Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 04/08/18, 11:43

Ik heb Selosse niet gelezen, maar ik stel me voor dat dit is wat er gebeurt onder de juiste omstandigheden. Heeft de wortel hier sporen gevonden? En champignons kunnen zelfs op beton groeien ???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 04/08/18, 11:51

Ja, nog twee uitstekende vragen. Zonder antwoord.

Mijn idee was dat de hyfen door het beton gaan, net als andere poreuze materialen, wanneer de mazen ongeveer twintig micron zijn.

Maar hoe zou deze ter plekke "geboren" voet zijn ingeënt ??? Daar geef ik toe dat uw bezwaar zeer ernstig en zeer geloofwaardig is!

[Ik dacht dat je het las! Ik sta nog maar aan het begin, maar daar spreekt hij het meest - met hoofdstuk X - mycorrhiza.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 04/08/18, 22:28

Nee, ik heb net de MSV-conferenties bekeken, maar van wat je zegt, zou ik het kunnen kopen (de 350-pagina's zijn een beetje afwijkend) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 04/08/18, 23:15

Een foto om te laten zien aan je zwager (denk ik) of aan degenen die geloven dat fenocultuur winde in de tuin brengt:
2018-08-04 13.00.50.jpg
Dit zijn geen madeliefjes, maar bloemen van winde, in augustus, in de weide naast mijn tuin ...!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 05/08/18, 10:06

een foto die Didier zal haasten om je te prikken om zijn woorden te illustreren, het zal uiteindelijk een mooie fotobibliotheek en een prachtig powerpoint hebben waar degenen die tegen willen zeggen moeten volhouden : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 05/08/18, 10:18

Het is, zoals gezegd, iets academischer dan het mijne. Maar met duidelijke pogingen om begrijpelijk te zijn, zelfs als verwijzingen (elementen van het leven van bepaalde wetenschappers en hun tegenslagen) voorkomen in de tekst, waar ik de voetnoten voor de "aanvullingen" heb vermenigvuldigd.

Het is vooral van grote precisie. Het is een wetenschappelijk werk, algemeen publiek, iets strenger dan het mijne. Voor mij essentiële gezichtsmode en de rage (en alles wat daaruit voortkomt) voor mycorrhiza en micro-organismen op dit moment!

Ik denk ook dat dit boeken zijn (ik spreek ook van de mijne) waar het nodig is om verder te gaan als een passage onduidelijk, saai, te ingewikkeld is. Beetje bij beetje is het een puzzel die vorm krijgt en we kunnen dan terugkeren naar zo'n passage, die opeens logisch is! OF kom terug na het lezen van iets anders, ergens anders ...

Net als ik worstelde Selosse met een holistische benadering. Net als ik roept hij soms zoiets op dat hij aangeeft uit te leggen of verder te ontwikkelen. Dit is geen teken van een verwarde geest. Dit is het teken van een systemische benadering (waarbij "alles in alles is") die we niet lineair kunnen beschrijven! Een beetje zoals in een trui, je trekt hier aan de draad, maar komt ergens anders los ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 05/08/18, 10:19

chafoin zijn schreef:Een foto om te laten zien aan je zwager (denk ik) of aan degenen die geloven dat fenocultuur winde in de moestuin brengt: 2018-08-04 13.00.50.jpg


Ah ja, daar, het overtreft alles wat ik weet! Ik heb thuis "klokken", "gazon" kant. Maar niets te zien!

Daar, als de man mijn boek leest en onwillig lanceert, is hij nog niet klaar met me te vervloeken!
1 x
Ribouldingue
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 28/07/18, 16:21

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ribouldingue » 05/08/18, 11:25

Did67 schreef:
ribouldingue schreef:Hallo. Eerste bericht na het lezen van dit forum en reisde onder andere naar de video's van de luie tuinier.
Dat is de reden voor mijn tussenkomst. Dit voorjaar ben ik een groentetuin begonnen op een stuk land waar jarenlang kiezelstenen, oude aardewerken potten, tegels, divers afval van een conventionele boer (touw, plastic, etc.), composthopen voor pompoen lagen. en courgettes en frame voor zaailingen. Nadat ik dit alles had opgeruimd, haalde ik aarde uit een weiland langs het grondwerk van een huis. Voordat ik deze aarde uitspreidde, aangezien ik een werk overwoog dat helaas 'gewoon' was (vorkschep, gedraaide aarde, ingewerkte mest), heb ik de mest verspreid en vervolgens de aarde gerangschikt, al met het idee om te vermijden breng het terug. Op deze set zaaide of plantte ik, zonder te mulchen, zoals ik traditioneel zou hebben gedaan, terwijl ik door verschillende permacultuurmetingen bladerde en daarom door de site van de relaxte tuinman bladerde.
Dit seizoen zal eindigen in "traditioneel", maar daar wil ik verandering in brengen. Ik heb zonder zorgen ronde balen hooi (van een niet-biologische boer), en BRF.
Dat is wat ik voor ogen heb als voorbereiding op volgend jaar: aan het einde van dit seizoen, het hooi op de moestuin verspreiden, en dan de volgende lente beginnen door de grond niet meer aan te raken. Moet ik nog een materiaal toevoegen? Kan ik mijn tomaten- of squashschoten pakken en op de grond onder het hooi laten liggen? Wil ik mijn gedroogde grassnippers toevoegen?
Bedankt voor uw toekomstige advies.


1) Maak je niet al te veel zorgen over dit puin. Dit zijn nogal inerte materialen. Niets te maken met brulots waar we batterijen, cellen, oliën enz. Verbrandden. Met zware metalen bleven ter plaatse (en die zullen daar blijven!). Bakstenen, keramiek en zelfs beton, zijn gebakken klei, of gebakken kalksteen (cement) of kiezelstenen (zand, grind van beton) ... Zelfs als ze de "moderne wereld" symboliseren, stoort het me niet. .

2) Stel niet teveel vertrouwen te vroeg, onthoud wat ik ergens over de mineralisatie in de herfst heb geschreven, met nitraatvorming, uitgeloogd in de winter ...

3) Ik 'glijd' meer en meer, in landen die zijn geërfd van tuinieren in 'kale landen', naar een tactiek die bestaat uit het laten groeien van het 'onkruid' (met uitzondering van de weinige 'patentpissers' van fenocultuur ": winde, kwakgras, rumex - wilde zuring, distels, braamstruiken - kortom, vaste planten met wortelsystemen of krachtige wortelstokken; Ik raad aan om een ​​selectieve ontworteling uit te voeren met een 'onkruidmes' om hebben hoogstens wortels of wortelstokken ...).

Als er niet genoeg "onkruid" is, zaai of doorzaai groenbemesters in, met name niet-peulvruchten zoals mosterd, phacelia of, beter bestand tegen kou, rogge !

3) Snoei deze "rotzooi" met de bosmaaier in januari of februari weg, bedek ze met hooi. Zo zal het worden bevochtigd door de voorjaarsregens, zonder gebruik te maken van de bodemreserves. Het zal onder invloed van neerslag bezinken, waardoor het gemakkelijker wordt om voren te zaaien.

Data en periodes om zich aan te passen aan het klimaat.

4) Ik laat de "oude groenten" ter plaatse staan ​​en ga er met het hooibroodje overheen.

5) Ik oefen "flexibele rotatie" (zie bespreking hierboven over de Lowenfels-positie) - dus ik doe een rotatie, behalve wanneer, bij gebrek aan planning, de enige plaats om kool te planten (bijv.) Is waar er waren vorig jaar kolen geweest. Het risico van explosieve ontwikkeling van een specifieke parasiet is niet het gevolg van herhaling, maar van een progressieve, geometrische drift, in monocultuur of quasi-monocultuur ...

6) Ja, tenzij u 3 ha gras en 25 m² groentetuin heeft, kunt u het gedroogde maaisel in dunne lagen leggen, die in het algemeen weinig vertegenwoordigen (veel water, dus veel gewicht, maar weinig droge stof; let vooral op nitrificatie, bij afwezigheid van droge cellulose- of houtachtige materie. Geen dogma. Maar altijd te ‘meten’. Levende mensen houden niet van extremisme of absolutisme. Het is gereserveerd voor genie van de mens, die boven is ...


Bedankt voor de antwoorden.
Voor het klimaat, dus de data, ben ik in de Haute Savoie op 800 m hoogte, op een plateau.
Wat me soms zorgen baart door je te lezen, is het gevoel dat je een bac + 12 in agronomie en levenswetenschappen moet hebben om wortels te laten groeien! : Lol:
"Onkruid, er zijn er nogal wat. Dus het idee zou zijn om ze na de oogst te laten ontwikkelen, de meest lastige eruit te halen, eventueel rogge te zaaien, alles terug te snijden in februari (?). Daarna het hooi erop strooien. die werd gekapt + rest van de gewassen van dit jaar.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 05/08/18, 11:58

ribouldingue schreef:Wat me soms zorgen baart door je te lezen, is het gevoel dat je een bac + 12 in agronomie en levenswetenschappen moet hebben om wortels te laten groeien! : Lol:
"Onkruid, er zijn er nogal wat. Dus het idee zou zijn om ze na de oogst te laten ontwikkelen, de meest lastige eruit te halen, eventueel rogge te zaaien, alles terug te snijden in februari (?). Daarna het hooi erop strooien. die werd gekapt + rest van de gewassen van dit jaar.



1) Maar ik blijf het op een eenvoudige manier proberen uit te leggen - althans begrijpelijk.

Achter deze "kritiek" zie ik meer de spijt dat er hier of in mijn boek geen "eenvoudige universele recepten" zijn. Het is spijtig om niet de zin te vinden die er in alle (slechte) tuiniergidsen staat: "Om dit of dat mooi te hebben, moet je dit of zo ..."

Wat ik liever als een compliment beschouw. Want behalve "het levende wezen onder het infuus in een ziekenhuis zetten", is het leven complex. En er is geen eenvoudig universeel recept!

2) Kortom, dat is het, op de onderdelen die al in de cultuur zijn [we hebben het niet over het omzetten van stukjes weiden; daar zou het misschien in oktober thuis moeten worden weergegeven - zodra de grond koud is en de vegetatie stationair draait - kan het gras niet meer; de bladeren worden geel ...]

De rest van het gewas, behalve degene die je wilt laten zaaien, laat je staan, met de cohort "onkruid". En plotseling ratibiliseer je alles voordat je het hooi uitrolt ...

Thuis kan het later nog zijn, als er sneeuw ligt ...

Uw fundamentele beperking is de korte duur van het seizoen en de traagheid van de opwarming van de grond. Je hebt nauwelijks een ander alternatief dan planten te bereiden in een "beschermde omgeving" (huis, frame, kas ...).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 05/08/18, 19:06

Zonder zorgen!

Naar aanleiding van zorgen die naar voren kwamen tijdens een van mijn laatste afwezigheden, beloofde ik mijn afwezigheden aan te kondigen ...

Dit is het laatste bericht vóór de 17 of augustus 18.

Ik vertrek morgenochtend naar Schotland. De regen weigerde koppig naar me toe te komen, ik besloot te gaan fotograferen waar ze is!
3 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 389-gasten