Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/05/18, 09:51

nico239 schreef:
Voorbeeld: hoeveel frambozenplanten moet je tijdens het seizoen elke 2 dagen in een kom met rijpe planten verwijderen (zoals gewoonlijk begrepen: in UW moestuin, wat in een andere tuin niet noodzakelijk het geval zal zijn)

We kunnen de voorbeelden vermenigvuldigen op basis van de smaak en wensen van elke persoon.


Ter informatie, ik heb:

a) het bovenste perceel: 3 rijen van elk ongeveer 9 meter lang

b) het onderste perceel: 3 rijen van elk ongeveer 8 meter lang.

Nou, op bepaalde tijden eten we frambozen in kommen. We maken sorbets en jam en coulis om de yoghurt op smaak te brengen. In de winter vriezen we het in om er sorbets van te maken.

Het is de gemakkelijkste rode vrucht om te kweken, vind ik. En om op te halen. Vandaar deze tactiek.

Dit zijn ophaalacties. Om continu te kunnen produceren, is het noodzakelijk om deze “luie plant” te irrigeren, die niet op zoek gaat naar water, maar alleen denkt aan zijdelings zuigen! Anders drogen de bloemen in de zomer uit... Het enige deel van mijn moestuin waar permanent druppelleidingen zijn geïnstalleerd.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 10:07

calousorb schreef:
nico239 schreef:
calousorb schreef:Nou, ik heb een container van 1000 liter die gevuld wordt via de goten van het huis en als deze vol is (in de herfst/winter gaat het snel) zet ik een pomp bij de uitlaat onderaan en een oscillerende sproeier en deze besproeit de hele kas. Dit doe ik uiteraard buiten de vorstperiodes. Ik heb nog 4 andere containers op het dak van mijn schuur staan, maar dat is meer voor het seizoen en mijn nieuwe programmeerbare druppelbewatering in de kas.


Het is goed, maar de uitdaging is om het water dat op het hele oppervlak van de tunnel valt terug te winnen : Idee:

Op Pinterest Beeld er moet een slimme jongen zijn die iets heeft gevonden

Voor mij is de uitdaging om mijn kas water te geven zonder mijn geest te kwellen. Ik heb veel andere uitdagingen in mijn leven om niet onnodig toe te voegen! Maar goed, ieder heeft zijn eigen manier om dingen te zien !! Over de uitdaging gesproken, onder hooi groeien is er al een, voor de semi-conventionele tuinman die ik was !!


Wat ik zei, verwees niet naar JOUW systeem.

Je doet natuurlijk wat je wilt.

Maar naar waar we het net over hadden en dat betreft een reflectie IN HET ALGEMEEN om - mogelijk - een systeem te vinden om het water dat op de 40 of 50 m2 kas is gevallen terug te winnen.

Het opvangen van regenwater is geen overbodige uitdaging. Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 10:15

Did67 schreef:b) Op een dag zag ik voor mijn ogen een krekel onder een bak voor zaailingen vandaan komen en een kool onthoofden in het stadium van de twee zaadlobbige bladeren voor mij. Die hem niets had aangedaan, geef ik aan!



Ik bevestig dat de krekel dol is op jonge en verse salades...

We hebben er een behoorlijk aantal, we zien ze elke dag in de kas of buiten...

De schade is echter vrij laag... en dan zeggen we tegen onszelf dat het voor iets anders gebruikt moet worden... behalve om ons te betoveren
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 10:20

Did67 schreef:c) Naast professionele systemen is de truc om water terug te winnen uiteraard het dak van het huis. Het is een kant-en-klare aaseter. Het enige dat overblijft is het aansluiten van de tanks...

Anders maakt het systeem van dekzeilen, opgespannen door goten en lieren, zoals het mijne, het heel gemakkelijk om een ​​goot op grondniveau te plaatsen... Het ideaal is een hellend terrein en een waterval van kassen, die elk in de volgende uitmonden.

Let op: bij smalle kassen (zoals 2 meter) maakt dit niet uit: het water infiltreert zijdelings en vermoeien heeft geen zin. Bij de mijne (spanwijdte van 6 m) zijn de randen te nat en het midden niet genoeg!


Door alles te observeren dat langs het zeildoek sijpelde tijdens deze meerdere stormen van een ZEER regenachtige lente, hebben we deze reflectie gemaakt, ook al is de tank al een hele tijd overvol (maar helaas staat hij niet in de buurt van de kas, maar is hij gewijd aan de lusttuin) en dat de kas paradoxaal genoeg dagelijks water nodig heeft, ook al regent het ELKE DAG Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 10:32

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Voorbeeld: hoeveel frambozenplanten moet je tijdens het seizoen elke 2 dagen in een kom met rijpe planten verwijderen (zoals gewoonlijk begrepen: in UW moestuin, wat in een andere tuin niet noodzakelijk het geval zal zijn)

We kunnen de voorbeelden vermenigvuldigen op basis van de smaak en wensen van elke persoon.


Ter informatie, ik heb:

a) het bovenste perceel: 3 rijen van elk ongeveer 9 meter lang

b) het onderste perceel: 3 rijen van elk ongeveer 8 meter lang.

Nou, op bepaalde tijden eten we frambozen in kommen. We maken sorbets en jam en coulis om de yoghurt op smaak te brengen. In de winter vriezen we het in om er sorbets van te maken.

Het is de gemakkelijkste rode vrucht om te kweken, vind ik. En om op te halen. Vandaar deze tactiek.

Dit zijn ophaalacties. Om continu te kunnen produceren, is het noodzakelijk om deze “luie plant” te irrigeren, die niet op zoek gaat naar water, maar alleen denkt aan zijdelings zuigen! Anders drogen de bloemen in de zomer uit... Het enige deel van mijn moestuin waar permanent druppelleidingen zijn geïnstalleerd.



Ah ja toch... ouh la la... 50 meter frambozenstruiken.... ik begrijp het beter...

Wat is dat in voeten?
Ongeveer vijftig?

Bedankt voor deze nuttige en CONCRETE informatie.

Ik denk dat we dit soort kostenberekeningen (ongeacht het product) vaker naar voren moeten brengen om aan te tonen dat het matchen van de aankopen van trays in winkels niet kan met 4 meter in je tuin. : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 23/05/18, 12:10

Did67 schreef:Het gaat mij te snel - geen tijd om alles te beantwoorden: ...

klagen! Je hebt ons met jouw hooi tot winstgevende wormenkwekers gemaakt, waardoor we ons hebben bevrijd van het harde werk op het veld. Nu zijn we in topvorm en hebben we tijd om met vrienden te kletsen en onze hersenen op gang te krijgen!
trouwens, ik ben genezen van mijn ischias : Mrgreen:
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 23/05/18, 13:21

trouwens, je herinnert je de video van Carl op 13-03-2018 om 19:18 uur, pagina 975; dit betrof het zaaien van erwten, de man in de video had het over het zaaien van 1 kg erwten op een rij van 5 meter :schok:
Ik heb het gedaan (nou ja, ik heb teruggeschroefd, ongeveer 300 g erwten over een afstand van 6 meter, de rij was al behoorlijk vol!) Ik, die 5 zaden in een emmer wilde doen, liep niet het risico de kleine erwten erin te stikken!
Nou, anderhalve maand later, hier zijn enkele kleine foto's van gisterochtend met een meer dan veelbelovend resultaat!... Wie gaat er lekkere erwten eten! het enige wat je hoeft te doen is een duif neerschieten : Mrgreen: DANK U CARL
toebehoren
20180522_101831.jpg
20180522_101751.jpg
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 13:44

guibnd schreef:
Did67 schreef:Het gaat mij te snel - geen tijd om alles te beantwoorden: ...

klagen! Je hebt ons met jouw hooi tot winstgevende wormenkwekers gemaakt, waardoor we ons hebben bevrijd van het harde werk op het veld. Nu zijn we in topvorm en hebben we tijd om met vrienden te kletsen en onze hersenen op gang te krijgen!
trouwens, ik ben genezen van mijn ischias : Mrgreen:
: Cheesy:
: Cheesy: : Cheesy: goed gezegd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/05/18, 13:52

nico239 schreef:
De schade is echter vrij laag... en dan zeggen we tegen onszelf dat het voor iets anders gebruikt moet worden... behalve om ons te betoveren


Over het algemeen wel. Maar als hij twee van de zes tomatenplanten onthoofdt alleen maar omdat ze hem lijken te irriteren, groeien ze niet meer terug!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/05/18, 13:57

nico239 schreef:
Wat is dat in voeten?
Ongeveer vijftig?

Bedankt voor deze nuttige en CONCRETE informatie.

Ik denk dat we dit soort kostenberekeningen (ongeacht het product) vaker naar voren moeten brengen om aan te tonen dat het matchen van de aankopen van trays in winkels niet kan met 4 meter in je tuin. : Mrgreen:



Vandaag weet ik het niet meer. Want door de uitlopers die uit de rij komen eruit te trekken en de uitlopers die in de rij staan ​​te laten staan, ontstaat er een soort doorlopende haag... Bij het snoeien moet ik ongeveer vijftien stokken per strekkende meter laten staan. Ik zal later tellen...

In feite begon het met een zestal sukkels die bij het huis van de schoonmoeder werden verzameld. Koop niet te veel; slechts een paar moederplanten. Het zuigt aan alle kanten. Vandaag gooi ik weg. Maar eerst heb ik opnieuw geplant. De onderste zijn zuignappen die zijn verzameld tijdens het schoonmaken aan de bovenkant. Geplant, voor wie er toen nog niet was, in een weiland, bedekt met walnotenbladeren (tegengehouden door een antivogelnet), een verticale schopslag, een kleine slag naar links en rechts om een ​​spleet te openen, ik schuif de zuignappen naar binnen, een trap aan elke kant om te sluiten... Eenvoudiger: je gaat dood. Binnen 1 of 2 sukkels, 100% succes. Met de doordragende variëteit, vruchten de volgende zomer!
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 283-gasten