Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/10/18, 14:39

Ahmed schreef:Kan men de vrijwillige blootstelling aan een giftige stof op hetzelfde niveau brengen aan een opgelegde blootstelling? Er is nog steeds een nuance van grootte, alleen al omdat het altijd mogelijk is om de eerste op te geven ...


Het feit blijft dat "voluntarisme" verwijst naar veronderstelde deugden, deugden die de "vrijwilliger" niet heeft uitgevonden, maar aanvaard (van een wetenschap of van haar "popularisatoren"). Dit zijn "beschuldigingen" waarin hij werd ondergedompeld. Ik dacht aan invloed of ‘influencers’. Niet voor de "vrijwilliger" ...

Bovendien was mijn reflectie bedoeld als een 'waarschuwing' tegen deze invloeden, die we in andere vormen ondergaan ... Aan het einde van de wetenschap, waar het stopt, is er altijd een 'geloof' , of een veroordeling ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/10/18, 14:39

chafoin zijn schreef:
Did67 schreef: maar door met de hand rond de schade te graven, vind je - of niet - de galerij die de rat-taupier brengt; zijn grootte laat geen twijfel bestaan ​​...
Dat wil zeggen, wat is de grootte van een galerij?


Die van een galerij van taupe: 2 tot 3 vingers ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/10/18, 14:41

chafoin zijn schreef:
Ik heb ook een boek uit 1925 "Culture potagère" van J Vercier, talrijke heruitgaven, waarin deze radioactieve meststoffen worden gepresenteerd die blijkbaar in de handel waren (!) En die de meststoffen die elders in de bodem werden geleverd, moesten "activeren". We zouden "een voller en donkerder blad" van de behandelde planten hebben gezien met een verhoogde oogst !! De auteur waarschuwt toch voor de afgemeten dosering die moet worden toegepast door te zeggen dat de actie "minstens twee jaar" kan duren !!!!!


Dit is dezelfde die ik zojuist heb gekocht, willekeurig uit een stand met oude boeken op de Boekenbeurs van Couternon, waar ik aanwezig was.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/10/18, 14:44

Ahmed schreef:U spreekt van de "relativiteit" van de wetenschap, ik veronderstel dat u met deze cryptische haakjes de perceptie van wetenschap door de publieke opinie bedoelt?


Ja, inderdaad.

En de effecten ervan op de 'enkele gedachte' die op een gegeven moment de neiging heeft soeverein te worden ...

En daarom ook indirect, het risico dat een uitbreiding van wetenschappelijke gegevens, onvolledig op een bepaald moment, tot dergelijke effecten leidt ...

En bijgevolg tot de nodige voorzichtigheid die men moet tonen wanneer men zich uitdrukt - zelfs als ik het in het algemeen ook vergeet (dus de reflectie die ik deel is ook gericht, en in de eerste plaats tot mij!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/10/18, 14:49

Ahmed schreef:
Je schrijft:
Uit ethiek en "fatsoen" zou ik niet gaan protesteren tegen glyfosaat als ik een pakje per dag rookte. Om niet publiekelijk belachelijk te zijn!

We moeten niet alleen redeneren in termen van schadelijkheid: een glyfosaat en wat het veronderstelt in de relaties tussen grote bedrijven en boeren (om nog maar te zwijgen van consumenten!) Kan volkomen onschadelijk zijn in termen van gezondheid, het is niet zou op politiek niveau niet minder zorgwekkend blijven (wat is niet de tabak die wordt beschouwd in termen van individuele keuze, zelfs als deze keuze niet zo vrij is als het lijkt).



Daar ben ik het mee eens. Als ik de schadelijkheid naar voren breng, is het dat het argument koninklijk is (zelfs als het niet uniek is) dat door de tegenstanders naar voren wordt gebracht.

Als we de "betrekkingen tussen grote bedrijven en boeren" aanpakken, dan was het nodig om veel verder te gaan dan glyfosaat, dat niets meer zou zijn dan een fetisj, een "epifenomeen". Of zeg het dan ...

Ten slotte zou de vraag naar mijn mening nog meer van toepassing zijn op tabak: hoe zou de relatie tussen grote tabaksfabrikanten en consumenten gezonder zijn ??? Ik zie het niet. Hetzelfde mechanisme om de meeste winst te maken, ongeacht de prijs die een deel van de bevolking niet betaalt (producenten en consumenten in het geval van glyfosaat, consumenten in het geval van tabak).

Ik begrijp het nadeel aan het einde niet (haakjes).
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 10/10/18, 15:19

Het verschil zit hem in het feit dat we onderhevig zijn aan de effecten van pesticiden die "massaal" in het milieu worden verspreid, zonder dat we ervoor hebben "gekozen" om ze te kopen, aangezien het de boeren zijn die dit doen. Het is een beetje zoals passief roken, hoewel je min of meer bij een roker vandaan kunt komen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/10/18, 17:41

Ja, je kunt het zo zien. Maar vanaf het punt van 'kapitalistische mechanica' (verkopen met maximale winst, zelfs als het schadelijk is), lijkt het erg op ...

En dan, "buiten het medeweten van onze eigen vrije wil", kopen we de producten van deze landbouw. Zonder dit zouden ze lange tijd niet zijn geproduceerd. Is het ook "geleden"?
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 10/10/18, 17:51

Mijn flat was om mijn doel in jouw zin te nuanceren. De tabaksindustrie is, althans in sommige landen, niet langer vrij om zoveel druk uit te oefenen als in het verleden, maar de traagheid van gedrag geeft het nog steeds een mooie toekomst (vooral bij vrouwen die meer zijn gekomen laat en zal waarschijnlijk stoppen met een grote shift). Aan de andere kant zijn de bronnen van tabak zoals die van andere giftige stoffen of zelfmoord zelfvernietigende reacties die bewust zijn maar aanhoudend zijn in een psychologisch ongunstige context van gegeneraliseerde destabilisatie; de verwoestende aard van het functioneren van de samenleving kan haar leden niet nalaten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 10/10/18, 17:57

Heeft, Je schrijft:
Ja, je kunt het zo zien. Maar vanaf het punt van 'kapitalistische mechanica' (verkopen met maximale winst, zelfs als het schadelijk is), lijkt het erg op ...

Waarom focussen op één punt dat alle grondstoffen gemeen heeft? Beter om te overwegen wat verschilt ...
En dan,
"zonder het uit eigen vrije wil te weten", kopen we de producten van deze landbouw. Zonder dit zouden ze lange tijd niet zijn geproduceerd. Is het ook "geleden"?

De vrijheid van aankoop wordt bepaald door kennis, gewoonten, reclame en vooral economische contingenties die de consument duidelijk verdelen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 11/10/18, 00:02

Did67 schreef:
Ahmed schreef:U spreekt van de "relativiteit" van de wetenschap, ik veronderstel dat u met deze cryptische haakjes de perceptie van wetenschap door de publieke opinie bedoelt?


Ja, inderdaad.

En de effecten ervan op de 'enkele gedachte' die op een gegeven moment de neiging heeft soeverein te worden ...

En daarom ook indirect, het risico dat een uitbreiding van wetenschappelijke gegevens, onvolledig op een bepaald moment, tot dergelijke effecten leidt ...

En bijgevolg tot de nodige voorzichtigheid die men moet tonen wanneer men zich uitdrukt - zelfs als ik het in het algemeen ook vergeet (dus de reflectie die ik deel is ook gericht, en in de eerste plaats tot mij!).


Ik vraag me ook af of, tot het punt waar we aankwamen, lobby's, experts kochten (of betaalden) in alle kampen, lobby's voor en lobby's tegen ... als we niet verder gingen dan het punt van de ZEKERHEID. .. en voor altijd verloren zijn.

Het kan ook een bewuste strategie zijn: het verdrinken van populaties door wetenschappelijke informatie of popularisering overal.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 378-gasten