Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 19/02/19, 11:50

Did67 schreef:a) Let op de vermelding van "koolstofverbindingen met laag molecuulgewicht" - daarom moleculen eenvoudiger dan cellulose of lignine. Dat sluit aan bij wat ik zojuist schreef over symbiotische fixatieven, die worden gevoed door planten met oplosbare suikers en niet met macromoleculen! Logisch dat ze effectiever zijn

Voor zover ik het begrijp, voeden de bacteriën zich met wat de saprofytische schimmels produceren. "De werking van de verschillende opeenvolgende microbiële (saprofytische en N2-fixerende) populaties was zowel complementair als competitief. "
Did67 schreef:b) Let op "ernstige stikstofhonger": hoe kan er tegelijkertijd sprake zijn van ernstige stikstofhonger, en dus van effectieve fixatie en correcte groei van groenten? Er is iets mis. Als er sprake is van een ernstige stikstofhonger, is er sprake van een “versterkte” fixatie, maar hoe zit het dan met de groei van groenten? En als er sprake is van een effectieve groei van groenten, hoe zit het dan met de ernstige stikstofhonger die nodig is voor een ‘versterkte’ fixatie...

Er wordt in dit artikel geen melding gemaakt van planten.
Maar eigenlijk zou het beter zijn om pas planten te planten als de afbraak een zodanig niveau heeft bereikt dat er geen gebrek meer is aan stikstof.
Dat gezegd hebbende, weet ik niet zeker hoe diep de ontbindende koolstofderivaten stikstof uit de bodem zullen halen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/19, 13:00

1) Dit is wat ik ook begrijp.

En dit lijkt mij logisch: er zijn "cellulolytische" bacteriën - dat wil zeggen die cellulose verteren, en vervolgens andere, door de hele trofische keten heen. En voeg de champignons toe. Saprofyten. En andere organismen - protozoa.

Mijn "intuïtie" is dat vrije fixatieven, die veel energie nodig hebben, niet de eerste zijn... Ze zijn de erfgenamen van de eerste bacteriën, die "uitgevonden" zijn voordat er grote hoeveelheden biomassa (Carboon) bestonden... Geen bewijs daarom. Ik ben niet in staat om 'cladistisch' onderzoek te doen (wezens in clades classificeren, gebaseerd op genetische verschillen).

2) Ja, je hebt gelijk. De "stikstofhonger" blijft in dit geval theoretisch in de broedmachine... Het zou nodig zijn om te schrijven: "de stikstofhonger die zou voortvloeien uit de groenten als dit monster zou worden gekweekt".

Het blijft zo dat wanneer de stikstofniveaus laag zijn, dit neerkomt op het mechanisme dat “stikstofhonger” zal genereren...

Een ‘incubator’ of in het algemeen experimentele apparaten zijn gereduceerde modellen en tegelijkertijd zeer gedeeltelijke modellen van een complex systeem: de levende bodem.

Van daaruit extrapoleren we.

Over het algemeen werkt het.

Maar je moet weten dat dit soms tot verkeerde conclusies leidt, omdat het bestudeerde mechanisme, eenmaal in het systeem als geheel geplaatst, anders werkt!!!

Een lambdabacterie, geïsoleerd in zijn petrischaaltje, is bijvoorbeeld gevoelig voor een bepaald antibioticum. Maar dezelfde bacterie in een biofilm, "verdronken" in de polyscharidplaten (en andere lijmen), is er niet meer!!! Dit is een van de complicaties van nosocomiale ziekten!!!
1 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par ChristianC » 19/02/19, 13:15

Een serie van 4 interessante programma's deze week over Frankrijk Cultuur (sinds gisteren), aan de rand (maar uiteindelijk niet zozeer!) van onze luie moestuinen.

Leven van het land (1/4)
Europa aan de basis van het onbehagen onder de boeren
https://www.franceculture.fr/emissions/ ... e-la-terre

Leven van het land (2/4)
De aarde beschermen: de strijd om modellen
https://www.franceculture.fr/emissions/ ... e-la-terre
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 19/02/19, 13:22

Anders kan KS met zijn maïsmonocultuur profiteren van rassen met stikstofbindende endofyten, zoals sommige andere gewassen. https://www.cabdirect.org/cabdirect/abs ... 0093094390
Biologische stikstoffixatie (BNF), uitgedrukt als een percentage van van lucht afkomstige stikstof (Ndfa), varieerde van 12 tot 33, ongeacht de stikstofbemesting.
Het lijkt mij dat een synthetisch stikstofsupplement ook niet verboden is. Dankzij stikstof 15 kunnen we het aandeel stikstof identificeren dat door een plant wordt verbruikt (synthese, vast of bodem)
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 19/02/19, 13:41

Did67 schreef:Het blijft zo dat wanneer de stikstofniveaus laag zijn, dit neerkomt op het mechanisme dat “stikstofhonger” zal genereren...


Om terug te komen op wat ons interesseert, stel dat ik in de herfst afval met een hoog koolstofgehalte op mijn bodem stort.

Terwijl ik verwacht dat de vrije stikstofbinding vooral in het vroege voorjaar (maart tot en met mei) zal plaatsvinden.
Dus in mei wil ik dat er voldoende stikstof is vastgelegd en dat mijn planten vinden wat ze nodig hebben.

Maar het kan nog steeds een probleem zijn als
- Mijn afval is te koolstofintensief en het duurt langer dan verwacht om te ontbinden
- Biologie is niet voldoende aanwezig (inenting zou nodig zijn geweest)
- Er waren obstakels voor de biologie om zich te uiten (bijvoorbeeld: gebrek aan molybdeen, te lage temperaturen, enz.)

Maar gezien de uitdaging, namelijk het terugwinnen van zoveel mogelijk vrije stikstof uit de atmosfeer, denk ik dat het de moeite waard is om te proberen de mechanismen beter te begrijpen, en je best te doen om ze te laten werken.

En om dan de overlast van een stikstofhonger in mei tijdelijk te beperken, kun je als startbemesting ook een beetje compost, oftewel vogelpoep, rond de plant doen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 19/02/19, 18:20

VetusLignum schreef:
Did67 schreef:Het blijft zo dat wanneer de stikstofniveaus laag zijn, dit neerkomt op het mechanisme dat “stikstofhonger” zal genereren...


Om terug te komen op wat ons interesseert, stel dat ik in de herfst afval met een hoog koolstofgehalte op mijn bodem stort.

Terwijl ik verwacht dat de vrije stikstofbinding vooral in het vroege voorjaar (maart tot en met mei) zal plaatsvinden.
Dus in mei wil ik dat er voldoende stikstof is vastgelegd en dat mijn planten vinden wat ze nodig hebben.

Maar het kan nog steeds een probleem zijn als
- Mijn afval is te koolstofintensief en het duurt langer dan verwacht om te ontbinden
- Biologie is niet voldoende aanwezig (inenting zou nodig zijn geweest)
- Er waren obstakels voor de biologie om zich te uiten (bijvoorbeeld: gebrek aan molybdeen, te lage temperaturen, enz.)

Maar gezien de uitdaging, namelijk het terugwinnen van zoveel mogelijk vrije stikstof uit de atmosfeer, denk ik dat het de moeite waard is om te proberen de mechanismen beter te begrijpen, en je best te doen om ze te laten werken.

En om dan de overlast van een stikstofhonger in mei tijdelijk te beperken, kun je als startbemesting ook een beetje compost, oftewel vogelpoep, rond de plant doen.

dat heb ik gedaan en ik had honger naar stikstof ondanks het toevoegen van hooi, maar door de droogte dit jaar mineraliseerde het niet veel, ik was van plan om grasmaaisel toe te voegen maar mijn bron is opgedroogd dus ik heb honger naar stikstof

Ik denk dat deze oplossing goed zou zijn voor een gewas zoals Didier voorstelt in jaar 1 voor peulvruchten, en wachten tot jaar 2 voor groenten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/19, 19:04

[quote="izentrop"]Anders profiteert KS met zijn maïsmonocultuur misschien van variëteiten met stikstofbindende endofyten, zoals sommige andere gecultiveerde planten. https://www.cabdirect.org/cabdirect/abs ... 0093094390 [Citeren]

De link opent op een generieke pagina ...

12 tot 33, het is kg ??? Of% ??? % van wat dan ???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/19, 19:15

VetusLignum schreef:...Ik heb in de herfst zeer koolstofhoudend afval op mijn grond gestort.

Terwijl ik verwacht dat de vrije stikstofbinding vooral in het vroege voorjaar (maart tot en met mei) zal plaatsvinden.
Dus in mei wil ik dat er voldoende stikstof is vastgelegd en dat mijn planten vinden wat ze nodig hebben.

Maar het kan nog steeds een probleem zijn als
- Mijn afval is te koolstofintensief en het duurt langer dan verwacht om te ontbinden
- Biologie is niet voldoende aanwezig (inenting zou nodig zijn geweest)
- Er waren obstakels voor de biologie om zich te uiten (bijvoorbeeld: gebrek aan molybdeen, te lage temperaturen, enz.)

Maar gezien de uitdaging, namelijk het terugwinnen van zoveel mogelijk vrije stikstof uit de atmosfeer, denk ik dat het de moeite waard is om te proberen de mechanismen beter te begrijpen, en je best te doen om ze te laten werken.

En om dan de overlast van een stikstofhonger in mei tijdelijk te beperken, kun je als startbemesting ook een beetje compost, oftewel vogelpoep, rond de plant doen.


Ik zie het zo:

a) vanaf het moment dat de grond onder de 8/10° C zakt, zijn de bacteriën net als in de koelkast: er gebeurt niet veel (kijk eens naar het verschil in hun werking op een gehakte biefstuk die in de koelkast wordt gezet, in vergelijking met deze verlaten biefstuk in de keuken op 20°)

b) anderzijds neemt neerslag de gevormde nitraten mee; er zijn zeker "restanten", die de boeren analyseren, maar die slechts een deel zijn van de minerale N die aanwezig is aan het einde van de vorige oogst; Het hangt natuurlijk af van de regenval.

c) Ik weet niet waar je bent, maar thuis denk ik (zonder analyses) dat er niet veel mineralisatie is tussen de tweede helft van november en eind maart; dat wat eerder gemineraliseerd / genitrificeerd was, verloren gaat als er geen levende planten zijn (vandaar mijn neiging om nu "mooi" onkruid zoals vogelmuur achter te laten; of om niet-peulvruchten te zaaien)

d) bijgevolg worden uw groenten aan het begin van de teelt geconfronteerd met een "stikstofgebrek"; en ook daar hangt het ervan af: er zijn uitzonderingen, zoals de alliaceae, die het niets kan schelen; er zijn mensen die tijd hebben en kunnen inhalen (kool, selderij, prei); en er zijn mensen die geen tijd hebben en niet willen inhalen (cucurbitaceae bijvoorbeeld)

e) de obstakels die je opsomt:
- ja, hoe "vaster" of "droog" het is, hoe langzamer het zal zijn;
- de noodzaak van inenting, ik geloof er absoluut niet in: dit zijn zeer generieke bacteriën (cellulolytica - we hebben nog nooit gezien dat afval niet ontbindt, laten we helder blijven en met onze ogen open en niet mistig door een donkere lezing!; de gratis fixeermiddelen ), noodzakelijkerwijs aanwezig (niets te maken met specifieke soorten rhizobium die zijn aangepast aan zo'n nieuwe oogst - sojabonen, mungbonen, pinda's, kikkererwten, enz.)
- andere problemen zijn mogelijk: gebreken, vervuiling... maar blijven de uitzondering.

Maar eigenlijk denk ik dat de strategie niet goed zal werken vanwege abcd!!!

En daarom geef ik er de voorkeur aan, om houtachtige materialen te verbeteren, de tactiek met "stikstofpompen voor peulvruchten" in jaar n, om groenten te verbouwen in n+ 1. Maar je moet ruimte hebben!!!

Daarna gelooft iedereen wie hij wil en doet hij wat hem goeddunkt. Op voorwaarde dat hij er tevreden mee is.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/19, 19:24

Ik weet niet meer waar, maar 4 of 5 jaar geleden schreef ik dat de stijging van de levensverwachting waarschijnlijk zou stoppen en misschien zou het fenomeen worden omgekeerd (gezien junkfood, vervuiling, stress ...).

Vandaag gepubliceerd in Le Monde:

Levensverwachting omlaag
Nieuws

Le Monde

Na sinds het begin van de XNUMXe eeuw met dertig jaar te zijn gestegen, is de levensverwachting in Frankrijk al vier jaar stabiel, wat een weinig geruststellend beeld van de huidige samenleving oplevert.

Vandaag om 13 uur gepubliceerd, bijgewerkt om 00 uur. Leestijd 13 minuten.

Redactie van “Wereld”. Al meer dan een eeuw vormt de vrijwel ononderbroken stijging van de levensverwachting een essentiële indicator voor de verbetering van het bestaan ​​in de westerse samenlevingen. Ondanks oorlogen, economische crises, epidemieën en twijfels over de evolutie van de mensheid gaf het vooruitzicht om steeds langer te leven het gevoel van een geruststellend continuüm. Morgen zou onvermijdelijk beter zijn, aangezien de dood geleidelijk werd uitgesteld.

Dit perspectief heeft bepaalde verstokte progressieven in staat gesteld alle plagen in perspectief te plaatsen, van chemische vervuiling tot de opwarming van de aarde, inclusief de groeiende ongelijkheid. Wat de aard van de bedreigingen ook was, elk gewonnen kwartaal werd ervaren als een kleine overwinning voor de mens op zijn lot.

Nadat de levensverwachting sinds het begin van de 79,4e eeuw met dertig jaar is gestegen, is de levensverwachting in Frankrijk echter al vier jaar stabiel. Volgens INSEE bedraagt ​​die van mannen 85,3 jaar, vergeleken met XNUMX jaar voor vrouwen. Zelfs de indicator ‘gezonde levensverwachting’ stagneert al tien jaar.

Niet specifiek voor Frankrijk

We kunnen gerustgesteld worden door op te merken dat het fenomeen, hoewel ongekend, niet specifiek is voor Frankrijk. In Duitsland, Nederland, Australië, Groot-Brittannië, overal in de ontwikkelde wereld is de verbuiging merkbaar. In de Verenigde Staten hebben we de afgelopen drie jaar zelfs een zorgwekkende daling van de levensverwachting waargenomen, vooral als gevolg van een explosie van overdoses drugs, zelfmoorden en chronische ziekten veroorzaakt door obesitas.



Wil je opa's afmaken, pak dan je PP!!!!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/19, 20:01

Ik heb zojuist Geoportail ontdekt, met gratis toegang tot luchtfoto's, IGN-kaarten op verschillende data en ook tot de geologische kaart (die informatie kan geven over de "basis" waaruit uw bodem is gevormd, en dus om enkele kenmerken af ​​te leiden) . Er zijn ook hellingen, een hulpmiddel om afstanden of oppervlakken te meten...

https://www.geoportail.gouv.fr/carte
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 381-gasten