De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 25/12/17, 09:30

Bonjour à tous,

Ik heb een paar dagen de video's van did67 op zijn kanaal bekeken (ik heb er nog een paar).

Voor zover ik het begrijp, wordt gezegd dat de dekking permanent is.
Thuis heb ik de neiging om de bloembedden een paar dagen (2-3) bloot te leggen voordat ik ga zaaien of verplanten. Als ik dit niet doe, is mijn land zelfs in juni nog te koud en te nat om het te kunnen bewerken. Als ik het hooi optil, heb ik een dun laagje water op het oppervlak (je ziet dat het erg nat is, maar het zijn geen plassen). Omdat mijn grond "ultra" kleiachtig is (ik had een basistest gedaan, maar ik ben de exacte verhoudingen vergeten), zal de grond, als deze niet wordt ontdekt en ik de knoedel neem om een ​​kool te transplanteren, zo verdichten dat ik zelfs een maand later kan verwijder de kool en zijn heuveltje heel gemakkelijk (ik had de trieste ervaring hiervan twee jaar geleden). :schok: ). Voor fijne zaailingen (wortels, enz.) is het niet eens de moeite waard om het te proberen zonder een minimum te hebben gedroogd.
Ik zag het sillon'net, wat niet slecht is voor het maken van kleine voren (voorlopig spreid ik ze met de hand uit), maar ik vraag me af of het in mijn geval niet beter is om iets meer te openen zodat de aarde beter droogt. Van het onkruid heb ik niet zoveel last, omdat het als mulch dient als het eenmaal is uitgetrokken.
Wat de beluchting van mijn grond betreft, heb ik een aanzienlijke hoeveelheid glas aarde (tot groot geluk van mijn dochter). : Cheesy: ). Ik vind dat de ventilatie vrij goed is gedaan (ik heb nooit per vierkante meter geteld : Mrgreen: ). De zeer kleiachtige kant betekent dat het nog niet voldoende is om de zetting als gevolg van winterregens te compenseren. Ik ben daar behoorlijk van overtuigd omdat mijn gewassen wortelen, pastinaken enz. (die, als ik me niet vergis, net als zand- en losse gronden) later in het seizoen vrij goed slagen: ik slaag erin ze te verwijderen toen de tijd aanbrak zonder enig gereedschap en dit jaar heb ik zonder problemen een pastinaak eruit gehaald die de kleilaag (ongeveer 30 cm) had bereikt.

Zoals hierboven gezegd heb ik een jaar geprobeerd het zonder de grelinette te doen, maar dat was een ramp qua bodemverdichting. Ik zal regelmatig opnieuw proberen op bepaalde bloembedden om eventuele veranderingen te zien.

Voor de dikte van de hoes zit ik over het algemeen op ~10 cm, die ik tijdens het seizoen vernieuw; dit is voor mij genoeg om het meeste onkruid onder controle te houden en omdat ik de geothermische sensoren eronder heb, kan ik tijdens het seizoen wat meer warmte in de kelder verzamelen (ik veronderstel dat de dikte lager is, de isolatiecoëfficiënt is lager).

Doen mensen hier met dit soort land de dingen anders? Ik ben blij met advies.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 25/12/17, 11:13

mijn gewassen wortelen, pastinaak, enz. (die, als ik me niet vergis, net als zand- en losse grond) later in het seizoen vrij goed slagen: ik slaag erin ze zonder gereedschap te verwijderen als de tijd daar is en dit jaar nam ik een pastinaak eruit die zonder problemen de kleilaag (circa 30 cm) had bereikt.


Ik heb net de video "hoe zit het met wortelgroenten" bekeken. Ik zou hem 2 uur eerder hebben gezien, ik vermeed het schrijven van deze paar regels : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 25/12/17, 11:58

torrent schreef:
Ik heb de geothermische sensoren eronder, waardoor ik tijdens het seizoen wat meer warmte in de kelder kan verzamelen (ik veronderstel dat de dikte lager is, de isolatiecoëfficiënt wordt verlaagd).



Au! Je hebt dus een koelkast in de grond!!! De sensor is niets anders dan een verdamper die calorieën uit de grond haalt... Het is echt helemaal niet ideaal voor het installeren van een "levend systeem" (dat veel verder gaat dan "30 cm" werkte meestal; de wortels van bepaalde planten gaan 1 of 2 m als ze kunnen; de hyfen van schimmels waarschijnlijk ook; de bloedwormen nestelen zich in de richting van een plaats waar het vochtig is en ongeveer 12°0 C (dus bij jou is de grond gelukkig kleiachtig en vochtig aan de oppervlakte en de 12° moet hoger aan de oppervlakte worden bereikt, ze hoeven minder te graven)...

Ik kan niet alle gevolgen inschatten, maar het moet een grote rol spelen!
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 25/12/17, 13:10

Je hebt dus een koelkast in de grond!!!


het is meer een vriezer als ik de temperaturen uit de compressor zie komen : Mrgreen: wij flirten onder de 0°

het is duidelijk dat dit gevolgen heeft voor levende wezens aan de oppervlakte (inclusief de moestuin). om praktische redenen zijn de sensoren daar geplaatst. Helaas zou het verplaatsen van de moestuin betekenen dat je 30 meter extra moet lopen om er te komen (het is niet veel, maar het is elke dag vervelend als je alleen maar op zoek moet naar een salade of een paar aardbeien voor de maaltijd).

Een aantal "ervaren" tuinmannen om mij heen vertelden mij dat het niet zou werken om mijn moestuin erop aan te leggen, dus voor de moeite heb ik hem daar expres neergezet!! : Mrgreen:
Op dit moment heb ik een productie die volgens mij geschikt is en goede resultaten oplevert op wortelgroenten.

Ik ken de kenmerken van oranje klei niet echt in termen van "thermische geleidbaarheid". als het gebeurt, bereikt de vorst van de sensoren geen 40 cm (ik merk geen vorst of sneeuw meer uitgesproken in de moestuin dan ernaast, dus aan de oppervlakte moet de grond + of - op dezelfde temperatuur zijn
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 25/12/17, 16:24

Je groenten bevinden zich alleen aan de oppervlakte apparence. Houd er rekening mee dat uw moestuin op levende grond idealiter 1 tot 2 meter diep onder de grond ligt, en 1 tot 2 meter erboven (tomaten etc.). Het systeem dat je planten ‘voedt’ en gezond houdt, zit grotendeels in de bodem...

De ervaring is interessant!

Houd er wel rekening mee dat je bepaalde gebreken accentueert: onvoldoende warme grond in het voorjaar...

Wellicht ook dat de stagnatie van water die je waarneemt verband houdt met een “bevroren laag”, waarin de wormen zich niet wagen... Geen galerijen dus. Geen lucht dus. Dus geen aerobe bacteriën. Dus geen waterinfiltratie...

Het “toppunt” van de ervaring zou misschien zijn om een ​​deel van de moestuin buiten je netwerk na te bootsen en daar hetzelfde te oefenen: dezelfde behandeling (hooi, dezelfde strooiperiode), dezelfde gewassen, enz. Hierdoor kunt u, in wat u waarneemt, weten wat intrinsiek verbonden is met de kenmerken van uw bodem en wat door uw netwerk wordt veroorzaakt door bevriezing!
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 25/12/17, 17:30

De groente die we aan de oppervlakte zien, is inderdaad slechts de ‘kers op de taart’.

Ik dacht op een gegeven moment aan repliceren, helaas is dit niet mogelijk in mijn configuratie: om dezelfde vloer te hebben zou ik dichter bij de muur en de aangrenzende heg moeten komen (dus ander zonlicht etc.) en als ik naar beneden ga (waar Ik heb ook nog een stukje moestuin), de grond is veel minder kleiachtig. Sorry, maar daar ga ik je niet mee helpen.

Wat het water betreft, heb je misschien gelijk. We mogen niet vergeten dat er op een diepte van anderhalve schep (we zullen zeggen dat dit het gemiddelde is) geen "aarde" meer is, maar alleen klei (hoewel het een soort aarde is), heel geeloranje. Ik weet niet of de wormen zich in de klei wagen, maar ik vraag me af of deze "waterdichte" laag niet als opvangbak zal dienen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par sicetaitsimple » 26/12/17, 19:45

torrent schreef:het is meer een vriezer als ik de temperaturen uit de compressor zie komen : Mrgreen: wij flirten onder de 0°

het is duidelijk dat dit gevolgen heeft voor levende wezens aan de oppervlakte (inclusief de moestuin). om praktische redenen zijn de sensoren daar geplaatst.


Het is waar dat het een interessante “ervaring” is! Uit nieuwsgierigheid: hoe diep zijn je sensoren begraven?
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 26/12/17, 20:41

Ik moet (ongeveer) 1 meter afstand houden
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par sicetaitsimple » 26/12/17, 21:02

torrent schreef:Ik moet (ongeveer) 1 meter afstand houden


Nou ja, 1 meter is nog steeds diep! We zouden kunnen proberen berekeningen uit te voeren, maar de thermische karakteristieke waarden van een bepaalde bodem zijn niet duidelijk.

Uit mijn hoofd (of wat een expert kan zeggen????), denk ik niet dat het een echte invloed kan hebben op de temperatuur van de eerste 20 cm, die tellen in het voorjaar als je begint met zaaien of planten.

Bovendien vertelt u dat u veel regenwormen heeft en dat u geen verschil merkt in het "smelten van sneeuw".

Wat mij betreft doe je er goed aan je daar niet mee bezig te houden en te doen alsof het niet bestaat, voor een moestuin uiteraard, voor bomen zou het zeker anders zijn, niet alleen voor bomen maar zeker ook voor sensoren!
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 27/12/17, 13:41

Mijn regenwormpopulatie is sinds het begin aanzienlijk toegenomen. Veel is behoorlijk subjectief, maar ik denk dat er genoeg is om de grond een beetje leeg te laten lopen.

Na wat nadenken, en neem het niet als waarheid aan omdat ik niet over de nodige kennis beschik om te ondersteunen: de kelder is (veel) kouder (dicht bij 0) dan het oppervlak van de grond in contact met de lucht heter, misschien is het gewoon een soort condensatie die stagneert door een zeer kleiachtige bodem.

ps: ik zei het niet maar deze theorie is behoorlijk rokerig : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 342 gasten