Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/07/18, 22:13

chafoin zijn schreef:
Did67 schreef:Zelfs als hij op de pH was, begreep hij of zijn maatje er niets van.
Waarom, wat zei hij?


Het staat in het andere boek, de levende grond.

Ik moet de doorgang vinden. Ik herinner me alleen dat ik de tweede editie kocht (die ik kocht omdat de titel, foto, etc. waren veranderd - ik dacht dat het een nieuw boek was; ik bestelde, ik was voor de gek gehouden, ze hadden gekozen voor een meer modieuze titel!), Ik zei tegen mezelf: "dit is zeker gecorrigeerd...". Ik controleerde, de domheid was er nog steeds!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/07/18, 22:25

1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 24/07/18, 08:52

Did67 schreef:Nee, ik heb het goed begrepen.

Mijn opmerking was algemeen: men kan worden voorgesteld als een "goede tuinier" en toch kan men zich verwonderen. Ik noemde deze voorbeelden...

Rotaties kunnen de mycorrhisatie verstoren. Ik weet niet of het een veroordeling is of dat er overtuigende testresultaten zijn.

Specifieke ziekten (die een soort of een familie treffen) vormen andere problemen, bij gebrek aan rotatie. Denk dus niet slechts aan één factor...

Bovendien heb ik geen negatieve effecten waargenomen na een rotatie, in vergelijking met een herhaling van hetzelfde gewas op dezelfde plaats...

Het lijkt mij waarschijnlijk dat mycorrhiza-schimmels vormen van resistentie vormen, net als andere families van micro-organismen: wanneer een peulvrucht na enkele jaren wordt geïmplanteerd, vormt hij knobbeltjes. Aan de andere kant, wanneer een nieuwe soort wordt geïntroduceerd in een gebied waar het nog nooit is gekweekt, is het beter om te enten...

Aan de andere kant is het duidelijk dat het ontbreken van rotatie in de meeste gewassen (met uitzondering van maïs of tomaten, en zonder een paar andere waarvan ik niet op de hoogte ben...) leidt tot een onmiddellijke daling in opbrengsten "alle andere dingen zijn gelijk". Tarwe op tarwe ziet zijn opbrengst met tien tot twintig procent dalen. En een strograan zal geen ander strograan opvolgen...

https://www.perspectives-agricoles.com/ ... 402639.pdf

Dus als dat een mening is, vind ik die ongegrond.

Als er tests zijn die het bewijzen, zou ik die graag willen weten.

als ik me niet vergis, is het boek meer gebaseerd op boompaddestoelen? dus vruchtwisseling : Mrgreen: misschien bedoelt hij dat als je 50 jaar eikenbomen hebt, de dennenmycorrhiza's zijn afgestorven en afwezig zijn en dat je daarom door het planten van dennen niet het gunstige stimulerende effect van het begin zult hebben
dat is wat ik zie

nog steeds geen regen hier, het gaat niet dood maar het groeit niet, nou ik ga mijn sjalotten oogsten, ik moet alleen nog de stengels vinden die dezelfde kleur hebben gekregen als het hooi tijdens mijn afwezigheid : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/07/18, 09:15

1) Ja. Ik zat natuurlijk op groenten, met rotaties van 3 tot 5 jaar...

Inderdaad, in bossen moet dit veranderen... Maar bomen hebben ook meer tijd om een ​​goede samenwerking tot stand te brengen...

2) Idem, ik had in totaal ongeveer tien mm regen. Wat nat... het hooi! Het begint hier en daar te kriebelen...

3) Ik heb de helft van de sjalotjes geoogst. En ik moet de andere helft doen: we onderscheiden hooi en dode bladeren eigenlijk niet meer van sjalotten. Weten waar je moet kijken is een van de voordelen van rijbeplanting op regelmatige afstand!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 24/07/18, 09:43

Did67 schreef:1) Ja. Ik zat natuurlijk op groenten, met rotaties van 3 tot 5 jaar...

Inderdaad, in bossen moet dit veranderen...Maar de bomen hebben ook meer tijd om een ​​goede samenwerking tot stand te brengen...

2) Idem, ik had in totaal ongeveer tien mm regen. Wat nat... het hooi! Het begint hier en daar te kriebelen...

3) Ik heb de helft van de sjalotten geoogst. En ik moet de andere helft doen: we onderscheiden hooi en dode bladeren eigenlijk niet meer van sjalotten. Het is een van de voordelen rijen zaaien op regelmatige afstand hoe weet je waar je moet zoeken!

op de conferenties liet hij nog steeds een groot verschil zien als de mycorrhiza heel vroeg werd gemaakt (op het moment van zaaien) of na het planten werd geplaatst in een omgeving waar de schimmel aanwezig was, maar we cultiveren geen bos en zoals je zegt we moeten rekening houden met andere factoren

van al mijn laatste metingen om mijn zaden of andere te kiezen, ontdekte ik altijd dat de afstanden tussen de groenten op de rij en tussen de rijen verschillend waren, en soms is de uitleg die wordt gegeven (als die er is) om de schoffel door te geven, dus dit jaar heb ik minder gespreid (niet in het begin, de gewoonte : Mrgreen: ) dus volgend jaar zal het online zijn, maar op dezelfde afstand in beide richtingen

dit jaar is toch bijzonder, stikstofhonger en droogte en uitputting van mijn grasmaaiende bron, maar ik heb al een andere bron gevonden voor volgend jaar, mijn grond komt weer tot leven, het valt al mee, hij geeft me ook wat groenten, aan de andere kant wilde ik mijn plaatselijke kweker vertrouwen, erg teleurgesteld, ik kocht op het moment van verplanten alle planten hadden hun substraat uitgeput en daarom heel moeilijk herstel, zelfs niets, om te concurreren met tuincentra, ze zaaien steeds vroeger en als ze op het juiste moment arriveren, zijn hun emmers leeg, terwijl het in tuincentra zeer regelmatig wordt vernieuwd tegen het tempo van promoties

maar hey, als ik meer tijd heb zal ik mijn persoonlijke zaaien doen, de toekomst zal het leren
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par ChristianC » 24/07/18, 12:48

Did67 schreef:3) Ik heb de helft van de sjalotjes geoogst. En ik moet de andere helft doen: we onderscheiden hooi en dode bladeren eigenlijk niet meer van sjalotten. Weten waar je moet kijken is een van de voordelen van rijbeplanting op regelmatige afstand!


Ah, oogsttijd, die van dankzij de natuur...

We maakten de aardappelenoogst; 15 m2, 45 kg.

a / - Op het perceel "goed hooi", aangeplant op 10 m2 met ongeveer 75 planten, is de hoeveelheid 33,5 kg, ofwel 3,3 kg per m2 en 440 gram per plant.
b / - Op het perceel "droog hooi", aangeplant op 5 m2 met 30 planten, hadden we 12 kg, of 2,4 kg per m2 en 330 gram per plant.

Een paar opmerkingen:
- de zaailingen zijn door het hooi gestoken, een gat in de planter gemaakt om ze daar te plaatsen;
- we oogstten op 110 dagen voor 1/3 van de productie, daarna op meer dan 137 dagen voor de rest;
- geen water behalve de regen;
- winde heeft zich zeer goed ontwikkeld op het eerste (a) perceel;
- alle aardappelen zijn "foutloos" (geen tranen, geen wormen, 4 of 5 aardappelen half opgegeten);
- de oogst was heel eenvoudig;
- geen aanvallen van zwijnen.

De opbrengst is laag, maar de inspanning was nog groter!

Ik heb dit bekeken video over het kweken van aardappelen ; de resultaten zijn dubbel voor zeer weinig planten (4 keer minder planten, 2 keer minder ruimte). Het heeft niets te maken met onze fenocultuur. Maar ik zou graag willen dat we vergelijkingen kunnen maken op onze site. Zoals Didier zegt, we willen meer verzamelen! Dus ? Je statistieken en observaties vrienden? Welke verbeteringen moeten worden aangebracht?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 24/07/18, 13:52

ChristianC schreef: Maar ik wou dat we vergelijkingen konden maken op onze site. Zoals Didier zegt, willen we meer halen! Dus ? Je statistieken en observaties vrienden? Welke verbeteringen te maken?


heel moeilijk te vergelijken, ik denk dat voor aardappelen de factor "bodem" belangrijk is, (maar niet alleen) en aangezien dat erg kan verschillen van de ene moestuin tot de andere...

aan de andere kant heb ik al mijn vergelijkingen gerapporteerd in mijn eigen moestuin, waar ik had geëxperimenteerd met twee of drie verschillende teeltmethoden op verschillende percelen, en ik kwam grofweg tot de conclusie dat deze luie aardappelen heel graag dicht bij elkaar groeien naar de oppervlakte, waar de grond het zachtst is, en ook dieper naar beneden waar de grond wat diep is bewerkt.
Maar het komt zeker omdat mijn grond, kleiachtig, vooral in de droogte die we al twee maanden hebben gehad, erg hard was geworden onder de bewerkte laag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 24/07/18, 17:11

Did67 schreef:Nee, ik heb het goed begrepen.

Mijn opmerking was algemeen: men kan worden voorgesteld als een "goede tuinier" en toch kan men zich verwonderen. Ik noemde deze voorbeelden...

Rotaties kunnen de mycorrhisatie verstoren. Ik weet niet of het een veroordeling is of dat er overtuigende testresultaten zijn.

Specifieke ziekten (die een soort of een familie treffen) vormen andere problemen, bij gebrek aan rotatie. Denk dus niet slechts aan één factor...

Bovendien heb ik geen negatieve effecten waargenomen na een rotatie, in vergelijking met een herhaling van hetzelfde gewas op dezelfde plaats...

Het lijkt mij waarschijnlijk dat mycorrhiza-schimmels vormen van resistentie vormen, net als andere families van micro-organismen: wanneer een peulvrucht na enkele jaren wordt geïmplanteerd, vormt hij knobbeltjes. Aan de andere kant, wanneer een nieuwe soort wordt geïntroduceerd in een gebied waar het nog nooit is gekweekt, is het beter om te enten...

Aan de andere kant is het duidelijk dat het ontbreken van rotatie in de meeste gewassen (met uitzondering van maïs of tomaten, en zonder een paar andere waarvan ik niet op de hoogte ben...) leidt tot een onmiddellijke daling in opbrengsten "alle andere dingen zijn gelijk". Tarwe op tarwe ziet zijn opbrengst met tien tot twintig procent dalen. En een strograan zal geen ander strograan opvolgen...

https://www.perspectives-agricoles.com/ ... 402639.pdf

Dus als dat een mening is, vind ik die ongegrond.

Als er tests zijn die het bewijzen, zou ik die graag willen weten.
Ik zou je graag willen antwoorden, maar ik heb wat tijd nodig. Toch maar een retorische opmerking: waarom zou deze mening - als die er al is - ongegrond zijn? U noemt uw eigen mening over de resistentie van mycorrhizae: ik denk dat het "grondslagen" heeft, ook al ondersteunt misschien geen enkele test het!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 24/07/18, 17:13

Moindreffor schreef:als ik me niet vergis, is het boek meer gebaseerd op boompaddestoelen?
Nee, het is het boek van Lowenfels (zie hierboven) dat handelt over de verschillende mycorrhiza-relaties...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 24/07/18, 20:36

je hebt het over vruchtwisseling en mycorrhiza's die het mogelijk zouden maken om hulpbronnen heel ver weg te halen, dus om de vruchtwisseling echt te laten zijn, zou het nodig zijn om 2 gewassen van dezelfde groente met hoeveel meter uit elkaar te plaatsen?
misschien is het in de tuinbouw mogelijk op oppervlakken van de hectare, maar voor onze moestuin?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 338-gasten