Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 22/09/18, 12:34

chafoin zijn schreef:
Moindreffor schreef:we hebben pijnbomen geplant om de moerassen te drogen en het werkte
ja, maar grootschalige monocultuur heeft het ook verpest

destijds hebben we de vraag niet in die termen gesteld, de vraag is waarom we nu verder gaan
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 22/09/18, 12:37

chafoin zijn schreef:
ChristianC schreef:We maakten de aardappelenoogst; 15 m2, 45 kg.
a / - Op het perceel "goed hooi", aangeplant op 10 m2 met ongeveer 75 planten, is de hoeveelheid 33,5 kg, ofwel 3,3 kg per m2 en 440 gram per plant.
b / - Op het perceel "droog hooi", aangeplant op 5 m2 met 30 planten, hadden we 12 kg, of 2,4 kg per m2 en 330 gram per plant.
De opbrengst is laag, maar de inspanning was nog groter!
Maar ik wou dat we vergelijkingen konden maken op onze site. Zoals Didier zegt, willen we meer halen! Dus ? Je statistieken en observaties vrienden? Welke verbeteringen te maken?
Aan het einde van de beurs tellen we de mest.
Laatste oogst van pdt en kleine geschatte berekeningen, niet om te weten wie de grootste heeft maar om te weten of de grond / de methode goed is / tenminste om zelfs een vaag idee te krijgen.

Iets meer dan 40kg voor iets minder dan 110 voet, gemiddeld iets minder dan 400g / voet.

Door snel naar de opbrengsten op internet te kijken, als we natuurlijk ver van Charles Dowding verwijderd zijn, zijn we ook ver verwijderd van de traditioneel aangekondigde opbrengsten ("1 kg per plant") of bijvoorbeeld hier geregistreerd: http://www.potager-et-jardin.fr/rendement-pomme-de-terre/. Wat te denken? Mijn grond is te arm, of ernstig gebrek aan groei door gebrek aan water ...?

Enkele onderscheidingen en persoonlijke opmerkingen over tuinieren:
:pijl: De teelt op gemaaid gras en onder hooi gaf gemiddeld een veel minder goede opbrengst (tot 250g / voet) maar ik vond het gewas echt leuk (terwijl ik de pdt onder de droge klei oogst ... !! :onheil: )
:pijl: Teelt van de begraven turf, stomp en vervolgens laat gemulleerd leverde gemiddeld een iets slechtere (tot 380 g / voet)
:pijl:De teelt van pdt licht begraven en vervolgens bedekt met een dikke laag hooi leverde de beste opbrengst op

dus het werkt!!!
in een droog jaar als dit was het niet gemakkelijk om hem direct op toch al harde grond te plaatsen, maar door een beetje in te graven kon de knol op gang komen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/09/18, 13:55

Ahmed schreef:Ik merk op dat voor het tuinieren langs de rand van de Douglas-spar zelfs de zuidelijke gebieden onvruchtbaar zijn, waarschijnlijk vanwege de verwijdering van water en minerale hulpbronnen uit de perifere wortels.


Ik maakte een vergelijkbare waarneming met de ‘schaduw’ van een pruimenboom. Nietige groenten. Het is niet de schaduw omdat deze "beweegt" en niet te lang blijft.

Mijn overtuiging is dat de mycorrhiza van de pruimenboom, die vóór de groenten goed ingeburgerd zijn, veel effectiever zijn dan die van de groenten. Het is dus deze “ondergrondse guerrilla” die in dit geval de tegenslagen van groenten verklaart.

We kunnen altijd ‘dromen’ van agroforestry: als we geen termieten zijn, lopen we het risico van de hongerdood!

Zie ook, om het te begrijpen, foto's van "verbrand" onder truffeleiken!

https://www.truffiere.org/brule.html

http://www.truffe-passion.fr/spip.php?article63

https://www.planfor.fr/jardin-conseils, ... fiere.html
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 22/09/18, 14:42

Did67 schreef:
Ahmed schreef:Ik merk op dat voor het tuinieren langs de rand van de Douglas-spar zelfs de zuidelijke gebieden onvruchtbaar zijn, waarschijnlijk vanwege de verwijdering van water en minerale hulpbronnen uit de perifere wortels.


Ik maakte een vergelijkbare waarneming met de ‘schaduw’ van een pruimenboom. Nietige groenten. Het is niet de schaduw omdat deze "beweegt" en niet te lang blijft.

Mijn overtuiging is dat de mycorrhiza van de pruimenboom, die vóór de groenten goed ingeburgerd zijn, veel effectiever zijn dan die van de groenten. Het is dus deze “ondergrondse guerrilla” die in dit geval de tegenslagen van groenten verklaart.

We kunnen altijd ‘dromen’ van agroforestry: als we geen termieten zijn, lopen we het risico van de hongerdood!

Zie ook, om het te begrijpen, foto's van "verbrand" onder truffeleiken!

https://www.truffiere.org/brule.html

http://www.truffe-passion.fr/spip.php?article63

https://www.planfor.fr/jardin-conseils, ... fiere.html


We hebben er minstens twee in de tuin... het enige wat we moeten doen is het beestje vinden en ons vertellen of er een truffel onder zit.

Ik heb geprobeerd de katten te trainen, maar het werkt niet... Beeld

Wat betreft agroforestry denk ik dat het meer moet worden opgevat als een mix dan als gewassen in de bossen...

Er was een onderzoeker die interessante video's over het onderwerp had gemaakt.

We zaten meer in de categorie ruimteoptimalisatie en productieve huwelijken dan wat dan ook.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/09/18, 19:00

Zoals gewoonlijk vestig ik de aandacht op ‘stomme’ imitaties, zonder inhoudelijke reflectie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 24/09/18, 02:09

Kleine avondreflectie

Hoe meer ik het internet raadpleeg op zoek naar informatie over groenten, hoe meer ik merk dat het leeg is...

Ik bedoel dat we weinig oppervlakkige informatie vinden over 15 of 20 regels, maar weinig volledige protocollen (zelfs als we ze niet volledig willen volgen).

Behalve... in publicaties bedoeld voor professionals, meestal pdf's... en die VERSCHILLENDE PAGINA'S aan elke groente wijden.
Kortom, als je geen professional bent, moet je het doen met kruimels of algemene informatie.

Kortom, dit alles om te zeggen dat er op dit gebied een werkelijk tekort lijkt te zijn voor individuen... zoals wij.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 24/09/18, 13:23

nico239 schreef:Kleine avondreflectie

Hoe meer ik het internet raadpleeg op zoek naar informatie over groenten, hoe meer ik merk dat het leeg is...

Ik bedoel dat we weinig oppervlakkige informatie vinden over 15 of 20 regels, maar weinig volledige protocollen (zelfs als we ze niet volledig willen volgen).

Behalve... in publicaties bedoeld voor professionals, meestal pdf's... en die VERSCHILLENDE PAGINA'S aan elke groente wijden.
Kortom, als je geen professional bent, moet je het doen met kruimels of algemene informatie.

Kortom, dit alles om te zeggen dat er op dit gebied een werkelijk tekort lijkt te zijn voor individuen... zoals wij.

Ik vind de Rustica-site niet zo slecht, je moet er wat meenemen en wat achterlaten, maar er zijn ideeën om mee te nemen, de gerbeaud-site ook, na alles wat van individuen komt, is het kopiëren en plakken zonder veel interesse
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 24/09/18, 15:47

Als je me groentethema's vindt, ben ik geïnteresseerd... voorlopig vind ik alleen pdf's van technische bladen of landbouwkamers...

Kortom, niet erg verkoopbaar/verteerbaar en ook niet erg algemeen publiek... maar natuurlijk wel interessant.

Mijn verbazing komt voort uit het feit dat ik dacht dat ik overweldigd zou worden door de documenten...
0 x
nicolas1965
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 07/09/17, 11:35
Plaats: nimes
x 4

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par nicolas1965 » 26/09/18, 09:09

nico239 schreef:
Did67 schreef:Nee, ik denk om de groenbemester EN het niet-werk te "optimaliseren":


Ik ben zo dichtbij :!:

Een kwestie van andere volgorde ... want het lijkt erop dat we dit jaar eindelijk het 2019-seizoen goed kunnen voorbereiden, dus we zullen wat planten aan de binnenkant doen.

Dus de meest luie techniek is welke?
Ik dacht aan emmers van houtvezel

Of is er beter?
Of is het nutteloos?
Of is het om te verbieden?
Of ... enz



Hallo, hier is een uittreksel uit de tekst die ik op de website ga publiceren forum, Ik heb dit deel voor je gedaan omdat ik dit jaar afbreekbare emmers heb gebruikt.

Tomaten: dit jaar heb ik ze verpest, waarom?
Het gebruik van biologisch afbreekbare bekers bleek voor mij een grote vergissing:
- Zodra de wortels de emmer begonnen te perforeren, stopte de groei ondanks een ruim voldoende omgevingsvochtigheid. Maar voor mij
Het feit van de stagnatie van de vegetatie had meer te maken met het klimaat (koele temperatuur: (mijn veranda is niet verwarmd) en met de beperkte zonneschijn dit voorjaar.
- Maar ik raakte niet in paniek door tegen mezelf te zeggen dat ik dit jaar later zou planten (15 april 2017), zodra de zonnige dagen terugkeren.
Maar toen de zon eindelijk aanbrak en de temperaturen begonnen te stijgen, evolueerden mijn tomaten niet. Daar besloot ik ze in normale potten te verpotten en toen begonnen ze.
- Ik wil erop wijzen dat het potsubstraat hetzelfde was als aanvankelijk (ik bereid een goede hoeveelheid voor: zaaicompost plus gedroogde paardenmest, het werkt voor mij heel goed)
Ik plantte mijn tomaten op XNUMX juli, dus te laat.
Alsjeblieft, ik hoop dat je erdoor geïnspireerd zult raken.
Nicolas.
1 x
nicolas1965
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 07/09/17, 11:35
Plaats: nimes
x 4

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par nicolas1965 » 26/09/18, 09:17

nico239 schreef:Als je me groentethema's vindt, ben ik geïnteresseerd... voorlopig vind ik alleen pdf's van technische bladen of landbouwkamers...

Kortom, niet erg verkoopbaar/verteerbaar en ook niet erg algemeen publiek... maar natuurlijk wel interessant.

Mijn verbazing komt voort uit het feit dat ik dacht dat ik overweldigd zou worden door de documenten...


sorry, ik weet niet hoe ik een bericht moet bewerken, dus ik gebruik uw vraag om mijn presentatie en mijn tekst over te brengen.

Hallo ik, dit is Nicolas. Ik ben de forum al een jaar lang en ik heb er plezier in, ik ben geen echte hooiteler want ik gebruik hooi niet 100% (vanwege de kosten en ik probeer te promoten wat ik heb en wat ik terugkrijg: stro, bladeren, gras , houtsnippers, BRF….) maar ja, ik hou van filosofie.
Ik moet erop wijzen dat ik een agrarische achtergrond heb en dat ik lui tot tuinieren ben gekomen vanwege (dankzij) gezondheidsproblemen. Je zou kunnen zeggen dat ik door mijn opleiding een uitstekende tuinman ben, maar nee, en dat is waar ik mezelf een beetje de schuld van geef, ik heb jarenlang traditioneel tuinieren beoefend zonder na te denken over graven, kopersulfaat om te wieden etc.. dit alles om mooi te hebben kale grond met groenten die goed afsteken tegen deze woestijn die we voortdurend water moeten geven. Ik ben 53 jaar oud en het is nooit te laat, maar als ik erover nadenk, wat jammer.

Persoonlijke ervaring: wees voorzichtig, alle gemaakte opmerkingen komen overeen met mijn biotoop, ik ben in Nîmes, mijn land is diep, ik kan quenelles maken (slib plus klei), als het nat is kun je je niet verplaatsen, als het droog is is het zo hard als hout. De grote hitte in Nîmes is in de zomer vaak het hoogst. Wind die de droging nog verder vergroot.
De terpen met begraven hout: ik zou graag willen geloven dat dit in bepaalde klimaten werkt, maar met weinig water en mijn biotoop, ik wilde het 2 jaar geleden proberen, maar het is een ramp.
1) Droog land ondanks mulchen
2) Er ontstond een leegte in het hout en de aarde, vandaar de droogte erboven.
3) Het hout heeft geen vocht opgebouwd, integendeel, omdat de grond zo droog is, denk ik dat ik de droogte nog verder heb vergroot

Teelt onder beplanting: Ik heb ondanks mezelf geëxperimenteerd met beplanting: op een deel van de dit jaar aangelegde moestuin heb ik (vanwege mijn vorm) geen enkele ingreep gedaan. Het was een weiland met kwakzalversgras dat uiteindelijk door de mulch heen brak. Over het algemeen elimineer ik het kwakgras omdat het te productief is, maar daar heb ik het gelaten en oh wonder!!!
De groenten ontwikkelden zich zeer goed. Een interessant microklimaat van meer dan 10 cm (vochtigheid in de ochtend, toen ik mijn hand over de grond streek, verwijderde ik deze vochtig of zelfs nat).
In dit gebied zijn er: tomaten, knolselderijwortel en -takken, sla, snijbiet, prei, rode bietkomkommer, mooie lange pompoen.
Het enige nadeel is dat mijn niet-uitgezette tomaten vruchten dicht bij de grond hebben die worden aangevallen door slakken en dat ze een beetje invasief zijn en de neiging hebben de andere groenten te "bedekken", maar tegelijkertijd draagt ​​dit bij aan mijn "microklimaat".
Helaas zitten mijn voeten vol met prachtige maar groene tomaten, want dit jaar wilde ik in biologisch afbreekbare potten zaaien, een ramp, die ik je hieronder zal uitleggen.

Tomaten: dit jaar heb ik ze verpest, waarom?
Het gebruik van biologisch afbreekbare bekers bleek voor mij een grote vergissing:
- Zodra de wortels de emmer begonnen te perforeren, stopte de groei ondanks een ruim voldoende omgevingsvochtigheid. Maar voor mij had het feit van de stagnatie van de vegetatie meer te maken met het klimaat (koele temperatuur: (mijn veranda is niet verwarmd) en met de beperkte zonneschijn dit voorjaar.
- Maar ik raakte niet in paniek door tegen mezelf te zeggen dat ik dit jaar later zou planten (15 april 2017), zodra de zonnige dagen terugkeren.
Maar toen de zon eindelijk aanbrak en de temperaturen begonnen te stijgen, evolueerden mijn tomaten niet. Daar besloot ik ze in normale potten te verpotten en toen begonnen ze.
- Ik wil erop wijzen dat het potsubstraat hetzelfde was als aanvankelijk (ik bereid een goede hoeveelheid voor: zaaicompost plus gedroogde paardenmest, het werkt voor mij heel goed)
Ik heb mijn tomaten op XNUMX juli zo laat geplant, vandaag zijn de tomaten in het kwakgrasgebied prachtig (veel groen fruit en veel bloemen, maar ja...)
Die plantten op mijn "superheuvel" een ramp van 30 cm hoog en belemmerden geen groei. Aan de andere kant geen ziekte, enkele bloemen en kleine vruchten. Zoals ik eerder heb uitgelegd, is het terpensysteem niet van toepassing op mijn klimaat en de aard van mijn terrein. Het zou kunnen werken als ik overvloedig water geef, maar het doel is om de watertoevoer te beperken. En sinds mijn bankgras-ervaring zal ik 2019 anders benaderen.

Dat is het, ik hoop dat mijn ervaring wat nadenken zal brengen om onze PDP te optimaliseren.
Nicolas.
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 261 gasten