Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/19, 18:38

We hebben erover gesproken in een van de gerelateerde onderwerpen...

Opgemerkt moet worden dat dit een ‘ecologisch’ gezichtspunt is in de zin van ‘behoud van de natuur’... Het is dus onvermijdelijk dat de introductie ervan in een natuurlijk systeem, dat zich in een relatief evenwicht bevindt, waar het niet bestond, dit verstoort. een. Dit staat buiten kijf.

Van onze kant zijn onze moestuinen ‘geantropiseerde’ systemen. De overstap van een rototiller – een zeer vermenselijkt systeem – naar een regenworm betekent terugkeren naar een evenwichtiger, levendiger en meer biodiverse systeem... Het is dus precies het tegenovergestelde probleem!

Wat eens te meer aantoont dat een feit niet alleen maar goed of alleen maar slecht is. Of het afhankelijk is van de situatie. En waar we naar op zoek zijn - als we bijvoorbeeld deze bossen zouden willen omzetten in vruchtbare tuinen, zou de worm ongetwijfeld nuttig blijven. Alles is relatief.

In Nieuw-Zeeland hebben ze machines 'uitgevonden' om kluiten met wormen eruit te halen en deze in hun weilanden te verspreiden, om de ophoping van organisch materiaal te 'deblokkeren'. De heer Bouché vermeldt het in een van zijn toespraken. Maar hier zijn dit boeren die hun weilanden willen verbeteren! Geen ecologen die de intacte natuur willen behouden.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 19/01/19, 19:01

Heeft, Je schrijft:
Geen ecologen die de intacte natuur willen behouden.

We moeten het eens worden over de betekenis van ‘intacte natuur’: als de wormen tijdens de laatste ijstijd verdwenen, verscheen er een nieuw (dynamisch) evenwicht, dat door hun herintroductie wordt verstoord om een ​​nieuw evenwicht te bewerkstelligen...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/19, 22:35

Ja. Inderdaad.

Laten we zeggen dat Canadese ecologen van mening zijn dat de situatie van de afgelopen 200 jaar gehandhaafd moet blijven.

Archeologen zouden net zo gemakkelijk kunnen overwegen dat het noodzakelijk is om de situatie te reconstrueren die bestond vóór de laatste ijstijd, die deze wormen doodde...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/01/19, 10:36

GardenerAmateur schreef:Gewoon voor de info:

https://www.futura-sciences.com/planete ... rancais%5D


Het is 30 euro waard. Niet eens te duur. Tegelijkertijd ontdekte ik een nieuwe uitgever!

http://www.leclub-biotope.com/fr/biodiv ... 22195.html

http://www.biotope-editions.com/
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/01/19, 13:19

Video's om te bekijken...

Eindelijk een wetenschapper die over de bodem spreekt in termen van ‘energie’. Misschien zelfs beter dan ik.

En alsof het toeval is, wat "compost in perspectief plaatst", onderstreept het de negatieve impact van grondbewerking...! Voor het eerst zie ik een "foto" waarop de beroemde bacteriële klodder te zien is (ongeveer 28 minuten - maar kijk ook eens naar de rest)!

Het is nogal verrassend – maar waar – om iemand te horen suggereren dat grond die rijk is aan humus bijna “dode grond” is (in de zin dat deze niet snel genoeg “draait”). Of dat het toevoegen van compost weinig doet om het bodemleven te stimuleren (zie tweede video, ongeveer 55 min.) - Pierre Rabhi moet zich omdraaien in zijn stoel! En met hem de crème de la crème van de voorstanders van conventioneel ‘biologisch’. Nog zo'n vals bewijs, maar waar geloof!

Dit zijn precies de overtuigingen van waaruit ik ben begonnen. Zonder laboratorium kwam ik daar “door logica”!



Een langere variant, met praktische toepassingen op agrarisch gebied:

2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/01/19, 14:02

Om over na te denken: bobologie???

Lees dit op de website van de krant Le Monde over een rechtszaak tussen France Nature Environnement en de stad Parijs in verband met het gebruik van het dak van het Charonne-stuwmeer:

“De gekozen functionaris, die de ambitie van de stad moet verwezenlijken – om tegen 100 2020 hectare, waarvan een derde bestemd is voor stadslandbouw, opnieuw te beplanten – prijst de levering van groenten in korte circuits, de educatieve dimensie van deze operaties. besteed daar tijdens dit mandaat 8 miljoen euro aan.”


U leest het goed: 30 ha gewijd aan de landbouw... En we besteden er 8 miljoen euro aan... De productie waar we op kunnen hopen (laten we sperziebonen nemen: ongeveer 10 ton/ha als het succesvol is; of 300 ton/jaar ) is niet eens het equivalent van een druppel water in een Olympisch zwembad, als we het vergelijken met wat Parijs elk jaar ‘verslindt’. En ervan uitgaande dat dit 10 jaar meegaat, is dat... 2 euro subsidie ​​per kg sperziebonen!

Rungis bedient uiteraard veel verder dan de stad Parijs. Maar om de ordes van grootte te plaatsen:

De Rungis-markt beslaat een oppervlakte van 232 hectare.
Op de site zijn 1200 bedrijven aanwezig.
Er werken ongeveer 12000 mensen.
Jaarlijks arriveert ruim 1 ton voedsel op de locatie van Rungis.
2 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil53 » 21/01/19, 18:11

In mindere mate probeerde ik het uit te leggen aan de burgemeester van mijn stad, die zojuist 290 euro heeft toegewezen voor 2000 m2 tuin.
Rekening houdend met de daadwerkelijke oppervlakte in de tuin komen we over 5 jaar op de 20e plaats per kilo groenten. Dit met een opbrengst die amateurtuinders kunnen behalen.
Nou ja, het maakt de burgemeester niets uit, hij heeft een mooie foto van de advertentie in de lokale pers en 29 gelukkige inwoners van de 13000.
De gekozen functionarissen zijn voor velen niet in de echte productie, maar in schijn.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/01/19, 18:20

Zolang de 29 in kwestie er trots op zijn, en niet begrijpen dat het hun belastingen en die van hun buren zijn die we verspillen, zal dit niet veranderen.

Hoeveel gele hesjes onder de 29???? In brede zin: ontevreden over het betalen van ‘te veel belasting’

Ik ben voor belastingen en heffingen. Maar ik ben ook voorstander van het streven naar efficiëntie bij het gebruik van deze middelen...

Laten we zeggen dat we over het algemeen alles hebben om de moestuin van een lui mens comfortabel te maken: snoeiafval, groenvoorzieningen, maaien (waar je in het seizoen alleen maar een paar balen stro of dode bladeren aan hoeft toe te voegen) ... Maar nee , ze willen schone, vierkante tuinen, met grindpaden, stevige paneelschuttingen, schuurtjes...
4 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 21/01/19, 18:24

Did67 schreef:Om over na te denken: bobologie???

Lees dit op de website van de krant Le Monde over een rechtszaak tussen France Nature Environnement en de stad Parijs in verband met het gebruik van het dak van het Charonne-stuwmeer:

“De gekozen functionaris, die de ambitie van de stad moet verwezenlijken – om tegen 100 2020 hectare, waarvan een derde bestemd is voor stadslandbouw, opnieuw te beplanten – prijst de levering van groenten in korte circuits, de educatieve dimensie van deze operaties. besteed daar tijdens dit mandaat 8 miljoen euro aan.”


U leest het goed: 30 ha gewijd aan de landbouw... En we besteden er 8 miljoen euro aan... De productie waar we op kunnen hopen (laten we sperziebonen nemen: ongeveer 10 ton/ha als het succesvol is; of 300 ton/jaar ) is niet eens het equivalent van een druppel water in een Olympisch zwembad, als we het vergelijken met wat Parijs elk jaar ‘verslindt’. En ervan uitgaande dat dit 10 jaar meegaat, is dat... 2 euro subsidie ​​per kg sperziebonen!

Rungis bedient uiteraard veel verder dan de stad Parijs. Maar om de ordes van grootte te plaatsen:

De Rungis-markt beslaat een oppervlakte van 232 hectare.
Op de site zijn 1200 bedrijven aanwezig.
Er werken ongeveer 12000 mensen.
Jaarlijks arriveert ruim 1 ton voedsel op de locatie van Rungis.

hetzelfde register als de andere Bretonse burgemeester die zijn gemeente zelfvoorzienend wil maken met publieke middelen, hoeveel duurzame boerderijen (ik zeg niet graag 'biologisch' omdat het geen zin meer heeft) zouden met zo'n bedrag kunnen worden opgericht
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 21/01/19, 18:29

Did67 schreef:Zolang de 29 in kwestie er trots op zijn, en niet begrijpen dat het hun belastingen en die van hun buren zijn die we verspillen, zal dit niet veranderen.

Hoeveel gele hesjes onder de 29???? In brede zin: ontevreden over het betalen van ‘te veel belasting’

Ik ben voor belastingen en heffingen. Maar ik ben ook voorstander van het streven naar efficiëntie bij het gebruik van deze middelen...

Laten we zeggen dat we over het algemeen alles hebben om de moestuin van een lui mens comfortabel te maken: snoeiafval, groenvoorzieningen, maaien (waar je in het seizoen alleen maar een paar balen stro of dode bladeren aan hoeft toe te voegen) ... Maar nee , ze willen schone, vierkante tuinen, met grindpaden, stevige paneelschuttingen, schuurtjes...

en prachtige foto's in het gemeenteblad, zelfs in de lokale pers en als de stad groter is en de som overzichtelijker in het nieuws, alles wat politiek is, moet een burgemeester in de media zijn om herkozen te worden, maar de De oppositie zal de kwestie niet ter sprake brengen, omdat ook zij geen verbeeldingskracht heeft, zou hetzelfde doen, omdat we in de gemakkelijke en modieuze bobo-houding zitten die te veel mensen ondanks zichzelf verdedigen door organisch en eco-burgerschap te bevorderen. Ze vechten er serieus tegen de verkeerde strijd
Als er maar een paar mensen hun oogkleppen konden afzetten en hun geest konden openen...

Ik vroeg om een ​​subsidie ​​om bomen te kopen voor een schoolproject. Ik vroeg om € 200,- en die heb ik gekregen, maar toen ik het dossier las, besefte ik dat ik om € 20,- had kunnen vragen zonder dat ik een bewijs hoefde te overleggen. op mijn goede lever...
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 419-gasten