Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 22:27

Hier is selderij, geplant door het hooi (dat een beetje is verspreid):

Beeld

We zijn nog steeds in wat een weiland minder dan een jaar geleden was.

We zien dat sommige plantains hebben kunnen doorbreken [misschien ga ik snoep gaan maken Ricola ???]

[Update 2015: hoewel het geen "onkruid" is, omdat de weegbree vele toepassingen heeft, kan het in salades gegeten worden, kunnen we hoestsiroop maken, na 2 volle seizoenen heeft het bijna "natuurlijk" "verdween uit de tuin, nietsdoenend, waarschijnlijk niet gelukt om zijn reserves aan te vullen vanwege de permanente dekking van de grond

We kunnen ook het ondergrondse werk van veldmuizen raden.
Dernière édition par Did67 de 08 / 01 / 16, 12: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 22:32

Maar vertel me eens, ik heb geen boer die me hooi kan brengen!

Welnu, waarom zou u grasmaaisel niet proberen?

Twee voorwaarden:

- De drogen dunne laag

- wacht tot het klaar is met "gisten" en opwarmen !

Hier een kool geplant in een hoek bedekt met grasmaaien (2 opeenvolgende vertoningen op wat dit voorjaar nog een hoek van de weide was; het was een grens in mijn hierboven beschreven "hooiproef").

Ik zal je op de hoogte houden van de toekomst.

Beeld

Wat kost het om 2 m² te proberen ???
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16116
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 25/05/14, 15:54

en bedankt Did67 voor al deze ervaringen op de begane grond ...

Een goede tuinman die ontluikt, wiens werk hooi kon maken. We vertellen geen salades over econologie :D
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/05/14, 16:14

.... tenzij hij me op het stro laat ?????????????

Het is alleen voor het woordspel.

Gezien wat ik stop, riskeer ik niet veel!

1) Bedankt voor deze kleine aanraking van humor: teken dat iemand heeft gelezen!

[Ik doe dit niet opnieuw vanwege een misplaatste ego; de econologietellers zijn erg nieuwsgierig; sinds gisteren heb ik 2 of 3 uren gezet, om door de foto's te bladeren, om de berichten met mijn twee vingers in te typen, om de afbeeldingen te downloaden ... Ik wil gewoon weten of het de moeite waard is om door te gaan. Omdat ik nog steeds uitrusting heb!]

2) Ik beantwoord een vraag die niemand mij heeft gesteld:

- waarom, hoewel ik natuurlijk tuinier, zaai en plant ik in rijen; soms goed uitgelijnd, soms uitgelijnd met het oog, 'grofweg'

- het moet alle aanhangers van tuinieren vierkant aan de ene kant, of die van permacultuur aan de andere kant, enz. schokken ...

Er zijn eigenlijk twee redenen voor mijn acties:

a) zoals gezegd, het is een oude droge weide, met een ondiepe grond; Daarom denk ik er ondanks mulchen aan om te drenken als het niet regent in de zomer ...

En ik koos voor de infuus, met leidingen met leidingen met geïntegreerde druppelaars (nog niet op zijn plaats). Ik herinner u eraan dat het doel niet is om de natuur op zichzelf te imiteren, maar om te produceren met de minste inspanning en de minste input ... Ik word geïnspireerd door wat ik in de natuur waarneem om kruispunten nemen in relatie tot de "dogma's" van tuinieren (en er zijn er enkele !!!!!).

b) Ik moet 3-zones in mijn tuin organiseren: de klaver, de BRF en het hooi ... Het is gemakkelijker door rijen te organiseren die uit elkaar vallen, het te groeperen: een paar regels voor de planten die aan het einde van de zomer zal verdwijnen [ik zou mijn hooi kunnen uitrollen]; de planten die de winter door zullen komen [ik zal BRF plaatsen om te voorkomen dat ik moet schoffelen], enz ...

Dus nogmaals, de lijnen zijn gewoon een gemak vergeleken met een lappendeken van alles dat een intensiever handmatig "micro-beheer" zou vereisen. Maar dat zou natuurlijk natuurlijker zijn.
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 12: 05, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16116
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 25/05/14, 17:04

maar ja, Did, ik las en observeerde 8)

Nu hebben we ze contouren van je culturen : Idee:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/05/14, 18:36

Ik beantwoord nog steeds een vraag die niet werd gesteld!

Wat is beter om de zaailing te bedekken: commerciële grond? of het "molshoopland"?

Ik noemde het gebruik van beide soorten producten om de zaailingen in mijn open voren in het hooi te bedekken.

Dus ????

Vraag netheid: zonder discussie mogelijk, de voedingsbodem van de handel.

De foto's van bijvoorbeeld veldsla met chenopoden die hierboven te zien zijn, zijn gemaakt in het gedeelte "Molehill-land".

maar:

- het heeft een prijs!

- pas op voor "potgrond" voor "aanplant", tegen lage prijzen, dat is een soort compost van houtafval, schors, enz ... min of meer volledig ontbonden! Als het te vers is, remt deze "compost" de kieming. Bovendien zijn ze erg arm: mijn vrouw had een slechte opkomst op tomaten; degenen die tevoorschijn kwamen - ongeveer de helft van de zakken - bleven nietig en bleek totdat ze in de grond werden gestopt ...

- men vindt in de tuincentra "potgrond"; voor degenen die het goed willen doen en slagen, raad ik aan

- in dit geval gebruikte ik een "banale" grond, op "promo" in de supermarkt waar ik mijn boodschappen deed ... wat sowieso goed werkte.

[2015 update: Ik gebruik het ook niet ; het is nutteloos! Met betrekking tot de aangekochte grond is het een onnodige uitgave; nu, in de groef die ik met een mes opende, passeer ik mijn "3 tanden" -gereedschap om heel veel los te maken op het oppervlak; Ik zaai erin; Ik strijk de "3 tanden" om te mengen; als het erg droog is, stamp ik aan ... De grote zaden - bonen, erwten, bieten ... - worden een voor een "geprikt" in de losgemaakte grond, op de gewenste afstand, en dat doe ik natuurlijk niet strijk de "3 tanden" niet om de lijnen niet te verstoren. En dat is alles ! Bedek het natuurlijk nooit met hooi - of wat dan ook!]

Een van deze vier, zou ik de vraag beantwoorden: kunnen we aardappelen verbouwen zonder grondbewerking, zonder de zaailingen te begraven en zonder boter ???? Kortom door niet veel te neuken ... ???
Dernière édition par Did67 de 08 / 01 / 16, 12: 25, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 27/05/14, 10:01

Did67 schreef:Een van deze vier, zou ik de vraag beantwoorden: kunnen we aardappelen verbouwen zonder grondbewerking, zonder de zaailingen te begraven en zonder boter ???? Kortom door niet veel te neuken ... ???
Gewoon door de aardappelen op de grond te leggen?
Het antwoord interesseert me : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/14, 10:23

Gewoon door de aardappelen op de vloer te leggen, inderdaad. Na een weide gemaaid te hebben, gemaaid in augustus, en het zeildoek verlaten tot het einde van de winter ...

En zo worden zaden van aardappelen (ziektekiemen) op deze grond geplaatst.

En we behandelen met BRF! Over 15 cm dik. Dat is alles!

Oh nee: het was nog steeds nodig om te oogsten!

Ik denk dat het feit dat ik geen CPB had, gerelateerd was aan het jaar, niet aan de methode.

Dus ik was in staat om aardappelen "heel meer dan biologisch" te eten: zonder enige behandeling, zelfs natuurlijk, zonder enige kunstmest, zelfs natuurlijk op een land dat nooit behandeling of kunstmest heeft gekend ... Een zeldzaamheid!

Dit brengt ons ertoe heel goed na te denken over de noodzaak om "te lijden om te oogsten". Er blijft een joods-christelijke connotatie in onze benadering van tuinieren. Een gebrek aan vermogen om te genieten van wat de natuur te bieden heeft. [onthoud de uitwisselingen die aan de oorsprong van deze thread liggen]

Foto's binnenkort! [Ik maak het genoegen een beetje langer]
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 12: 06, 1 keer bewerkt.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 27/05/14, 10:51

did67 hello
Ik denk dat het feit dat ik geen CPB had, gerelateerd was aan het jaar, niet aan de methode.

integendeel! Het is noodzakelijk het eindproduct te onderscheiden van het oorspronkelijke product en de landbouwmethoden.
Coloradokevers zijn nuttige "plagen" omdat ze kwetsbare planten aanvallen, maar geen gezonde planten. Hun afwezigheid is dus een goede kwaliteitsindicator (het volstaat om kwetsbare zaden iets verder weg of bij de buren te planten om het verschil te zien), wat biologische landbouw rechtvaardigt in vergelijking met chemie.
Het blijft een joods-christelijke connotatie
een ander beeld van Epinal, we zijn niet langer in de middeleeuwen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 27/05/14, 13:13

Ik heb (nog) niet alles in detail gelezen, ben gewoon voor nu voorbijgevlogen, maar het lijkt erg interessant.

Tot nu toe heb ik mijn moestuin altijd met een geweldige helmstok teruggebracht zonder me de vraag te stellen waarom of hoe. Zelfs als je in de zomer mulchen probeert te beoefenen en in de winter aan het tarpen bent, steekt de helmstok steevast uit in de lente ...
Hooi hier is niet wat er ontbreekt (het wordt gebruikt om pdt te mulchen)

We zullen proberen om dat in meer detail te lezen en een klein concept in onze tuin te pushen.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 267-gasten