De "Potager du Laesseux" in de Dordogne

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 25/04/18, 23:09

En prachtige boards om overal te vinden... Het is al 10 dagen geleden dat ik er een paar moest kopen!
1 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 25/04/18, 23:27

Did67 schreef:Onkruid :

- de eerste is "aardse klimop", waar we het elders over hebben; kandidaat, thuis, voor gewassen “onder levende dekking”
- de seconde ???? Type "Rumex", met een krachtige wortel, die niet gemakkelijk wordt uitgetrokken; een van de zeldzame gelegenheden om de schepvork te gebruiken; maar is niet erg invasief
- de derde, duizendblad, extreem "invasief" vanaf de zijkant: het "kruipt" onder het hooi... Als je besmet bent, moet je regelmatig de rand van de bloembedden "afsnijden" met een schop en deze eruit trekken die zich heeft gevestigd Het plot



Bedankt Didier, staat altijd klaar om te helpen ondanks al je zorgen! Ik moet absoluut genoeg tuinvrienden vinden om je in goede omstandigheden naar de Dordogne te brengen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par guibnd » 25/04/18, 23:34

Ik hou van je kas en je interieur! Goed werk !
En jouw planten zijn al ver gevorderd vergeleken met de mijne... Maar hey Dordogne/Normandië... We hebben niet dezelfde... hitte!
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 26/04/18, 08:19

jpbord schreef:
...Ik moet absoluut genoeg tuinvrienden vinden om jullie in goede omstandigheden naar de Dordogne te brengen.


Anderhalf jaar geleden heb ik een heerlijke en interessante vakantie gehad in de Dordogne... Tuinen van Marqueyssac en Erignac en nog een of twee anderen... En natuurlijk Lascaux. Lascaux 1 was nog in aanbouw... Ik zei tegen mezelf dat ik terug zou gaan...

Ik denk dat er op een dag een verband zal bestaan ​​tussen al deze verlangens!

Eergisteren ontmoette ik een journalist die mij misschien een "opening" zou kunnen geven op een nationale media... En dan zou mijn bekendheid een sprong moeten maken!
1 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 28/04/18, 21:39

goed gisterochtend om 7 uur was het -1, de kas zat onder de witte vorst, maar ik had vooral op de in potten gezaaide bonen beschermfolies uitgerold, kortom geen grote schade, ik denk dat deze vorst niet alleen heeft geduurd 1 uur tot 2 uur en zodra de zon opkwam liep de temperatuur snel op!
Ik vraag me af hoeveel uur bevriezen bij 0° tot -2° voor onherstelbare schade?
Kortom, ik had het warm en uiteindelijk koud!!! : Lol:
Maar de ijsheiligen kwamen niet voorbij :onheil: :onheil: :onheil:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 29/04/18, 08:47

Ik heb geen antwoord.

Maar ik denk dat de verschillen in resistentie tussen soorten, en dan binnen dezelfde soort tussen bepaalde rassen, belangrijker zijn dan de duur.

Ten slotte heeft de ‘brutaliteit’ waarmee de kou optreedt grote invloed op het resultaat: een vorst die langzaam opkomt, zal geleidelijk minder schade aanrichten dan dezelfde negatieve temperatuur die zonder waarschuwing als een bliksemschicht inslaat. De planten “verharden” (ze concentreren de sappen).

Vorig jaar doodde de -7,5°C (uit het geheugen) mijn tomaten, maar niet de kool... Geen effect op de uien... Enz...

De sperzieboon is een van de meest gevoelige planten: ik heb in de herfst gezien dat ‘volwassen’ planten werden vernietigd door een eerste witte nachtvorst, midden of eind september...

[Gisteren een leuke signeersessie gehad in Haagnau, in een boekwinkel aan een doodlopende straat: we hebben de stoelen eruit gehaald en de straat bezet, voor een vrijlopende discussie die om 14 uur begon en rond 45 uur eindigde. H!!! Ik heb niet geteld, maar we waren met 19 of 20 van dat soort... Bij deze gelegenheid ontdekte ik een klein boekje - waaruit blijkt dat "tafels" handig zijn in een boekwinkel! - die ik aanbeveel: "Les auxiliaires au jardin" van Vincent Albouy in Ulmer € 25 - 7,90 pagina's; hierdoor kun je de hulporganisaties herkennen; mooie beelden ; in het algemeen raad ik Vincent Albouy aan; Ik heb ook zijn “Tuinieren met insecten” van Terran Editions – ruim 65 pagina's; NB hij is een entomoloog = iemand die insecten bestudeert]
0 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 29/04/18, 08:58

Did67 schreef:Ik heb geen antwoord.

Maar ik denk dat de verschillen in resistentie tussen soorten, en dan binnen dezelfde soort tussen bepaalde rassen, belangrijker zijn dan de duur.

Ten slotte heeft de ‘brutaliteit’ waarmee de kou optreedt grote invloed op het resultaat: een vorst die langzaam opkomt, zal geleidelijk minder schade aanrichten dan dezelfde negatieve temperatuur die zonder waarschuwing als een bliksemschicht inslaat. De planten “verharden” (ze concentreren de sappen).

Vorig jaar doodde de -7,5°C (uit het geheugen) mijn tomaten, maar niet de kool... Geen effect op de uien... Enz...

De sperzieboon is een van de meest gevoelige planten: ik heb in de herfst gezien dat ‘volwassen’ planten werden vernietigd door een eerste witte nachtvorst, midden of eind september...

[Gisteren een leuke signeersessie gehad in Haagnau, in een boekwinkel aan een doodlopende straat: we hebben de stoelen eruit gehaald en de straat bezet, voor een vrijlopende discussie die om 14 uur begon en rond 45 uur eindigde. H!!! Ik heb niet geteld, maar we waren met 19 of 20 van dat soort... Bij deze gelegenheid ontdekte ik een klein boekje - waaruit blijkt dat "tafels" handig zijn in een boekwinkel! - die ik aanbeveel: "Les auxiliaires au jardin" van Vincent Albouy in Ulmer € 25 - 7,90 pagina's; hierdoor kun je de hulporganisaties herkennen; mooie beelden ; in het algemeen raad ik Vincent Albouy aan; Ik heb ook zijn “Tuinieren met insecten” van Terran Editions – ruim 65 pagina's; NB hij is een entomoloog = iemand die insecten bestudeert]


Bedankt Didier voor je altijd relevante informatie, ik denk dat dit boekje in mijn bibliotheek terecht komt, ik denk dat ik het in een tuincentrum heb gezien.
0 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 02/05/18, 22:24

Vanochtend is het niet hetzelfde -2° en 3/4 van mijn rijen aardappelen is gaar :onheil: :onheil: , slechts een paar meter bedekt met karton haastig in de nacht met een zaklamp hebben we het overleefd, ik heb van 1 uur tot 2 uur onder de kas doorgebracht, en geen schade!! Ik zal morgen foto's maken. en jij deze nacht van de 1e op de 2e schade?
Houd moed, we gaan herplanten : Wink: : Wink: : Wink:
0 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 05/05/18, 14:04

enkele foto's
toebehoren
20180505_135241.jpg
20180505_135235.jpg
20180505_135209.jpg
20180505_135320.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Adrien (voormalig nico239) » 05/05/18, 15:18

Dat is goed voor mijn torticoli : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 276-gasten