Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 15:59

Ja. Het is niet hetzelfde eten!!!

Rhizoafzettingen zijn onstabiele stoffen, gebaseerd op wat wij slijmstoffen noemen (dit is wat vissen glad maakt of wat onze neusgaten en bronchiën smeert als we verkouden zijn!). Het zullen dus vooral bacteriën zijn die door dit product gevoed zullen worden. Dit leidt tot mineralisatie [uiteindelijk vraag ik me af of er tussenproducten zoals aminozuren, fenolen en andere worden gevormd, die vervolgens in de plant opnieuw worden omgezet in vitamines, antioxidanten, enz. - c Dit is een hypothese wat mij voor de hand lijkt te liggen, maar waarvoor ik tot nu toe geen spoor van bewijs heb].

Hooi voedt een veel groter cohort micro-organismen. Het bevat vezels, die ook interessant zullen zijn voor paddenstoelen. Er is een deel van mineralisatie, met teruggave van minerale elementen, maar ook een deel van de synthese van humussubstanties, met langetermijneffect... Het brengt minerale elementen met zich mee, elders genomen.

Rhizodepositie brengt alleen zonne-energie met zich mee, in de vorm van organische stoffen die voortkomen uit fotosynthese. Het is dus meer een “brandstof” voor het levende systeem rond de wortels.

Bovenal moeten we deze twee wegen niet tegenover elkaar stellen, maar de opmerkelijke complementariteit en redundantie zien die in de natuur bestaat: wanneer een mechanisme essentieel is, hebben levende wezens meer dan één pijl op hun boog! [De normale en meest efficiënte route voor het afbreken van koolhydraten om energie terug te winnen is bijvoorbeeld via ademhaling. Maar bij gebrek aan zuurstof doorlopen andere organismen een anaërobe route: fermentaties. Er wordt geen CO² meer gevormd, maar alcoholen, zuren... We kennen allemaal het melkzuur dat ontstaat bij te veel inspanning en de bloedtoevoer niet langer voldoende zuurstof levert: het is de oorzaak van lichaamspijnen! Het “steekt” in onze spieren!]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 16:05

sicetaitsimple schreef:
Ja, ik denk dat ik het weet, het is het voettekstbericht van iemand genaamd Aygues31 op de aujardin.org-site.

Een paus van de bevruchting... niet oninteressant. Kijken.

https://www.aujardin.org/viewtopic.php?f=75&t=180681


Ik weet het niet. Ik kwam het tegen toen ik onderzoek deed naar de voedingswaarde van koffiedik!!! Maar eigenlijk is hij het...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 16:15

sicetaitsimple schreef:
Een paus van de bevruchting... niet oninteressant. Kijken.

https://www.aujardin.org/viewtopic.php?f=75&t=180681


Ik heb even snel gekeken. In de conventionele benadering (chemisch of "organisch") is dit inderdaad heel goed gedaan.

[Ik zeg ‘conventioneel’ in de zin dat het een zeer klassieke ‘balans’-redenering is. Er wordt niets overwogen over de mobilisatie van P-reserves in een levende bodem. De ‘voorraad’ van een bodem is over het algemeen zeer hoog, maar fosfor is onoplosbaar. Niets over de mineralisatie van humusstoffen - gemakkelijk, in bodems rijk aan organische stof - rond de honderd kg/ha... Etc... Ik "valideer" dus niet. Maar het is heel goed gedaan! Eigendom als basis voor reflectie... Ik heb zijn gegevens over compost enz. niet gecontroleerd... Het is natuurlijk geen kwestie van hooi... Dus "paus", zou ik niet zeggen. Een goede plattelandspriester, kom op, waarom niet!]
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 17/01/18, 16:23

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:
Een paus van de bevruchting... niet oninteressant. Kijken.

https://www.aujardin.org/viewtopic.php?f=75&t=180681


Ik heb even snel gekeken. In de conventionele benadering (chemisch of "organisch") is dit inderdaad heel goed gedaan.



We zijn het erover eens, ik heb niet gezegd dat ik het zo deed! Maar het is niet slecht om enkele richtlijnen te hebben over de behoeften van planten.

Bewerken: en ik heb over het algemeen meer sympathie voor de ‘plattelandspriester’ dan voor de katholieke hiërarchie!
Dernière édition par sicetaitsimple de 17 / 01 / 18, 16: 30, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 17/01/18, 16:29

Did67 schreef:Ja. Het is niet hetzelfde eten!!! enz...


bedankt dat je dit hebt gedaan, uit pure christelijke naastenliefde : Lol: toch beantwoord (en zoals altijd een zeer intelligent antwoord) op een vraag die ik vervolgens heb verwijderd omdat deze mij helemaal niet bevredigde!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 17:03

sicetaitsimple schreef:
Bewerken: en ik heb over het algemeen meer sympathie voor de ‘plattelandspriester’ dan voor de katholieke hiërarchie!



Aha oké! Ik begreep niet dat de paus de vlotte prater aan de top was!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 17:16

Didier de la Porte: de rest...

Ik heb het volgende half uur een beetje gekeken...

En dit alles is heel interessant, als we de – al besproken – kwestie van de “maan- en planetaire” kalender terzijde schuiven [zoals in alle kerken zijn er kapellen en schisma’s!].

We zijn het grotendeels eens, met misschien “millimetrisch” verschillende beoordelingen over:

- het voordeel van hooi (vs. stro)
- het sterk verhoogde risico op vorst
- de vertraging bij het begin van de cyclus
- het risico bij grastoevoegingen
- dat het voeden van planten via de rhizosfeer leidt tot gezondere planten [met, van mijn kant, de overtuiging van het vrijkomen van tussenstoffen, die door planten worden hergebruikt als vitamines, antioxidanten, versterkers en zelfs chemische signalen]
- de uitleg van de heuvels buiten (te hoge luchtvochtigheid) en binnenshuis in relatie tot ondiepe grond (wat mij niet 100% overtuigt gezien wat ik zag in het gat dat in het begin was gemaakt en gefilmd)
- Ik heb enige bedenkingen bij de "biologisch-dynamische" benadering, zodat wanneer deze zich op hoogte bevindt, deze "het leven intensiveert" [er zijn veel meer nuchtere verklaringen voor het feit dat een composthoop sneller evolueert dan wanneer deze begraven ligt: ventilatie, temperatuur, enz.]
- het feit dat kaal land niet onmiddellijk wordt aangetast door onkruid (wat ik ook heb waargenomen)
- alles daar laten staan ​​en herplanten (ook tomaten etc.); dat is ook wat ik doe [maar het overkomt mij nog steeds, uit luiheid en in strijd met mijn eigen overtuigingen, om bepaalde planten te ontwortelen - terwijl ik ze met een snoeischaar zou moeten afknippen, dat geef ik toe; Ik zal proberen mezelf te corrigeren!]
- winterwater geven door middel van een sproeier [toevallig was ik van plan dit aanstaande maandag in het lege gedeelte van de kas te doen, om het hooi goed te laten weken - en toen was het walgelijk!]

Kortom: zeer brede convergenties. Als we de toepassingen van de biodynamica (kalender, preparaten, etc.) even terzijde schuiven.

De praktijk om het hooi te verwijderen en pas heel laat (in mei) opnieuw te mulchen verdient overweging. In zijn geval met als doel het produceren van (hoog gewaardeerde) vroege groenten: geen discussie. Ik ga misschien wel testen doen op een paar m², om mijn groenten te produceren... [Naast mijn biologisch afbreekbare zwarte zeildoek]
2 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 17/01/18, 17:38

Did67 schreef:Didier de la Porte: de rest...

Ik heb het volgende half uur een beetje gekeken...

En dit alles is heel interessant, als we de – al besproken – kwestie van de “maan- en planetaire” kalender terzijde schuiven [zoals in alle kerken zijn er kapellen en schisma’s!].

.............................

Kortom: zeer brede convergenties. Als we de toepassingen van de biodynamica (kalender, preparaten, etc.) even terzijde schuiven.

De praktijk om het hooi te verwijderen en pas heel laat (in mei) opnieuw te mulchen verdient overweging. In zijn geval met als doel het produceren van (hoog gewaardeerde) vroege groenten: geen discussie. Ik ga misschien wel testen doen op een paar m², om mijn groenten te produceren... [Naast mijn biologisch afbreekbare zwarte zeildoek]


Ah, pfff! Het is nog steeds leuker om je mening over een video te delen nadat deze is bekeken, dan vooraf te worden gebombardeerd door de eerste regel (en vooral de tweede...) onder het voorwendsel dat we helaas vermeldden dat we geïntrigeerd waren door iets over radijs... ..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 17:51

Maar je hebt er een beetje naar gezocht, want dat is eigenlijk alles wat je in je presentatie van de video hebt gemeld!

[Mijn ‘reizen’ en eindeloze discussies tot diep in de nacht met mensen van alle kanten en van alle geloofsovertuigingen hebben mij ertoe gebracht te denken dat de scheidslijnen niet inhouden dat je ‘voor’ of ‘tegen’ dit of dat bent... kan meer convergentie vinden bij een intelligente biodynamicist dan bij een ‘wetenschappelijke agronoom’ – maar dom! –, hoewel hij geen seconde gelooft in verhalen over geesten, over kosmische golven of in de superioriteit van Steiners visie. Ik deelde nachten onder de heldere hemel van Tsjaad en maakte de wereld opnieuw met een jezuïetenvader, wiens humanistische visie ik deelde, het begrip van de lokale bevolking met wie we werkten, enz... terwijl ik atheïst was, zelfs agnostisch. En daarom fel gekant tegen zijn actieve, hoewel goed verhulde, proselitisme. En dat bracht mij ertoe het veel meer met hem eens te zijn dan met atheïstische mensen die vol van zichzelf zijn... of experts van allerlei pluimage* die a priori dichter bij mij staan]

[* Op een dag, diep in de bush in Tsjaad, lachte ik als een dwaas met een expert van de Wereldbank, die ik bij het licht van een olielamp overtuigde van het belang van "a posteriori planning"; tot het punt dat hij mij zijn visitekaartje achterliet, met de aanbeveling hem aan het einde van mijn missie in Washington, op het hoofdkwartier, te komen opzoeken!]
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 18:03

sicetaitsimple schreef:
Ah, pfff! ...



Ik herhaal dit: "Ah, pfff!... dat klinkt als een opluchting. Om te zeggen dat we ook een duidelijk meningsverschil zouden kunnen hebben zonder dat het een tragedie is.

Het moet gezegd worden dat de levende bodem zo’n complex systeem is dat er ongetwijfeld verschillende ‘redelijke’ manieren zijn om het te ‘controleren’… Zoals deze mega-mengtafels van opnamestudio’s, waarbij ik me altijd afvraag hoe we het kunnen ‘repareren’. !

afbeeldingen tabel.jpg
afbeeldingen table.jpg (14.09 KB) 1136 keer bekeken


Ik denk dat als je aan de ene of de andere knop draait, je altijd muziek hebt?
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 337-gasten