Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil12 » 11/09/18, 17:44

0 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 11/09/18, 17:46

Voor info ...

In dezelfde geest als de hierboven genoemde verzoeken ontving ik vanmorgen dit bericht (waarop ik positief reageerde) [uittreksel uit de e-mail die mij door een leraar is gestuurd]:

Ik zal in de Elzas zijn met mijn 6e klas en mijn collega-leraar levens- en aardwetenschappen en ons is aangeraden om je tuin te bezoeken; we zijn geïnteresseerd in tuintechnieken en ecologische landbouw, permacultuur, alle interacties tussen planten en tussen de fauna en flora van de tuin. We hebben een gemeenschappelijk educatief project in SVT en aardrijkskunde waarmee we kunnen profiteren van wat we bij u hebben gezien (en we staan ​​op het punt een 2e moestuin aan te leggen voor middelbare scholieren in onze school in het centrum van Parijs)

Bent u beschikbaar voor een bezoek op 17 oktober in de ochtend?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 11/09/18, 17:50

phil12 schreef:https://mcetv.fr/mon-mag-buzz/insolite/suisse-restaurant-menu-manger-chien-chat-1202/

https://www.tdg.ch/vivre/societe/Des-Su ... y/10121142

: Mrgreen:


Oh bug... Ik dacht dat ze alleen kaviaar aten!
1 x
JardinierAmateur
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 179
Inschrijving: 25/06/18, 00:53
Plaats: Brittany Center (22)
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par JardinierAmateur » 11/09/18, 23:07

Didier, je hebt het over huisdieren..... zijn er ook koeien, paarden en kippen bij?
Even uitleggen: dit jaar ben ik naar de landbouwbeurs geweest. Ik heb met name de veecompetitie gezien. Mijn vader, opgegroeid in een agrarische omgeving. En hij vertelde me, sic: mijn grootvader zou zich schamen om zulke koeien te hebben. "Cash cows, zeg maar. Geselecteerd op één enkel criterium: de productie van melk, zonder rekening te houden met de kwaliteit. Voor paarden, als bepaalde fokkers er niet waren, juist om bepaalde rassen te behouden (parallel met de oude rassen van groenten), zouden bepaalde rassen vandaag volledig verdwenen zijn, en als de mens geen paarden zou eten, zouden er zeker veel minder fokpaarden zijn, of zouden zelfs bepaalde rassen volledig verdwenen zijn.. ..Kortom, het kan nodig zijn om te herzien de selectiecriteria
Zoals je zo vaak zegt, niets is allemaal wit, niets is allemaal zwart.....
0 x
De vijand vermomt zichzelf vaak als geranium. Maar we kunnen ons niet vergissen, want terwijl de geranium voor onze ramen staat, staat de vijand voor de deur
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 11/09/18, 23:16

Ik was maar half serieus, maar toch een beetje. Ik zie niet waar je vandaan komt.

Vanuit strikt biologisch oogpunt, en vanuit dat van de betrokken dieren, zie ik niet in waarom ik zou moeten verhuizen plus consumptie van honden dan die van andere huisdieren (koeien, kalveren, varkens, eenden, kippen, lammeren, konijnen, enz.) of niet-gedomesticeerde dieren (wilde zwijnen, slakken, vissen, fazanten, enz.).

C'est tout.

[Ik vergat het te zeggen: ik hou heel veel van honden en heb ze heel vaak in mijn leven gehad; Ik vergezelde de laatste, twee of drie jaar geleden, toen de tijd rijp was - en ik bleef toen de dierenarts hem stak].
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 11/09/18, 23:50

Er is nog steeds een groot antropologisch verschil tussen de hond en andere huisdieren. De domesticatie van boerderijdieren, of ze nu voor voedsel of voor werk worden gehouden (paarden, ezels, ossen, katten, enz.), is eigentijds met het neolithische tijdperk, dat wil zeggen vrij recent, terwijl de domesticatie van de wolf echt aanzienlijk is eerder (zonder dat het mogelijk is om het begin van deze relatie met zekerheid te dateren). Wat de grote mogelijke medeplichtigheid tussen onze twee soorten verklaart, is de grote gedragsnabijheid die de genetische afstand uitwist...
Dit pleit voor een bijzonder respect voor het hondenras (maar het is niet exclusief!).
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/18, 00:22

Ahmed schreef:Er is nog steeds een groot antropologisch verschil tussen de hond en andere huisdieren. De domesticatie van boerderijdieren, of ze nu voor voedsel of voor werk worden gehouden (paarden, ezels, ossen, katten, enz.), is eigentijds met het neolithische tijdperk, dat wil zeggen vrij recent, terwijl de domesticatie van de wolf echt aanzienlijk is eerder (zonder dat het mogelijk is om het begin van deze relatie met zekerheid te dateren). Wat de grote mogelijke medeplichtigheid tussen onze twee soorten verklaart, is de grote gedragsnabijheid die de genetische afstand uitwist...
Dit pleit voor een bijzonder respect voor het hondenras (maar het is niet exclusief!).


Mijn geloof moeilijk om een ​​mening te uiten, zoveel respecteren de mensen op de grond en eten of niet dat of dat dier... (de mens is ook een dier laten we het niet vergeten Beeld die hier en daar OOK werd gebeten...)

Ik wil ieder zijn ding zeggen en dat is prima, dat heet diversiteit dit alles beweren te verenigen of te moraliseren lijkt me niet de juiste aanpak...

Op voorwaarde natuurlijk dat we geen bedreigde diersoorten eten (wat dat ook mag zijn), dat spreekt voor zich en dat we ze in de beste omstandigheden opkweken en afwerken.
0 x
JardinierAmateur
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 179
Inschrijving: 25/06/18, 00:53
Plaats: Brittany Center (22)
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par JardinierAmateur » 12/09/18, 00:51

Bedankt Ahmed voor deze precisie die ik niet kende.
Waar kom ik vandaan, Didier?
Nou, we horen vaak het discours: ik eet geen paarden omdat ik te veel van paarden houd. Terwijl juist de afwezigheid van consumptie van een dier ervoor zorgt dat de mens het niet grootbrengt en zijn soort laat uitsterven. Niets meer niets minder.
Ik hou ook van kalf, koe, varken, paard en vooral hond. Ook al maakt de hond zich waarschijnlijk minder zorgen over mijn bewering :?
0 x
De vijand vermomt zichzelf vaak als geranium. Maar we kunnen ons niet vergissen, want terwijl de geranium voor onze ramen staat, staat de vijand voor de deur
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 12/09/18, 09:58

@ahmed

Dit verhindert niet... Een grotere nabijheid, voor een langere tijd, verklaart ongetwijfeld de superieure "emotie". Maar mijn "redenering" was precies om te zeggen dat, afgezien van emotie, welk diep, ethisch verschil tussen het eten van het ene of het andere dier ???

In mijn jonge jaren heb ik kalveren grootgebracht. Het werd een grote knuffel. Moeilijk om er afstand van te doen, toen de paardenhandelaar hem kwam ophalen om hem naar het slachthuis te brengen!

@AmateurGardener

Het zijn eerder rassen, meestal gecreëerd door de mens om een ​​soort te "formeren" naar zijn omgeving / zijn behoeften, die aan het verdwijnen zijn... Wilde paarden overleven heel goed (zie de wilde paarden van Namibië of de "Mustangs" van de grote Amerikaanse vlakten )...
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 12/09/18, 10:52

@ hobbytuinier.
Ik moet nog specificeren dat een gedomesticeerd dier nog nooit aanleiding heeft gegeven tot zoveel verschillende rollen als de hond; er zit zoveel in hem dat we zelf hebben geïntroduceerd dat het moeilijk is om hem op hetzelfde niveau te beschouwen als andere dieren.
Je schrijft:
Terwijl juist de afwezigheid van consumptie van een dier ervoor zorgt dat de mens het niet grootbrengt en zijn soort laat uitsterven.

Er moet een zorgvuldig onderscheid worden gemaakt enerzijds tussen soorten die door de mens zijn aangepast voor gebruiksdoeleinden en die heel goed zouden kunnen verdwijnen met de behoeften die aan de basis lagen van hun ontstaan, en anderzijds de natuurlijke soorten die per definitie leven. , zonder zijn hulp. Er moet nog een ander onderscheid worden gemaakt tussen de soort en het individu: alleen de laatste presenteert zich als een bewust wezen dat het overwegen waard is.

@ Heeft:
Natuurlijk mag de speciale plaats van honden er niet toe leiden dat andere dieren de status van voelende wezens wordt ontzegd, maar sociologisch gezien is er een nieuwe scheiding die een grote kloof introduceert tussen huisdieren (honden, katten, paarden) en dieren. : de eerste groep krijgt speciale aandacht, soms absurd, terwijl de tweede groep het onderwerp is van een simpele en pure ontkenning en de volle dupe lijdt (geen woordspeling bedoeld!) van de gevolgen van zijn status als een "rapport" dier.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 217 gasten