Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/04/18, 21:25

Moindreffor schreef:...maar kreeg je verder gebleekte bladeren? ook al waren ze niet enorm, want het doel was inderdaad dit


Ja natuurlijk. Ze waren alleen een beetje verspreid. De wortels, die toch al klein zijn, geven ook meerdere scheuten rondom, omdat ik de fout heb gemaakt de bladeren af ​​te snijden voordat ik ze begroef...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/04/18, 21:27

nico239 schreef:
Ondanks alles wat "lamp" is, denk ik eerlijk gezegd niet dat er een probleem zal zijn.

Ik ging net kijken hoe mijn knoflook in het hoge gras was geplant (dit latwerk van gras is bijna onbreekbaar, nooit meer gemaaid, het is net een mini-azone-jungle) absoluut geen zorgen.

Ik zal een foto maken, ze zijn misschien iets minder ontwikkeld dan die van hooi en zelfs iets minder dan die van kale grond (in "theorie" het best geschikt voor hun cultuur)

Ik denk niet dat de uien een probleem zullen zijn...

Het zal anders zijn met direct zaaien, maar ik zal wat testen doen...


Het doel is om dit allemaal een beetje te kwantificeren. Aan de ene kant “winnen” we het hooi, het werk van het verspreiden ervan. We "profiteren" van de fotosynthese op het betreffende oppervlak... Maar aan de andere kant beschikken we uiteraard niet over de bijdragen van de elementen die door het hooi worden geleverd. En er is concurrentie om licht...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/04/18, 21:41

Foto van paardenbloemen (vandaag 18 april genomen):

DSC_0123.JPG
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/04/18, 21:46

Nog enkele foto's die vandaag zijn gemaakt (in de kas):

Wintersalades, getransplanteerd in de herfst, zijn in uitstekende staat en appelachtig. De bodemtemperatuur is nu 16° en de nitrificatie werkt (de kleur is donkerder groen).

Aan de ene kant bleef ik op kale grond (het hooi was verteerd en ik heb het niet opnieuw geladen voordat ik het verplantte); aan de andere kant ligt het onder een dikke laag hooi, met een vore... Het kale deel is "geschraapt", om het een beetje schoon te maken en te verdichten...

We kunnen niet vergelijken, het zijn niet dezelfde transplantaties (het is dus geen vergelijking "onder gelijke omstandigheden").

Let bij de laatste op de schade door de naaktslakken: 3 middelgrote naaktslakken, van het type "oranje", gevonden onder deze enkele voet!

DSC_0109.JPG


DSC_0110.JPG


DSC_0112.JPG


DSC_0113.JPG
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/04/18, 22:01

Foto's van zaailingen in de kas (18 april 2018)

Wortelen (Touchon)

DSC_0115.JPG


Batavia-sla

DSC_0116.JPG


Erwten :

DSC_0117.JPG


Algemeen beeld: op de voorgrond, rechts, zijn dit scheuten van selderijtakken (ernstig geteisterd door de -13,5°C gemeten in februari, die zich hebben hersteld en ongetwijfeld zullen uitzaaien); links is het een verplanting van peterselie (thuis gedaan, begin maart en hier ongeveer twee weken geleden overgeplant).

DSC_0111.JPG
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/04/18, 22:15

Foto's buiten de kas (18 april)

De in maart verplante uien zijn inmiddels goed uit; sjalotten ook:

DSC_0105.JPG


DSC_0106.JPG


Zaaien in potten is min of meer succesvol (gekoppeld aan "defecten" van het zaad - open of zelfs verlopen zakken). Het eerste chassis is uitgerust met de hitteweerstand, die "veilig" werkte maar dit jaar (tot dan!)

DSC_0107.JPG


DSC_0108.JPG


Aan de “struikkant” is het een explosie:

DSC_0121.JPG


DSC_0122.JPG


De “Meibessen” (haskap of Lonicera kamtchatika) zijn al uitgebloeid (dit gaat snel, een dag of twee)...

DSC_0125.JPG


Deze Eryngium (blauwe distel), helaas bedolven onder het hooi, heeft als goede vaste plant de weg naar het licht gevonden:

DSC_0124.JPG


De kolen maken zich klaar om te bloeien (waarschijnlijk morgen!):

DSC_0128.JPG


DSC_0129.JPG


Rabarber en lavas krijgen weer vorm:

DSC_0127.JPG


DSC_0126.JPG
2 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 18/04/18, 23:20

Prachtig panorama...

Wij vonden het al een wonder dat onze Lavas herboren werd....
Hoe plotseling lijkt ze levendig...
Hoe vermenigvuldigt het zich?

Nou, het is meer voor mevrouw, want ik heb de smaken van een bouillonblokje : Lol:

Ik heb 10 opnieuw geplante frambozenstruiken gekocht... Ik weet niet meer precies wanneer, maar ze beginnen nog steeds.

Ze zijn 30 cm hoog, liggen in de schaduw aan de rand van het bos en hebben hun voeten in een mengsel van stro en eikenbladeren...
Tot nu toe maak ik me geen zorgen, maar misschien raak ik er wel gestresseerd door... en vraag ik je regelmatig dingen...
Het waterniveau houdt stand, a priori is het hebzuchtig, nietwaar?

De kolen hebben, als ik het goed begrijp, zonder problemen de winter buiten doorgebracht, toch?
Welke variëteit?

Ah dunne Eryngium, ik moet er een paar hebben: natuurlijke groei of heb je ze in één keer gezaaid?
0 x
machouette71
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 14/03/18, 16:38

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par machouette71 » 19/04/18, 07:42

Bonjour à tous,

Nieuws hierover forum en een beginner in zowel tuinieren als fenocultuur, het is ongeveer twee maanden geleden dat ik je las en mezelf informeerde met de video's.
Mijn dekking is sinds kort (maart) van kracht omdat ik de methode begin dit jaar heb ontdekt.
Ik zei tegen mezelf dat we, om de opwarming van de grond te versnellen, drie weken lang een zwart zeildoek over het hooi konden leggen. Tot half mei. Kan dit het bodemleven schaden? Vanwege de temperatuur onder het zeildoek?

Bedankt en sorry als de vraag al gesteld is. Fijne zonnige dag. : Cheesy:

Caroline
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/04/18, 09:24

nico239 schreef:Prachtig panorama...

Wij vonden het al een wonder dat onze Lavas herboren werd....
Hoe plotseling lijkt ze levendig...
Hoe vermenigvuldigt het zich?

Nou, het is meer voor mevrouw, want ik heb de smaken van een bouillonblokje : Lol:

Ik heb 10 opnieuw geplante frambozenstruiken gekocht... Ik weet niet meer precies wanneer, maar ze beginnen nog steeds.

Ze zijn 30 cm hoog, liggen in de schaduw aan de rand van het bos en hebben hun voeten in een mengsel van stro en eikenbladeren...
Tot nu toe maak ik me geen zorgen, maar misschien raak ik er wel gestresseerd door... en vraag ik je regelmatig dingen...
Het waterniveau houdt stand, a priori is het hebzuchtig, nietwaar?

De kolen hebben, als ik het goed begrijp, zonder problemen de winter buiten doorgebracht, toch?
Welke variëteit?

Ah dunne Eryngium, ik moet er een paar hebben: natuurlijke groei of heb je ze in één keer gezaaid?


1) Lavas: in eerste instantie een “emmer” aangeschaft; dan herstel van zaden en zaaien...

2) Frambozenstruiken zijn, als ze "groenblijvend" zijn (= vrijwel continue productie), gevoelig voor droogte (ze vormen oppervlakkige wortels). De bloemen vallen af ​​zodra het warm en droog is. De productie stopt. Dus ja, je moet ze water geven.

De anderen kun je desnoods laten staan, tenzij ze dreigen te sterven: ze produceren veel aan het einde van de lente / begin van de zomer. De droogte heeft voor hen niet zoveel gevolgen...

3) Ja. Deze kolen hebben de winter buiten doorgebracht (boerenkool, 1 sluitkolen, Siberische kolen)... Zonder enige voorzorg. Zoals de “zaaiuien” (uien “vergeten” tijdens de oogst; gevonden bij het uitrollen van het hooi; gegroepeerd in twee rijen om ze op dezelfde plek te hebben; ze zijn in hun tweede jaar en gaan zaaien. ..
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/04/18, 09:27

machouette71 schreef:Bonjour à tous,

Nieuws hierover forum en een beginner in zowel tuinieren als fenocultuur, het is ongeveer twee maanden geleden dat ik je las en mezelf informeerde met de video's.
Mijn dekking is sinds kort (maart) van kracht omdat ik de methode begin dit jaar heb ontdekt.
Ik zei tegen mezelf dat we, om de opwarming van de grond te versnellen, drie weken lang een zwart zeildoek over het hooi konden leggen. Tot half mei. Kan dit het bodemleven schaden? Vanwege de temperatuur onder het zeildoek?

Bedankt en sorry als de vraag al gesteld is. Fijne zonnige dag. : Cheesy:

Caroline


Dit is een ‘tactiek’ die ik heb overwogen. Maar nog steeds niet uitgevoerd!!!

Het grote nadeel is naar mijn mening de vertraging van de luchtcirculatie... Als de hooilaag dik genoeg is, denk ik dat deze de oververhitting zal "bufferen"...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 269-gasten