelijk".

Het is duidelijk dat agroforestry vragen oproept. Degenen die willen denken... De anderen zijn tevreden om te geloven...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 30/11/20, 15:33

Julien Bayot schrijft verder
Zoals op de kaart te zien is, ongeacht de oriëntatie van de haag, is de impact schadelijk.
De enige keer dat ik mijn gewassen mooier zie in de beschutting van de heggen is na de winter omdat ze beschermd zijn tegen de kou. Ze herstarten sneller. Maar dat vertaalt zich nooit in een extra opbrengst bij de oogst.
Een ander reageert
Jean-François van Daele
Julien Bayot in agroforestry de opbrengst neemt in de loop van de tijd af door de impact van de bomen, maar de bomen zelf stijgen in waarde Ik heb nog nooit mensen die propaganda maken voor agroforestry het tegenovergestelde zien zeggen
Knotbomen snoeien en er BRF van maken moet voordelig zijn, maar ik denk dat de arbeidskosten op dit moment te hoog zouden zijn voor de geleverde dienst, maar hier verlaten we de moestuin, sorry.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 30/11/20, 16:01

Ik blijf erbij dat zonder een "control plot" de redenering fout kan zijn. En het is niet omdat hij het tegenovergestelde beweert dat hij noodzakelijkerwijs gelijk heeft!

In theorie (en je weet wat een wonderland-theorie is - in theorie werkt alles!), in theorie zijn de gunstige effecten dus voelbaar tot 12 of 15 keer de hoogte van de haag, de negatieve effecten op 1 tot 2 keer de hoogte... Als we de afbeelding nog eens bekijken, zien we dat we min of meer binnen de "positieve actieradius" van de heg blijven...

Ik blijf erbij dat niets ons vertelt dat er geen gunstig effect is dat het negatieve effect compenseert... Maar dat de man dit gunstige effect als "normaal" beschouwt...

Hier is het schema...

windscherm hagen en opbrengsten.png



Nu blijft het dat het ingewikkeld is:

a) Welke van de sneeuwophopingen of sneeuwbergen langs de noordzijden van de heggen??? Soms gunstig (bij zeer strenge vorst!). Soms negatief (als sneeuwbanken wintergewassen "verpletteren")...

b) En inderdaad, het hangt af van de waardering van de haag: de ene is kapitaal (hout), de andere cash (graan of koolzaad)! Als de boer failliet gaat omdat hij een lagere opbrengst heeft en hij het decennia en decennia niet aankan, zal het hem goed doen als degenen die hem terugkochten vaten eikenhout verkopen...

Het is nog ingewikkelder: over het algemeen zijn deze eiken knoestig, omdat ze geïsoleerd zijn; ze maken takken helemaal omhoog en houden ze; een houteik wordt "opgegroeid" in het bos, met een bepaalde dichtheid; het heeft geen zijtakken; alleen een kroon bovenaan; het heet bosbouw! Ik betwijfel of een eikenhouten haag iets anders waard is dan de prijs van brandhout (ongeveer € 50 per ingeleverde kubieke meter)... Doe dus je rekenmachines voordat je een jackpot aankondigt!

c) Biodiversiteit, enz... Niets te zeggen. Het is duidelijk. Waaronder waarschijnlijk ook een veerkrachtiger systeem. Ik scheer mijn heg aan de noordkant niet. Ik zeg alleen dat ze mij OOK kwaad maakt!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 309-gasten