Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 27/05/14, 13:42

Ik geef een klein begin van antwoord op de vraag:
"Maar waarom tuinieren we op terpen in permacultuur?..."

1) Een heuvel wordt aarde toegevoegd, en op een onvruchtbare grond behoudt deze aarde al haar vruchtbaarheid. Bovendien zorgt het vormen van de heuvels met takken die bedekt zijn met aarde in sommige gevallen voor een goed geventileerde grond die wordt verrijkt door de ontbinding van de takken.

2) Het is snijbiet als kool, maar met een terp is de grond minder laag, waardoor je minder bukt om op te rapen! : Mrgreen:

3) een terp maakt het mogelijk om de plantages te rangschikken volgens hun waterbehoefte: bovenaan de terp de planten die weinig water nodig hebben (het water stroomt onderaan de terp), onderaan diegene die er het meest behoefte aan hebben.
Dit is ook een van de basisprincipes van permacultuur: rangschik de planten volgens specifieke criteria: behoefte aan water, nabijheid van een complementaire plant, enz...

Niet alles gelezen, maar er zijn waarschijnlijk andere redenen hier:
http://permaculture-ra.over-blog.com/ar ... 51514.html
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/14, 14:07

Janic schreef:
Het blijft een joods-christelijke connotatie
een ander beeld van Epinal, we zijn niet langer in de middeleeuwen!


Staat u mij toe, althans hier, een mening te uiten.

Ik denk, en daarom herschrijf ik het, dat sommige van onze benaderingen van problemen, zelfs ogenschijnlijk puur technische, geïnspireerd zijn door een achtergrond van de joods-christelijke cultuur. In de zin van: "alles is verdiend", "je moet de moeite nemen", "we krijgen niets voor niets", "werk en neem de moeite"....

Een vrucht plukken die uit de lucht is gevallen en "geweldig" zeggen, is strikt genomen niet onze collectieve mentaliteit.

Dat is de enige manier waarop ik begrijp waarom iedereen het normaal vindt om zoveel moeite te doen om een ​​resultaat te krijgen dat ik erg middelmatig vind (ik schreef niet "nul").

Dat gezegd hebbende, vind ik het normaal dat mensen een mening uiten die tegengesteld is aan de mijne.

Ik zou graag op zo'n dwingende manier behandeld willen worden, met oordelen (niet de uitdrukking van een mening): "Een ander beeld van Epinal...".

Dank u wel meneer, het behoeft geen betoog dat ik een grote naïef ben. Dat ik geboren ben uit de laatste regen. Dat ik dom ben zonder aan de beelden van Epinal te denken. Het is duidelijk dat mijn redenering is gebaseerd op "men zegt" (afbeelding van Epinal).

Bedankt dat je me hebt geïnformeerd over mijn grote naïviteit door de diepte van... je oordelen!

Staat u mij toe om van uw hoge welwillendheid enkele foto's van uw prestaties te vragen die mijn verbijstering ondersteunen?
Dernière édition par Did67 de 03 / 10 / 15, 22: 26, 2 keer bewerkt.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/14, 14:12

Forhorse schreef:(we gebruiken het om aardappelen te mulchen)

We zullen proberen om dat in meer detail te lezen en een klein concept in onze tuin te pushen.


1) Voor PdT is het al een "afwijkende" methode. Ik denk dat als je doorgaat, het werkt ???

De bodembedekkende methode werkt nog steeds; de moeilijkheid is om deze dekking te behouden! Zodra we "openen", is het het feest van de ontkieming. Je moet dus oppassen dat je de ruimte nooit opent! Dat is wat moeilijk is. In het bijzonder, zoals we hebben gezien, voor zaailingen! Planten, verplanten, enz... het is eenvoudig.

2) Mijn getuigenis is juist bedoeld als reflectie. Een stimulans. Geen "methode om domweg toe te passen zoals het is".

U kunt, net als ik, beginnen met een wig (dit was de BRF-proef waarover ik zal rapporteren, die ik in 2013 deed). Dit bracht me ertoe om aan het einde van de zomer te "verdubbelen", ter voorbereiding op de huidige campagne, na de ontdekking van de Wenz-operatie in Duitsland.
Dernière édition par Did67 de 27 / 05 / 14, 14: 31, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/14, 14:19

Grelinette schreef:Ik geef een klein begin van antwoord op de vraag:
"Maar waarom tuinieren we op terpen in permacultuur?..."



Permacultuur is een methode.

Wie is er niet zonder dogma's!

Voor mij werd het geëlimineerd door het werk dat de creatie en gedeeltelijk het onderhoud van de terpen vertegenwoordigt. En vervolgens het "tuinieren" in "lappendeken". Zoals ik schreef, heeft de "lijn", zelfs als deze niet recht/recht is, een aantal voordelen die ik uitbuit. Zoals rotatie (op mijn 3 "zones").

Maar degenen die ermee "verbonden" zijn, moedig ik sterk aan: het is, ondanks de beperkingen, een enorme sprong voorwaarts in vergelijking met het "klassieke" tuinieren.

Het is zelfs een soort perfectie als het gaat om "natuurlijk" tuinieren. Ten koste van inspanningen waar ik vanaf wil zien. Ik hecht "elementen" aan deze methode.

U zult het ongetwijfeld hebben begrepen: ik wil, als ik bijna dood ben, zonder veel moeite tuinieren en doen wat ik wil! Het volgen van een "methode" irriteert me!
Dernière édition par Did67 de 03 / 10 / 15, 22: 28, 1 keer bewerkt.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/14, 14:25

Janic schreef:
Coloradokevers zijn nuttige "plagen" omdat ze kwetsbare planten aanvallen, maar geen gezonde planten. Hun afwezigheid is dus een goede kwaliteitsindicator (het volstaat om kwetsbare zaden iets verder weg of bij de buren te planten om het verschil te zien), wat biologische landbouw rechtvaardigt in vergelijking met chemie.


Eerlijk gezegd, heb je veel aardappelen verbouwd???

Ik oefende het "biologische". Ik zag enkele jaren dat mijn cultuur bedreigd werd. En daar stopten de kevers niet.

Ik ken "Demeter"-gecertificeerde boeren (dus in "biodynamica") die enkele jaren ernstige problemen hebben gehad.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat de methode helpt om het risico te beperken.

Desalniettemin bevestig ik niet iets dat maar één keer is waargenomen, een bepaald jaar (na een heel erg koude winter, ik herinner het me). Elementaire voorzichtigheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 27/05/14, 16:15

Did67 schreef:
Forhorse schreef:(we gebruiken het om aardappelen te mulchen)

We zullen proberen om dat in meer detail te lezen en een klein concept in onze tuin te pushen.


1) Voor PdT is het al een "afwijkende" methode. Ik denk dat als je doorgaat, het werkt ???


Eerlijk gezegd hebben we dit vorig jaar pas geoefend, de oogst was niet slechter of beter dan andere jaren, aan de andere kant hadden we veel minder onkruid, dus er is winst in termen van inspanning om te voorzien.
Het probleem is dat mulchen naast beschutting ook beschutting biedt aan veldmuizen en andere knaagdieren, dus ze mogen het oogsten niet uitstellen, anders wordt alles verpest door de zogenaamde knaagdieren.

We strooien net nadat we zijn gestruikeld.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/14, 16:26

Forhorse schreef:
Het probleem is dat mulchen naast beschutting ook beschutting biedt aan veldmuizen en andere knaagdieren, dus ze mogen het oogsten niet uitstellen, anders wordt alles verpest door de zogenaamde knaagdieren.



Dat is het probleem dat ik heb!

Ik zal volharden om de schade in te schatten, afhankelijk van het gewas. Zoals hierboven geschreven, ben ik bereid om een ​​​​derde aan hen toe te geven, mijn oppervlakken te vergroten om te compenseren - aangezien ik niet veel moeite doe.

(Ik heb dit jaar geen aardappel gemaakt; neemt te veel ruimte in beslag in mijn rotatie; ik heb een andere hulpbron: ik recupereer sorteerafval van "biologische" aardappelen die door de methanizer zouden gaan! Kortom, ik steel )

Ik wil weten of er een "natuurlijk evenwicht" zal zijn, of dat ze beetje bij beetje alles zullen binnendringen, alles beheersen en alles vernietigen!

Mijn filosofie om er geen fuck om te geven gaat hand in hand met "zen zijn". Een beetje opschudding in uw tuin moet u accepteren.

Ter informatie: ik had bijvoorbeeld 5 meter niet-geoogste spruitjes "getolereerd", die in bloemen waren gemonteerd. Ik was op weg om ze "stom zonder na te denken", kortom mechanisch, af te scheuren toen ik zag dat het boven mijn hoofd zoemde! Het was dit voorjaar een van de eerste bloemen in mijn buurt. Ik liet ze achter om bijen en hommels te stimuleren.

De buurman vond het een puinhoop. Oh, hij zei het niet zo: "Wat zijn die gele bloemen die je in je tuin hebt???"
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/14, 16:28

Forhorse schreef:
We strooien net nadat we zijn gestruikeld.


Als je nieuwsgierig bent, volgend jaar, op 4 m², zet je je aardappelen op de kale grond en dek je af met 20 cm stro. Zonder iets gedaan te hebben.

En we hebben het er weer over???

Misschien vraag je je net als ik af wie al deze verhalen over schoffelen, beboteren, enz...

(behalve machinaal rooien met een rooier natuurlijk?).
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 27/05/14, 18:37

Eerlijk gezegd, heb je veel aardappelen verbouwd???
Ik eet er te weinig van om het op een klein oppervlak te laten groeien. Ik vertrouw op getuigenissen over AB en biodynamica. Alleen komt dit vaak door een gebrek aan zaadselectie (gebruik niet-winterharde variëteiten gekweekt op land met een andere ph, etc.. zie niet-biologisch van land in omschakeling,)
Ik wil de mislukkingen niet berechten (zo gaan we vooruit), dus we moeten zoeken waar het schoentje wringt, zoals in de menselijke geneeskunde.

Ik oefende het "biologische". Ik zag enkele jaren dat mijn cultuur bedreigd werd. En daar stopten de kevers niet.
Ik ken "Demeter"-gecertificeerde boeren (dus in "biodynamica") die enkele jaren ernstige problemen hebben gehad.

het is ook de moeilijkheid om professionele tuinbouw te vergelijken met tuinieren waar, net als bij slakken en slakken, regelmatige verzameling ook dient om een ​​mogelijke invasie te beperken.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat de methode helpt om het risico te beperken.
gelukkig, zo niet zoveel om de BIO te verlaten.

Desalniettemin bevestig ik niet iets dat maar één keer is waargenomen, een bepaald jaar (na een heel erg koude winter, ik herinner het me). Elementaire voorzichtigheid.
Hoe meer de aarde weer in evenwicht komt, hoe meer de gebruikte zaden gezond zullen zijn en aangepast aan het terrein, er is geen reden waarom het niet beter zou werken!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 27/05/14, 19:06

Vroeger, in mijn land dat aan een stad grenst, beoefenden de boeren gemengde landbouw die verband hield met tuinbouw in het open veld; alle groenten werden op heuvels verbouwd: het was een noodzaak, want naast het behalen van eerdere oogsten (de aarde warmt sneller op), vormden de holte van de ruggen een herkenningspunt voor het trekpaard.

Wat betreft de kwestie van kevers, aardappelen die onder BRF worden geteeld, worden niet aangevallen, dit feit is goed gedocumenteerd door talrijke waarnemingen. In dezelfde tuin zagen degenen die voor het eerst experimenteerden met een stuk aardappelen onder brf en het grootste deel van hun productie op de klassieke manier voortzetten, de eerste ongedeerd en de tweede zoals gewoonlijk aangevallen.

Aardappelen onder mulch is Claude Bourguignon die het in Zuid-Amerika had waargenomen.
Ik heb deze methode gevolgd, aangepast aan de brf, enkele jaren geleden: ik heb een vrij grote hoeveelheid vermalen materiaal kunnen afvoeren en de knollen op de grond kunnen zetten; Ik had wat problemen met het vergroenen omdat je een voldoende laagdikte nodig hebt en het moeilijk is om de bedden bij te vullen als de stengels en bladeren van de aardappelen goed ontwikkeld zijn.
Anders, geen zorgen, de planten leven hun leven en installeren hun knollen behoorlijk goed. 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 391-gasten