Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/04/18, 09:47

Did67 schreef:
1) Lavas: in eerste instantie een “emmer” aangeschaft; dan herstel van zaden en zaaien...

2) Frambozenstruiken zijn, als ze "groenblijvend" zijn (= vrijwel continue productie), gevoelig voor droogte (ze vormen oppervlakkige wortels). De bloemen vallen af ​​zodra het warm en droog is. De productie stopt. Dus ja, je moet ze water geven.

De anderen kun je desnoods laten staan, tenzij ze dreigen te sterven: ze produceren veel aan het einde van de lente / begin van de zomer. De droogte heeft voor hen niet zoveel gevolgen...

3) Ja. Deze kolen hebben de winter buiten doorgebracht (boerenkool, 1 sluitkolen, Siberische kolen)... Zonder enige voorzorg. Zoals de “zaaiuien” (uien “vergeten” tijdens de oogst; gevonden bij het uitrollen van het hooi; gegroepeerd in twee rijen om ze op dezelfde plek te hebben; ze zijn in hun tweede jaar en gaan zaaien. ..


Oké perfect bedankt.

Frambozen zijn in theorie pick-me-ups, in ieder geval als zodanig gekocht.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par olivier75 » 19/04/18, 10:01

Machoette71,

Sommige MSV-tuinders doen het, maar bij wieden moet het nat genoeg zijn om de bodem levend te houden, wat het voordeel is van het bedekken van de biomassa.

Olivier.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 19/04/18, 11:20

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:...maar kreeg je verder gebleekte bladeren? ook al waren ze niet enorm, want het doel was inderdaad dit


Ja natuurlijk. Ze waren alleen een beetje verspreid. De wortels, die toch al klein zijn, geven ook meerdere scheuten rondom, omdat ik de fout heb gemaakt de bladeren af ​​te snijden voordat ik ze begroef...


Ik denk dat je het verkeerd hebt aangepakt, als ik mag, je hebt je paardebloemen te laat of te klein getransplanteerd om ze met hooi te bedekken, of het duurt gewoon een heel jaar om de wortels te vullen
Kortom, het is een sluitende test omdat het doel is bereikt en boordevol lessen om het volgend jaar beter te doen en degenen te helpen die het willen proberen

dan is er wellicht ook nog de variëteit, de kapucijnbaarden hebben wellicht langere bladeren dan uw weidepaardebloemen, want het is een uitgezochte soort, dus wordt vervolgd
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/04/18, 11:44

Wij zijn het eens...

[De fout dat je te veel ideeën "in gedachten" hebt, maar ze niet realiseert of... wanneer het te laat is. En om soms ergens anders te zijn]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/04/18, 11:46

nico239 schreef:
Frambozen zijn in theorie pick-me-ups, in ieder geval als zodanig gekocht.


Dus onder perf (drip) zetten naast het afdekken met een materiaal met een meer houtachtige neiging dan hooi (BRF, mengsel van zaagsel + gemaaid gras)...
1 x
Avatar de l'utilisateur
stylo67
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 48
Inschrijving: 19/05/17, 08:48
Plaats: alsace franche county
x 27

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par stylo67 » 19/04/18, 16:32

Did67 schreef:...

3) Ja. Deze kolen hebben de winter buiten doorgebracht (boerenkool, 1 sluitkolen, Siberische kolen)... Zonder enige voorzorg. Zoals de “zaaiuien” (uien “vergeten” tijdens de oogst; gevonden bij het uitrollen van het hooi; gegroepeerd in twee rijen om ze op dezelfde plek te hebben; ze zijn in hun tweede jaar en gaan zaaien. ..


Hallo Didier. Ik heb dezelfde kool en ik aarzel om ze op grondniveau te snijden. Wat is jouw methode? Laat ze zaaien of snijden of iets anders.....bedankt voor het antwoord
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 19/04/18, 16:57

Did67 schreef:
machouette71 schreef:Bonjour à tous,

Nieuws hierover forum en een beginner in zowel tuinieren als fenocultuur, het is ongeveer twee maanden geleden dat ik je las en mezelf informeerde met de video's.
Mijn dekking is sinds kort (maart) van kracht omdat ik de methode begin dit jaar heb ontdekt.
Ik zei tegen mezelf dat we, om de opwarming van de grond te versnellen, drie weken lang een zwart zeildoek over het hooi konden leggen. Tot half mei. Kan dit het bodemleven schaden? Vanwege de temperatuur onder het zeildoek?

Bedankt en sorry als de vraag al gesteld is. Fijne zonnige dag. : Cheesy:

Caroline


Dit is een ‘tactiek’ die ik heb overwogen. Maar nog steeds niet uitgevoerd!!!

Het grote nadeel is naar mijn mening de vertraging van de luchtcirculatie... Als de hooilaag dik genoeg is, denk ik dat deze de oververhitting zal "bufferen"...

het is mooi weer en ik heb een goed boek gevonden, dus ik zet mijn grijze massa aan het werk, zoals de man in het boek zegt
en ik liet mezelf denken dat fenocultuur een nieuwe benadering van moestuinieren is. Moeten we daarom niet proberen de nieuwe technieken uit te vinden die daarmee gepaard gaan?
en zaaitechnieken moeten daar deel van uitmaken
Sinds vorig jaar kom ik weer terug in de moestuin en daarom keer ik ook terug naar de groenteafdeling van tuincentra en vorig jaar merkte ik dat het assortiment verplantplanten flink was uitgebreid met bijvoorbeeld bonen...
dus voor mij in de fenocultuur moet de semi-in-lijn zijn laatste dagen leven, de voor openen is werk en omdat hooi een oase van rust is voor onder andere naaktslakken, knabbelen ze te gemakkelijk aan wat we binnen hun bereik brengen, terwijl ze verborgen blijven van roofdieren
paysan.bio vertelde ons over zijn wortelzaailingen in potten en die hij vervolgens plaatste waar er ruimte was, dus het is niet alleen mogelijk, maar zou het niet de norm worden? niet dat ik denk dat ik heel gemakkelijk zal oversteken

zoals we hebben gezien kunnen de afstanden tussen de rijen worden verkleind, maar net als Didier bij het planten van mijn sjalotten (zonder te meten) was het mooi weer, het ging gemakkelijk, ik heb hierboven uitgelegd dat ik het minimum had gedaan, en de lijnen werden één voor één gedaan de andere en toen zei ik tegen mezelf "je vertelde Didier dat hij de gelederen kon sluiten en je deed het niet" en ja, het gebaar was alsof het verankerd was, mijn lijnen waren bijna gescheiden als "vroeger", ik was voorzichtiger met de uien : Mrgreen:

dus met zaaien in een emmer moeten we het zonder het zeildoek kunnen doen en kunnen verplanten als de grond warmer is, en bovenal ga ik dit jaar opnieuw proberen om rechtstreeks in het hooi te verplanten zonder noodzakelijkerwijs de aarde te bereiken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/04/18, 17:14

pen67 schreef:
Hallo Didier. Ik heb dezelfde kool en ik aarzel om ze op grondniveau te snijden. Wat is jouw methode? Laat ze zaaien of snijden of iets anders.....bedankt voor het antwoord


Ik laat ze staan ​​tot het einde van de bloei. Helaas twijfel ik of het hybriden zijn of niet (ik denk het niet, maar ik weet het niet zeker). Na de bloei, en hun bijdrage aan de biodiversiteit, bewaar ik er één, die langs het pad (zodat deze niet in het midden staat) voor de zaden.

Omdat de "kernen" erg hard zijn (en tijdens de ontbinding hol en dus uitstekende schuilplaatsen voor slakken), scheur ik ze af en leg ze op een plaats waar ik er geen last van heb. Bijvoorbeeld onder de kassa's. Daar kunnen ze zo lang duren als ze willen ontbinden...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/04/18, 17:18

Moindreffor schreef:
dus met zaaien in een emmer moeten we het zonder het zeildoek kunnen doen en kunnen verplanten als de grond warmer is, en bovenal ga ik dit jaar opnieuw proberen om rechtstreeks in het hooi te verplanten zonder noodzakelijkerwijs de aarde te bereiken


Het wortelzaaien is gedaan.

Vandaag heb ik sperziebonen in potten gezaaid...

Dus ja, dit is een van de serieuze manieren...

Maar de “heer”, die ik schijn te kennen, zegt ook: “Ieder zijn eigen luie moestuin”! En een van de geneugten, vind ik, is het herontdekken van je creativiteit. Het plezier van creativiteit, eenmaal bevrijd van de angst om niet het goede te doen! Nu sluit ik mijn conferenties af met de ambitie om ‘bevrijde tuiniers’ te worden (dat wil zeggen al die ‘wirwar’ aan recepten, ‘mij werd verteld dat…’ en ‘je moet het zo doen…’, pseudo- religies en ware overtuigingen)... [Zie het einde van mijn conferentie in St-Jean de Sixt, op Youtube]
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 19/04/18, 17:34

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
dus met zaaien in een emmer moeten we het zonder het zeildoek kunnen doen en kunnen verplanten als de grond warmer is, en bovenal ga ik dit jaar opnieuw proberen om rechtstreeks in het hooi te verplanten zonder noodzakelijkerwijs de aarde te bereiken


Het wortelzaaien is gedaan.

Vandaag heb ik sperziebonen in potten gezaaid...

Dus ja, dit is een van de serieuze manieren...

Maar de “heer”, die ik schijn te kennen, zegt ook: “Ieder zijn eigen luie moestuin”! En een van de geneugten, vind ik, is het herontdekken van je creativiteit. Het plezier van creativiteit, eenmaal bevrijd van de angst om niet het goede te doen! Nu sluit ik mijn conferenties af met de ambitie om ‘bevrijde tuiniers’ te worden (dat wil zeggen al die ‘wirwar’ aan recepten, ‘mij werd verteld dat…’ en ‘je moet het zo doen…’, pseudo- religies en ware overtuigingen)... [Zie het einde van mijn conferentie in St-Jean de Sixt, op Youtube]


daarom denk ik erover om over te stappen op emmers om het op mijn manier te doen, en vooral omdat "peterselie verplanten brengt ongeluk" daar zit ik nog steeds mee
Als je aan het eind van het jaar 50 jaar oud bent, is het de hoogste tijd om je hoofd leeg te maken

en dankzij jou heb ik steeds minder zin om weer aan het werk te gaan, zodra ik mijn ogen sluit, in de schaduw (de zon is mij verboden) in mijn ligstoel, zie ik mezelf een grotere tuin aanleggen niet ver weg zelfvoorziening, een kippenhok, een paar konijnen (mijn vrouw houdt er niet van) niet te ver van de zee om te kunnen gaan vissen als het dutje voorbij is

Nou ja, we moeten het doen met de ligstoel, het zelfdragende zwembad en het visgedeelte van de supermarkt en het hoekje van de tuin, de rest zien we wel voor ons pensioen

Sperziebonen in een emmer heb ik getest, geen verschil met direct zaaien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 311 gasten