Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/02/19, 20:16

Julienmos schreef:Over knoflook gesproken, ik heb afgelopen herfst caïeux geplant (is dat hoe het heet?).

Er waren deze winter geen scheuten geweest. Maar nu, dankzij het mooie weer ongetwijfeld al een paar dagen, en ondanks nog steeds nachtvorst en zeer koude grond, heb ik scheuten van enkele centimeters die zijn uitgekomen.

Knoflook heeft dus niet nodig, om net als andere groenten te kunnen groeien, dat de nitrificatie weer op gang komt (dus dat de grond voldoende opgewarmd is)?

na (braambes) :D denkend realiseer ik me dat ik vergeten ben dat de bol reserves bevat, vandaar de groei...?


Hij brengt de winter rustig door en begint rond februari uit te komen: je zit in de juiste timing

Hoe dan ook, als je je hoofd niet wilt breken, is het waar dat er niets beters is.

Je weet tenminste dat het in balans is, je hoeft geen berekeningen te maken tussen brf, maaien, stro en al het andere.

En dan weet je dat als je toevoegt: kippenpoep, urine bijvoorbeeld, je zeker stikstof toevoegt.

Met de andere bijdragen denk ik dat NIEMAND weet wat het precies doet...
Naar mijn mening is het de tovenaarsleerling spelen
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 19 / 02 / 19, 20: 21, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/02/19, 20:18

Julienmos schreef:KS Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken.

Daar beweert hij dat er geen stikstofhonger ontstaat door het rietje aan de oppervlakte te leggen, want "er zit genoeg stikstof in de lucht".

Maar in een andere video zei hij dit: "zodra je stikstofarm stro op de grond hebt, de bacteriën, om dit stro af te breken, demineraliseren ze de grond" wat betekent dat ze een honger naar stikstof creëren, door de nitraten te pompen aanwezig in de bodem.

Dus geen stikstofgebrek of stikstofgebrek? zou moeten weten!

voor mij ben ik ervan overtuigd dat als ik 30 cm stro op de grond leg en daar groenten in plant, het succes er niet zal zijn... zoals toen ik experimenteerde met het telen van aardappelen onder een laag (valse) BRF.


Ik heb getest en het rietje is OVER : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/02/19, 20:53

Did67 schreef:Ik zie het zo:

a) vanaf het moment dat de grond onder de 8/10° C zakt, zijn de bacteriën net als in de koelkast: er gebeurt niet veel (kijk eens naar het verschil in hun werking op een gehakte biefstuk die in de koelkast wordt gezet, in vergelijking met deze verlaten biefstuk in de keuken op 20°)

b) anderzijds neemt neerslag de gevormde nitraten mee; er zijn zeker "restanten", die de boeren analyseren, maar die slechts een deel zijn van de minerale N die aanwezig is aan het einde van de vorige oogst; Het hangt natuurlijk af van de regenval.

c) Ik weet niet waar je bent, maar thuis denk ik (zonder analyses) dat er niet veel mineralisatie is tussen de tweede helft van november en eind maart; dat wat eerder gemineraliseerd / genitrificeerd was, verloren gaat als er geen levende planten zijn (vandaar mijn neiging om nu "mooi" onkruid zoals vogelmuur achter te laten; of om niet-peulvruchten te zaaien)

d) bijgevolg worden uw groenten aan het begin van de teelt geconfronteerd met een "stikstofgebrek"; en ook daar hangt het ervan af: er zijn uitzonderingen, zoals de alliaceae, die het niets kan schelen; er zijn mensen die tijd hebben en kunnen inhalen (kool, selderij, prei); en er zijn mensen die geen tijd hebben en niet willen inhalen (cucurbitaceae bijvoorbeeld)

e) de obstakels die je opsomt:
- ja, hoe "vaster" of "droog" het is, hoe langzamer het zal zijn;
- de noodzaak van inenting, ik geloof er absoluut niet in: dit zijn zeer generieke bacteriën (cellulolytica - we hebben nog nooit gezien dat afval niet ontbindt, laten we helder blijven en met onze ogen open en niet mistig door een donkere lezing!; de gratis fixeermiddelen ), noodzakelijkerwijs aanwezig (niets te maken met specifieke soorten rhizobium die zijn aangepast aan zo'n nieuwe oogst - sojabonen, mungbonen, pinda's, kikkererwten, enz.)
- andere problemen zijn mogelijk: gebreken, vervuiling... maar blijven de uitzondering.

Maar eigenlijk denk ik dat de strategie niet goed zal werken vanwege abcd!!!

En daarom geef ik er de voorkeur aan, om houtachtige materialen te verbeteren, de tactiek met "stikstofpompen voor peulvruchten" in jaar n, om groenten te verbouwen in n+ 1. Maar je moet ruimte hebben!!!

Daarna gelooft iedereen wie hij wil en doet hij wat hem goeddunkt. Op voorwaarde dat hij er tevreden mee is.


Ik dwaal af, maar waarom het leven ingewikkeld maken als het hooi in balans is?

Tenzij ik me vergis, veroorzaakt het nauwelijks stikstofgebrek? Neen?
Of zoals je zegt aan het begin van het seizoen?

Als de winter nat is, mineraliseert het helemaal niet?

In mijn laarzen is het al in een staat van verval

ADR_6347.JPG
ADR_6347.JPG (158.53 KIO) Toegang tot 1193-tijden
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/02/19, 22:03

Serres Val de Loire kasdekzeil promo -45% of 0.82ht per m2

127.50 voor 20m x 6.5m levering inbegrepen...

Ik heb het niet nodig, maar het ziet er interessant uit

https://www.serresvaldeloire.com/baches ... promo.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/02/19, 22:09

Did67 schreef:Ik heb zojuist Geoportail ontdekt, met gratis toegang tot luchtfoto's, IGN-kaarten op verschillende data en ook tot de geologische kaart (die informatie kan geven over de "basis" waaruit uw bodem is gevormd, en dus om enkele kenmerken af ​​te leiden) . Er zijn ook hellingen, een hulpmiddel om afstanden of oppervlakken te meten...
https://www.geoportail.gouv.fr/carte


In hetzelfde genre voor info is er ook geofoncier dat over het algemeen door professionals wordt gebruikt, maar het is meer kadastraal georiënteerd
Verder luchtfoto's en Michelin-achtige tekenkaart (leuk)

Maar geen geologische info... :schok:

https://pro.geofoncier.fr
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/02/19, 22:26

Did67 schreef:Andere groenten/variëteiten om vroeg te proberen

Ik blijf gek worden met "testen" "het werkt of het breekt"...

Sommigen, in maritieme of zuidelijke regio's, zullen het kunnen proberen met een grotere kans van slagen dan ik.

In de salades zit ook de Rouge Grenobloise sla of de Red Salad Bowl (een sla om te snijden); zodat ze vanaf januari kunnen worden gezaaid en slechts 10° nodig hebben om te ontkiemen (Vilmorin-indicatie - al hun vroege slasoorten staan ​​op 10°; terwijl Botanic 12° aangeeft).

De Touchon-wortel is een van de vroegste (minimum: 10°) (Vilmorin).

Het maximale verschil dat ik heb gevonden tussen de indicaties van de "fabrikanten" is voor de sla van Saint-Antoine (niet te vinden in winkels; sites verkopen het):

Sainte-Marthe zegt: "Zaaien: helder in februari of maart in de kwekerij of onder glas."
Op de "seed box" staat: "Dit oude ras is afkomstig uit de Ardennen. Het is een kropsla in het voorjaar die frisse, malse, diepgroene bladeren produceert. Dit ras is zeer winterhard. Het is mogelijk om het midden in de winter onder een plastic tunnel."
Kokopelli geeft aan: "Zaaiperiode (onder beschutting): augustus, september Zaaiperiode (volle grond): september, oktober", terwijl hij schrijft: "Het is aangepast aan veel groeiomstandigheden. Zo werd op 17 januari in Saint-Antoine, in op veel plaatsen was het gebruikelijk om de eerste sla te zaaien, en dit ongeacht het weer, sneeuw of vorst die geen invloed hadden op die dag."
Het goede zaad vat samen: "Vroeg ras, lente, met malse en knapperige bladeren, zeer goede smaakeigenschappen. Het wordt vroeg in het seizoen of in de herfst gezaaid omdat deze sla goed vorstbestendig is."

Ik bevestig dat we in de Elzas soms de sneeuw ruimden, dan zaaiden we en legden we de sneeuw terug.

Ik zou geneigd zijn, maar ik ben een onverlaat, te denken dat de 16e of 18e het ook deed. En zeker ook de 25e! Als ik het ga vinden, had ik het op 16 februari gezaaid en basta!


Bedankt voor deze keuze, het is opgeslagen. :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 19/02/19, 22:29

Did67 schreef:c) Ik weet niet waar je bent, maar thuis denk ik (zonder analyses) dat er niet veel mineralisatie is tussen de tweede helft van november en eind maart; dat wat eerder gemineraliseerd/nitrificeerd is gaat verloren als er geen levende planten zijn (vandaar mijn neiging om nu "mooi" onkruid zoals vogelmuur achter te laten; of om niet-peulvruchten te zaaien)


of trek een grote deken aan... van stro! die de resterende stikstof die nog in de bodem aanwezig is, opneemt (stikstofhonger ontstaat); Maar het werkt niet als je dit rietje te laat legt (eind nov) want dan zitten de bacteriën in de koelkast.
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 20/02/19, 01:12

nico239 schreef:
In mijn laarzen is het al in een staat van verval

Beeld


Hooi zoals dit heeft geen waarde voor boeren (ze kunnen hun dieren er niet mee voeren), dus het moet mogelijk zijn om het voor (bijna) niets te krijgen.
Aan de andere kant, voor de tuin is het goud.
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 20/02/19, 01:30

Did67 schreef:c) Ik weet niet waar je bent, maar thuis denk ik (zonder analyses) dat er niet veel mineralisatie is tussen de tweede helft van november en eind maart; dat wat eerder gemineraliseerd / genitrificeerd was, verloren gaat als er geen levende planten zijn (vandaar mijn neiging om nu "mooi" onkruid zoals vogelmuur achter te laten; of om niet-peulvruchten te zaaien)

Toch heb je vanaf maart veel dagen met temperaturen boven de 10.
En tegenwoordig ga je tot bijna 15.
Vooral omdat het de temperaturen in de zon zijn die tellen.
Did67 schreef:- de noodzaak van inenting, ik geloof er absoluut niet in: dit zijn zeer generieke bacteriën (cellulolytica - we hebben nog nooit gezien dat afval niet ontbindt, laten we helder blijven en met onze ogen open en niet mistig door een donkere lezing!; de gratis fixeermiddelen ), noodzakelijkerwijs aanwezig (niets te maken met specifieke soorten rhizobium die zijn aangepast aan zo'n nieuwe oogst - sojabonen, mungbonen, pinda's, kikkererwten, enz.)


Ik heb al vele malen geantwoord, dus het zal de laatste zijn.
Ik denk dat het nuttig kan zijn om een ​​bosinoculant te doen, vooral als je houtafval meebrengt (zoals BRF). Inenting heeft niet alleen betrekking op bacteriën (sommige stammen kunnen in het bijzonder aangepast zijn aan BRF), maar ook op schimmels en alle micro- / meso- / macrofauna (waarvan de werking niet mag worden onder- geschat).

Maar natuurlijk, als je hooi brengt naar wat ooit een weiland was, dan zou je misschien denken dat er al alles is wat je nodig hebt.

Behalve misschien ... enkele mycorrhizaschimmels.
Ik herinner me een video waarin je liet zien dat een sleedoorn concurreerde met frambozen.
Voor mij kan dit een teken zijn dat je niet de beste mycorrhiza hebt en dat het misschien de moeite waard is om een ​​beetje grond uit verschillende wilde plaatsen te enten met rosacea (braamstruiken, meidoorns, sleedoorns, appelbomen). .).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/02/19, 09:26

VetusLignum schreef:Toch heb je vanaf maart veel dagen met temperaturen boven de 10.
En tegenwoordig ga je tot bijna 15.
Vooral omdat het de temperaturen in de zon zijn die tellen.


1) Nee, dit zijn bodem- (en hooi-grond contactzone) temperaturen. Hier ontwikkelen zich bacteriën (cellulolyse, fixeermiddelen, nitrificatie...)...

2) Dit zijn geen formules 1: een levend systeem werkt nooit met 0 of 1, alles of niets... Dus het moet "wakker worden", opvoeren...

3) Maar Bonifacio is natuurlijk niet Straatsburg en dat is niet de Val d'Anjou! En zo'n helling op het zuidwesten is niet zo'n bekkenbodem in een diep dal dat op 1 m geen noordhelling is! Pas op voor generaliseren.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 341 gasten