Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 27/04/18, 08:33

Did67 schreef: Het 'droom'-gebruik voor hout dat geen BRF is, schaafsel, zaagsel, spaanders, pellets of wat dan ook, als je ruimte hebt, om een' pomp te maken om stikstof ":
- spreid op een onbebouwd deel een overvloedige laag uit
- dit resulteert in een duidelijke honger naar stikstof
- plant / zeug peulvruchten: klavers, faba bonen, erwten, etc. ... Maaien of rot-spin op de site ...
- het is door INRA bewezen dat de symbiotische fixatie omgekeerd evenredig is met de stikstofrijkdom van de bodem; dus omgekeerd, hoe meer stikstof arm is in een bodem, hoe efficiënter de symbiotische fixatie, tot meer dan 200 N / ha-eenheden
- dus stellen we daar een maximum aan vrije stikstof in en stimuleren we de bevochtiging door de enorme toevoer van lignine ... Een supervrije grond!

Het is niet meer of minder dan een gratis "stikstofpomp", waarvan de enige fout is dat hij ruimte opeet (aangezien hij werkt met zonne-energie, waardoor de peulvrucht de Rhizobia kan voeden!


Kunnen we over een jaar dus op deze manier een nieuw perceel voorbereiden dat volgend jaar klaar zal zijn voor de teelt van groenten? is dat wat je moet begrijpen?
wanneer peulvruchten zaaien? in de BRF of in de aarde eronder? net voor het verspreiden van de BRF, direct na het verspreiden van de BRF, later?
zo ja, welke planten profiteren een jaar later of twee jaar later het meest van deze met stikstof gedoteerde grond?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 27/04/18, 08:47

De "Potager du Laesseux" of "fenocultuur": anderen praten erover ...

Verras vanochtend door een triviale zoektocht twee websites die onze "tactiek" oproepen:

De Bonduelle-stichting:

http://www.fondation-louisbonduelle.org ... uez-temps/

Schermopname 04-27-18 om 08.34 uur Fondation Bonduelle.PNG
Screen Shot 04-27-18 om 08.34 uur Fondation Bonduelle.PNG (96.09 KiB) 1928 keer bekeken



De "Permaculture Watch" -site:

http://veille-permaculturelle.fr/mulch/ ... noculture/

Ik begrijp beter dan plotseling, de verkoop van het boek versnelt (het is nog steeds 56e alle categorieën gecombineerd op Amazon vanochtend, na gisteren te zijn geclassificeerd tot 36e positie om 19 uur)

Schermopname 04-27-18 om 08.41 uur Permacultuur Watch.PNG
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 27/04/18, 08:54

guibnd schreef:
Kunnen we over een jaar dus op deze manier een nieuw perceel voorbereiden dat volgend jaar klaar zal zijn voor de teelt van groenten? is dat wat je moet begrijpen?
wanneer peulvruchten zaaien? in de BRF of in de aarde eronder? net voor het verspreiden van de BRF, direct na het verspreiden van de BRF, later?
zo ja, welke planten profiteren een jaar later of twee jaar later het meest van deze met stikstof gedoteerde grond?


Het is een "idee", dat ik niet heb ervaren. Maar het kan alleen maar werken!

Wat ik zou doen :

- verspreid een dikke laag arm organisch materiaal (gebroken hout, zaagsel, krullen, stro) ...
- Ik zou klaversporen leggen (bijvoorbeeld uit Alexandrië; het is vorsthard en zal in de winter vanzelf verdwijnen)
- Ik "rotofileer" regelmatig, net voor de bloei (het stikstofgehalte in de plant is dan maximaal), laat aan de oppervlakte; de klaver groeit heel snel terug, en zet weer stikstof vast ...
- indien nodig enkele "perforators" (rumex, distel, winde, etc.) afscheuren ...

Dit geeft, met een arm materiaal, geen "gedoteerde" bodem: de natuur corrigeert de aanvankelijke armoede en zet een "middelgroot" systeem op in termen van stikstofrijkdom; de vloer zal echter schoon en zeer goed gestructureerd zijn; het zal zijn gedoopt met humusstoffen ...

Dit lijkt mij echter een goede plek om planten te maken die houden van verse organische materialen, zoals komkommerachtigen, die groeien op compost ...

Het is vooral een "Sioux" manier (denk ik) om organisch materiaal arm aan stikstof te valoriseren ...

Laat je testen en geef me een rapport !!!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 27/04/18, 09:00

1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 27/04/18, 11:20

mayonaise begint te stollen, als daarnaast permaculturisten beginnen te beginnen

Ik zie Didier de volgende Bonduelle-commercial schieten, hij gaat het witte konijn vervangen : Mrgreen:

Didier zal bekend zijn geworden wanneer mijn Phénoculture in het woordenboek en de spellingcontrole van Google komt
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 27/04/18, 11:46

Glorie is vluchtig ...

Sta me toe om te verduidelijken:

a) Ik ben natuurlijk heel erg tevreden met dit alles, het publiek, de reactie ... Het schrijven van het boek was een kleine moeite. Houd de discussies ook hier gaande. Zoals video's maken en bewerken. Beloond worden is niet onaangenaam - en ongetwijfeld een van de drijfveren van het leven.

b) Ik ben speciaal voor al diegenen die, zonder begrip, maar op basis van een idee van "het goed willen doen", zichzelf door de geldende mode veroordeeld achtten tot "zwaar werk" zoals het graven van heuvels ... ik had de ene of de andere bezoeker die me aan het einde van het bezoek terzijde bedankte omdat ik hun echtgenoot had overtuigd dat hij wilde dat hij 'heuvels zou graven', wat als een hele klus werd ervaren ... ik denk ook aan al die beperkte, gehandicapte, oudere mensen die mij schrijven om te vertellen dat ze plezier vinden in "tuinieren" (als je dat zo mag noemen; "een moestuin hebben" zou eerlijker zijn! ).

c) Vanaf nu kan iedereen kiezen: en dat is een voldoening die mij dierbaar is omdat ik diep verliefd ben op vrijheid.

[edit: vervanging van "voor de modi die van kracht zijn" door "door de modi die van kracht zijn" - dat betekende niets!]
6 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 27/04/18, 14:56

Did67 schreef: Het is een "idee", dat ik niet heb ervaren. Maar het kan alleen maar werken!

Wat ik zou doen :

- verspreid een dikke laag arm organisch materiaal (gebroken hout, zaagsel, krullen, stro) ...
- Ik zou klaversporen leggen (bijvoorbeeld uit Alexandrië; het is vorsthard en zal in de winter vanzelf verdwijnen)
- Ik "rotofileer" regelmatig, net voor de bloei (het stikstofgehalte in de plant is dan maximaal), laat aan de oppervlakte; de klaver groeit heel snel terug, en zet weer stikstof vast ...
- indien nodig enkele "perforators" (rumex, distel, winde, etc.) afscheuren ...

Dit geeft, met een arm materiaal, geen "gedoteerde" bodem: de natuur corrigeert de aanvankelijke armoede en zet een "middelgroot" systeem op in termen van stikstofrijkdom; de vloer zal echter schoon en zeer goed gestructureerd zijn; het zal zijn gedoopt met humusstoffen ...

Dit lijkt mij echter een goede plek om planten te maken die houden van verse organische materialen, zoals komkommerachtigen, die groeien op compost ...

Het is vooral een "Sioux" manier (denk ik) om organisch materiaal arm aan stikstof te valoriseren ...

Laat je testen en geef me een rapport !!!


Ik heb alles versnipperd, ik heb ruimte over ... y'apuka! : Idee: en dat zal me een nieuw perceel maken om mijn dikke pompoenen buiten de moestuin te huisvesten ...
Ik kom over een jaar of 2 terug : Mrgreen: dankjewel didier
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 27/04/18, 15:21

Did67 schreef:Glorie is vluchtig ...
Sta me toe om te verduidelijken:

a) Ik ben natuurlijk heel erg tevreden met dit alles, het publiek, de reactie ... Het schrijven van het boek was een kleine moeite. Houd de discussies ook hier gaande. Zoals video's maken en bewerken. Beloond worden is niet onaangenaam - en ongetwijfeld een van de drijfveren van het leven.

b) Ik ben speciaal voor al diegenen die, zonder begrip, maar op basis van een idee van "het goed willen doen", zichzelf door de geldende mode veroordeeld achtten tot "zwaar werk" zoals het graven van heuvels ... ik had de ene of de andere bezoeker die me aan het einde van het bezoek terzijde bedankte omdat ik hun echtgenoot had overtuigd dat hij wilde dat hij 'heuvels zou graven', wat als een hele klus werd ervaren ... ik denk ook aan al die beperkte, gehandicapte, oudere mensen die mij schrijven om te vertellen dat ze plezier vinden in "tuinieren" (als je dat zo mag noemen; "een moestuin hebben" zou eerlijker zijn! ).

c) Vanaf nu kan iedereen kiezen: en dat is een voldoening die mij dierbaar is omdat ik diep verliefd ben op vrijheid.


je zou verkeerd zijn om je plezier en je tevredenheid te mokken! het is het juiste rendement op uw investering.
je (her) geeft de tuin zijn plaats van ontspanning en nietsdoen, een ruimte van vrijheid en creativiteit, nieuwsgierigheid, experiment en verwondering.
je helpt de neofieten aan de slag te gaan, de allerjongsten om door te gaan, de actieve om het beroepsleven en de tuin te kunnen combineren, kinderen en kleinkinderen te bieden en te sensibiliseren voor contact en smaak van de aarde ...
en je geeft ons de juiste agronomische, organische basis om het goed te doen en het erger te maken door minder te doen!
wat je daar zaait Didier, wees er zeker van dat wij er voor zullen zorgen en voor een lange tijd ....
2 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 27/04/18, 15:23

Did67 schreef:
Wat ik zou doen :

- verspreid een dik laag arme organische stof (gemalen hout, zaagsel, krullen, stro) ...
- Ik zou klaversporen leggen (bijvoorbeeld uit Alexandrië; het is vorsthard en zal in de winter vanzelf verdwijnen)


Ik denk niet dat de zaailing in het gebroken hout zou kunnen werken?
Je moet dus begrijpen dat we groeven in dit stuk graven (groeven die diep zullen zijn omdat de snipperlaag dik is) en dat we in de grond zaaien, onderaan deze groeven?

in ieder geval goed idee, ik zal het ook proberen, in mijn oude stapel nep-BRF ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 27/04/18, 15:36

Julienmos schreef: Ik denk niet dat de zaailing in het gebroken hout zou kunnen werken?
Je moet dus begrijpen dat we groeven in dit stuk graven (groeven die diep zullen zijn omdat de snipperlaag dik is) en dat we in de grond zaaien, onderaan deze groeven?
in ieder geval goed idee, ik zal het ook proberen, in mijn oude stapel nep-BRF ...

dit is precies ook de vraag die ik mezelf stel?
en moeten we ook wachten tot de nep-BRF verouderd is? of klaver zaaien in verse BRF?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 227 gasten