De "Potager du Laesseux" in de Dordogne

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 29/05/17, 19:00

Lachanette schreef:
Zal mijn bodem nog slechter worden?


Ja. Verslechtering, in de zin van de natuurlijke verbetering van de structuur, is met veel organismen verbonden. Inclusief schimmels, bacteriën en wormen, maar niet alleen...

In zware grond zouden wormen natuurlijk zeer nuttig zijn, voor het graven, beluchten...

Dankzij de pH weet je ook of je de as kunt gebruiken zonder "vertrouwen", met harde hand (zure pH) of dat je spaarzamer moet omgaan.

Het is net als met "autovoertuigen": sommige zijn sneller dan andere (Ferrari), andere hebben meer volume (bestelwagen), andere gaan overal naartoe (4 x 4), andere parkeren gemakkelijk (Smart), andere verbruiken weinig... Het komt zelden voor dat er één is om al deze eigenschappen te combineren... Tuinbouwgrond is hetzelfde. Een beetje inhoud om te zeggen: "hij heeft 4 wielen en hij heeft altijd gerold!"...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9834
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par sicetaitsimple » 29/05/17, 20:18

Lachanette schreef:Er zijn bijvoorbeeld heel weinig regenwormen in mijn moestuin, waarom? Toch is er niet gewerkt en het is een oude weide. Waarom deze afwezigheid van regenwormen? Kan dit te maken hebben met de zuurgraad van de grond?


Dat wist ik niet, maar het lijkt erop dat de populatie regenwormen erg afhankelijk is van de pH van de bodem (hoe lager de pH, hoe minder er zijn volgens deze internetpagina, we zouden moeten kijken wat er staat.) Master of Earthworms", Marcel Bouché, maar ik heb zijn naslagwerk niet).

http://fertilisation-edu.fr/le-sol/les- ... terre.html
0 x
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Lachanette » 29/05/17, 23:43

Gelukkig is mijn grond niet zwaar, maar eerder zand-leemachtig met ongeveer 20% klei. Ik vind het al erg klonterig en ik heb 60 cm lange kwakwortelwortels getrokken... (wat een genot!).
Hierbij de inventaris na 4 weken afwezigheid. (Met Pasen werd het hooi uitgerold)

IMG_0849.JPG


De grond is schoon, behalve op de kruising tussen de planken en de stapstenen bedekt met geweven zeildoek (het zal nodig zijn om het hooi beter te laten overlopen) en behalve in het deel van de bodem, de weide die net in april bedekt was en die nog steeds behoorlijk actief. (normaal)

IMG_0853.JPG


Aardappelen, uientransplantaties en salades gaan goed.

IMG_0854.JPG


Aan de andere kant kwam de zaailing van sperziebonen niet tevoorschijn. De grond onder het hooi is erg nat (zware regen + dik hooi + een te smalle voor, slechts één snijlijn met de hand uitgespreid + de fout om groen gemaaid gras onder het hooi te hebben uitgespreid) en de bonen moeten zijn verrot of opgegeten (sommige ziektekiemen hebben geen zaadlobben meer). Kortom, een mislukking in deze.

Op het werk! We hebben maar drie dagen!
De planten hebben 800 km in de poten

IMG_0847.JPG


Plaatsing van tomaten...

IMG_0865.JPG


paprika, paprika, aubergine...

IMG_0878.JPG


Voor sperziebonen, erwten en slaplanten verwijder ik hooi dat te nat is en vol groen grasrot zit, en vervang ik het door een lichtere mulch van hoog grasmaaisel (gehakt door de maaier en gedroogd).
Een verbrande kat is bang voor koud water... Ik zal in juli mulch toevoegen, als deze is opgeheven.

Dit te natte hooi rolt op tot kleine stromatten die ik gebruik om de rand van de bedden te beschermen.

IMG_0872.JPG


Eindelijk geen ruimte meer in de perken om de komkommerachtigen te planten... Ik installeer ze op het achterplein, dat een maand geleden nog een weiland was en vol met bankgras. Onder het hooi nog veel wortels. Op het hooi al groen dat doordringt.
Ik doe drie pogingen.
1) Maak met een boor een gat in de grond en plaats de plant daarin (+ half vergane grond)
2) planten op hooi, "à la" paysan.bio, met twee cm half afgebroken compost onder de plant en een piramide erbovenop.

IMG_0888.JPG


3) en ten slotte, omdat de tijd begint te dringen (het is al zaterdagavond rond 20 uur en ik vertrek de volgende dag), proppen we de laatste planten in bulk in de hoop overgebleven compost, ongeveer verspreid.
De pompoen zag er erg lekker uit in deze niet al te rijpe compost...

IMG_0887.JPG


Overzicht, om af te ronden.

IMG_0890.JPG


We moeten gewoon zes weken wachten voordat we terugkomen om te zien of alles in orde is.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 30/05/17, 08:08

Lachanette schreef:...mijn grond is niet zwaar, maar eerder zand-leemachtig met ongeveer 20% klei. Ik vind het al erg klonterig en ik heb 60 cm lange kwakwortelwortels getrokken... (wat een genot!).


Ik denk dat je verbaasd zult zijn hoe snel hij achteruit gaat als je hem elke keer zo'n "schade" toebrengt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 30/05/17, 08:17

Lachanette schreef:
Aan de andere kant kwam de zaailing van sperziebonen niet tevoorschijn. De grond onder het hooi is erg nat (zware regen + dik hooi + een te smalle voor, slechts één snijlijn met de hand uitgespreid + de fout om groen gemaaid gras onder het hooi te hebben uitgespreid) en de bonen moeten zijn verrot of opgegeten (sommige ziektekiemen hebben geen zaadlobben meer). Kortom, een mislukking in deze.



Heb je "de pissebedaffaire" in de hoofdlijn gevolgd???

"Geen zaadlobben meer!" Ouch ouch ouch... Dit doet me ergens aan denken. Ik blijf dit jaar enorme problemen ondervinden met het zaaien van peulvruchten (erwten, bonen, kikkererwten...). Na vele "valse aanwijzingen" heb ik uiteindelijk de boosdoener opgegraven (dankzij een "val" -systeem (een camembertdoos): een vlinderlarve (rups) die als twee druppels water lijkt op pissebedden en die de omhulsels "legt" zodra naarmate ze zachter worden. Er wordt niets gevonden behalve dat de omhulsels (de dikke "huid" van de bonen) leeg zijn... Dit zijn rupsen van Lycaeniden. Foto op de hoofdthread.

Ik heb geen andere oplossing dan stoïcijns te zijn, opnieuw te zaaien en te hopen dat deze rupsen op een dag prachtige vlinders zullen zijn die zullen wegvliegen...

"Het deel van de engelen"
- Ik gebruik deze uitdrukking, de titel van een film van Ken Loach en die de whisky aanduidt die verdampt wanneer deze in vaten rijpt, om het productiegedeelte van mijn "systeem" aan te duiden dat in het voedsel van mijn parasieten terechtkomt - slakken , bladluizen, enz... (om mijn helpers te voeden, zodat ze blijven en overleven...) of bij het behoud van de biodiversiteit... Ik ben dus niet verbitterd, ook al had ik dat natuurlijk graag gewild Ik heb meer erwten gehad, of meer bonen... Maar ik zal zaaien, zaaien en zaaien... Elke keer verijdelt een klein deel de val.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 30/05/17, 08:27

Lachanette schreef:De pompoen zag er erg lekker uit in deze niet al te rijpe compost...


Ja, komkommerachtigen houden van composthopen en andere "mest" of "rot"... Maar zonder dekking loop je het risico over 6 weken verrast te worden: het zou een jungle kunnen zijn... Nou ja, pompoenen zijn groot, we zien ze nog steeds!! !


PS: Ik denk dat je tomaten te krap zijn; Ik hou ervan om de ruimte eromheen te hebben (om ze te "snoeien" = de hebzuchtige te verwijderen - ik klim in 3 strengen; om te oogsten; zodat de lucht goed circuleert, wat de stagnatie van de vochtigheid en de ontwikkeling van meeldauw beperkt).
0 x
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Lachanette » 30/05/17, 18:31

Bedankt Didier, voor al deze feedback!

Voor de tomaten; ja, het is een beetje krap (50 cm). Meestal knijp ik minder, maar te veel plannen, een verlangen om coulisconserven te maken en een moestuin die toch al te klein is! Ik denk erover om een ​​paar strengen over het hooi te laten lopen. Meeldauw in de Dordogne komt niet systematisch voor, alleen in rotte jaren. We hebben de neiging om last te hebben van zwarte bodem (droogte, gebrek aan calcium - nou ja, ongetwijfeld een risico dat wordt vergroot door de zuurgraad van mijn grond).

Voor de bonen; mijn buurman plantte dezelfde variëteit tegelijkertijd in hetzelfde land, en haar zaailing was succesvol, hij staat al in bloei. Ik geloof dat hooi niet in bonen slaagt. Dus besloot ik al het hooi te verwijderen, te zaaien en te bedekken met een heel lichte mulch van al hoog gras, die door mijn buurvrouw (die mijn hoofdweide onderhoudt en haar veld met aangrenzende kiwi's) aan de landbouwversnipperaar heeft doorgegeven. ) en droog opgehaald. Een spinachtige mulch, waarvan ik hoop dat het de bonen en kikkererwten zal laten rijzen. Over 6 weken is er nog tijd om te wieden en dikker te mulchen. Ik doe tenslotte geen kilometers...

Ik ben natuurlijk je rode draad, en je probleem met beestjes... Ik denk niet dat ik helemaal in dezelfde situatie zit: geen zichtbare pissebedden, en bij bonen ongeveer 1% opgeheven, 1% waar de kiem zit, beroofd van zijn zaadlobben, rees nooit hoog genoeg om door het hooi heen te komen (ik zag ze alleen door deze te verwijderen) en 98% verdween. Als er geen zichtbare insecten zijn, heb ik de neiging om vocht en rotting de schuld te geven.

Wat de weide en de komkommerachtigen betreft, zal het "jungle-piercing-the-hooi" in ieder geval minder zijn dan dat van het natte en ongemaaid deel van de weide dat opdroogt en dat ik in de zomer probeer terug te snoeien, wanneer het is droger. En ik hoop dat de komkommerachtigen mij een handje willen helpen door er een dik deksel van te maken.

Dit natte gedeelte wil ik (althans in het voorjaar) ombouwen tot een vijver, en twee verdiepingen terraslengte, zoals in de Cevennen. Ze zouden het niveau van de grond verhogen en mij in staat stellen de moestuin te vergroten. Maar dit is een langetermijnproject...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Stef72 » 30/05/17, 21:46

Hoi Lachanette, gefeliciteerd met je moestuin, je hebt het grote geheel gezien, het gaat opleveren! Ik heb net dit hele draadje opnieuw gelezen om je voorbereiding te zien, het is geweldig. Ik vraag me af of ik in de toekomst geweven stof kan kopen om nieuwe groenbemesters van te maken...
0 x
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Lachanette » 30/05/17, 22:00

Hallo Steph72,
Voor mij is het geweven zeildoek erg nuttig omdat het weliswaar lucht en water doorlaat, maar garandeert dat ik tijdens mijn lange afwezigheid niet overweldigd zal worden door ongecontroleerde vegetatie. Het is dus "riem en bretels": mulchen + dekzeil! Maar misschien kan ik na verloop van tijd, nu ik een ruime voorraad hooi heb, het zonder deze afdekking op de kweekbedden stellen.
Aan de andere kant de graspaden, onmogelijk als je er niet bent om te maaien... Daar is het geweven zeildoek essentieel. Maar het is nog steeds beter voor de grond dan waterdicht zeildoek.

Nadeel: er komen lange draden uit, zoals een zoom die wegglijdt...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 30/05/17, 22:38

Lachanette schreef:
Aan de andere kant kwam de zaailing van sperziebonen niet tevoorschijn. De grond onder het hooi is erg nat (zware regen + dik hooi + een te smalle voor, slechts één snijlijn met de hand uitgespreid + de fout om groen gemaaid gras onder het hooi te hebben uitgespreid) en de bonen moeten zijn verrot of opgegeten (sommige ziektekiemen hebben geen zaadlobben meer). Kortom, een mislukking in deze.



Eén van de “helpende handen” die je moet verwerven is inderdaad de juiste verhouding tussen de hoogte van het hooi, het “inpakken” van het hooi en de breedte van de voor zodat deze open blijft...

En dan mis ik mezelf soms weer!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 261-gasten