Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/05/18, 19:29

Moindreffor schreef:Het koffiedik zorgde ervoor dat de slakken een beetje zwart werden...


En toen renden ze sneller???
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/05/18, 19:32

Moindreffor schreef:
voor de zelfvoorziening ben ik het verder met Didier eens, behalve dat we met veel dingen kunnen "lassen", zoals mijn vader zei, in het midden van de eeuw slaagde mijn grootvader erin, maar zijn moestuin was 1 m2, dus zelfvoorzienend ja, maar niet met een moestuin en het maken van jam en daar nog een boomgaard van 600 mXNUMX bij2 voor geconserveerd fruit en jam
in mijn herinnering waren er straatverkopers die abrikozen verkochten, het enige fruit dat mijn grootmoeder kocht om jam van te maken, ze ging ook wilde bramen oogsten, weidechampignons, het gras uit de boomgaard gaf hooi voor de konijnen en het keukenafval voedde de kippen deels , kochten ze wat tarwe van de boerderij aan de overkant


Ja, daar overlappen de ordes van grootte elkaar!

[Heb je geen sinaasappels of mandarijnen gehad met Kerstmis??? Het was een van de aankopen thuis... En toen ik een tiener was, kwamen er ook bananen]

[Vergeet het aandeel hazelnoten, walnoten, enz. niet in het rantsoen]
1 x
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil12 » 22/05/18, 20:29

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
voor de zelfvoorziening ben ik het verder met Didier eens, behalve dat we met veel dingen kunnen "lassen", zoals mijn vader zei, in het midden van de eeuw slaagde mijn grootvader erin, maar zijn moestuin was 1 m2, dus zelfvoorzienend ja, maar niet met een moestuin en het maken van jam en daar nog een boomgaard van 600 mXNUMX bij2 voor geconserveerd fruit en jam
in mijn herinnering waren er straatverkopers die abrikozen verkochten, het enige fruit dat mijn grootmoeder kocht om jam van te maken, ze ging ook wilde bramen oogsten, weidechampignons, het gras uit de boomgaard gaf hooi voor de konijnen en het keukenafval voedde de kippen deels , kochten ze wat tarwe van de boerderij aan de overkant




[Heb je geen sinaasappels of mandarijnen gehad met Kerstmis??? Het was een van de aankopen thuis... En toen ik een tiener was, kwamen er ook bananen]

[Vergeet het aandeel hazelnoten, walnoten, enz. niet in het rantsoen]


Hallo,
De crux op onze breedtegraden ligt in de manier waarop we de winterperiode kunnen beheersen, en dat gebeurt al sinds de Neanderthalers.
In bepaalde regio's bestond een aanzienlijk deel uit kastanjes in al hun vormen, paddenstoelen, er waren in het verleden veel truffels, mijn grootvader was een distilleerder van rauwe producten, hij ging regelmatig op jacht, net als iedereen (er is ook een belangrijk punt bij het vissen om te verbeteren het gewone) regelmatig teruggebracht.

Ik ben een beetje gefrustreerd omdat ik niet te veel kan ingrijpen, aangezien de omstandigheden ervoor zorgen dat dit jaar het allemaal stro en gemaaid gras is voor mijn bejaarde vriend, tot volgend jaar voor de feno!
Aan de andere kant heb ik op dit moment heel weinig naaktslakken (ondanks de huidige zeer gunstige omstandigheden in Aveyron), en volgens mijn observaties heb ik dit op mijn gevleugelde bondgenoten gezet, ik heb veel vogels. Wintervoer, geen katten, het aanleggen van heggen met bessenstruiken, bomen die volwassen beginnen te worden, stenen muren voor het huis, deze factoren zorgen ervoor dat ze zich goed nestelen. Aan de andere kant ga ik dit jaar de koers zien van aardbeien die ik zal moeten laten staan ​​voordat ik de netten uitzet. De merels hebben een deel van de winterbonen verpest door te schrapen tijdens de jacht op naaktslakken, dus mijn huidige gedrag voor bepaalde zaailingen is een beetje feramol en een hek en zodra het plan is krachtig en kan de mechanische acties van de merels weerstaan, ik verwijder alles en geef ze ruimte. Ik merkte dat op bepaalde planken de weinige slakken liever de ontbindende bladeren aten van de vaste planten die ik op het stro gooide (rumexbladeren, paardenbloemen, enz.) dan de plannen.
0 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 22/05/18, 20:45

in plaats van zelfvoorziening probeer ik het zonder bepaalde commerciële aankopen te kunnen doen
hier test ik rode bieten (dit heb ik al eerder gedaan) rauw en gekookt en ik ga de silo's testen, ik denk erover om winterwortelen te proberen als ik zaden koop, en bovenal zou ik graag willen kunnen doen zoals mijn grootvadersalade het hele jaar door,
Pickles zijn vrij eenvoudig, maar niet voor dit jaar, ik wend me tot jam, kleine doelen met een kleine tuin, ik bereid me voor op mijn pensioen en anticipeer op inkomensverlies, dit mag tegenwoordig niet worden verwaarloosd

onze ouderen deden het beter dan wij, het is tijd om hun gezond verstand terug te krijgen, ze hadden minder troost, maar waren zeker gelukkiger, omdat ze wisten dat ze kapitaal hadden in de moestuin
2 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 22/05/18, 20:59

Moindreffor, Je schrijft:
...omdat ze wisten dat ze kapitaal in de moestuin hadden

Ik begrijp perfect wat je bedoelt, maar het gebruik van het woord ‘kapitaal’ is hier bijzonder ongepast (aangezien het over zelfvoorziening gaat).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/05/18, 21:11

phil12 schreef: Ik merkte dat op bepaalde planken de weinige slakken liever de ontbindende bladeren aten van de vaste planten die ik op het stro gooide (rumexbladeren, paardenbloemen, enz.) dan de plannen.


Absoluut !!!

Ik dacht erover om een ​​soort 'distel' te kweken (nog niet bepaald), die vooral aantrekkelijk is voor 'oranje' naaktslakken. Je haalt hem er 's ochtends uit, gooit hem weg en weet ze 's avonds te vinden.

Ik heb een kleine voorraad in de tuin en in huis, maar deze zal snel uitgeput raken door het voeren van mijn grote koeien!!!

Ik dacht eerst dat het toeval was toen ik op een avond op een van deze verwelkte zeugdistels 3 grote naaktslakken vond, die daar toevallig waren gegooid, op minder dan 10 cm van een koolplant.
De volgende dag doe ik het expres. Ik "strooi" ze overal tussen mijn rijen kool of bleekselderij en 80% van de slakken zat op de verwelkte zeugdistels. Er waren nog steeds een paar rebellen, uit de hand gelopen... Maar een minderheid. Ze veroorzaken dus al geen schade tegen de tijd dat u klaar bent met uw maaltijd. En bovendien weet jij ze te vinden.

Ik zaaide wortels, die bijzonder gevoelig waren. Omdat het lang duurt voordat ze tevoorschijn komen, maak ik van de gelegenheid gebruik om de betreffende grond van de naaktslakken te drogen, met behulp van deze methode.

Stengels bleekselderij werken ook, of sla die begint te groeien (sla in een iets verder gevorderd stadium, begint te rotten lijkt mij; moet nog worden bevestigd; waarnemingen in uitvoering - ik zal ernaar zoeken!).
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/05/18, 21:15

phil12 schreef:
Ik ben een beetje gefrustreerd omdat ik niet te veel kan ingrijpen, aangezien de omstandigheden ervoor zorgen dat dit jaar het allemaal stro en gemaaid gras is voor mijn bejaarde vriend, tot volgend jaar voor de feno!



Deze hooi-‘vervanger’ wordt officieel in het boek gepresenteerd als alternatief voor het geval er problemen zijn met het vinden van hooi...

Bedenk dat maaien veel ruimte in beslag neemt! Dus in brutogewicht heb je voor 10 kg stro (minstens) 1 kg vers maaisel nodig... Het is iets minder perfect, omdat de afbraak op twee snelheden plaatsvindt. Maar de grond speelt de buffer...

Het is niet "feno" in de letterlijke zin, maar in de geest is het dat wel! “Permanente” en “dikke” dekking, met “verse” en “gebalanceerde” organische stof. Alles is aanwezig!

Bovendien zal uw feedback mij interesseren!
1 x
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil12 » 22/05/18, 22:21

Hallo deed,

Hier is het technische reisschema gepland voor de komende twee jaar:

- dit jaar stro op tijdelijke weide (> raaigras op raaigras praktijk afgerond nu ik de controle weer terug heb, dit jaar heb ik op het perceel een vaste weide laten inzaaien in voederwinning) ik kon 12 ton stro Biologisch voor 400 hebben euro afgeleverd en geplaatst waar ik hem gebruikte, ik heb ook veel valse BRF's gehad (bladverliezende snoei door de apparatuurdiensten in de gemeente) speciaal voor mijn aardbeien en frambozen, ik heb veel bonen op de bedden geplant (gebruikelijke breedte) omdat ze fixeer een beetje stikstof, we houden echt van deze peulvrucht, ze blijven, ze zijn gemakkelijk te planten (één slag van een dibble, één boon, één plant)
Voorlopig lijk ik niet al te hongerig naar stikstof, ik zit op drie doseringen weidesnippers, het is uiteraard op het stro (ik heb voor mijn 60 jaar > 3000 m2 gazon een zitgrasmaaier gekocht, en de randen van een perceel van 7000m2 te onderhouden, heerlijk dat ik mijn maaisel rustig op mijn planken kan brengen.
Aan de andere kant, omdat de plakjes van deze grote balen stro erg compact en dik zijn, heeft de grond enige tijd nodig om op te warmen. Dit merkte ik vandaag bij het planten van pompoenplanten (kleine cirkels zoals mijn kleinkinderen zeggen) tegen de Ru d'eau is er en alle soorten wormen beginnen goed met hun werk.

Aan de andere kant creëer ik op mijn stroken een mix van moestuin + fruitbomen + bessenstruiken.

Ik zal volgend jaar zaden in dit stro zaaien omdat het momenteel te moeilijk is om te snijden, ik zou een kettingzaag nodig hebben, op dit moment voordat de dieren worden vernietigd, verteerd en verergerd, gebruik ik een oud deel dat ik goed heb gemulleerd voor mijn zaailingen ( zoals hierboven gezegd, ik heb een stevig gaas dat ik had op de zaailingen gelegd, ik heb reepjes gesneden, het is heel gemakkelijk te plaatsen, gemakkelijk achteraf op te rollen, behoorlijk duurzaam (na verloop van tijd + herstel)

- in het najaar bedekken met hooi van mijn akkers (vernieuwen, ik heb 7000 m2, een boer neemt de eerste snede en verpakt de hergroei voor mij)

Mijn doel is om over 2 tot 3 jaar een operationele moestuin te hebben.

Ik probeer het huidige proces nauwlettend te volgen om correcte feedback te kunnen geven.
0 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
calousorb
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 12/09/17, 22:31
Plaats: 08 Sorbon
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par calousorb » 22/05/18, 23:03

Did67 schreef:Daarom wilde ik mijn kas "perfectioneren": het water opvangen aan de zijkanten, in twee goten, terug "pompen" in een cubitainer van 1 m3 op een hoogte geplaatst, vanwaar het, door eenvoudige zwaartekracht en via druppelbuizen (of poreuze buizen - ik aarzel nog steeds; ik zal afhankelijk van de druk stromingstests moeten doen), "live" opnieuw in de kas zou worden geïnjecteerd ... Alles zou gebeuren alsof het regende in mijn kas, zonder echter het gebladerte nat te maken om cryptogame ziekten (die veroorzaakt door schimmels - inclusief meeldauw) onder controle te houden...

Let op: In de zomer is dit niet voldoende, omdat een kas in de eerste plaats een droger is, omdat daar de warmte opstijgt; waterverdamping volgt, zelfs als de grond bedekt is; en terwijl we gedwongen worden open te gaan, vertrekt de waterdamp... Het waterherinjectiesysteem wordt daarom meer gezien als een "minimumloon" dan als een echte watervoorziening...

NBNB: Nou, ook ik loop achter met mijn werk; Ik kom uitgeput uit mijn weekend [deze “brug”, 3 bezoeken aan de tuin en 2 conferenties; elke dag aan dek dus!] en op maandag zit ik een beetje op kauwgom te kauwen... De ideeën zijn er. Maar niet uitgevoerd.

NBNBNB: Bij conventioneel tuinieren geven we de groenten water. We geven de bodemorganismen eerst iets te drinken. En we voorkomen dat de lijm uithardt (zoals meubellijm!) en dat de vloer hard wordt. En trouwens, we geven de groenten wat te drinken...


Nou, ik heb een container van 1000 liter die gevuld wordt via de goten van het huis en als deze vol is (in de herfst/winter gaat het snel) zet ik een pomp bij de uitlaat onderaan en een oscillerende sproeier en deze besproeit de hele kas. Dit doe ik uiteraard buiten de vorstperiodes. Ik heb nog 4 andere containers op het dak van mijn schuur staan, maar dat is meer voor het seizoen en mijn nieuwe programmeerbare druppelbewatering in de kas.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 22/05/18, 23:07

Did67 schreef:Ik kan me niet herinneren waar 'zelfvoorziening' werd besproken.


Ik heb dit artikel geciteerd
https://positivr.fr/permaculture-jardin ... chauffrey/

En zoals elke keer als ik dingen lees die het idee van zelfvoorziening oproepen, zelfs als het maar een simpele is (dat was hier het geval), krimp ik ineen.

Vooral nadat we alles zijn gaan opmerken dat we eindelijk thuis moeten beginnen om het te kunnen eten... zoals we het willen eten.

Je demonstratie is duidelijk.

En zoals je zegt, niets belet je om te genieten van je eigen persoonlijke genoegens: frambozen, veldsla, salade, radijsjes, aardbeien of andere, en te proberen deze te produceren voor regelmatige of zelfs dagelijkse consumptie in het seizoen... Yum

Maar ik denk dat we nog geen einde hebben gemaakt aan dit Rousseau-idee. : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 239-gasten