Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 12/01/19, 15:29

izentrop schreef:Het probleem met koper is dat het niet erg mobiel is in de grond... opgelost met grondbewerking. Een herwerkte mulch moet hetzelfde effect hebben om concentratie te voorkomen.
:


Nee, niet opgelost: mijn berekening gaat uit van een stuk grond van 20 cm, ongeveer de diepte van het ploegen. Het opnieuw bewerken van de mulch verspreidt de ellende alleen in de paar cm die het betreft. Zodra de MO uiteenvalt, bevindt het koper zich in de oppervlakkige horizon.
2 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 12/01/19, 15:48

Een paar cm, het hangt ervan af
een verschillende verdeling van koper volgens de organen, variërend van een hoge concentratie in de wortels tot een meer gemoduleerde concentratie in de bovengrondse delen. https://prodinra.inra.fr/?locale=es#!Co ... ice:198044
Zonder grondbewerking is er dus zo'n diepe verspreiding, om nog maar te zwijgen van het werk van de gravers.

Tot slot, zoals op de GIS-kaart te zien is, zou een Bordeaux-mengsel in de regio Bordeaux geen probleem moeten zijn als de bodemanalyses en de doseringen goed worden beheerd. : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 12/01/19, 16:51

Ik heb de referenties niet meer bij de hand, maar ik herinner me een serieuze studie (INRA ???) waaruit bleek dat 80 of 90% van het koper dat in hoge doses in de wijnbouw werd gebracht, naar het mij lijkt, in de eerste 10 cm werd gevonden .

Voor mijn berekening nam ik 20 cm.

In de opsomming die u plaatst, is niet duidelijk hoe het koper wordt aangebracht. Dit lijken duidelijk potproeven te zijn stekken... Heel eigenaardig. Ik neem aan dat dit de maatstaf is voor bladbehandelingen (die een fytotoxisch effect kunnen hebben). De doses zijn in µM (micro-mol; maar µM per wat? liter? foot? kg?)... Zo onbruikbaar. Ik vond het rapport niet in extenso om te begrijpen.

Er staan ​​veel gegevens in dit proefschrift, met pagina 25, de bodeminhoud (wat mij interesseert), afhankelijk van of het niet-verontreinigde grond is, omgeploegde verontreinigde grond (het gezicht zakt eigenlijk naar beneden, maar dat is niet geruststellender, zelfs als het is iets minder uitgesproken - verdunning?) of ongeploegde verontreinigde grond. We zien dat we de 150 ppm giftig voor wormen, natuurlijk voor schimmels, overschrijden... En dat we in een orde van grootte zitten die niets te maken hebben met de behoeften! U hoeft er niet over te discussiëren om koper te verdedigen!

index.php?mark_notification=107168&hash=c0528c91


PS: ik antwoord, maar u merkt op dat het mijn bedoeling was om de delicate ontsporing van marketing te onderstrepen, die al opmerkt dat koper OOK giftig is (en dit dus verbergt voor de ogen van de onwetende consument, maar die door de media had kunnen worden gewaarschuwd !)
2 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 14/01/19, 01:42

Ik verbaas me al een tijdje over de virtuele afwezigheid van merels in de moestuin achter mijn huis... Ik zie voortdurend eksters, kraaien, kleine mussen... maar geen merels meer!

en nu is de observatie opgenomen in een artikel in mijn krant... met de uitleg https://www.republicain-lorrain.fr/edit ... merle-noir
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 14/01/19, 04:46

Julienmos schreef:Ik verbaas me al een tijdje over de virtuele afwezigheid van merels in de moestuin achter mijn huis... Ik zie voortdurend eksters, kraaien, kleine mussen... maar geen merels meer!

en nu is de observatie opgenomen in een artikel in mijn krant... met de uitleg https://www.republicain-lorrain.fr/edit ... merle-noir
Hier wist ik niet dat de merel het was
vriend van de tuinman, vanwege zijn honger naar slakken
. Anders kom ik hier altijd wat tegen en dus hoop ik dat het ondanks dit virus blijft bestaan.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 14/01/19, 09:57

Ik had geen fout gemaakt, maar nu je het zegt!

Ik ben getuige van gevechten tussen eksters en spechten, in het weiland tegenover mijn raam...

In de tuin is het stil. Maar goed, ik zaai momenteel niet, dus ik let even niet op!
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 14/01/19, 11:26

Julienmos schreef:Ik verbaas me al een tijdje over de virtuele afwezigheid van merels in de moestuin achter mijn huis... Ik zie voortdurend eksters, kraaien, kleine mussen... maar geen merels meer!

en nu is de observatie opgenomen in een artikel in mijn krant... met de uitleg https://www.republicain-lorrain.fr/edit ... merle-noir
was mij ook opgevallen.

Vroeger draaiden ze de mulch om op zoek naar wormen, maar ik heb ook veel meer eksters dan voorheen... Ik wijt het aan de eksters die hongerig zijn naar roodborstje-eieren, ze moeten allemaal ook deelnemen aan het bloedbad.

Meestal woonde ik in januari vaak gevechten bij van mannetjes voor een vrouwtje... Nog steeds niet gezien dit jaar. :?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 15/01/19, 08:37

kleine vraag voor Didier
kun je ons op de hoogte houden van je asperge- en paardebloemproeven?
merci

en nog een voor iedereen, ik heb een klein stukje (2 m2) gazon dat ik graag zou willen omtoveren tot een moestuin, het probleem is dat dit kleine stukje naar het noorden ligt, maar dan pal naar het noorden, achter het tuinhuisje, wat kan ik daar neerzetten? Ik dacht aan wilde aardbeien...
merci
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 15/01/19, 10:18

1) Asperges: er waren verliezen door molratten; ze houden van stinkende vlezige wortels ("klauwen" genoemd). De rest ontwikkelt zich goed, zelfs heel goed. Een stabiliteitskwestie. Ze zouden bijles moeten krijgen. Als ze er allemaal waren, span ik horizontaal een van de gaas die we gebruiken voor betonplaten. De eerste twee jaar oogsten we niet, om de producten van fotosynthese aan de klauwen over te laten zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Eindelijk, als ze niet bedekt zijn, zijn de speren heel snel "hard". Ze moeten daarom geleidelijk worden verzameld. In principe werkt het.

2) Ik had heel weinig herstel van de "wortels" (beschadigd) die ik eind 2017 had geplant. Sommige zijn verrot. De droogte van 2018 heeft anderen voor mij gedecimeerd. En dit najaar is er niets verpest.

Het gaat dus op drift.

Maar met een beetje aandacht zou het werken.

De zaailingen moeten in de lente worden "gevestigd", niet in de herfst. Moge dit gedurende het jaar mooie en grote paardebloemen opleveren.

Een "zwart" punt echter: de bladeren "verspreiden" zich in het hooi; door te oogsten verliezen we wat. En het is een pijn in de kont om schoon te maken!!! Als ik het meen, denk ik dat ik ze de kelder of onder zwart zeildoek zal dwingen. Dus rijgewas, in hooi. Verzamel de wortels in de herfst, zet ze in een grot om te forceren. Of afdekken met zwart zeildoek.
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 15/01/19, 16:33

Did67 schreef:1) Asperges: er waren verliezen door molratten; ze houden van stinkende vlezige wortels ("klauwen" genoemd). De rest ontwikkelt zich goed, zelfs heel goed. Een stabiliteitskwestie. Ze zouden bijles moeten krijgen. Als ze er allemaal waren, span ik horizontaal een van de gaas die we gebruiken voor betonplaten. De eerste twee jaar oogsten we niet, om de producten van fotosynthese aan de klauwen over te laten zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Eindelijk, als ze niet bedekt zijn, zijn de speren heel snel "hard". Ze moeten daarom geleidelijk worden verzameld. In principe werkt het.

2) Ik had heel weinig herstel van de "wortels" (beschadigd) die ik eind 2017 had geplant. Sommige zijn verrot. De droogte van 2018 heeft anderen voor mij gedecimeerd. En dit najaar is er niets verpest.

Het gaat dus op drift.

Maar met een beetje aandacht zou het werken.

De zaailingen moeten in de lente worden "gevestigd", niet in de herfst. Moge dit gedurende het jaar mooie en grote paardebloemen opleveren.

Een "zwart" punt echter: de bladeren "verspreiden" zich in het hooi; door te oogsten verliezen we wat. En het is een pijn in de kont om schoon te maken!!! Als ik het meen, denk ik dat ik ze de kelder of onder zwart zeildoek zal dwingen. Dus rijgewas, in hooi. Verzamel de wortels in de herfst, zet ze in een grot om te forceren. Of afdekken met zwart zeildoek.

merci
dus voor asperges moet het volgende seizoen de eerste oogst zijn?
voor de paardebloemen zou je dat forceren zoals andijvie groothandel?

en zo niet voor mijn hoek in de schaduw in het noorden, enig idee?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 311-gasten