De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Ahmed » 10/05/18, 12:49

Heeft, Je schrijft:
We nemen genoegen met een soort "mos" dat in het oog springt, de oppervlakte losse aarde... Als dat niet naïef is, toch?

Een frezing die de grond afbreekt en de herpakking (battance) voorbereidt op de eerste regen...
Je hebt gelijk als je erop wijst dat de ploegzool kan ontstaan ​​door draaiend gereedschap, onder bepaalde omstandigheden (vooral in kleigrond en niet gedraineerd). Dit is een van de redenen voor de ontwikkeling van rotorkopeggen (of dergelijke) die het gebruik van horizontale rotatie-assen vermijden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 10/05/18, 14:26

Wij zijn het er helemaal mee eens. Opmerkend dat in de tuinbouw roterende gereedschappen met verticale assen, die te complex zijn, niet zijn ontwikkeld. We bleven bij varianten van "aardbeien", die...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Julienmos » 10/05/18, 15:09

Did67 schreef:dit soort tegenstellingen tussen zeer oppervlakkig werk, vooral in de moestuin waar een helmstok zelden onder de 15 cm komt en de worteldiepte van de groenten...


OK voor "dunne" wortels, maar voor sommige groenten moet hun vlezige deel (vb. wortel) toch een minimum aan ruimte hebben?
Dus in de eerste plaats niet te strak aandrukken (de wortelen), en een grond die niet te compact is boven de 15 cm, dat zou ook moeten helpen, in ieder geval in mijn geval zijn ze twee jaar geleden goed gevorkt (ik heb een foto geplaatst) maar veel minder vorig jaar toen ik de haak aan de rijen had besteed, voor het zaaien...

Rapen, bieten... vereisen daarentegen geen voorzorgsmaatregelen en groeien heel goed in mijn huis.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 10/05/18, 16:34

Ja, het algemene principe moet misschien worden genuanceerd voor een paar specifieke gevallen... Het is duidelijk dat de zorg van levende wezens is om geen rechte wortelen in een commerciële vorm te hebben. Een gevorkte wortel vervult dezelfde biologische rol in het ecosysteem; het is dezelfde voorraad biomassa om het volgende jaar een mooie bloem te maken (want dat is de biologische rol).

Ik realiseer me dat het niet de Franse overheid was die de "uitzonderingen" heeft uitgevonden en dat zelfs de natuur "andere" paden blijft verkennen, soms tegen de stroom in van de rest.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/05/18, 21:12

Over het algemeen maak ik alle groenten los met een haak op minder dan 10 cm: in principe moet ik de zaailingen in de pot die ik overplant tot aan de kraag begraven. Losmaken is een beetje overdreven --> het is ook geen griesmeel.

Hetzelfde doe ik voor wortelgroenten (wortelen, pastinaak en dergelijke). Mijn grond is een zogenaamde zware grond. Over het algemeen heb ik niet al te veel "zorgen" over gevorkte groenten (als ik losmaak, verwijder ik alle stenen die ik tegenkom).
Sommige pastinaken van vorig jaar gingen veel verder dan de diepte van mijn spadevork en de uiteinden gingen recht in de gele klei eronder. Wortelen waren vorig jaar ook van redelijke grootte en eervolle vorm.
Pastinaak zelf gezaaid, dus ik heb de grond daar helemaal niet bewerkt en de resultaten waren ook zeer bevredigend.

Ik heb niet de nauwkeurigheid om de tests uit te voeren om conclusies te kunnen trekken volgens de methode van Didier (sorry, ik heb niet de exacte term in gedachten), maar ik denk dat het niet de textuur van de aarde is die een probleem kan zijn.
Bovendien, als je heel fijn meer dan 15 cm losmaakt met een motorfrees in "traditionele tuinbouw", tegen de tijd dat het zaad ontkiemt en begint te groeien, heeft de regen bijna alles al weer verdicht.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par olivier75 » 10/05/18, 22:09

Bonsoir,

Helemaal eens met Torrent.
Vorig jaar werden de wortelen in het voorjaar gezaaid tussen de knoflook, met slechts een stukje kluitenwind, amper 2 à 3 cm, net genoeg om de zaden een beetje te begraven. Er was op deze plaats in de vroege herfst, 6 of 7 maanden eerder, een passage van rotavator geweest, minder dan 10% gevorkte, wortelen die tussen de stenen gleden, er is slechts 8 cm aarde voor een mengsel van 2/3 stenen, 1/3 aarde. Alles werd eruit getrokken zonder gereedschap, met nog regelmatig een breuk 8/10cm vanaf de grond, maar ook 30cm wortelen.
Voor mij is het probleem niet de verdichting maar de vochtigheidsgraad, in vochtige aarde vindt de wortel zijn weg. We kunnen waarschijnlijk zelfs aannemen dat het volume water alleen wordt uitgewisseld, en alleen moet worden verdicht, geduwd door de wortel, de droge stof.
Idem voor paarse of roze Chinese radijzen, zaden die op de grond worden geplaatst met toevoeging van aarde, met de afdruk enkele maanden na de oogst.
Voor het verschil tussen rotavator met horizontale as en rotorkopeg met verticale as, is het ondergebruik van de eg alleen te wijten aan de prijs, ongeveer 30 tot 50% duurder, en bijna geen tweedehands. In de akkerbouw wordt vrijwel alleen de rotorkopeg gebruikt, vaak in combinatie met een zaaimachine.
Olivier.
Dernière édition par olivier75 de 10 / 05 / 18, 22: 28, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 10/05/18, 22:14

Een test "alle andere dingen zijn gelijk", bestaande uit het uitpakken van de ene helft en niet de tweede, en al het andere hetzelfde doen (dezelfde hoes, hetzelfde zaad, dezelfde datum, enz.), Zou het mogelijk maken om te weten of dit echt een significant effect heeft. Of als het alleen maar psychologisch is, om 'gerust te stellen' omdat we niet kunnen geloven dat het zonder dat niet zal werken?

Maar elke verdieping is een situatie. Het is moeilijk voor mij om iets te zeggen. Maar het zou teveel jeuken, ik zou het proberen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 10/05/18, 22:16

olivier75 schreef:
Voor mij is het probleem niet de verdichting maar de vochtigheidsgraad, in vochtige aarde vindt de wortel zijn weg.



Absoluut. Zodra de grond droogt, zorgen de "lijmen" ervoor dat deze uithardt. Zolang het vochtig is, is het voldoende los, ook als het compact is.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/05/18, 23:03

Did67 schreef:Maar het zou teveel jeuken, ik zou het proberen!


tussen mijn strengheid (in feite kan ik me tijdens het seizoen niet herinneren waar ik wat heb gedaan en nog minder kan ik onthouden waar ik het papier heb neergelegd waar ik het heb gemarkeerd) en de veelheid aan parameters die ik niet zal kunnen beheren, het is bijna onmogelijk voor mij.

Zo is mijn moestuin niet afgesloten en heeft de hond van de buren de gewoonte gekregen om, als ik buiten ben, naast mijn werk te komen liggen (een goed hooibedje bevalt hem blijkbaar goed).
Het probleem van het dier is dat het het concept van een steeg niet heeft begrepen, dus loopt het van tijd tot tijd over de zaaibedden: het richt niet veel schade aan, maar wijzigt de parameters enigszins.
Er zullen veel parameters zijn die ik niet kan controleren (vegetatie die beweegt, "antecedent" van het perceel,...)
Zal de wortel kleiner of groter zijn omdat hij daar liep? onmogelijk voor mij in dit geval om 100% een conclusie te garanderen

Een ander voorbeeld, langs de weg had ik een rij cana's geplant om te voorkomen dat mensen in de zomer in het gras zouden parkeren. Het ene jaar rolde iemand die niet erg "oplettend" was (het is een mooie term om een ​​ander te vervangen) er ergens in. De zomer was slecht voor de bloemen, ze waren onvolgroeid op de rij, behalve waar de persoon omrolde.
Moet je er om te slagen met een auto overheen rijden (of liever de grond goed aandrukken) of draagt ​​het feit dat je een "goot" creëert met de bandensporen die het water geleiden misschien meer bij aan deze groei?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 11/05/18, 07:53

Om mijn enigszins theoretische reflectie compleet te maken - niet om te zeggen dat je ongelijk hebt, of dat je "dit of dat zou moeten"...

U citeert "risicotests". Degenen die voor de hand liggen, maar er zijn er net zo veel die "stealth" zijn: een dood dier ondergronds, een worm die op die en die plek aanvalt, grenseffecten, enz... Dit is de reden waarom, naast de protocollen "alle andere dingen zijn gelijk", in de agronomie de regel herhaling in grote aantallen is, vergezeld van statistische verwerking. We maken wat we "split plots" noemen, dwz we herhalen dezelfde kleine plot meerdere keren, op willekeurige locaties.

Op onze manier van "knutselen" kunnen we hier omheen werken:

a) door ijverig te zijn en jaar na jaar te herhalen...

b) door verschillende mensen te organiseren (zoals het tijdschrift "Les quatre saisons" een bepaald aantal keren heeft gedaan), die allemaal één keer dezelfde test uitvoeren; als we 50 zijn, is het 50 herhalingen waard...

Als de waarnemingen over het algemeen in dezelfde richting wijzen, kunnen we bevestigen dat een dergelijke manier van doen, of een dergelijke variëteit, superieur (of inferieur) is.

Je ziet vooral dat we ver verwijderd zijn van de valse goede ideeën die door liefhebbers op het net worden verspreid. Ze speelden een Bach-sonate en merkten dat hun tomaten geen schimmel hadden en voor hen was het duidelijk: een Bach-sonate maakte het mogelijk om geen schimmel te hebben!

Onthoud dat als A verondersteld wordt te resulteren in B, we ook moeten verifiëren dat niet-B leidt tot niet-A!!! (en niet andersom; het is wiskunde - logica).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 271 gasten