Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 16/01/19, 21:17

Did67 schreef:Voor het kleine verhaal, een jaar geleden, was ik uitgenodigd om een ​​korte conferentie te geven tijdens hun regionale "grand est" meeting!!! Ik was al verrast. Ik legde ze in een half uur de Potager du Paresseux uit.

Maar wat mij belangrijk lijkt, is dat in een tijd waarin men niet meer gelooft in de "bevoegdheden" van de wetgevende macht, is op te merken dat het de gevolgen zijn van de wet op het verbod op synthetische bestrijdingsmiddelen voor particuliere tuiniers, die dateert van 3 of 4 jaar geleden. Het treedt in werking. En zelfs eerbiedwaardige dames als de SNHF moeten zich aanpassen.

Ik herinner het me, het is een voetnoot in mijn boek, dat particuliere tuinders, per oppervlakte-eenheid, 3 of 4 keer meer pesticiden gebruikten dan boeren!

NB: Roundup is ook al verboden voor persoonlijk gebruik (in zijn "glyfosaat" formulering, omdat ze slim zijn geweest en Roundup xxx of Roundup yyy producten op basis van pelargonzuur - een extract van geranium - of eenvoudiger verdunde azijn noemen); degene die mensen tegenwoordig aan het praten krijgt, is de "professionele" versie, de "Pro 360")


Wat ik erg leuk vond, is dat de Eerbiedwaardige Dame zoals je haar treffend noemt, praat over mulchen, aardewerk, kortom, we gaan niet klagen dat het de goede kant op gaat. Beeld
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/19, 14:13

phil12 schreef: Heb je jezelf te lang geslagen?


Maak je een grapje of zo? Ik had niet opgelet.

De 3 conferenties op de nationale permacultuurbijeenkomsten, het is 2 u 12 + 2 u 43 + 2 u 39, of 7 u 34 !!!!

En het publiek, ik heb het er niet over: honderden... (zeker dezelfde!).
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 17/01/19, 15:13

Het kan nuttig zijn https://www.fermedubec.com/wp-content/u ... niques.pdf

minMo.gif
minMo.gif (55.87 KiB) 2291 keer bekeken


Ik ga terug naar het schilderij en vraag me af of hun "houtsnippers" niet BRF (gehakt snoeiafval????)????
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/19, 15:53

Oh ja ! Het is kostbaar. En voor een keer zijn de eenheden er, alles...

U moet toch weten dat ondanks de nauwkeurigheid van de analyses, tot op twee decimalen nauwkeurig, deze natuurlijke producten een enorme variabiliteit vertonen (mest bijvoorbeeld afhankelijk van het diervoeder, al dan niet beschut tegen de regen opgeslagen, afhankelijk van het gebruikte stro, afhankelijk van de gewoonten van de fokker - weinig stro, veel stro, afhankelijk van het type stabilisatie)...

Wat inhoud betreft in relatie tot verse materialen, dit hangt ook af van de vochtigheid op het moment van bemonstering... Per essentie variabel.

Hun hout lijkt me rijk. De vrij lage K-gehalten zijn misschien gekoppeld aan blootstelling aan regen? (stapel opslag)
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 17/01/19, 19:46

izentrop schreef:Het kan nuttig zijn https://www.fermedubec.com/wp-content/u ... niques.pdf

nou, het is interessant, maar wat me stoort is dat het op vers materiaal staat, en daarom zal de belangrijkste variabele de vochtigheidsgraad zijn
maar het geeft tenminste getallen met eenheden
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/19, 19:50

Ja, dat is het nadeel.

De positieve kant, voor een luie persoon die de minste inspanning berekent, is dat het zichzelf niet voor de gek houdt: zulke arme materialen, omdat ze nat zijn, kunnen verbluffende resultaten opleveren op de MS. Niemand herberekent. Daar, als we een ton dragen, weten we wat we hebben!

De indicatieve tabel die ik had geplaatst, was om deze reden ondanks dit nadeel ook in grondstof. Het zou leuk geweest zijn om de MS-inhoud te plaatsen en we schakelden gemakkelijk over van de ene naar de andere!
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 17/01/19, 20:06

Het is natuurlijk alleen maar om een ​​basis te geven met betrekking tot meerdere andere parameters, zoals watergift, temperatuur... Als we de waarde van de export van groenten, fruit... kennen, is dat om bij benadering de bijdrage te berekenen die nodig is om excessen te compenseren en te vermijden. Wat in de gangbare landbouw gebeurt, maar dan met meer gemak met de tafels van Comifer bijvoorbeeld.

Bovengenoemd onderzoek vond ik leerzaam. Veel recenter hier https://www.fermedubec.com/la-recherche ... ntifiques/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/01/19, 10:17

Een interessante lezing van deze tabel is mogelijk.

Door de analyseresultaten van compost en gewasresten te vergelijken, wordt heel duidelijk hoe onder invloed van "hot decomposition" = dissipatie van energie en koolstof in de vorm van CO2, bepaalde elementen zijn geconcentreerd (ijzer, magnesium, calcium).

En sommige niet!!! Stikstof, kalium, fosfor...

Hieruit blijkt dat ook deze laatste elementen "verdwijnen". Ze zijn hoogstwaarschijnlijk uitgeloogd (helder voor kalium) of "verdampt" (klaar voor stikstof - ammoniakgas, dat ook in zijn nitraatvorm wordt uitgeloogd in volwassen compost). Ik ben meer verrast door de P, die bekend staat als stabieler en beter vast te houden. Het "verdampt" veel minder, maar toch... Misschien was de compost natter dan de resten op het moment van de analyse??? Dit is waar de afwezigheid van de MS-inhoud ons parten speelt...

Ik neem aan dat de composthoop is blootgesteld aan regen.

Dit zou mijn overtuiging versterken dat composteren niet relevant is: naast de energie die vrijkomt en verloren gaat, zou er ook een verlies aan minerale elementen zijn!!! (ze staan ​​onder de composthoop - voor K, deels in de lucht voor NH3 - een krachtig broeikasgas!!!- of in grondwater - nitraten!).

PS: Een beetje overweldigd, ik heb de studie niet in detail gelezen, ik zal hem volledig lezen, omdat dingen in de tekst gespecificeerd zijn: ik heb net gezien dat houtspaanders verbrijzelde resten zijn van groene werkterreinen, voornamelijk naaldhout...
2 x
JardinierAmateur
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 179
Inschrijving: 25/06/18, 00:53
Plaats: Brittany Center (22)
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par JardinierAmateur » 18/01/19, 20:32

0 x
De vijand vermomt zichzelf vaak als geranium. Maar we kunnen ons niet vergissen, want terwijl de geranium voor onze ramen staat, staat de vijand voor de deur
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 19/01/19, 00:13

Wist je dat onze lieve regenworm een ​​plaag was in Quebec? http://plus.lapresse.ca/screens/d1004d0 ... C___0.html
In het bos :
– hij graaft (tot 2 meter diep voor de regenworm) en brengt de compost naar de oppervlakte, waardoor de chemische samenstelling van de grond verandert;
– deze veranderingen hebben een impact op de microbiële, schimmel- en mycorrhizafauna en verstoren de ondergrondse fauna en planten;
– de wormgangen wijzigen de afvoer van de grond, die poreuzer, droger en erosiegevoeliger wordt.

ECOLOGISCHE GEVOLGEN
– De grond die meestal bedekt is met dode bladeren wordt kaal (soms meer dan 50 meter van de rand van de meren in Mont-Tremblant Park).
– Diverse inheemse planten (trilliums, varens, etc.) verdwijnen geleidelijk en worden vervangen door exotische planten, vaak invasieve grassen die goed samengaan met exotische wormen.
– Het aantal worteltjes van sommige boomsoorten neemt sterk af.
– Er is een afname van levensvatbare zaden, vooral die van volwassen bomen.
– Er is een afname van het aantal diersoorten zoals insecten en zoogdieren die in het kreupelhout leven of vogels die op de grond nestelen.
– Deze effecten zullen naar verwachting toenemen met de opwarming van de aarde...
GardenerAmateur schreef:Even ter info: https://www.futura-sciences.com/planete ... rancais%5D
Bedankt, interessant : Wink:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 145 gasten