Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/05/18, 21:59

Moindreffor schreef:zo niet, waarom verbluffend de situatie bij de buurman, een bewerkte grond, geperst door de voorafgaande regens, weet niet meer geabsorbeerd dus normaal


Het dominante fenomeen is “motorteelt” = kale grond = aardbei. Dus een laag niveau van bloedarmoedewormen.

Het effect van de helmstok is enkele cm. Kom op, 15! En beneden werkt niemand. Om nog maar te zwijgen van de "ploegzool" (in dit geval de egalisatie die de helmstok op de grond maakt)...

Thuis meerdere galerijen, die diep gaan, een uitwisselings- of beter gezegd absorptieoppervlak vermenigvuldigd met minimaal 5 (onder de 1 m² is het "uitgerolde" oppervlak van de galerijen 5 m²; evenveel oppervlak waarmee het water de grond in kan gaan ...

En last but not least: jij hebt je bodemreserve beter gevuld dan hij... Dat zal de komende maanden ook blijken!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 24/05/18, 22:40

Did67 schreef:
Julienmos schreef:aan de andere kant, niet de minste plas in de moestuin! Ik weet dat mijn land erg doorlatend is (dank je wel anecics?) Maar het is toch een beetje verrassend, want bij de buurman waren er, op zijn "motoculté" -terrein, echte kleine vijvers!


Jammer dat je ergens anders bezig bent geweest! We moesten dit filmen voor de ongelovigen!


Ik had eigenlijk foto's kunnen maken, maar vanuit mijn raam, een beetje ver weg (geen sprake van de overstroming ingaan)! : Lol:

Nou, na de regen verdwenen de plassen geleidelijk en het water sijpelde uiteindelijk ook naar binnen, omdat het relatief vlak is.

Thuis kan het zijn dat de hooideken hier en daar een plasje heeft verborgen? maar ik denk het niet. Sinds enkele jaren geen problemen met waterstagnatie.

Let op: dit keer noch harde wind, noch hagel, dus de groenten hebben er blijkbaar niet onder geleden, maar ik verwacht een nog sterkere aantasting van tandbaars! :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 24/05/18, 22:59

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:zo niet, waarom verbluffend de situatie bij de buurman, een bewerkte grond, geperst door de voorafgaande regens, weet niet meer geabsorbeerd dus normaal


Het dominante fenomeen is “motorteelt” = kale grond = aardbei. Dus een laag niveau van bloedarmoedewormen.

Het effect van de helmstok is enkele cm. Kom op, 15! En beneden werkt niemand. Om nog maar te zwijgen van de "ploegzool" (in dit geval de egalisatie die de helmstok op de grond maakt)...

Thuis meerdere galerijen, die diep gaan, een uitwisselings- of beter gezegd absorptieoppervlak vermenigvuldigd met minimaal 5 (onder de 1 m² is het "uitgerolde" oppervlak van de galerijen 5 m²; evenveel oppervlak waarmee het water de grond in kan gaan ...

En last but not least: jij hebt je bodemreserve beter gevuld dan hij... Dat zal de komende maanden ook blijken!


Voor degenen die het weten: in de Asse-vallei tussen Bras d'Asse en Oraison liggen nieuwe en immense lavendelvelden... op een helling die uitmondt in de weg....

Alles druppelt....

Nou, ik geef toe, lavendel houdt niet van water, maar de grond, kaal natuurlijk, krijgt een klap.

Zolang de plant maar lavendel achterlaat, maakt het de plant niets uit.

Maar als hij op een dag iets anders wil doen, loopt hij het risico voor verrassingen te komen te staan.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 24/05/18, 23:18

Oeh, wat is dit voor ding?

Heb je ooit gehoord van platyhelminten?

Is dit iets voor een journalist of realiteit?

https://www.20minutes.fr/planete/227591 ... odiversite

https://www.jardinier-amateur.fr/report ... terre.html

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 24/05/18, 23:46

Dat is het, ik weet van wie Didier inspiratie haalt... Mevrouw Granier... Beeld

Geef toe dat je haar kende toen je "daar" was... Beeld

1 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 24/05/18, 23:55

:schok: wauw, Nico, maak me niet zo bang... Ik walg nu al van het oprapen van plakkerige naaktslakken, minstens honderd stuks deze avond! en opnieuw stopte ik omdat ik ze niet meer zag, het werd donker. Zo walgend dat ik de augurktang pak om ze te vangen (ja ik weet het, het is mijn cheucheute-kant : Roll:
Slechts 12 rond een volledig verslonden peperplant, 2 gehakte tomaten, mijn beboterde kolen zijn Calais-kant, hetzelfde geldt voor de zoete aardappelen en sperziebonen, de gemalen bleekselderij, aan de andere kant raken ze de rode kool en de Brusselse niet noch de raves, noch het Milaan van Pontoise

PS: oeps Nico! Je laatste bericht kwam vlak voor de mijne toen ik het aan het schrijven was.
Mijn angst ging over de onheilspellende hybride naaktslak... niet over de dame... Wat dan ook... : Mrgreen:
Dernière édition par guibnd de 25 / 05 / 18, 00: 05, 1 keer bewerkt.
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 25/05/18, 00:01

guibnd schreef::shock: wauw Nico, maak me niet zo bang...


Heb je het over platyhelminths of mevrouw Granier? Beeld Ik ga uit Beeld
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 25 / 05 / 18, 00: 08, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 25/05/18, 00:06

nico239 schreef:Heb je ooit gehoord van platyhelminten?

Is dit iets voor een journalist of realiteit?

Nee, het lijkt een realiteit, ik ontdekte het nieuws vandaag ook: een invasieve exotische soort gigantische platwormen die misschien door planten wordt getransporteerd over de grenzen heen. Blijkbaar zijn er hier in het zuidwesten nogal wat (persoonlijk heb ik er nog nooit iets van gemerkt). Het zijn onder andere serieuze roofdieren van wormen en wees voorzichtig, volgens wetenschappelijke naturalistische analyses, ze zijn in zekere zin onsterfelijk en sterker dan hooglanders! Daarnaast zal de naaktslak ons ​​erg aardig lijken.

https://www.francetvinfo.fr/sante/envir ... 65609.html

https://sites.google.com/site/jljjustin ... re-invasif
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 25/05/18, 00:09

nico239 schreef:
guibnd schreef::shock: wow Nico, laat me niet zo schrikken... Ik walg nu al van het oprapen van plakkerige naaktslakken, minstens 100 vanavond! en opnieuw stopte ik omdat ik ze niet meer zag, het werd donker. Zo walgend dat ik de augurktang pak om ze te vangen (ja ik weet het, het is mijn cheucheute-kant : Roll:
Slechts 12 rond een volledig verslonden peperplant, 2 gehakte tomaten, mijn beboterde kolen zijn Calais-kant, hetzelfde geldt voor de zoete aardappelen en sperziebonen, de gemalen bleekselderij, aan de andere kant raken ze de rode kool en de Brusselse niet noch de raves, noch het Milaan van Pontoise


Heb je het over platyhelminths of mevrouw Granier? Beeld Ik ga uit Beeld

Ik denk dat we allebei naar de tuchtraad gaan lol
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 26/05/18, 14:59

de video laat zien dat we op plekken waar een probleem is, grijze massa laten werken
Didier reageerde op zijn gezondheidsproblemen
hier reageren we op een andere manier op bodembemestingsproblemen dan met zeer dure kunstmeststoffen
video om opnieuw te luisteren en aantekeningen te maken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 391-gasten