Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 28/11/20, 13:55

interpreteer mijn woorden niet verkeerd
Didier vond een oplossing voor zijn fysieke krachtprobleem om zijn moestuin te blijven gebruiken
het is een goed idee, maar pas op dat het goede idee dat Didier ontwikkelt een goed idee blijft als we binnen de kaders blijven die Didier vanaf het begin heeft gesteld

het is vaak het geval van het goede idee, we zouden graag willen dat het universeel wordt en dat het DE "oplossing" wordt maar hier zijn we op het adres van een familiale moestuin

Het goede eerste idee, kan helaas uiteindelijk een slecht idee blijken te zijn, daarom moet het goede idee het kennen en kunnen evolueren, Didier door op zoek te gaan naar de goede schuilplaats vond hij het hooi en met het grootste geluk vond hij een bron van gratis hooi direct naast zijn huis dat hij had opgezet en hij valideerde dit idee dat hij hier deelde, de rest kent u

maar dit alles is nog recent, en het idee evolueert, Didier en anderen proberen het tot leven te brengen, het verstrekken van hooi, is slechts het begin van het avontuur ...

maar we moeten niet vergeten dat we op zoek zijn naar de productie van goede groenten met zo min mogelijk fysieke energie
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 28/11/20, 17:50

Ik denk dat je gelijk hebt als je je dat herinnert, het doel is niet om het hooi te leggen, maar om het best mogelijke te produceren met zo min mogelijk fysieke inspanning. Dit jaar heb ik het geluk dat ik balen oud hooi heb kunnen verzamelen, ik ben een tijdje stil, en gelukkig, want door de droogte is er niet veel hooi in mijn nabije omgeving, en als er wel in a is het duur. Dus ik heb, zei ik, maar als ik het niet had gedaan, zou ik iets anders vinden om in de plaats van hooi te komen, dat heb ik al gedaan. Maar het principe blijft hetzelfde.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
donderdag
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 26/11/20, 15:39

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par donderdag » 28/11/20, 17:52

Hallo,
om te weten of er genoeg hooi is voor alle moestuinen in het land, is het antwoord grotendeels ja. Geleverd om minder vlees te eten, om minder paarden en andere vrije dieren te hebben. Geen probleem.

Meer in het algemeen kunnen we zelfs zeggen dat het hele gebied van de moestuin in Frankrijk met hooi bedekt kan zijn. De oppervlakte van de groentetuinen is vrij beperkt, een paar% van het grondgebied, de oppervlakte grasland veel groter, enkele tientallen%.
Als we het hebben over de teelt van granen, dan loopt het vast. Maar graantelers ontwikkelen technieken die bijdragen leveren, een techniek die Didier in zijn laatste berichten opriep: plantendek, met name met groenbemesters, teruggave van gemalen stro. Er is echter geen kwestie van meerdere m² geconcentreerd op 1m², er is 1m² / m² ...
degenen die technieken voor het bedekken van planten beoefenen (om erover te praten, zie bijvoorbeeld de forum agricool) zien wel een toename van organisch materiaal in hun bodem.

En ja, biologische landbouw zoals die voornamelijk wordt beoefend, is niet autonoom met inputs, inclusief bijproducten van conventionele dieren, het is niet duurzaam, niet in een cyclus

maar we moeten niet vergeten dat we op zoek zijn naar de productie van goede groenten met zo min mogelijk fysieke energie


Ik bestelde hooi (beschadigd van vorig jaar), uit angst dat de bladeren de grond zullen verkolen en dat weinige volgend jaar zullen groeien door stikstofhonger voor mijn 20m² ... hoe dan ook, ik heb niet genoeg bladeren.
De manier om mezelf minder te vermoeien, is nog steeds door groenten te kopen via geld bij mijn amap. Ik heb nog nooit veel tuingrond gedaan, maar ik vrees dat de economische omstandigheden zullen dwingen om meer autonoom te zijn. Ik vraag me al twintig jaar af hoe ik moet tuinieren. Als ik voornamelijk op mezelf moet vertrouwen, ben ik bang dat ik niet de vaardigheden of de kracht heb om genoeg te produceren om me te voeden. Ik ben er ver van verwijderd.

Toen ik sprak over autarkie: ik zei dat mensen autarkisch zijn, eten wat ze produceren en bijna niets anders. Maar dit soort mensen zijn zeldzaam.
als ze bestaan, geven ze informatie over de oppervlakte die nodig is voor het voederen.

Over de kritiek op achterlijkheid: onze voorouders vóór de tractoren waren inderdaad erg moe van de tractie van dieren. Maar waarom hebben ze deze mogelijkheid, als die echt bestaat, nooit gevonden om goed te eten door regenwormen te laten werken?
Deze vraag lijkt me verband te houden met een andere: waarom baseerde je het dieet op granen, in een tijd dat er geen overvloed aan voedsel was, wanneer groenten 4 keer productiever zijn (in calorieën) per oppervlakte-eenheid en lijkt minder werk te vereisen? vooral sinds de ontdekking van de aardappel.
Mogelijke verklaring: granen hebben het voordeel dat ze gemakkelijker te bewaren zijn, dat ze minder onderhevig zijn aan afbraak, omdat ze minder water bevatten. Vooral bij groenten is de techniek van belangrijke bodembedekkers aan het werk.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 28/11/20, 19:07

jeuf schrijft:De manier om mezelf minder te vermoeien, is nog steeds door groenten te kopen via geld bij mijn amap. Ik heb nog nooit veel tuingrond gedaan, maar ik vrees dat de economische omstandigheden zullen dwingen om meer autonoom te zijn. Ik vraag me al twintig jaar af hoe ik moet tuinieren. Als ik voornamelijk op mezelf moet vertrouwen, ben ik bang dat ik niet de vaardigheden of de kracht heb om genoeg te produceren om me te voeden. Ik ben er ver van verwijderd.

Zo goed gezien, ja, als ik voornamelijk op mezelf zou moeten vertrouwen om te produceren om mezelf te voeden, zou ik sowieso problemen hebben. Maar het lukte me om een ​​opbrengst te halen uit de moestuin, waarvan kan worden gezegd dat het aanzienlijk bijdraagt ​​aan de groentebehoeften van mijn huishouden, we zijn twee volwassenen, tot nu toe 80 m2 moestuin, het wordt steeds groter. 'werkelijke uur. En zonder mijn hoofd te breken of me fysiek te vermoeien. Soms als dit jaar, wanneer, als we niet het geluk hebben een kleine producent in de buurt te hebben, en wanneer de groenten voor een hoge prijs worden verkocht (andijvie = 6,50 euro; paprika's 7,20, in het hoogseizoen, om maar twee voorbeelden te noemen), is het interessant. En ik heb het niet over autarkie, ik geloof er niet in.

jeuf schrijft:Over de kritiek op achterlijkheid: onze voorouders vóór de tractoren waren inderdaad erg moe van de tractie van dieren. Maar waarom hebben ze deze mogelijkheid, als die echt bestaat, nooit gevonden om goed te eten door regenwormen te laten werken?

Ik geloof omdat we bevroren zijn gebleven in overtuigingen, in plaats van te observeren of te reflecteren. Mijn oude overleden buurman heeft zijn tuin altijd gemaakt met enorme bijdragen aan organisch materiaal. Het enige verschil met mij: in plaats van de bodemorganismen het werk te laten doen en zichzelf te laten voeden, begroef het aan het einde van de winter. Als hij Didier had ontmoet, zou hij misschien het bloedbad hebben gestopt, maar zonder deze ontmoeting bleef hij in zijn overtuiging dat de man iets moest doen om het te laten werken. Omdat hij belangrijk werk aan bodemorganismen toevertrouwde, ontbrak het hem nog aan een laatste stap.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil53 » 28/11/20, 19:25

Ik ook met 75m2 voor twee zijn we grotendeels overschot. Behalve de andijvie en ook wat sjalotjes. De prei is dit jaar ook niet lekker dus we zullen niet genoeg hebben.
Ik geef om mij heen voornamelijk komkommerachtigen maar ook kool en een beetje andere groenten zoals selderij, zoete aardappel.
Ik geloof ook niet in autarkie, en dat is niet mijn doel, maar met 200 m2 voor 2 denk ik dat we nauwelijks iets anders kunnen kopen dan granen en kruiden als we accepteren om in het seizoen te eten, maar zonder altijd hetzelfde te eten als in het verleden. Ik kweek ongeveer zestig soorten planten.
Dit dankzij Didier's techniek.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 28/11/20, 23:35

Van onze kant is het doel om in ieder geval tijdens de oogst progressief autonoom te zijn door product - het ideale is om ook in zaad te zijn.

Streef naar aardappelen, knoflook, dragon, tijm, rozemarijn, koriander, peterselie, bieslook, radijs, rapen, kool, rapen, salades (het wordt taai, we eten te veel), tomaten, rapen, pastinaak, snijbiet, artisjokken (er is voldoende ruimte), courgette, aubergine, prei, wortelen ...

We zijn ver van de rekening, maar we hebben niet veel tijd om eraan te besteden, dus we zijn niet al te ontevreden over onze omstandigheden.
Als we behalve de aromaten waar het vrij gemakkelijk is, we dit jaar autonoom in waren
- aardappelen
- courgette
- radijs
- knoflook
- aardbeien
en dat is alles

De huidige ervaringen betekenen dat we in 2021 misschien niet in knoflook en aardappelen zitten, maar in 2022 wel weer
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 29/11/20, 02:06

jeuf schrijft:Hallo,
om te weten of er genoeg hooi is voor alle moestuinen in het land, is het antwoord grotendeels ja. Geleverd om minder vlees te eten, om minder paarden en andere vrije dieren te hebben. Geen probleem.

Meer in het algemeen kunnen we zelfs zeggen dat het hele gebied van de moestuin in Frankrijk met hooi bedekt kan zijn. De oppervlakte van de groentetuinen is vrij beperkt, een paar% van het grondgebied, de oppervlakte grasland veel groter, enkele tientallen%.
Ik zou in aanmerking komen door het feit dat het nodig is om ongeveer 6 grasvelden te maaien voor een stuk tuin, misschien minder als we meerdere keren per jaar maaien.

Het is, denk ik, "een overdracht van vruchtbaarheid".
Weide dat vruchtbaar blijft door de uitwerpselen van de dieren die er een deel van het jaar op grazen, dankzij hun uitwerpselen en dit is niet noodzakelijk voldoende https://www.arvalis-infos.fr/fertilisat ... ticle.html

Rundvee- en schapenboerderijen zijn zeldzaam geworden in mijn regio. De weilanden worden tijdelijk verhuurd voor recreatiepaarden, maar eindigen uiteindelijk als bouwgrond voor de dorpsbewoners of worden gecultiveerd voor anderen.

De jonge boeren die ik ken, zijn biologisch gegaan. De weilanden zijn de eerste jaren een zegen voor hebzuchtige gewassen, maar al heel snel dalen de niveaus van organische stof door de uitstoot van CO2 naar de atmosfeer op te blazen. Daarnaast irrigeren we steeds meer door te pompen uit het grondwater.

Dit alles gaat niet in de richting van de akkoorden van Parijs.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 29/11/20, 08:55

phil53 schreef:Ik ook met 75m2 voor twee zijn we grotendeels overschot. Behalve de andijvie en ook wat sjalotjes. De prei is dit jaar ook niet lekker dus we zullen niet genoeg hebben.
Ik geef om mij heen voornamelijk komkommerachtigen maar ook kool en een beetje andere groenten zoals selderij, zoete aardappel.
Ik geloof ook niet in autarkie, en dat is niet mijn doel, maar met 200 m2 voor 2 denk ik dat we nauwelijks iets anders kunnen kopen dan granen en kruiden als we accepteren om in het seizoen te eten, maar zonder altijd hetzelfde te eten als in het verleden. Ik kweek ongeveer zestig soorten planten.
Dit dankzij Didier's techniek.

Als het me lukt om alles te doen zoals gepland, zal mijn huidige moestuin ongeveer 130 m2 zijn, de tweede gewonnen op een stuk braakliggend land aan het einde van het land is ongeveer 80 m2, en ik denk eigenlijk dat ik niet veel groenten of rood fruit zal kopen. , naast. Daarna zijn er bepaalde dingen waar we niet genoeg van hadden, of die beter hadden gekund, maar zo zal het altijd blijven, denk ik, en voor wat ontbreekt help ik bij mijn biologische tuinder in het naburige dorp. Een kleine spijt: ik miste de kruising tussen lente / vroege zomersalades en de salades, die nu geoogst zouden moeten worden. Eind juli waren zelfs de allerkleinste salades uitgezaaid (afgezien van de Marokkaanse waterkers, maar ik had niet veel), en het zomerzaaien leverde niet of nauwelijks op. We zullen zien dat ik volgend jaar mijn aanvalsplan in gedachten heb. In ieder geval waren veel gewassen dit jaar een overschot in kwantiteit, maar qua kwaliteit waren ze dat allemaal.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 29/11/20, 21:58

Het lijkt mij dat, met uitzondering van hazelnoten en haagbeuken, de meeste haagstruiken endo-mycorrhiza zijn.

Dan zijn er verschillende soorten endomycorrhiza-schimmels, die uiteindelijk met elkaar kunnen concurreren.

Dat gezegd hebbende, lijkt het duidelijk dat, in vergelijking met de vaste planten van een haag, de eenjarige plant door de mens is geselecteerd, niet vanwege zijn concurrentievermogen, maar vanwege zijn smaakkwaliteiten (zoals de meeste planten die we kweken dan groenten) is niet het gewicht bij gebrek aan water, zeker niet als deze groente een Brassicaceae is, die daardoor mycorrhizae misschien minder makkelijk maakt.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 29/11/20, 22:19

VetusLignum schreef:Dat gezegd hebbende, lijkt het duidelijk dat, in vergelijking met de vaste planten van een haag, de eenjarige plant door de mens is geselecteerd, niet vanwege zijn concurrentievermogen, maar vanwege zijn smaakkwaliteiten (zoals de meeste planten die we kweken dan groenten) is niet het gewicht bij gebrek aan water, zeker niet als deze groente een Brassicaceae is, die daardoor mycorrhizae misschien minder makkelijk maakt.


Ik ben misschien een beetje basaal, maar het lijkt me dat als we een groentetuin bij een haag willen laten groeien, je elk jaar een goede schop aan de rand van de moestuin moet zetten om de wortels die zich hebben ontwikkeld af te snijden. op het oppervlak (zeg ongeveer dertig cm).
Ik heb nooit gemerkt dat vooral de struiken er last van hadden.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 391 gasten