Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 29/05/14, 18:15

chatelot16 schreef:
nog een opmerking over de fysieke beperkingen van de tuinman: het is zeker dat de klassieke motorschoffel een barbaarse machine is, die een nogal slechte fysieke inspanning oplegt: de dissel is net iets minder erg: het beste is de echte tractor die we kunnen rijden zonder directe inspanning

jammer dat er geen kleine goedkope trekkers zijn: we hebben de keuze tussen peperdure nieuwe minitrekkers en oude tweedehands trekkers die goedkoop maar groot genoeg zijn


Dat heb ik lang gedacht. En de aanschaf van een helmstok uitgesteld, om budgettaire redenen...

Ik denk dat we vandaag zonder kunnen, op voorwaarde dat we onze "mentale revolutie" maken om "de dingen anders te zien". Om "onvoorwaardelijk".

Dat is het doel van dit draadje.

Niet dat het perfect is. Maar in ieder geval: niet slechter, goedkoper, en meer "energiepositief"...

De "aardbei" is onzin, al was het maar vanuit het punt van losbandigheid van energie. Ik heb het niet over het doden van het grondleven... Voor geen enkel effect!

[vereenvoudiging]
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/05/14, 18:55

Did67 schreef:Voor mij is de BRF op grote oppervlakken "dood", zoals de jongeren zeggen.

De hoeveelheden biomassa zouden aanzienlijk zijn.

Ik citeerde een veertigtal kruiwagens - ik heb niet gewogen - voor mijn "bord" dit jaar, hoogstens vijftig m² - ik zal later meten.


zeggen dat het dood is, het zijn geen bruikbare gegevens, het vervangt het gegeven door de conclusie

dit is waar ik kritiek op heb in het technisch onderwijs op alle niveaus: is de studenten verteld dat ze het niet zo moeten doen omdat het niet winstgevend is... maar winstgevend onder welke economische omstandigheden? als de economische omstandigheden veranderen, kan wat de ene dag niet winstgevend is een andere worden

Kruiwagen 40 is geen ISO-maateenheid, maar het geeft een idee ... op een van mijn kruiwagens had ik 54 liter gemarkeerd omdat het volume tot de rand gevuld was, gelijkgesteld met een regel ... maar over het algemeen vullen we een kruiwagen hoger dan de rand

zeg 70 liter, en als dezelfde dichtheid als de pads 70 x 0,25 = 17,5 kg

x 40 = 700 kg (je moet nog steeds een beetje moe worden om 700 kg te dragen)

700kg / 50m2 = 14kg/m2

x 10ooo = 140ooo kg/ha ... 140ton/ha

ou la la ... ja het is dood als ik zie dat de weide 5 ton hooi per hectare oplevert

Ik weet niet precies de productie van hout per hectare ... maar volgens sommige schattingen is het van dezelfde orde, alleen ingewikkelder om te berekenen omdat we niet elk jaar kappen

maar ik gooi moeder depot niet uit het raam, ik denk dat de brf nuttig kan zijn bij een veel lagere dosis, en redelijk kan worden

het zou niet dom zijn om te profiteren van 4 keer meer houtoppervlak om de tuinbouw te vergemakkelijken

een berekening van hoeveel houtoppervlak er nodig is om de brandstof te maken om een ​​tuin te ploegen, zal nuttig zijn ... gewoon om te vergelijken

als amateur kun je stro of hooi krijgen ... maar ik ken fokkers: hooi in een tuin zetten zou hun haren overeind doen staan, want hooi is zo duur in de jaren dat het ontbreekt, en we houden het zo kostbaar wanneer er is extra om niet op te raken
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 29/05/14, 20:43

Ik vergat je te antwoorden, Did67 over de veldmuizen: thuis niet van dat te zien!
Voor de stent, goed gedaan! Wat is het weekblad dat we gemeen hebben?

Ik koos voor een gras/stro mix en kortom onder invloed van Konrad Schreiber, die je misschien kent... zo niet te ontdekken door zijn geschriften of de video's die beschikbaar zijn op internet.

In tuinen is de aanvoer van takken eenvoudig: snoeiafval is een reëel probleem dat gemeenschappen of gemeenten ertoe brengt om tegen hoge kosten aanzienlijke hoeveelheden lucht te transporteren om ze om te zetten in een kleine hoeveelheid compost...

In de akkerbouw is de aanpak vaak anders en soms gericht op agroforestry: de aanwezigheid van bomen maakt bodemvorming mogelijk door bladeren en worteltjes (die ook bladverliezend zijn).

Hoe dan ook, zoals je zegt, Châtelot elke methode kan alleen worden beoordeeld op basis van zijn context en de aardolie-inputs die massaal worden gebruikt in de industriële landbouw zijn op middellange termijn onhoudbaar.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/05/14, 21:30

in mijn vorige bericht is de berekening nog niet af: de energie die door de mechanische middelen wordt verbruikt, is misschien gelijk aan veel meer brf ... dus het verbruik van brf dat groot lijkt, is misschien redelijk redelijk

zie ook de kunstmeststoffen die een hoge energie-inhoud hebben: de brf wordt niet alleen gebruikt als afdekking maar komt ook terecht in kunstmest
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/05/14, 21:59

vervolg van de berekening:

700 kg brf ... naar verluidt gelijk aan 350 kg boschips die een calorische waarde hebben die 2 keer lager is dan stookolie, dus gelijk aan 175 kg stookolie, dus 200 l stookolie ... er is genoeg om de tractor snurkt voor ploeg veel meer dan dat

daardoor is het energieverbruik bij het ploegen aanzienlijk lager dan de energie-inhoud van de brf

het is dus niet zo gek om jezelf te verwarmen met al het plantaardig afval dat verbrandt en de stookolie voor de mechanische versnelling te bewaren

nog beter maar dat is een ander verhaal: methaan methaan verdichten en comprimeren voor landbouwmachines: het gewicht van de tanks is een tarra voor gewone auto's, maar voor een tractor die niet wegrijdt is dat geen probleem.'heb een kleine tank en kom terug vaak om bij te tanken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 30/05/14, 10:34

Deze observatie past bij mij: het is veel complexer!

Er moet een "systemische aanpak" worden gevolgd.

Daarom gebruik ik vanaf het begin de term "methode" slechts spaarzaam en standaard...

Mijn "experimenten" zijn meer "het agiteren van ideeën" dan het posten van een oplossing...

De BRF kan in feite nuttig zijn bij een lagere dosis dan de enorme dosis die ik beoefen. EN toch een spectaculair effect hebben op de humificatie en structurering van de bodem. En het mycelium "gehalte" van de grond...

Het is waar dat stro in sommige jaren een zeldzaam en duur product is geworden. Maar aan de andere kant zijn er ook enkele... Hopen die water hebben opgenomen, enz... Die plaatselijk gewaardeerd kunnen worden. Maar we zullen niet heel Beauce stropen!

Daarachter, en je hebt gelijk, zit het energievraagstuk. Als de olieprijs verdubbelt en het huidige systeem niet langer houdbaar is. EN het kan morgen zijn!

En dit alles valt dus onder het grote probleem van de verschillende toepassingen van biomassa:

- energie
- voerleven (het onze - rot, dieren - nuttig of niet, bacteriën...)
- voldoen aan bepaalde "industriële" behoeften: lijmen, kunststoffen, enz...

De vergelijking zal "complex" zijn !!!

Daarin, ik, ik amuseer me gewoon (gisteravond een slakom veldsla; als je weet dat het groeide zonder egrais en pesticiden - behalve de Ferramol-shot - bijt je!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 30/05/14, 10:38

Ahmed schreef:
Wat is het weekblad dat we gemeen hebben?


onder de invloed van Konrad Schreiber, wat je misschien weet...



1) Ik nam aan dat je hetzelfde artikel had gelezen over DDT - wat niet zomaar een insecticide is! - in hetzelfde tijdschrift, aangezien u zich de auteur herinnerde van "Sur mon tombeau: que slab!"...

2) Nee, dat weet ik niet. De laatste jaren heb ik alleen agronomie gedaan als een liefhebber en toevallige ontmoetingen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 30/05/14, 10:43

Ahmed schreef:Ik vergat je te antwoorden, Did67 over de veldmuizen: thuis niet van dat te zien!


Gelukkig man!

Ik zeg "veldmuis", het zijn waarschijnlijk woelmuizen. Maar het is me nog steeds niet gelukt om er één te vangen om hem te identificeren. Ik heb echter twee verschillende ondergrondse vallen + verschillende kleine kooien... Ik zou schoner moeten werken!

Ze hebben de afgelopen jaren verschillende bomen voor mij vernietigd. In het voorjaar vind je een "staak", alle wortels geschoren...

Daar herhalen ze "14/18 en zijn loopgravenoorlog" op mijn borden!!! Het is een geweldige show. Ik weet niet of De Villiers ze sponsort!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 30/05/14, 12:55

Ja dat weet ik DDT! Toevallig lees ik wekelijks bepaalde bladen van dit, om de waarheid te vertellen, vooral via de blog van Fabrice Nicolino...
Ik zal je vertellen, aangezien we tussen ons zijn, 8) , hoe ik de ketterij van continue grondbewerking ontdekte.

Ik was in die tijd (lang geleden!) een stuk land aan het cultiveren waarvan een kant in de schaduw stond van de fruitbomen van de buren en ik kon niet veel doen met die strook.
Toen ik erover nadacht, kwam ik tot de conclusie dat het maken van cederstekken (het was de mode) een oplossing zou kunnen zijn.
Dus ik vermaalde de grond, bedekte het met zwart plastic, maakte een veelheid aan gaten en getransplanteerde stekken...
Twee jaar later heb ik zonder enige tussenkomst alles uit elkaar gehaald, zeildoek en struiken en ik ontdekte dat de aarde zo los was als toen ik had bedekt... Het geeft toch stof tot nadenken!
Mijn conclusie was dat de grond niet periodiek hoefde te worden verstoord om hem los te maken, maar permanent beschermd moest worden tegen wat de zetting veroorzaakt...
Toen ontdekte ik de manier van composteren"Jean Pain"en een beetje geoefend...
Daarna leek de brf mij duidelijk.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 30/05/14, 14:55

Ik kom tot soortgelijke conclusies uit de volgende ervaring:

- Hierboven heb ik beschreven hoe ik in het voorjaar van 2013 mijn weiland heb afgedekt en bestrooid met RCW

- Ik had (in mijn mislukte poging, maar ik zal het binnenkort nog een keer doen...), foto's geplaatst van enkele "opstandige" planten

- Heel natuurlijk ruk ik die indringers soms af trouwens...

En ik heb gezien dat bijna altijd, met een beetje moeite, de hele plant eruit komt, met de kroon en de wortels.

Dezelfde indringer, op dezelfde manier geplukt met dezelfde delicatesse in het bewerkte deel van mijn jarin, werd van de kraag gerukt.

Het is puur met weegbree, of melkdistel of distel.

Dit toont aan de ene kant aan de effecten de verbetering van de bodemstructuur "helemaal alleen", of aan de andere kant het effect van de verdichting van de kale grond onder invloed van klimatologische factoren...

Dus aan de ene kant zijn we uitgeput terwijl we proberen een doel te bereiken dat nooit is bereikt. Of we verspillen fossiele energie (benzine van de helmstok). Aan de andere kant wordt het doel bereikt zonder iets te doen en blijft het resultaat behouden.

Ik nodig iedereen uit forumverdacht van een teveel aan enthousiasme van mijn kant, om de test te doen:

- hij maait 2 ² gazon
- op 1 m² graaft hij, keert, schoffelt, bemest, cultiveert wat hij wil... of niets...
- op de aangrenzende m² brengt hij regelmatig het product van het maaien aan, in regelmatige dunne lagen; in de herfst, stro, of hooi of BRF of dode bladeren (pas op, ze vliegen weg...)

We praten er komend voorjaar over. Zorg voor volgend jaar twee courgetteplanten... Of 2 tomatenplanten...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 253-gasten