Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/02/18, 19:42

Ahmed schreef:... grassen die vanwege hun uitlopers zeer water- en voedingsintensief zijn en ook uitbundige planten die de groenten gaan domineren die vrijwel allemaal minder robuust zijn dan het onkruid. Er zijn nog klaverzuring, vogelmuur, Perzische ereprijs, postelein en andere laagblijvende planten...


Ik zag het niet. Of hebben we tegelijk gepost?

Grassen maken me blijkbaar minder zorgen dan jij (behalve krabgras, ik heb een besmet gebied, dat is geclassificeerd als een ongedierte dat ik eruit trek - moeilijk, ik snij met een mes; het komt direct op de lijnen van zaaien, bijvoorbeeld tussen het hooi).

De rest, oké.

Je moet zien hoe je spontane flora evolueert... Thuis exploderen oxalis, vogelmuur, Perzische ereprijs (maar geen postelein) van het ene jaar op het andere...

Let op, dit kan een probleem zijn bij ... lage groenten. Een deel van mijn puree, dat spontaan in een plank kwam die het hele jaar 2017 kaal bleef, werd goed gedomineerd. Ik sprokkelde hier en daar een beetje. Trouwens, ik "steek" de ereprijs of de vogelmuur - het zijn allemaal dezelfde zeer praktische stoffeerders, omdat ze tapijten maken die beginnen met een punt... Dus je "steekt" er een en heel snel laat je een plaat los ter grootte van een hand... (nog meer voor de pimpernel).
1 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par GEK » 19/02/18, 20:40

phil53 schreef:Daar heb je een permacultuurfundamentalist gevonden!
Ik wrijf samen met tedere mensen en dankzij jouw advies probeer ik niet langer te overtuigen. Ik laat het zeggen en ik doe het naar mijn mogelijkheden.


Hij is vooral een fundamentalist van wathij denkt permacultuur zijn. Geen van de acties die hij aanhaalt is verplicht in de "echte" permacultuur (die van de oprichter Mollisson) omdat deze laatste geen dogma kent.

Ik ben benieuwd wat hij vindt van "verbinding met de omgeving"? Gaat het om de inzet om aan elektrocultuur te doen, de mandala om de groenten te laten resoneren, de afwezigheid van de gulden snede in de moestuin van Didier...
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 19/02/18, 21:09

Did67 schreef:Maar goed, ik ben gerustgesteld, ik doe niet aan permacultuur. Daar gaat het mij om! Gisteren, in mijn woonkamer, was ik niet duidelijk, ik twijfelde zelfs!


Bovendien heb je met je elektrische afrastering de "ecologische gang" van je zwijnen en herten (of hinden?) verwijderd, daar ben je eerlijk gezegd onvergeeflijk .... Nog een bewijs.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Stef72 » 19/02/18, 21:55

hallo didier,

als mensen me vragen wat ik doe, hangt het af van met wie ik praat. Als ze "jong" zijn, zeg ik dat het permacultuur is, in de zin dat ik de grond mulch, ik bewerk de grond niet en ik neem de tijd om te kijken hoe mooi het is als alles alleen maar groeit! Aan de andere kant, als ik het mijn oma uitleg, leg ik haar uit dat het tuinieren is met afgedekt hooi, dat snapt ze heel goed en vindt het niet stom, integendeel!

in feite zijn degenen die als de andere marionet op je gaan vallen helemaal niet per se erg goed geïnformeerd over tuinieren... en zouden ook een beetje nederigheid en meer samenwerking moeten zoeken aan de kant van de menselijke permacultuur!
3 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 19/02/18, 22:34

Did67 schreef:Ah, het begint een beetje te reageren op het onderwerp permacultuur!

Screenshot 02-19-18 commentaar perma.PNG
Ik kom terug op het idee van permacultuur, zonder de laatste video te hebben gezien, maar als reactie op een publicatie van Rustica.

Ik heb absoluut niets tegen de krant, het is alleen om te zeggen dat de TERM permacultuur in de mode is en dat het, zoals elke mode, het onderwerp is van onvruchtbare conflicten tussen de grote oude kennishouders en de neocohorten.

Dit leidt tot het soort reflecties zoals die hierboven, wat mij betreft kan het me uiteindelijk niet schelen, zoals permacultuur en zoals ... fenocultuur beoefend als rituelen.

Iedereen-past-en-probeert-het-beste-te-doen....cultuur

Het is de beste manier om bij elkaar te blijven in plaats van zo snel mogelijk twee groepjes van twee te maken want de een zaait op 6 april en de ander op 7 april... Beeld

Kortom, ik geef verreweg de voorkeur aan de vrolijke puinhoop van Didier boven alle conventies, verenigingen en gangen van alle oorsprong en waarom niet de wachttorens zolang we er zijn Beeld
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/02/18, 09:55

Ik ben heel blij mezelf te vinden tussen mensen die er niets om geven!

Maar wie duizend wonderen ontdekt - het plezier van ontdekken / doen / observeren / produceren en eten... Wat wil je nog meer? Een religie om achter een goeroe te stompen? Een grote inquisitie tegen niet-orthodoxen?
1 x
Avatar de l'utilisateur
stylo67
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 48
Inschrijving: 19/05/17, 08:48
Plaats: alsace franche county
x 27

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par stylo67 » 20/02/18, 13:59

hallo ik kom even tussenbeide om niet over permacultuur te praten maar over het weer ja omdat ik zie dat sommigen zich afvragen wanneer ze moeten zaaien ik kan je toch vertellen dat volgende week d'na de winterprojectie kaarten zelfs ten zuiden van zware sneeuwval zijn gepland over een week, dus voor tuinieren denk ik dat we zullen moeten wachten, maar het is slechts een voorspelling die misschien niet uitkomt, maar ....
0 x
Avatar de l'utilisateur
bobbysolo67
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 23/07/16, 15:29
Plaats: Elzas
x 28

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par bobbysolo67 » 20/02/18, 14:08

pen67 schreef:hallo ik kom even tussenbeide om niet over permacultuur te praten maar over het weer ja omdat ik zie dat sommigen zich afvragen wanneer ze moeten zaaien ik kan je toch vertellen dat volgende week d'na de winterprojectie kaarten zelfs ten zuiden van zware sneeuwval zijn gepland over een week, dus voor tuinieren denk ik dat we zullen moeten wachten, maar het is slechts een voorspelling die misschien niet uitkomt, maar ....


Een Engels gezegde, dat ik ken in de Elzasser, leert ons om pas in de grond te zaaien of te planten als je kaal op de grond kunt zitten... (Foto verboden)
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 20/02/18, 14:12

Ik ga de video bekijken, maar ik wilde eerst reageren
het is relatief eenvoudig om fenocultuur te definiëren zoals Didier het ons beschrijft, ik bedoel relatief, want als we denken dat de angst van het begin van Didier was dat deze draad heel snel sterft, is het zo stervende dat we je geen pauze kunnen gunnen van meer dan 48 uur zonder erg laat te zijn
voor permacultuur, eigenlijk, sinds ik erover hoor, weet ik nog steeds niet wat het is en waar het echt uit bestaat, het enige waar ik zeker van ben is dat het een "trendy" ding is "en om het gezicht van die te zien die het promoten, of de taal die ze gebruiken, goed voor mij permacultuur en op dezelfde voet te zetten als ecologie,
Didier is een voormalig agronoom en hij laat ons kennismaken met fenocultuur
een goede ecoloog zou ook zijn visie op goed beheer van de natuur aan ons voorleggen, daar hebben we recht op permaculturisten en ecologen, dus mensen die weten zonder te hebben gestudeerd

dus ik ben blij dat Didier niet wordt erkend als iemand die aan permacultuur doet, ik denk dat hij dat als een heel goed compliment moet beschouwen, en daarom doe ik dat ook niet. : Mrgreen:
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 20/02/18, 14:40

Toch een kleine vraag (dom?) aan Didier over de laatste video.

Ik denk dat ik herkende naar wie je verwijst als je het hebt over dood hout in de heuvels.

Het is waar dat wanneer je een video voor ons maakt over het uitrollen van hooi in ondergoed en op blote voeten, we kunnen gaan twijfelen aan je gezond verstand, maar laten we verder gaan...

Dat gezegd hebbende, als je dood hout beschikbaar hebt (het is geen kwestie van de bossen plunderen, laten we duidelijk zijn), kan het geen kwaad om het op de moestuin te "strooien" nadat je het hebt geplet, toch? Ik heb het over minimale input per oppervlakte-eenheid naast de rest, eenvoudigweg met het doel om zo goed mogelijk gebruik te maken van de organische stof die we beschikbaar hebben.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 278-gasten