Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par GEK » 19/01/18, 11:37

Den54 schreef:Voor subsidies in Isère heb ik snel gekeken, dat is voorbehouden aan gemeenten lijkt het.

Et :!: aandacht :!: voor liefhebbers van vijvers (echte), het zijn geen bassins, en ze zijn onderworpen aan regelgeving (met name aanvraag bij het gemeentehuis, en op minder dan 50 m van een buurman ... ongeacht de grootte) Het zou nog steeds zonde zijn om het te moeten vullen - met zijn inwoners - vanwege een buurman "in zijn recht"
https://www.efl.fr/actualites/particuli ... 0e3fc3502d

(We kunnen niet eens meer een kippenhok en zijn haan op ons platteland hebben... :frons: )


Oeps, ik wist niets van deze regeling rond vijvers, reden te meer om de betrekkingen met de buren te regelen.

Ik denk ook dat veel sites de ecologische impact van een vijver in de tuin overdrijven, een paar m2 water maakt nog geen vijver. Het is vooral leuk om naar een vijver te kijken en te luisteren.

Een van de voordelen die ik niet had voorzien en waarvan ik geen spoor op het net had gevonden, is het extra watervoorzieningsaspect. Hiermee kan ik gieters veel sneller vullen dan bij de kraan, gewoon de vijver induiken. Daarnaast recupereren we water dat meer beladen is met micro-organismen en mineralen dan het regenwater waarmee wordt gevuld. Ik heb geen pompsysteem om het water van zuurstof te voorzien, ik gebruik het gewoon voor mijn gerichte zomerbewatering (sla, kool, bonen, frambozen) en ik vul de vijver regelmatig bij met regenwater (een simpele slang van de recuperator duikt in de vijver). Zo wordt er meer zuurstofrijk water in de vijver gebracht en wordt het geladen water uit de vijver teruggewonnen voor de planten.
In het voorjaar zorgt de vijver ook voor veel algen waarvan de groei ruim voor de waterplanten begint, deze draadalgen, die zeer gemakkelijk te herstellen zijn, vergaan zeer snel op de grond en ik ben ervan overtuigd dat ze de rol van bemesting kunnen spelen wanneer de vegetatie in de lente begint, gezien de snelheid waarmee ze op de grond verdwijnen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/18, 12:07

Op het laatste punt (kunstmest), goed gezien!

a) Het leven is ontstaan ​​in water. Daar worden dan ook de mechanismen die het mogelijk maken om biomassa te maken uit water, CO² en stikstof uit de lucht het gemakkelijkst ingezet; Het was de grote ontdekking dat cyanobacteriën (zoals "blauwalgen" vaak ten onrechte vaak worden genoemd) zich hebben ontwikkeld uit mineralen en CO²/N² uit de lucht!

b) Dus ja, deze cyanobacteriën kunnen het systeem verrijken.

c) Dit blijft toch een bescheiden bijdrage: in de rijstvelden, die veel warmer zijn en dus effectiever dan onze vijvers, gaat het om 10 tot 30 kg N per ha. Te vergelijken met chemische bemestingen (grove gegevens die de "behoeften" van planten situeren) van een orde van grootte van 150 kg N!

https://www.ird.fr/layout/set/print/la- ... s-rizieres
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 19/01/18, 13:06

Did67 schreef:Ik heb gelezen - maar zelf niet ervaren - dat het inderdaad aan te raden is om de grootste teentjes (buiten) te planten als je grote knoflook wilt hebben...



Hier, een vraag!

Is het mogelijk (heeft iemand geprobeerd) om in de herfst kiezels van je eigen zomeroogst te planten? Ik heb gelezen over een periode van rust die breekt met de nodige kou.

PS: het is om de schmilblick vooruit te helpen, ik heb in 2017 geen knoflook geplant of geoogst en dit najaar ook geen knoflook geplant.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/18, 13:58

1) Ik heb alleen gekochte knoflook geplant. Ik heb niet opgelet of het productiejaar op het etiket stond!

2) Desalniettemin denk ik dat ik uw vraag met vrijwel zekerheid bevestigend kan beantwoorden: ik had knoflookspruiten van kroppen die ik was vergeten te oogsten ("mislukkingen", die in de grond bleven; spruiten in de herfst)
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 19/01/18, 14:17

Did67 schreef:1) Ik heb alleen gekochte knoflook geplant. Ik heb niet opgelet of het productiejaar op het etiket stond!

2) Desalniettemin denk ik dat ik uw vraag met vrijwel zekerheid bevestigend kan beantwoorden: ik had knoflookspruiten van kroppen die ik was vergeten te oogsten ("mislukkingen", die in de grond bleven; spruiten in de herfst)


Bedankt voor het antwoord, het is in ieder geval waar!

Maar anders was je oogst van 2017 erg laag geweest (als je zaad had gekocht) in vergelijking met de (indrukwekkende!) oogst van 2016 die je ons in een video hebt gepresenteerd?
Waar wijt u het aan?
0 x
anarchorete
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 20/12/17, 09:45
x 2

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par anarchorete » 19/01/18, 14:26

De erwtenzaaiperiode nadert, ik maak van de gelegenheid gebruik om een ​​haakje te openen over de gereedschappen om de voren in het hooi te openen (ik vond niets over dit onderwerp in de samenvatting van de draad). Ik heb mezelf nog geen voor gemaakt, dus voordat ik koop, wil ik alle mogelijkheden evalueren om de meest praktische te kiezen.

Na wat onderzoek, hier is wat ik vond:

- klassieke trimmer (zie dit model: hhttps://www.amazon.fr/Fiskars-Dresse-b ... 00T9DMWPA/); de belangrijkste nadelen zijn dat je loodrecht op de voor moet werken en dat je 2 gangen moet maken om een ​​voor te krijgen
- de schuine kantenschaar (zie hier: https://www.ebay.fr/itm/Cisaille-a-Bord ... SwTmtaS6YZ) ziet er interessant uit. Het heeft dezelfde tekortkomingen als de edger, maar is misschien gemakkelijker te hanteren (zolang de opening van het scheermes groot genoeg is om door de dikte van het hooi te snijden.)
- de oude hooisnijder (voorbeeld: https://www.ebay.fr/itm/ANCIEN-COUPE-FO ... Sw9idaRTd5) gekarteld of niet. Heeft het voordeel om in de richting van de voor te werken, maar vereist een dubbele doorgang. Aan de andere kant ben ik bang dat het te kort is (gemiddelde grootte van het gereedschap: ongeveer 1m) NB: de hooisnijder in de staart lijkt me niet echt geschikt.
- de CUTERB (http://www.cuterb.fr/) een gepatenteerd stuk gereedschap dat perfect geschikt lijkt voor het maken van voren in het hooi. Als de sleufdikte instelbaar was, zou dat nog beter zijn. Aan de andere kant ben ik bang dat het de vloer zal beschadigen. Om te proberen (ik zal contact met ze opnemen om de prijs te weten). De presentatievideo is echt overtuigend:


Heeft iemand ooit een van deze tools geprobeerd?

PS: moeten we hier niet een apart draadje voor openen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/18, 14:39

Ik denk dat deze gereedschappen die perfect de grond of een gazon "snijden", niet het hooi "snijden", dat in de grond zal zinken...

Om meer te weten te komen, slijp je een spade en probeer...

Hooi is een vezelachtig materiaal (cellulose), een beetje "saai" om te snijden... Vooral uitgespreid wordt het een beetje "kauwgom"... Mijn ervaring is dat je moet "zagen" (messen met inkepingen of microvertanding, Sillon'net) of snijden met gemechaniseerde machines met zeer hoge rotatiesnelheid (dressoirranden)...

Maar proeven zijn welkom.

Ik heb een elektrische reciprozaag geprobeerd, maar het is niet erg overtuigend: door mijn gegroefde plank gaan we vooruit, maar het is niet gemakkelijk!
1 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par GEK » 19/01/18, 14:42

Did67 schreef:Op het laatste punt (kunstmest), goed gezien!

a) Het leven is ontstaan ​​in water. Daar worden dan ook de mechanismen die het mogelijk maken om biomassa te maken uit water, CO² en stikstof uit de lucht het gemakkelijkst ingezet; Het was de grote ontdekking dat cyanobacteriën (zoals "blauwalgen" vaak ten onrechte vaak worden genoemd) zich hebben ontwikkeld uit mineralen en CO²/N² uit de lucht!

b) Dus ja, deze cyanobacteriën kunnen het systeem verrijken.

c) Dit blijft toch een bescheiden bijdrage: in de rijstvelden, die veel warmer zijn en dus effectiever dan onze vijvers, gaat het om 10 tot 30 kg N per ha. Te vergelijken met chemische bemestingen (grove gegevens die de "behoeften" van planten situeren) van een orde van grootte van 150 kg N!

https://www.ird.fr/layout/set/print/la- ... s-rizieres


Ja, het is zeker vrij bescheiden, vooral omdat ik er ook geen tonnen van oogst (2 tot 3 emmers van 10L per voorjaar) maar het is een bron van stikstof die snel beschikbaar is in de buurt van de planten als de grond nog te koud is om goed te mineraliseren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/18, 14:58

U moet uw organische stof nog steeds afbreken ("mineraliseren"). Maar het is een materiaal dat gemakkelijk afbreekt, extreem kwetsbaar is, in afwezigheid van cellulose en vezels...

En het is gratis!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 19/01/18, 17:45

nico239 schreef:Ah, ik wist niet dat hij subsidies had... die van ons zijn belachelijk, ik betwijfel of er rekening mee zal worden gehouden. : Mrgreen:
In feite hebben we de kleine eerst gemaakt met een thermisch gevormd zwembad... pfff op onze hellende grond is het erg moeilijk om correct te installeren.
Dus die hebben we weggedaan en we vinden dat het met EPDM veel koeler is en daarnaast kunnen we een iets groter en dieper zwembad maken.
Voor het profiel bestaat het risico van 3 "steile" zijden en een zacht glooiende strandzijde: maar niets is definitief.


wees voorzichtig met EPDM, het is sterk aan te raden om er een gaas onder te doen, knaagdieren kunnen er doorheen prikken tenzij je een goede laag zand legt, daarom geef ik de voorkeur aan harde
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 249-gasten