Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/03/18, 10:16

Antivriessnoer in frame

Door de plotselinge temperatuurdaling kon ik mijn "antivries-elektriciteitssnoer" testen.

Dit zijn elektrische kabels die voornamelijk worden gebruikt om externe leidingen vorstvrij te houden.

Ik kocht een model met een thermostaat, ingesteld op + 3 ° [hieronder, hij schakelt in; boven ongeveer 6 ° wordt hij geactiveerd], 12 m lang, met een vermogen van 10 W / m als kenmerkend. Dus 120 W in totaal. Waarde: rond de 55 euro (in ieder geval!).

Dit is heel eenvoudig te installeren: het is een lus, heel flexibel. Ik gebruikte de sardines die ik gebruik om mijn infuus te fixeren, en ik maakte een soort gaas met constante tussenruimte van ongeveer 20 cm, helemaal over de onderkant van mijn frame. Boven het hooi. Onder de borden.

Ik heb gisteren rond 16 uur de stekker in het stopcontact gestoken. De temperatuur in het chassis, bedekt met 25 of 30 cm sneeuw, was bijna 0 °.

In het uur dat volgde, zakte het rond + 3 °.

En sindsdien is het onderhouden ...

Natuurlijk "stoort" het mij, in mijn "meer dan biologische" tuin, om voornamelijk nucleair elektriciteitsverbruik te hebben.

Niets is ooit perfect in deze wereld! Zelfs het weer niet, dat me dwingt tot zulke verdraaiingen !!!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 19/03/18, 13:51

Did67 schreef:Natuurlijk "stoort" het mij, in mijn "meer dan biologische" tuin, om voornamelijk nucleair elektriciteitsverbruik te hebben.

Niets is ooit perfect in deze wereld! Zelfs het weer niet, dat me dwingt tot zulke verdraaiingen !!!

in deze redenering zou de vraag niet gesteld moeten worden
waarom moet je verwarmen
je had paardenbloemen buiten getransplanteerd, hoe zit het?, had je hetzelfde kunnen doen met een “binnen” productie
Moet je voor meer dan biologisch niet kiezen voor andijvie? terwijl je wacht op de eerste wintersalades zonder verwarming?
We hebben het over de terugkeer van seizoensgroenten, dus waar is de plek voor vroege groenten?
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 19/03/18, 13:54

Did67 schreef:De hooimarkt ontwikkelt zich ...



Binnenkort zijn er grote demonstraties van paarden- en veefokkers in Rosheim om te protesteren tegen de stijging van de hooiprijs!

U moet uw uitgever vragen de oplage te vergroten, zodat hij niet zonder een openbare verbranding kan!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/03/18, 14:19

Moindreffor schreef:in deze redenering zou de vraag niet gesteld moeten worden
waarom moet je verwarmen
je had paardenbloemen buiten getransplanteerd, hoe zit het?, had je hetzelfde kunnen doen met een “binnen” productie
Moet je voor meer dan biologisch niet kiezen voor andijvie? terwijl je wacht op de eerste wintersalades zonder verwarming?
We hebben het over de terugkeer van seizoensgroenten, dus waar is de plek voor vroege groenten?


1) Het is slechts “een antivriesmiddel”; niet te verwarmen. En alleen de zaaiplaten in een van de twee frames.

[De kas heeft geen “antivries”-voorzieningen. Het tweede frame, momenteel bezet door het forceren van wintersla, ook niet]

2) De paardebloemen zouden binnenkort uitkomen (bij het laatste "krabben" dat ik deed).

Onder het hooi zitten wortels van Verona rood.

En dit jaar is er witlof, die volgend voorjaar zal produceren.

3) Het "antivries"-systeem houdt alleen verband met de "onvoorspelbaarheid" van de zaaidatum. En natuurlijk de luiheid om de platen naar de garage te "brengen", om ze er vervolgens weer uit te halen...

4) Het lijkt een beetje op de sodomisering van fruitvliegjes: de thermostaat reguleert; de weerstand ligt rond de 120 W. Dat is 1 kWh per 8 uur als hij non-stop zou werken. Kortom, als de aflevering 4 nachten duurt, verbruik ik ongeveer 10 of 15 kWh (ons jaarlijkse elektriciteitsverbruik is 2!). Dus in principe stoort dit mij. Maar in de energiebalans van het huis is het niet eens een ‘druppeltje mist’ [ruwweg is ons huishouden, bij direct verbruik, 500 kWh elektriciteit, 2 ton pellets = ongeveer 500 kWh biomassa, iets meer dan 4 liter brandstof voornamelijk LPG, of nog eens 20 kWh; Ik heb het niet over de belichaamde energie van bouwmaterialen, voedsel, enz...).
2 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 19/03/18, 14:23

Did67 schreef:Antivriessnoer in frame
...........
Natuurlijk "stoort" het mij, in mijn "meer dan biologische" tuin, om voornamelijk nucleair elektriciteitsverbruik te hebben.



Ik weet niet zeker of ik je schuldgevoel verlicht door dit te zeggen, maar als de temperaturen in Frankrijk negatief zijn, wordt elke extra elektrische verbruiker, in dit geval je kabel, (onder voorbehoud van alle omstandigheden) gevoed door een overeenkomstige verhoging van de temperatuur. fossiele productie (gas of steenkool). Je hebt de nucleaire productie niet verhoogd....

Nou, je moet positief zijn!

De planten die je van de vorst hebt gered, worden binnenkort verplant, groeien en nemen CO2 op.

Stel dat u 5 kWh verbruikt gedurende een koude periode van 5 dagen (uw kabel verwarmt ongeveer 1 uur op 2 gedurende 5 dagen)? Laten we ook aannemen dat steenkool (de ergste) de energiebron is, met een CO1-uitstoot van ongeveer 2 kg/kWh. Dus 5kg extra uitgestoten tijdens de koude periode door Didier..

Zullen uw planten meer dan 5 kg droge stof produceren? Ik weet het niet zeker, maar dat plaatst het in perspectief.

Over het geheel genomen blijft uw tuin, ondanks deze kabel, nog steeds een CO2-opslager.

Bewerken: verzonden zonder het vorige bericht van Didier te hebben gezien, maar dat verandert niets aan de redenering, ook al kunnen we de consumptiewaarden bespreken.
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 19/03/18, 14:31

Er zijn verwarmingskabels speciaal bedoeld voor deze tuinbouwtoepassingen en het is gemakkelijk om zonder thermostaat te werken, rekening houdend met enerzijds de lengte van de draad die net voldoende is om de temperatuur op peil te houden (wetende dat deze buiten kritieke periodes wordt losgekoppeld), anderzijds anderzijds de traagheid van het substraat (afhankelijk van de opstelling van de inrichting die in deze zin kan worden opgesteld). Voor kleine hoeveelheden energie lijkt elektriciteit een redelijk bevredigende oplossing, ook al moeten we niet alleen kijken naar de "end-of-line"-efficiëntie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/03/18, 16:59

Ik had geen idee van het benodigde vermogen... Dus ik heb de lengte ter plekke gekozen...

Het voordeel van de thermostaat is dat ik een vrij dicht gaas kan maken, "overweldigend" kan zijn, terwijl ik hem voor de veiligheid aanzet als ik "bang" ben voor een "kleine vorst", maar gewapend ben voor de grote vorst zoals die van 21 april afgelopen jaar...

Dat gaan we vanavond zien, want er wordt voorspeld dat het -6°C wordt.

En zelfs als u vergeet de stekker uit het stopcontact te halen, "valt" hij automatisch uit zodra de temperatuur overdag stijgt...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/03/18, 17:01

Ahmed schreef:... anderzijds de traagheid van het substraat (afhankelijk van de opstelling van de inrichting die in deze zin kan worden opgesteld).


Daar, in dit geval met kozijnen met een mooie hooilaag, dus "isolerend", en de platen er gewoon bovenop, hebben we bijna geen traagheid (het beetje aarde in de platen!)...

Ik zou sowieso een thermostaat hebben geïnstalleerd... De bestaande optie was snel gezien.
1 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 19/03/18, 21:02

Did67 schreef:Antivriessnoer in frame

Door de plotselinge temperatuurdaling kon ik mijn "antivries-elektriciteitssnoer" testen.

Natuurlijk "stoort" het mij, in mijn "meer dan biologische" tuin, om voornamelijk nucleair elektriciteitsverbruik te hebben.

Niets is ooit perfect in deze wereld! Zelfs het weer niet, dat me dwingt tot zulke verdraaiingen !!!

ja Didier, je overdrijft! je zou nog een warme laag kunnen maken met paardenmest : Mrgreen: (Ik plaag je omdat ik vanaf eind maart ook een tuinbouwverwarmingskabel heb voor mijn zaailingen, vooral voor de temperatuurdalingen 's nachts)

samen met mijn vader maakten we als kind een warme luier; mijn vader had een lange, heel dunne thermometer diep in de binnenkant gestoken en elke dag moest ik de temperatuur komen opnemen en noteren... boe, het warmde daarbinnen op!! minstens 50°C op het hoogtepunt van het geweervuur ​​midden februari.
Vervolgens hebben we veel zaden in dit chassis gezaaid toen de temperatuur daalde.
het moeilijkste is om de temperatuur goed te beheersen, omdat de mest doet wat hij wil, hij gehoorzaamt niet aan een thermostaat : Mrgreen:
Het was een geweldige objectles...
2 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/03/18, 23:58

Moindreffor schreef:
Carl schreef:
ChristianC schreef:Ik denk dat ik wacht tot mijn erwtenzaailingen 10 cm bereiken voordat ik ze in de grond zet.
Welke techniek raadt u aan om ze te beschermen tegen mogelijke konijnen ...?

Elke voet beschermen met een fles waarvan de kolf is afgesneden?

tegen konijnen is het de hele moestuin die beschermd moet worden, ze vallen je erwten aan, ongeacht hun grootte en de rest van de vleugelspelers


Ah, konijnen zijn een gedoe.

Voor de buitenmoestuin heb ik bij aankomst snel een hek met kippengaas gebouwd...

Dat was genoeg.

Terwijl ze door de vallei zwermden, trad de lokale bevolking hard op en er waren er veel minder.

Maar achter de hekken zijn we beter, dat is zeker.

De katten hebben vandaag een mooie meegebracht... nou ja

Aan de andere kant vertelden mijn jachtvrienden me op hekniveau dat het niet genoeg zou zijn en dat ze eronder zouden gaan.
Nou ja, helemaal niet.
Niemand ging er onderdoor, noch in de lusthof, noch in de moestuin.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten