De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 16/07/18, 10:41

Ik kan in ieder geval bevestigen dat dit geen zaadprobleem is. Dit gebeurt jaar na jaar opnieuw, vooral bij de eerste buitenzaailingen. Daar, in juli, gaat het goed. Soms met “oude” zakjes al geopend, maar soms ook met nieuwe. Soms conventionele, zakjes van een harddiscounter of bekende merken, soms "biologisch"... Het probleem is constant.

Soms zijn er slakken. Een vergeten beest is in staat om 1 m wortels in een voor te schaven, terwijl hij overdag onopgemerkt blijft of 's avonds "plukt", op de loer op de bodem van zijn voor.

Ik betwijfel echter of dit ALLEEN dat is. Ik vermoed, zonder enig bewijs, een gevoeligheid van de wortel voor "anti-kiemmiddelen" gesynthetiseerd door schimmels die zich in hooi ontwikkelen [de gevoeligheid van bepaalde zaden / jonge zaailingen voor contact met ontbindend organisch materiaal is bekend en er wordt naar verwezen]. De andere gedachtegang, zonder middelen om dit te verifiëren, zijn de gasvormige uitstoot: juist die waarvan we weten dat ze onbetwist de "fytotoxiciteit" veroorzaken waar peasant.bio het over had. Het vergelen van de bladeren van de eerste planten bij contact met droog hooi is gemakkelijk waar te nemen, zelfs als het daarna weer normaal wordt. Maar als de eerste wortel zo dun, “geel” vertrekt en verwelkt, zal er nooit enige verdere ontwikkeling plaatsvinden. Het kleine wortelplantje in het 2-zaadlobbige bladstadium heeft niet de veerkracht van een kool-, sla-, aubergine- of courgetteplant!

Is het zelfs het gebrek aan licht onderaan een voor die vroeg in het seizoen diep is (12/15 cm) ????????

Of is het zelfs een beetje van dat alles????
1 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 16/07/18, 12:44

Een van de oplossingen zou kunnen zijn om het hooi ruim van tevoren (ik weet niet hoe lang) uit te spreiden om te proberen de problemen waar je het over hebt tegen te gaan.
Zou een strook van 30-40 cm breed voldoende zijn?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 16/07/18, 13:13

Sterker nog, ik ga hier een beetje naartoe: als je de grond afdekt maar nooit roert, neemt de hoeveelheid onkruidzaden die waarschijnlijk zal groeien in de loop van de tijd af. Ik was verrast dat de grond uit mijn mislukte 'ondergrondse klaver'-experiment zo lang zo schoon bleef.

Dit is dus een van de paden waarin ik het meest geloof: laat af en toe wortelen groeien in kale grond, wetende dat deze met gras begroeid zal worden; wied direct op de rij om de wortels te behouden en keer na de oogst terug naar de modus "bedekt onder hooi".

Zo'n "vierkant" is in uitvoering.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 16/07/18, 14:19

Ik denk dat het mogelijk is om de hoes er weer op te doen zodra de wortelbladeren op hun plaats zitten
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 16/07/18, 19:16

Ja, als je achter elkaar zaait en licht versnipperd hooi gebruikt (of zelfs een weiland met volwassen gras - zoals hooien - dat door een maaier/bosmaaier is gehaald)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Adrien (voormalig nico239) » 17/07/18, 02:22

Did67 schreef:Sterker nog, ik ga hier een beetje naartoe: als je de grond afdekt maar nooit roert, neemt de hoeveelheid onkruidzaden die waarschijnlijk zal groeien in de loop van de tijd af. Ik was verrast dat de grond uit mijn mislukte 'ondergrondse klaver'-experiment zo lang zo schoon bleef.

Dit is dus een van de paden waarin ik het meest geloof: laat af en toe wortelen groeien in kale grond, wetende dat deze met gras begroeid zal worden; wied direct op de rij om de wortels te behouden en keer na de oogst terug naar de modus "bedekt onder hooi".

Zo'n "vierkant" is in uitvoering.


Zo heb ik dit jaar geoefend.

Voorlopig blijven de wortels groeien.

Duimen.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 18/07/18, 21:18

de laatste klap heb ik behoorlijk wijd geopend (het was te drogen :schok: ) en dan begint het te stijgen. Ik geef ze elke dag water (in deze hitte verbranden ze snel in de zon). Het lijkt wat ruiger dan de andere keren. Ik zal dit nauwlettend volgen.
Methodisch gezien ziet het er als volgt uit:
- opening van een voor van ongeveer 30cm
- wacht, vanwege de grond die drassig was (ik begrijp nog steeds niet hoe dit stukje aarde kan druipen van water) --> wacht dus 2 dagen met volle zon
-zaailing
-dagelijkse watergift

Als het goed werkt, ga ik zo door.

Aan de andere kant, een punt dat me wat meer stoort: gisteren sprak ik met een buurman die me vertelde dat zijn wortelzaailingen al een aantal jaren niet meer werken. Eerst was het geweldig, maar toen gaf hij het helemaal op. hij bevindt zich in de conventionele teelt (aanpassing in de herfst, spitten, grondbewerker, geen synthetisch product of iets anders). Ons probleem zou dus hetzelfde zijn ondanks de verschillende soorten culturen. Dit doet twijfel rijzen over mijn hierboven aangehaalde methode. Als het werkt, is het dan toeval of niet? Ik zal het later nog eens proberen, gewoon om te zien.

Nog een punt: dit perceel droop van het water terwijl de rest ondanks de goede hooilaag droog stond. De tomaten vinden altijd water, ik weet niet waar (ze staan ​​onder dekking). Ze worden de hele dag blootgesteld aan de volle zon en er is geen teken van gebrek aan water. In totaal heb ik ze 3 keer water gegeven. Wat mij een beetje zorgen baart, is dat zodra de bron opdroogt, ik de wortels niet meer kan bevochtigen omdat ze zo diep in de klei verankerd moeten zijn. Hetzelfde voor courgette (één keer water geven bij het planten)
De rest van de tuin werd, ondanks het feit dat de planten geen tekenen van zwakte vertoonden, gisteravond overvloedig bewaterd (1 m3 water ging door voor 2 van de 3 percelen, d.w.z. 1.2 are) en vandaag zie ik de salades die een tijdje hebben geduurd goede maat 's nachts en ook andere groenten. Dit doet me denken dat een beetje vocht onder de mulch best goed bij ze past, maar als je ze goed water geeft, explodeert het volledig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 18/07/18, 21:52

Gisteren heb ik wat "oude" radijsjes geoogst, tegelijk met de wortels gezaaid (mijn tweede "mislukte" zaaiing - er kwamen maar heel weinig wortels uit):

a) ze zijn erg groot, maar helemaal niet houtachtig / nog steeds erg mals... Maar ze trekken! Sterke Dijon-mosterd is als jam!

b) ze hadden overal heel veel kleine gaatjes, ondergronds gemaakt: kleine ondergrondse naaktslakken? “pissebedden-vormige rupsen”? Of welk ander ongedierte??? Wat als hij het was die de hele kleine wortelzaailingen aanviel, tot het punt dat we ze niet eens meer zagen verschijnen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 18/07/18, 21:53

torrent schreef:
Aan de andere kant, een punt dat me wat meer stoort: gisteren sprak ik met een buurman die me vertelde dat zijn wortelzaailingen al een aantal jaren niet meer werken. Eerst was het geweldig, maar toen gaf hij het helemaal op. hij bevindt zich in de conventionele teelt (aanpassing in de herfst, spitten, grondbewerker, geen synthetisch product of iets anders). Ons probleem zou dus hetzelfde zijn ondanks de verschillende soorten culturen. Dit doet twijfel rijzen over mijn hierboven aangehaalde methode. Als het werkt, is het dan toeval of niet? Ik zal het later nog eens proberen, gewoon om te zien.



Tegelijkertijd zou het geen hooi zijn. Of niet ALLEEN het hooi...? !
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 18/07/18, 23:44

Als het een beroemd wezen is, zou dat betekenen dat de zaailingen die vanaf begin juli zijn gemaakt (het is nogal een benadering) zouden moeten verschijnen.
Ik ken de cyclus van deze wezens niet, maar voor bonen heb ik al 2-3 weken geen problemen gehad, terwijl het daarvoor catastrofaal was. Ze moeten dus rond die tijd naar een ander podium verhuizen.

Vanuit mijn oogpunt zou de oplossing die ik voor dit probleem vind, zijn om het zaaien een tijdje uit te stellen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 317 gasten