Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Stef72 » 22/03/18, 18:06

green68 schreef:Goedenavond iedereen.

Omdat ik de mogelijkheid heb om riet te herstellen, zoek ik de C / N.

Ik kwam deze pdf tegen Indicatieve tabel met C / N-verhoudingen voor verschillende materialen maar geen riet :(

Als iemand een benadering heeft, ben ik nemer (in groen en / of in sec) :? :D


Ik kan je de c / n-verhouding niet vertellen, naar mijn mening minstens evenveel of zelfs meer dan tarwestro (als het riet eerder geel is, niet aan het begin als het groen is!).
Ik had er vorig jaar veel van in mijn tuin, ik heb ze geplet, het was een geweldige mulch voor mijn aardappelen en ik vond de grond erachter lekker ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/03/18, 18:09

Alles over de samenstelling van rioolwaterzuivering hier:

http://www.smra68.net/z_pdf/vous-avez-d ... oseaux.pdf

De gemiddelde C / N zou 45 gedeeld door 0,16 of 280 zijn ... We zijn niet ver van hout. Dit is niet echt verrassend: het is in de eerste plaats een vezelige staaf (die buigt maar niet breekt!).

[De tabel die u geeft, lijkt mij een van die "eerdere" compilaties: voor as heeft een C / N-verhouding nauwelijks zin, aangezien de C en N weg zijn tijdens verbranding ...]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/03/18, 18:16

Stef72 schreef:
Ik kan je de c / n-verhouding niet vertellen, naar mijn mening minstens evenveel of zelfs meer dan tarwestro (als het riet eerder geel is, niet aan het begin als het groen is!).
Ik had er vorig jaar veel van in mijn tuin, ik heb ze geplet, het was een geweldige mulch voor mijn aardappelen en ik vond de grond erachter lekker ...


Onze boodschappen kruisten elkaar: a priori is het veel rijker aan C en armer aan stikstof dan stro ...

Dit zal zeker een zeer positief effect hebben op de humificatie / activiteit van de schimmels. Ten koste van het risico van een depressief effect op veeleisende gewassen. Dat kunnen we compenseren door bijdragen van stoffen die rijk zijn aan N (die aan het begin van de tabel gezet door green68). Of mogelijk door "organische" stikstofmeststoffen.

Een orde van grootte van "compensatie": 5 kg zuivere stikstof voor 100 kg riet gewogen "vers"

(zie het mestlabel; als bijvoorbeeld 15% stikstof, deel de 5 kg dan door 0,15 om de hoeveelheid mest te krijgen, dus 30 kg!)

Nog een "tip" al genoemd: kweek peulvruchten, die, gespeend van stikstof, een maximum uit de lucht zullen halen.
2 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par green68 » 22/03/18, 19:46

Bedankt voor je snelle reacties.

Did67 schreef:...
[De tabel die u geeft, lijkt mij een van die "eerdere" compilaties: voor as heeft een C / N-verhouding nauwelijks zin, aangezien de C en N weg zijn tijdens verbranding ...]


De tafel leek mij onbruikbaar zoals hij was :)

Stef72 schreef: ...
Ik had er vorig jaar veel van in mijn tuin, ik heb ze geplet, het was een geweldige mulch voor mijn aardappelen en ik vond de grond erachter lekker ...


In 2015 had ik dezelfde ervaring, gemalen riet + gras, op pot en uitstekend resultaat :)
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 22/03/18, 19:49

kleine opmerking
vorig jaar heb ik emmers rechtstreeks in het hooi getransplanteerd zonder dat ze de grond raakten en het begon weer (het was puinhoop)
dus ik denk dat we dikke lagen MO op de grond kunnen leggen en er direct in kunnen groeien, dat ga ik dit jaar nog eens proberen
dus leg een superlaag van riet, waarom zou je geen rekening houden met Didier's opmerking, dus door bijvoorbeeld grasmaaien te associëren (een andere bron van OM gemakkelijk te vinden, kom dichter bij de groene ruimtes van de stad, wanneer ze gazons maaien )
door jarenlang prettige grondlagen op de grond te zetten, krijgen ze een goed herstel : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Deldel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 23/03/18, 11:59
x 1

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Deldel » 23/03/18, 12:06

hallo, nu komt de enige deze techniek tegen die ik ook graag zou willen implementeren. alleen is het lente ... is het mogelijk om op dit moment de laag hooi te leggen?

Ik kan niet wachten om het te proberen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par denis17 » 23/03/18, 12:38

Je kunt het nu meteen doen, ik heb de mijne een week geleden persoonlijk uitgerold.
denis
0 x
Deldel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 23/03/18, 11:59
x 1

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Deldel » 23/03/18, 13:08

hello,

deze samenvatting is geweldig, maar ik weet niet of je hetzelfde probleem hebt, als ik het nummer van de pagina die ik wil raadplegen, dan gebeurt er niets. niet mogelijk om direct naar de betreffende pagina te gaan. het blijft alleen om pagina voor pagina verder te gaan ...
1 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par ChristianC » 23/03/18, 19:24

deldel schrijft:hello,

deze samenvatting is geweldig, maar ik weet niet of je hetzelfde probleem hebt, als ik het nummer van de pagina die ik wil raadplegen, dan gebeurt er niets. niet mogelijk om direct naar de betreffende pagina te gaan. het blijft alleen om pagina voor pagina verder te gaan ...


Ja, het is saai.

Maar u kunt het probleem als volgt omzeilen:

1 / - de sitepagina (bovenaan) ziet er ongeveer zo uit: https: //www.econologie.com/forums/landbouw/le-potager-du-paresseux-jardiner-plus-que-bio-sans-fatigue-t13846-9810.html

"-9810.html" staat voor pagina 982.

2 / - dus als je pagina 801 wilt bereiken, verander je het nummer 9810 met 8000

Goede luiheid!
1 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par dede2002 » 24/03/18, 07:57

Did67 schreef:...

[De tabel die u geeft, lijkt mij een van die "eerdere" compilaties: voor as heeft een C / N-verhouding nauwelijks zin, aangezien de C en N weg zijn tijdens verbranding ...]


De stikstof die tijdens verbranding achterblijft, is geoxideerd (NOx) of niet (N2) :?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 195 gasten