Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/03/18, 16:12

Herinnering: conferentie vrijdagavond in Brumath (Bas-Rhin) / 20 uur

In het kader van de week van de alternatieven voor pesticiden geef ik aanstaande vrijdag een conferentie in Brumath - Stadhuiskamer - 20 uur.

Schermopname 03-20-18 Poster Brumath.PNG
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 20/03/18, 17:43

Did67 schreef:Ik maak onderscheid tussen verse groenten, waarvoor ik wat 'vroege groenten' zou willen hebben, in het idee om zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn (ik ben een grote eter van salades, kool, tomaten, enz ...) en groenten voor opslag , waarvoor het zinloos is om te haasten ... Bij mij zijn het vaak 2 of 3 nachten die een probleem vormen, niet meer. Ze kunnen mijn seizoen met 1 maand of meer "verkorten". Of 20%.

mijn opmerking betrof meer de moestuinbestelling dan verwarming, andere soorten kiezen, mijn opa had altijd salade in de tuin, ook al woonde hij in Noooord...... (en geen zin in verwarmingssnoer 40 jaar geleden)
tussen sla, andijvie, witlof, paardenbloem, veldsla, kelder, chassis, hij had leren omgaan,
achteraf kunnen we begrijpen dat we de voorkeur geven aan sla boven andijvie,

voor het verplanten van planten heb ik vaak gemerkt dat een vroeg getransplanteerde tomatenplant niet eerder tomaten geeft, het eerste boeket bloemen dat vroeg verschijnt levert over het algemeen niets of niet veel op, zeer persoonlijke ervaring en observatie, kan - zelfs een simpele overtuiging zijn
mijn beste jaren met tomaten waren niet de jaren waarin ik vroeg tomaten had, maar die waarin ik laat tomaten had, het is meer het einde van het seizoen dat een goede oogst omzet in een zeer goede oogst

thuis was de wedstrijd met de buren om een ​​rijpe tomaat te hebben voor het stadsfeest, dat wil zeggen in het laatste weekend van juli, ik heb zeer zelden een rijpe tomaat vóór deze datum in de grond gezien, mijn vader maakte zijn eigen planten zoals de buren (mijn actieve vader, de gepensioneerde buren) en ik zag vaak getransplanteerde planten van heel verschillende maten (die van mijn vader waren heel klein, die hij uit trots nog steeds verplantte, die hij van de buren grotere kreeg), einde met dezelfde ontwikkeling, (en daar was hij trots op zichzelf)

dus voor mij schrikt het gebruik van een verwarmingssnoer mij niet af, ik vraag me alleen af ​​of het nodig is om zo vroeg te zaaien en er één te moeten gebruiken, is wachten tot eind april begin mei echt te laat?

Didier, heb je vorig jaar na de vorstramp opnieuw gezaaid en zo ja, had je de indruk dat je ver achterop was geraakt met je oogst? vergeleken met voorgaande jaren
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/03/18, 18:01

Vorig jaar heb ik allebei nieuwe planten gekocht en opnieuw geplant. En er waren er ook die niet stierven (het merendeel van de kolen, uien, prei, salades...). En de tomatenplanten uit de kas, bevroren, die op grondniveau ontkiemden. Hetzelfde geldt voor een courgette. En er waren spontane protesten...

Maar over het algemeen ben ik het met je eens dat we ons niet moeten haasten, ook al probeer ik, volgend op mijn "uitrusting" (kas, chassis), een "primeur-assortiment" te hebben (ook om te leren, want ik blijf een "middelmatige tuinder" die moet leer de planten beter kennen).
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 20/03/18, 18:16

Did67 schreef:Vorig jaar heb ik allebei nieuwe planten gekocht en opnieuw geplant. En er waren er ook die niet stierven (het merendeel van de kolen, uien, prei, salades...). En de tomatenplanten uit de kas, bevroren, die op grondniveau ontkiemden. Hetzelfde geldt voor een courgette. En er waren spontane protesten...

Maar over het algemeen ben ik het met je eens dat we ons niet moeten haasten, ook al probeer ik, volgend op mijn "uitrusting" (kas, chassis), een "primeur-assortiment" te hebben (ook om te leren, want ik blijf een "middelmatige tuinder" die moet leer de planten beter kennen).


Zoals bij al het leren heb je soms wat hulp nodig; je koord bestaat uit de kleine wieltjes van de fiets : Mrgreen:

dus jij die van experimenten houdt, zou kunnen proberen zaailingen op een meer gespreide manier te doen en te kijken wat er gebeurt, je hebt de ruimte om veel dingen neer te zetten, ik met mijn kleine tuin, als ik spreid is het om niet 12 salades tegelijk te hebben Tegelijkertijd kan ik niet te veel experimenteren

Ik heb nog niets gezaaid door gebrek aan tijd en energie, het leven geeft je soms niet de tijd om lui te zijn
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/03/18, 18:41

Ja, zo kunnen we het ook zien...

Beetje bij beetje spaar ik veel geld, zodra ik voor het hooi heb betaald. Dit jaar heb ik nog geen zaden gekocht. Een paar kleine bollen (uien, sjalotten etc.). Dus af en toe trakteer ik mezelf op een "uitspatting"...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/03/18, 19:54

13 april: Conferentie in Meistratzheim / 20 uur

Voor mensen uit het zuiden van Straatsburg die niet naar Brumath willen: de volgende conferentie in de Elzas is op vrijdag 13 april in Meistratzheim.


Schermopname 03-20-18 om 07.51 uur Conf Meistratzheim.PNG
Screenshot 03-20-18 om 07.51 Conf Meistratzheim.PNG (133.56 KB) 2255 keer bekeken
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/03/18, 09:18

Vanochtend zijn de minimumwaarden als volgt:

- temperatuur ministation (2 m hoogte): - 5° C
- minimumtemperatuur in chassis met dunne isolatie en weerstand: + 3° C
- mini-chassistemperatuur met isolatie zonder weerstand: - 1° C
- minimumtemperatuur in de kas: - 7° C

[De laatste drie temperaturen zijn "op grondniveau", ter hoogte van de verticaal geplaatste sonde].
1 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par denis17 » 21/03/18, 11:10

guibnd schreef:
denis17 schreef:Persoonlijk ben ik nog steeds niet begonnen met mijn zaailingen. Dit jaar probeer ik een nieuw proces, de zaden weken voordat de eerste zaden ontkiemen, oppotten en direct in de buitenkas plaatsen.
denis


Ja dat doet het. om te voorkomen dat kwetsbare ziektekiemen breken, kun je de D + 1-methode gebruiken (ik denk dat ik dit zag in het boek van Gilles Domenech, tuinieren op levende grond ) (ja dat is het pagina 68) met een klein controlemonster dat een dag voor het zaaien is ontkiemd. zodra uw controlemonster D + 1 begint te ontkiemen, weet u dat uw te zaaien partij de volgende dag zal ontkiemen, waardoor u de dag heeft om gemakkelijk uw partij D-1 te zaaien zonder risico op kiemen (u kunt D + 2 doen of 3 om meer marge te hebben)

Ik doe dit voornamelijk voor peterselie, welke spruiten grillig zijn, en ook wortelen.

Ik doe peterseliezaadjes in een glas water in de koelkast (en het kleine monster D + 1 dat erbij hoort). binnen 5-6 dagen (minder dan een week) ontkiemt en splitst het kleine monster, ik zal mijn peterselie op zijn plaats zaaien ... onfeilbaar!


Bedankt voor de info, en bovendien kun je zien of het pakje zaden nog kan ontkiemen : Wink:
denis
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 21/03/18, 17:06

Did67 schreef:Vanochtend zijn de minimumwaarden als volgt:

- temperatuur ministation (2 m hoogte): - 5° C
- minimumtemperatuur in chassis met dunne isolatie en weerstand: + 3° C
- mini-chassistemperatuur met isolatie zonder weerstand: - 1° C
- minimumtemperatuur in de kas: - 7° C

[De laatste drie temperaturen zijn "op grondniveau", ter hoogte van de verticaal geplaatste sonde].

het belang van het codon wordt goed geïllustreerd, de temperatuur daalt niet, maar groeit deze in dit chassis?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par green68 » 22/03/18, 17:31

Goedenavond iedereen.

Omdat ik de mogelijkheid heb om riet te herstellen, zoek ik de C / N.

Ik kwam deze pdf tegen Indicatieve tabel met C / N-verhoudingen voor verschillende materialen maar geen riet :(

Als iemand een benadering heeft, ben ik nemer (in groen en / of in sec) :? :D
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 262-gasten