Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 23/07/18, 00:24

Ja, dat is degene (uitgave 2018) waarvan ik de hoes al heb laten zien.
9782812615108.jpg
9782812615108.jpg (119.94 KB) keer bekeken 1652

Ik heb het net uit...ik zal erover praten als ik tijd heb..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/07/18, 08:36

Ja, nu schiet het me weer te binnen...

Vertel me gewoon of het het waard is of dat het waardeloos is... Ik ga de komende dagen wat boeken kopen.

[Het is typerend voor hoe mijn brein op dit moment werkt: er zijn dingen die ik heb gezien, soms gelezen, waarvan ik geen herinnering heb, tot het punt dat ik soms een feit ontken, voordat ik het besefte, later, dat inderdaad... Mijn vrouw raakte eraan gewend... Ik weet niet of het het gevolg is van de hartaanval, of het begin van de ziekte van Alzheimer, of gewoon een overbelast brein of zelfs een gebrek aan diepe aandacht die er op dit moment aan besteed wordt.. Waarschijnlijk een beetje van dit alles tegelijk?]
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/07/18, 08:46

Did67 schreef:
Laten we uitgaan van 30 cm (allemaal theoretisch). Dit maakt, per m², 1/3 van een m3 van grond.

Een orde van grootte van bulkdichtheid van droge grond is 1,3 (deze varieert van 1 tot 1,6 voor minerale bodems).

We zitten dus op 0,3 * 1,3 t = 2 ton per m².




"Pop op de snavel!" [volgens de formule van de Eend - de krant - als hij iets moet corrigeren dat hij heeft gepubliceerd]

Je had gelijk verrast te zijn!!!!!!!!

We zaten op 0,3 m3 van grond. Met een "gemiddelde" dichtheid van 1,3.

En dus 0,3 m3 * 1,3 t/m3 = 0,4 ton d.w.z. 400 kg.

En dat levert dus een bijdrage van 35 g P205, dus 35 / 2,3 g P = ongeveer 15 g P (ongewijzigd)

In ongeveer 400 kg grond (dus 5 keer minder)

Dus 15 mg P / 000 kg aarde = 400 mg P / kg aarde (35 keer pus).

"Grenzen" in de biologie zijn nooit vierkant. Dit zijn "klokvormige" bochten... Bij 79 mg is er geen effect, bij 80 mg een maximaal effect.

Ik denk dat je op je 35ste effect begint te krijgen...

Vooral als we nu slechts 15 cm grond beschouwen (wat we graven), als we bedenken dat de mycorrhisatie bij het begin is vastgesteld; als we bedenken dat een tuinder al gauw 2 of 3 of 4 maal de dosis geeft van een boer (kijk naar een akker nadat een mestverspreider is gepasseerd, hier en daar liggen wat "stukjes" mest; niets te maken met de "doorlopende mestlagen)" gebruikt door een tuinder, we zien dat we heel snel de grens kunnen bereiken...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 23/07/18, 13:44

kleine pauze

op 14, 15 en 16 september 2018, de BiObernai-show met (onder andere) raad eens? :)

Ik hoop dat ik deze keer kan gaan!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/07/18, 14:49

Een conferentie tijdens het LPO-feest in Der wordt ook bevestigd op 28 oktober (Lac de Der-Chantecoq, nabij St Dizier).

Ik zal ook in Champagné, in de buurt van Poitiers, zijn voor de Nationale Permacultuurbijeenkomsten van 24 tot 26 augustus (opeenvolging van 3 verschillende conferenties): https://reporterre.net/Les-Rencontres-N ... lture-2018

Voor onze vrienden uit het Westen, onderhandelingen gaande voor een bezoek aan St-Brieuc! Het is niet bevestigd.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 23/07/18, 17:20

Did67 schreef:Dus 15 mg P / 000 kg grond = 400 mg P / kg grond (35 keer meer). "Grenzen" in de biologie zijn nooit vierkant. Dit zijn "klokvormige" bochten... Bij 5 mg is er geen effect, bij 79 mg een maximaal effect. Ik denk dat je op je 80ste effect begint te krijgen...
Vooral als we nu slechts 15 cm grond beschouwen (wat we graven), als we bedenken dat de mycorrhisatie bij het begin is vastgesteld; als we bedenken dat een tuinder al gauw 2 of 3 of 4 maal de dosis geeft van een boer (kijk naar een akker nadat een mestverspreider is gepasseerd, hier en daar liggen wat "stukjes" mest; niets te maken met de "doorlopende mestlagen)" gebruikt door een tuinder, we zien dat we heel snel de grens kunnen bereiken...
Ja dat is precies wat ik dacht. Vooral omdat Lowenfels aan het einde van het boek meldt dat "sommigen geloven dat de fosforgehaltes zelfs nog lager zouden moeten zijn, rond de 30 ppm" (p.149) (in plaats van 70 ppm, wat eerder werd geaccepteerd)! In ieder geval komt deze kwestie van fosfor in het hele boek meermaals aan de orde (bijvoorbeeld in onderzoek naar land-, tuinbouw of hydrocultuur, maar ook genoemd in verband met compost die te rijk is aan P) ...
Alleen al daarom denk ik dat dit boek interessant kan zijn voor fenoculturisten. De opmerkingen die u over de auteur maakte, zijn tamelijk waar en misschien ontdekt u daar tegenstrijdigheden. Van mijn kant vond ik het boek ondanks herhalingen nogal rijk en waardeerde ik het eerste deel, dat een goed geïllustreerde biologische beschrijving is van schimmels en de mycohrizale relatie. Bovendien geeft het feit dat Lowenfels een journalist is (het lijkt erop dat hij nog steeds goed op de hoogte is van het onderwerp en hij heeft vrienden die onderzoekers zijn of die hun handen in de grond steken) en bovendien van de Angelsaksische cultuur levert een meer pragmatisch aspect, complementair aan de conferenties van Sélosse (die ik elders ook waardeerde).
Ga naar een andere passage die me verraste om je eetlust op te wekken: er is een deel van het boek dat landbouwpraktijken bespreekt die een negatieve invloed kunnen hebben op gewassen. Het eerste dat wordt genoemd (vóór braaklegging, bodemveranderingen, chemicaliën, kunstmest, verbranding en het gebruik van ggo's) is: vruchtwisseling. Dus, in tegenstelling tot de praktijken die traditioneel naar voren worden gebracht in biologisch tuinieren, waar het regelmatig wordt geadviseerd om de gewassen te roteren en te variëren, lijkt het erop dat dit "significante effecten zou kunnen hebben op de arbusculaire mycohrizale schimmels die kunnen overleven". ..
Het lijkt me dat dit een beetje (indirect) in de richting gaat van sommige van je keuzes (misschien hoorde ik iets eerder in je video's?)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/07/18, 18:58

1) Dat we niet echt weten is het gemeenschappelijke lot van agronomen, het levende wezen complex, de relaties niet eenvoudigweg binair en "in vitro" onderzoek (in potten) niet gemakkelijk om te zetten (waarin Sélosse gelijk heeft; niettemin , en daar denk ik dat hij niet uit zijn toren is gekomen, zijn we verplicht "onszelf te laten denken ...", anders worden we onbeweeglijk of laten we het hele veld over aan degenen die bevestigen, zonder vragen te stellen, dat we hebben altijd geploegd, dat we door dood hout binnen te halen mycorrhiza "zaaien", dat groenten beter groeien onder bomen, enz...).

2) Er is dus noodzakelijkerwijs "interpretatie" en "overtuiging", zodra we actie ondernemen...

3) Er zijn goede journalisten - en, als ik me vergis, Lowenfels is een vrij gevorderde amateurtuinier...

Zelfs als hij op de pH was, begreep hij of zijn maatje er niets van.

[François Lenglet, die een zekere bekendheid heeft verworven op het gebied van economische kwesties, is helemaal geen econoom!]

4) ... wat niets betekent, aangezien miljoenen tuinders de voorkeur geven aan compostering of grelinette of Bordeaux-mengeling!
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 23/07/18, 19:25

Did67 schreef:Zelfs als hij op de pH was, begreep hij of zijn maatje er niets van.
Waarom, wat zei hij?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 23/07/18, 19:30

Did67 schreef:4) ... wat niets betekent, aangezien miljoenen tuinders de voorkeur geven aan compostering of grelinette of Bordeaux-mengeling!
Hier heb ik me misschien slecht uitgedrukt: wat ik wilde zeggen is dat Lowenfels, in tegenstelling tot mensen die pleiten voor rotaties, liever adviseert om rotaties te vermijden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/07/18, 22:10

Nee, ik heb het goed begrepen.

Mijn opmerking was algemeen: men kan worden voorgesteld als een "goede tuinier" en toch kan men zich verwonderen. Ik noemde deze voorbeelden...

Rotaties kunnen de mycorrhisatie verstoren. Ik weet niet of het een veroordeling is of dat er overtuigende testresultaten zijn.

Specifieke ziekten (die een soort of een familie treffen) vormen andere problemen, bij gebrek aan rotatie. Denk dus niet slechts aan één factor...

Bovendien heb ik geen negatieve effecten waargenomen na een rotatie, in vergelijking met een herhaling van hetzelfde gewas op dezelfde plaats...

Het lijkt mij waarschijnlijk dat mycorrhiza-schimmels vormen van resistentie vormen, net als andere families van micro-organismen: wanneer een peulvrucht na enkele jaren wordt geïmplanteerd, vormt hij knobbeltjes. Aan de andere kant, wanneer een nieuwe soort wordt geïntroduceerd in een gebied waar het nog nooit is gekweekt, is het beter om te enten...

Aan de andere kant is het duidelijk dat het ontbreken van rotatie in de meeste gewassen (met uitzondering van maïs of tomaten, en zonder een paar andere waarvan ik niet op de hoogte ben...) leidt tot een onmiddellijke daling in opbrengsten "alle andere dingen zijn gelijk". Tarwe op tarwe ziet zijn opbrengst met tien tot twintig procent dalen. En een strograan zal geen ander strograan opvolgen...

https://www.perspectives-agricoles.com/ ... 402639.pdf

Dus als dat een mening is, vind ik die ongegrond.

Als er tests zijn die het bewijzen, zou ik die graag willen weten.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 289-gasten