De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 13:50

Bonjour à tous,

Ik heb tien jaar een moestuin (sinds ik mijn huis heb gebouwd). Het is ~ 160m² en we produceren bijna alle groenten die we het hele jaar door eten (we zijn met z'n drieën). Ik heb ook een kleine kas van ~ 3m².
We bevinden ons ten noorden van Haguenau in de Elzas (ja, de Elzas is niet de grote) : Cheesy: ), met een ultra kleigrond.
Er is bijna non-stop zonneschijn in de tuin, dus veel te zeggen dat het er in de zomer zwaar op valt en bij wind de ossen siert. Om het niet makkelijker te maken, kan ik nauwelijks bomen planten omdat ik een horizontaal geothermisch systeem heb dat duur zou zijn met de wortels. De rest van mijn land (~ 17 are) en een oude boomgaard (een rij bomen en gras).

Mijn manier van kijken is vrij eenvoudig: de behaalde resultaten moeten in verhouding staan ​​tot de geleverde inspanningen.

Mijn begin:
Ik was in traditionele modus (natuurlijk natuurlijk), dus een beetje Bordeaux-mengsel, brandnetel-purin en andere ... Ik heb advies ingewonnen van buren (oude mensen van weleer) die gelukkig voor mij geen gebruik maken van geen fytoproducten. Ik heb de baby verwijderd na het lezen van een artikel over zijn "wandaden" in bepaalde soorten cultuur en mest, gezien de verkregen resultaten, omdat het me terughoudend maakte om te doen (zie hierboven) .
Ik bracht al mijn vrije tijd door (echt alles!) Schoffelen, wieden, water geven ... en zelfs zeggen dat de klachten van mijn wederhelft regenden ... maar je zult het me vertellen, als we liefhebben tellen we niet mee.
Kortom, niets bijzonders, dat deed ik, het stoorde me destijds niet al te veel, maar de resultaten waren niet aan de top (correct zonder meer te kijken naar de bestede tijd).

Openbaring : Lol: :
Door een probleem moest ik bij regenachtig weer hooi maaien :schok: . Ik kon het daarom niet aan een agri voor zijn dieren geven omdat het op de grond rotte. Ik moest er ook vanaf en wist niet wat ik ermee moest doen.
Ik zat daar te jammeren in mijn stoel toen ik tegen mezelf zei: "shit, ik ga het in de tuin gooien terwijl ik wacht om een ​​beter idee te vinden", dus nam ik een bord waar niets was en verdeel het over (ruim tien cm). Later in het seizoen moest ik dit bord terughalen en daar door mijn afval te verwijderen (voorlopig was het alleen maar afval), vond ik een beetje meer losse aarde dan de volgende, niet uitgedroogde en met een beetje meer leven erin.
Hier is het allemaal begonnen. Ik begon te informeren en kwam al snel over forums, video's (vooral die van Damien Dekarz die ik vind, zijn goed gedaan), enz. over permacultuur. Ik vond het erg leuk als cultuurmethode en kwam goed overeen met mijn visie op de dingen in het algemeen.

In praktijk :
Dus het jaar daarop haalde ik een oude ronde bal rottend stro uit het bos en spreidde die uit op de moestuin. Het resultaat was blah -> ik kon het hooi gemakkelijker beheren dan het stro, dus ik moest hooi zoeken.
De boer die mijn boomgaard maaide, besloot met pensioen te gaan, dat was goed. Helaas dekte het mijn hooibehoeften gedurende het jaar niet.
In het begin slaagde ik erin om links en rechts oud hooi te herstellen, het voorzag in mijn behoefte voor het jaar (ik zal later uitleggen waarom dit niet langer het geval is). Vervolgens, toen het hooi schaarser werd, vond ik een andere bron: de velden hier zijn oude velden die in het midden van het perceel zijn uitgesneden, dus niet helemaal vlak. Bij grote machines maaien de agris ze volledig, maar de persen pikken niet op wat er in de holtes zit. Hier kom ik in actie, met mijn oude houten hark en mijn kleine trailer: als de kogels eenmaal zijn verwijderd, passeer ik en "maak" ik het veld schoon.

Het uiterlijk van de anderen:
In een klein dorpje is alles snel bekend.
Het volstaat te zeggen dat ik in het begin nogal bedrukt was (op dezelfde plaats had mijn grootvader een moestuin die altijd tot de negens werd aangetrokken, wat een referentie was in het dorp).
Met een vrij sterk karakter werden de kritiek vaak verborgen in de vorm van pseudo-advies (breek ze niet te veel :onheil: ): "Je krijgt veel onkruid" -> zonder licht, geen ontkieming, "het is niet te mooi" -> schoonheid is in de ogen van de toeschouwer, "je gaat veel slakken "-> uh, dat is niet verkeerd : Oops: (sommigen hadden intelligente recensies), enz.
in de paar jaar dat ik dit doe, is de ijver van sommige mensen veranderd in nieuwsgierigheid, zelfs interesse in sommigen van hen, resultaat dat ze hebben getrokken op mijn hooileveranciers (ik had beter kunnen zijn om minder te zijn overtuigend).

Hoe ben ik hier terecht gekomen?
Ik vertelde mijn buurman altijd dat mijn tuin een luie tuin was, maar dat het werkte. Dit jaar zocht ik om de een of andere reden lui tuin, lui, enz. Op het net en ik kwam video's tegen op did67, die het had over forum.

Culturen:
Ik heb een beetje van alles dat normaal gesproken in een moestuin in de Elzas te vinden is (ik cultiveer het mysterie).
Ik probeer zoveel mogelijk zelf mijn zaden te maken: tomaten zijn variëteiten waar ik zaden van jaar tot jaar verzamel (ik kreeg hier echt een goede tip voor): ze zijn een beetje gemuteerd maar zijn nog steeds zo goed en "rustiek".
Ik verzamel ook zaden van salades, radijs, bonen, rapen, etc. mijn doel is om zo onafhankelijk mogelijk te zijn in zaden.
Voor alles wat kool, komkommerachtigen etc. is, met het risico van veredelingen waar ik geen tijd voor heb, koop ik planten van een tuinder in de buurt (zeer goede kwaliteit voor een redelijke prijs).

Wordt vervolgd ...
3 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: de luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 13:55

De "plagen":
Naaktslakken maakten mijn leven in één keer moeilijk (in het begin) :( . Ze verwoestten hele culturen voor mij. Dus ik heb twee jaar lang nacht pick-up geprobeerd (met een zaklamp); het werkte heel goed (en de kippen van de buren waren blij : Lol: ) maar 's nachts slaap ik graag, dus ben ik even gestopt : Roll: .
Na twee jaar van deze behandeling had ik de indruk dat het "systeem" enigszins gebalanceerd was (ik heb karabijnen die hier en daar ronddwalen, 3 banen afgelopen zomer onder het hooi.
Als de aanvallen te virulent zijn, doe ik een beetje ferramol (ik ben niet te fan, maar de nachtelijke uitjes vind ik ook niet leuk) : Oops: .
Er verschenen ook veldmuizen (ze aten zelfs een tomatensteel voor mij :schok: ). Daar vond ik niet te veel oplossing buiten de valstrikken: ik pak de vallen van de buurman en in het algemeen in minder dan een uur ving ik het 8) .
Bladluizen en andere beestjes zijn bijna verdwenen uit de moestuin (ik weet niet zeker waarom, dus ik ga niet verder) 8)

Mijn verschillende beproevingen en mislukkingen:
Door onderzoek op het net te doen ontdekte ik verschillende teelttechnieken waarmee ik thuis de resultaten zag

- Buttes met hout erin (type hugelkultur): ik heb er 3 gemaakt, ik laat ze op termijn komen, maar zal de ervaring niet herhalen omdat het thuis niet doorslaggevend is

- Lasagne: ik heb lasagne gemaakt. Ik was ook niet overtuigd en ik ben niet zo'n fan van het begraven van materie

- Niet-grondbewerking: vanaf het eerste jaar stopte ik met graven en verplaatsen van de dissel in het voorjaar (mijn god, het was een klap voor sommigen). Investering in een 1-tands grelinette die ik in de herfst, in de lente (hierdoor snellere verwarming) en tussen 4 gewassen doorbreng. Ik heb geprobeerd het een jaar zonder te doen, maar daarvoor is mijn land nog steeds te zwaar

- Oppervlaktecompostering: ik doe het alleen in de herfst, in de zomer voer ik een composter die me grond geeft voor mijn zaailingen

- Mulchen: in het voorjaar wordt mijn eerste maai uitgespreid op de grond en bedekt met hooi. Dit geeft me een natuurlijke toevoer van stikstof en voorkomt dat ik de composter overbelast. De rest van de tijd is het hooi, meer hooi en altijd hooi. In de herfst (ik ben meestal in hooiwegen), alle planten ontworteld van mijn huis, mijn buren, enz., Gebruik ik als mulch, evenals dode bladeren en ander afval dat ik links en rechts kan vinden

- Zeer modieuze oya's dit jaar : Lol: : Ik heb terracotta potten teruggevonden die in oya zijn omgezet. Het was om iemand te laten zien dat het niet de moeite waard is om te investeren als we dat thuis hebben. Het zal volgend jaar niet worden gereproduceerd omdat ik geen interesse heb als het mulchen correct is

- De schuilplaats voor tomaten: essentieel voor mij. In de zeven jaar sinds ik er een heb gemaakt, heb ik geen meeldauwaanvallen gehad 8) , dus ik blijf er elk jaar een doen.

- Mijn kas was (omdat hij al twee jaar niet meer bestaat) een kas die helemaal van glas is gemaakt. Vanwege verschillende zorgen met de wind en het kopen van tegels beu : Cry: , Ik heb de zijkanten vervangen door nylon structuren. Hierdoor kan ik de openingen in de zomer aanpassen en de temperatuur binnen verlagen (dus ik gebruik het het hele jaar door). In de loop van de tijd is de aarde stof geworden (onvermijdelijk regent het er niet in), dus in de winter zal de sneeuw die ik ruim (het zal vanmiddag het geval zijn) erin worden afgezet. In het voorjaar was de aarde een beetje "geherstructureerd" en dat geeft me goede resultaten op gewassen

- Mest: zoals ik op mijn kosten heb geleerd, mengen koemest en zware grond zich niet goed, dus ik gebruik van tijd tot tijd paardenmest (niet elk jaar)

Water geven
Toen ik begon te mulchen, bij droog weer, verwaarloosde ik water geven. In ieder geval is het beneden vochtig. Maar de laatste twee zomer waren erg droog en de planten stagneerden een beetje (in de omliggende percelen in "traditionele" modus ook ondanks dat ze een of twee keer per dag water gaven). Dus besloot ik om elke 2-3 dagen regelmatig water te geven (houd rekening met de blootstelling van mijn moestuin). Waar het bij anderen stagneerde, hervatte de groei in mij.
Kortom, mulchen is goed, maar u moet het van tijd tot tijd nog controleren : Wink: .

Wordt vervolgd ...
Dernière édition par stortvloed de 10 / 12 / 17, 13: 59, 1 keer bewerkt.
1 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: de luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 13:58

Bijkomende schade" : Cheesy:
Ik gaf mijn overvolle groenten (en dit jaar was moeder natuur erg gul) als een dealer voor de eerste dosis (ik geef toe dat de vergelijking niet geweldig is). Ik hoop dat mensen uiteindelijk verslaafd raken aan deze cultivatiemethoden als ze de resultaten zien.

Ik heb ook enkele technieken geleerd of opnieuw geleerd die de afgelopen jaren enigszins zijn vergeten. Mijn doel is inderdaad om zo min mogelijk mechanisatie te gebruiken. Dus ik vond een oude zeis terug, leerde hem te verslaan (hij begint langzaam binnen te komen) en te maaien. Wat een genot om een ​​zeis te gebruiken: 0 geluid, het gaat net zo snel als een bosmaaier als je de hand hebt en ik bewaar een abonnement op de sportschool : Cheesy: .

Voor de lol heb ik ook een mini raketkachel in rauwe aarde en hooi gemonteerd met mijn dochter (het was een gezellige doe-ochtend). We hebben er zelfs spek geroosterd om te proberen

Met een klein pakje oud zandsteen uit de Vogezen rondslingerend, maakte ik een droge stenen muur (het was oud geslepen steen waarvan ik het formaat heb gewijzigd). Het is een genot voor hagedissen en andere beestjes.

Ik probeer zoveel mogelijk dingen te repareren die kapot kunnen gaan (maaier, kettingzaag, huishoudelijke apparaten, etc.) en gebruik te maken van zogenaamde "oude" technieken voor constructie of fabricage (als ik dit eerder had geweten zou mijn huis heel anders zijn) ).

Conclusie
Op een dag plaagde ik een buurman die de schoffel passeerde en het onkruid verwijderde: onvermijdelijk, afgezien van de winde (die ik, eenmaal gevonden, een van de beste mulchs die er is) heb, heb ik er nauwelijks meer.
Hij antwoordde volkomen terecht: de tijd die je niet meer in de tuin doorbrengt met schoonmaken en sproeien, besteed je aan het zoeken naar hooi en dergelijke, dus uiteindelijk is het hetzelfde.
Ik was me er volledig van bewust, maar hij deed er goed aan mij eraan te herinneren. Omdat ik zo autonoom mogelijk wil zijn, slaag ik er zo goed mogelijk in om de input te vinden en vooral probeer ik de mechanisatie zoveel mogelijk te beperken.

Dus permacultuur of welke andere term dan ook, meer geschikt dan je zult vinden voor mijn stijl van moestuin (zie leven), hoewel we er grapjes over maken (luie tuin, etc.) blijft tijdrovend en werk. Door verschillende metingen die ik op het net heb uitgevoerd (niet per se hier), heb je de indruk dat het supergemakkelijk is: we gooien stro op de grond, 3 zaden in de lucht en het is vertrokken voor een oogst van honderdgewicht. Dit is vals en ik denk dat dat de meeste mensen die het wilden proberen en die ermee stopten, tot mislukken leidt.

Er is dus een niet te verwaarlozen werklast afhankelijk van de grootte, met het verschil dat het uitgevoerde werk een pluspunt is voor de grond die het aan ons teruggeeft en een pluspunt voor de planeet die het nodig heeft.
Persoonlijker ben ik geen survivalist of pleit ik niet voor het einde van de wereld, maar ik blijf ervan overtuigd dat het systeem dat we allemaal kennen zijn grenzen heeft bereikt. Weten hoe je met de natuur om moet gaan en eenvoudige dingen kunt doen, kan een troef zijn voor de toekomst.

Ps: jij, dappere lezer die je bent, als je dit leest komt dat omdat je alle voorgaande pagina's hebt getypt. Als het geen moed is, weet ik niet wat het is : Cheesy:
4 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Christophe » 10/12/17, 14:07

Hopla geiss! : Cheesy:

Le webmunster heten u welkom hier! : Mrgreen:

Dank u voor uw feedback, u zult op een dag did67 ontmoeten aangezien hij in "centrale" Elzas woont : Mrgreen:
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 14:12

De webmunster heet je hier welkom! : Mrgreen:

: Lol: dankzij jou

als ik me goed herinner is hij richting Obernai, dus af en toe zal ik hem passeren.
aangezien hij in "centrale" Elzas woont

Ik zal moeten nadenken over het verkrijgen van mijn vaccins voor deze lange reis : Mrgreen:
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par olivier75 » 10/12/17, 16:02

torrent,

Welkom!
Het was niet zo moeilijk om je paar berichten voor mij af te maken ... Ik zit op dezelfde lijn als jij voor het herstel van hooi, en aangezien ik net begonnen ben, doe ik nog niet mee aan wedstrijden, maar je moet je erop voorbereiden.
Tijdrovend is het wel, maar met minder water geven is de regelmaat (veel) minder belangrijk.

Olivier
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 16:21

Laten we zeggen dat tijd anders is verdeeld.
Ik ben tevreden over deze methode, maar ik wil nog steeds duidelijk zijn. Dromen verkopen is niet mijn stijl : Wink:

passeer je ook de hark in de velden rondom je huis? : Lol:
zeg alsjeblieft ja, ik voel me minder alleen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Lolounette » 10/12/17, 16:54

Ik hark de randen van sloten van mijn gemeente: het telt? : Mrgreen:
aan de andere kant bleef de zeis ik in het stadium waar "hij geslagen zou moeten worden, maar het is gemakkelijker op youtube dan in het echte leven" : Lol:

Ik verwelkom je in de forum in ieder geval : Wink:
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 17:09

ja het telt ook : Mrgreen:
Ik heb het heel weinig gedaan omdat ik altijd bang ben als het gaat om de verschillende vervuilende stoffen (koolwaterstoffen, enz.) Die door de regen naar de sloten worden weggespoeld. door dit "hooi" terug te halen, brengen we ze terug naar de tuin (tenminste denk ik).

voor de zeis is er een tool waarmee je ze goed kunt verslaan zonder al te veel risico om fout te gaan: https://www.dictum.com/fr/outils/outils ... gKlavD_BwE

Ik heb het nooit gebruikt, maar het lijkt erop dat het veel werkt (de link is een voorbeeld, er zijn mogelijk andere goedkopere die er zijn)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Ahmed » 10/12/17, 17:26

Welkom bij jou! 8)
Zou je bijnaam niet voortkomen uit je spraakzaamheid? : Wink: Maar niemand zal klagen, wees gerust! : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 289-gasten