De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par sicetaitsimple » 27/12/17, 14:30

torrent schreef:
Na wat nadenken, en neem het niet als waarheid aan omdat ik niet over de nodige kennis beschik om te ondersteunen: de kelder is (veel) kouder (dicht bij 0) dan het oppervlak van de grond in contact met de lucht heter, misschien is het gewoon een soort condensatie die stagneert door een zeer kleiachtige bodem.

ps: ik zei het niet maar deze theorie is behoorlijk rokerig : Mrgreen:


Nee, het is niet rokerig. Condensatie, zoals te zien is in sommige oude huizen, ontstaat op koude plekken, bijvoorbeeld ramen.

Nogmaals, ik denk niet dat je geothermische sensoren een echte invloed hebben op de oppervlaktetemperatuur gezien de diepte waarop ze begraven liggen, ook al kan het alleen maar in de richting van afkoeling gaan.

Maar uw grond heeft zeker meer moeite dan andere om op te warmen, vandaar deze condensatie, persoonlijk ontdek ik in het voorjaar de betreffende ondergrond bij het zaaien of planten zodat het sneller opwarmt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 28/12/17, 10:39

torrent schreef:Mijn regenwormpopulatie is sinds het begin aanzienlijk toegenomen. Veel is behoorlijk subjectief, maar ik denk dat er genoeg is om de grond een beetje leeg te laten lopen.


Waarschuwing: niet alle wormen zijn "effectief". Er is een zekere kans dat dit de epiges zijn, die ik de "rukkers" noem, in die zin dat ze, afgezien van het ontbinden van organisch materiaal om zichzelf te voeden, en het "pissen" van ammoniakale stikstof, niet veel effectief zijn. En vooral geen galerijen...

Ik blijf vrezen dat uw sensoren de "anecic" dwarsbomen, dus de nuttige wormen, die verticale galerijen graven, die bijdragen aan de verbetering van de circulatie van lucht en grond; de structuur van de bodem... Ze "ontvluchten" de oppervlaktekou in de winter door zich te begraven op een diepte waar de temperatuur min of meer 12° bedraagt. Dit is precies waar je je calorieën uithaalt door je grond (min of meer) te "bevriezen"...

Voor mij zou de verklaring van het water dat zich ophoopt verklaard worden door de afwezigheid van diepe galerijen.

Zou er iets in uw kleigrond zijn? Ik weet het niet. Maar hier is het misschien wat ingewikkelder.

Idem voor sommige "perforerende" planten dankzij diepe penwortels: alfalfa, rumex, smeerwortel... Wanneer een van deze wortels sterft, vormt het een natuurlijke galerij. Daar vrees ik dat ze het "koude front" niet oversteken.

Waarschuwing: dit betekent niet dat het niet zal werken! Een moestuin is niet binair: het is niet perfect of dramatisch. Er is een heel scala aan grijstinten, afhankelijk van het aantal parameters dat we al dan niet kunnen optimaliseren!

daar heb je, misschien, een ergernis. Je moet goed observeren. Hiervoor hadden dezelfde praktijken die in een gebied buiten de sensoren werden uitgevoerd, misschien kunnen oplichten!

Misschien is dit een van die situaties waarin het maken van heuvels niet fundamenteel dom is: stroming van overtollig water naar de zijkanten; vergroot de dikte dus ga weg van de sensoren...
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 28/12/17, 12:57

Voor wormen had ik het over anecische wormen (regenwormen), epigeïsche wormen heb ik een beetje aan de oppervlakte.

De heuvels, ik had ze in die zin gemaakt, maar ik vind ze geen succes in termen van productiviteit (althans in relatie tot het geleverde werk).

Om de dikte te vergroten, weggelaten om vuilwagens toe te voegen, heb ik niet al te veel oplossing. Als ik uw opmerkingen in de conferentie goed heb begrepen, kan ik in het beste geval dankzij vers een centimeter per jaar verdienen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 29/12/17, 15:49

torrent schreef:Als ik uw opmerkingen in de conferentie goed heb begrepen, kan ik in het beste geval dankzij vers een centimeter per jaar verdienen.


Nee, dit mag niet verkeerd worden begrepen: de activiteit van anecische wormen leidt ertoe dat ongeveer 1 cm grond naar de oppervlakte wordt gebracht. Maar aan de andere kant gaat de gemiddelde lengte evenveel omlaag! Het zal dus niet leiden tot een "uitpuiling" van de grond.

Alleen de zware inerte elementen "dalen", door verschil: stenen, platen, hekken, enz. dat de wormen niet naar boven komen...

Om samen te vatten:

- aan de oppervlakte blijft de ondergrond stabiel
- ongeveer de laatste cm grond wordt elk jaar vernieuwd in levende grond, rijk aan anecische wormen (door afgietsels)
- inerte voorwerpen die op de grond worden geplaatst, lijken daarom neer te dalen...
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 29/12/17, 21:33

Nou, ik moet gewoon wat vuil meenemen... anders blijf ik experimenteren met deze hoogte om te zien wat er in de loop van de tijd gebeurt.
Als het in het momentum doorgaat, zal ik niet te veel wijzigen (waarom een ​​land bedekken dat in de loop van de tijd is "gegradeerd")
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 15/04/18, 13:13

Bonjour à tous,

wat nieuws uit mijn tuin:
- tomaten zaaien is dit jaar niet gelukt :schok: (De helft minder dan vorig jaar, maar daar neem ik genoegen mee).
-met deze ietwat "rare" winter smolt mijn herfstdeken in hooi letterlijk: ik die wilde testen door een onderdeel te ontdekken om de opwarming en uitdroging van de grond te versnellen, werd ik bediend :(
-Ik heb geen hooi meer beschikbaar om te bedekken en vorig jaar was geen goed jaar voor hooi. Dus niet op voorraad in de buurt en de laatsten die nog een paar extra roundballs hebben, verkopen ze voor bijna 30€ per stuk :onheil:

het enige goede nieuws is dat ik erin geslaagd ben om gratis een ronde bal van stro terug te krijgen die gisteren een helling naar een rivier was afgedaald (het was een sport om die op te gaan). Dus deze start van het seizoen wordt stromulchen met vers maaien om een ​​beetje stikstof in evenwicht te brengen
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/05/18, 09:14

het seizoen wordt bij mij thuis officieel gelanceerd met het verplanten van tomaten in de moestuin.
Ik heb nog zo'n 60 verschillende en gevarieerde kolen over om morgen te planten (daar regent het).

Ik heb nog steeds de neiging om de grond goed los te maken waar ik verplant of zaai. maar ik vond een goede advertentie voor geen grondbewerking (een knoflook die vorig jaar onder een schuur viel en die ik niet had gezien).
daar zitten we aan de grens van de klei maar bij hevige regen stroomt er op deze plek een beetje water:

DSC_0601.JPG


hij is goed geworteld de man
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 10/05/18, 10:27

Ja, nog een bewijs, indien nodig!

Een reflectie leert ons dat de worteldiepte van elke plant aanzienlijk groter is dan de diepte waarop de grond wordt bewerkt: maximaal 20 tot 30 cm. Hoe doen de planten het voorbij deze drempel????

Ter informatie, deze tabel met "nuttige diepten" [het is in verhouding tot de dikte van de grond die in aanmerking wordt genomen voor irrigatieberekeningen - in werkelijkheid gaan de planten veel verder]

Screenshot 05-10-18 om 10.17:XNUMX uur Rooting Depth.PNG
Screenshot 05-10-18 om 10.17:102.25 Diepte van rooten.PNG (2041 KiB) XNUMX keer bekeken


of:

Screenshot 05-10-18 om 10.22 uur Bewortelingsdiepte 2.PNG
Screenshot 05-10-18 om 10.22:2 Dieptebeworteling 60.99.PNG (2041 KiB) XNUMX keer bekeken



Het is duidelijk dat, in het algemeen, het "oppervlakkige scharrelen" (zelfs als het een kwestie is van diep ploegen met een tractor van 200 pk) weinig is in vergelijking met het volume dat door de wortels wordt verkend. Het is dan ook duidelijk dat het grond "perforeert" die niet bewerkt is.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Ahmed » 10/05/18, 12:28

Deze opmerking is des te relevanter omdat door het bewerken van de grond over het algemeen (tenzij een doorgang van een zware beitel of woeler wordt uitgevoerd) een ploegbodem ontstaat die extreem compacter is dan de "natuurlijke" grond.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 10/05/18, 12:32

Ja. Ik wilde het niet ingewikkelder maken. Om dit soort tegenstellingen tussen een zeer oppervlakkig werk, met name in de moestuin waar een dissel zelden verder dan 15 cm naar beneden gaat, en de worteldiepte van de groenten... We nemen genoegen met een soort "mos" dat tegen het oog, de oppervlakte losse aarde... Als dat niet naïef is, toch?

Omdat "ploegpan" een reductieve uitdrukking is: het werk van roterend gereedschap kan de grond ook met grote efficiëntie "gladmaken" en dit soort obstakels creëren!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 310-gasten